Dan wordt de race in elk geval een stuk spectaculairder!
We hebben het even een paar weken zonder Formule 1 moeten doen. Maar we gaan nu in rap tempo weer door. We zijn nog nauwelijks bijgekomen van de Grand Prix van België, terwijl de GP van Italië alweer voor de deur staat.
Voor Red Bull gaat het een redelijk voorspelbaar weekend worden. Het is de verwachting dat Ferrari bijzonder sterk voor de dag gaat komen, net als in België. Mercedes zal daar vlak achter zitten. Voor Red Bull een uitgelezen kans om de andere twee coureurs te voorzien van een nieuwe krachtbron?
De afgelopen race kregen Red Bull coureur Alexander Albon en Toro Rosso coureur Daniil Kvyat namelijk de zogenaamde ‘Spec-4’ versie van de Honda krachtbron. Verstappen (Red Bull) en Gasly (Toro Rosso) kunnen hem ook krijgen, maar dat gaat gepaard met gridstraffen. Volgens Christian Horner is de kans zeer groot dat de andere twee nu ook de krachtigere motor gaan krijgen, zo laat hij weten aan motorsport.com. Volgens Horner is de nieuwe motor aanzienlijk krachtiger en is het resultaat datgene wat verwacht werd.
Voor Max Verstappen maakt het niet uit. Hij laat in hetzelfde interview weten:
I denk dat er best goed ingehaald kan worden. Er is nog niets bevestigd over een gridstraf, maar zelfs als je achteraan start denk ik niet dat het heel lastig zal worden. We weten allemaal dat Ferrari heel erg snel hier zal zijn. Als je achteraan start, zul je geen aansluiting vinden met de top 4. Maar de rest moet mogelijk zijn.
De kans is dus zeer aannemelijk dat ook de andere Honda coureurs de nieuwe motor gaan krijgen. Er is nog een reden om die gridstraffen alvast te pakken. Op Singepore doet Red Bull het traditioneel erg goed en met name op Suzuka wil Red Bull gaan vlammen. Die Japanners zijn na alle McLaren uit op eerherstel. De laatste reden is het weer. Op zondag wordt er zware regenval verwacht op Monza. Dat kan nog wel spektakel opleveren.
Het is nu officieel, Verstappen zal een nieuwe Honda Spec 4 motor in zijn Red Bull krijgen.
tvr1974 zegt
Misschien is een nieuwe startmotor handiger voor max .. maar nu serieus ik hoop idd dat het gaat regenen.. dan kan het wel weer is een verrassende uitslag worden (a lá Hockenheim)..
hamerhaai zegt
@tvr1974: bij regen op Monza kan Kvyat (met de spec4 al erin) wellicht winnen.. Zou hem in ieder geval gegund zijn. – Vettel TR 2008
dwfc zegt
@tvr1974: Ik hoop dat het een Mercedes motor wordt. De beste combinatie, Max en een Mercedes motor, winst secured!
mashell zegt
@dwfc: veel te saai. Als Max echt zo goed is als de oranje brillen beweren moet hij juist naar Williams om het weer eerlijk en interessant te maken.
bcbraems zegt
@tvr1974: à la*
e38ossie zegt
@tvr1974: wat is het probleem van de startmotor (die er zelfs niet op zit volgens mij) van Max?
hamerhaai zegt
Albon reed de race uiteindelijk niet met de spec4, maar een oude motor. Pakte wel de gridstraf, dus kan lekker vlammen in Monza. Verstappen zal wel nog de gridstraf moeten pakken.
mikespek zegt
@hamerhaai: zou me niks verbazen als ze concurrentie nog een beetje in het duister willen laten over de spec 4 motor, er is nog met geen 1 spec 4 motor een snel rondje gemaakt
560pk zegt
@hamerhaai: waarom zou je “voor niets” een gritstraf pakken?
hamerhaai zegt
@560pk: niet voor niets. Albon heeft simpelweg zijn straf al genomen, waardoor deze motor nu vrij te gebruiken is als hij ermee aan de start staat in Monza. Was ook een truc van Marko, om wat druk van Albon al te halen. Immers, zo’n gridstraf geeft excuses.
berlinetta zegt
@hamerhaai: Ik weet niet of de druk daardoor minder zou worden bij mij. Met een Red Bull onder je kont ben je eigenlij verplicht om het hele middenveld in te halen. Nu is dat Albon (met een beetje geluk) ook wel gelukt, maar toch.
lekkerlinksrijden zegt
1en 1 is nog steeds 2 toch? Tuurlijk krijgt hij die in Italië
brammetjedeb zegt
Al dit gezegd hebbende over wie de beste papieren heeft kan gelijk de prullenbak in… Regen. Hammie zal wat fitter zijn dan in Duitsland, maar Max heeft toen wel even laten zien dat hij een regenmaster is. Gewoon die straf pakken en de volle punten!!!
hamerhaai zegt
@brammetjedeb: voorlopig zal het alleen in de ochtend regenen in Monza. Dan is het tegen de tijd dat de race aanvangt met 22/23/24 graden allang droog. Maar ja, nu al weer voorspellen..
brammetjedeb zegt
@hamerhaai: ik zal een dansje doen…
Boomer zegt
@brammetjedeb: ja idd niets zegt meer ‘regenmaster’ dan op je eentje spinnen midden op de baan…
brammetjedeb zegt
@airc: hij reed op de harde compound,gewoon een erg grote gok die uiteindelijk qua strategie perfect uitpakt. Eenmaal vooraan was er geen houden aan. In Brazilië reed hij het veld aan gort, in China haalt hij er een stuk of acht in in de eerste ronde en in hockenheim wint hij en brengt hij zijn auto heel thuis waar er toch genoeg toppers afknikkerden. Ik denk dat de titel regenmaster niet geheel onterecht is dan? En voor de goede orde, Hamilton is toch ook een regenmaster? Het wil toch niet zeggen dat je geen foutjes meer mag maken…. .
johnwaters zegt
Misschien wordt het tijd voor een nieuwe Verstappen bij Red Bull.
brammetjedeb zegt
@johnwaters: en dan noemen we de oude ‘Verstapten’.
Boomer zegt
@johnwaters: die hebben ze al. Die heet Albon. Je zal zien die rijdt Max straks helemaal zoek.
kempenaer zegt
Die nieuwe motor hadden ze er in België al in moeten zetten. En ga de start optimaliseren.
vaakbenjetebang zegt
@kempenaer: Achteraf is het mooi wonen… Ik vind het niet zo raar om een nieuwe specificatie niet in alle auto’s tegelijk te brengen. Met de goede serie van Verstappen in het achterhoofd was een goede klassering voor hem ‘mits de motor niet ploft’ heel voor de hand liggend, dan laat je hem dus met een bewezen spec rijden. In dit geval was Albon in het algemeen een onbekende factor in de Red Bull, dus een uitgelezen mogelijkheid om ten eerste hem wat uit de wind te houden door hem de nieuwe motor te geven aan de ene kant, en een even uitgelezen mogelijkheid om eventuele kinderziektes in die motorspec te vinden zonder al te groot afbreukrisico anderzijds. Dat geeft de kans om een betere keuze te maken voor de juiste motorspec in Japan voor met name Verstappen, want daar wil Honda natuurlijk goed voor de dag komen.
rob5nismo zegt
@edge zou max de gridstraf wel krijgen omdat hij de vorige race gecrasht is? Of telt dat alleen als je motor geploft is
metalmike zegt
@rob5nismo: Elk team mag dit seizoen 3 motoren gebruiken. Heb je er meer nodig, dan krijg je hoe dan ook gridstraffen. De reden voor de toevoeging van een extra motor aan de poule maakt daarbij niet uit. Dat kan vanwege een defect of de upgrade naar een nieuwe spec zijn.
mark1055 zegt
Ik zou heel graag eens willen zien hoe die motoren gemaakt en opgebouwd worden, het is een waanzinnig stukje techniek en engineering
notsobig zegt
@mark1055: De concurrentie ook wel denk ik…
polak zegt
Ik vind het nog steeds knudde dat Max voor de binnenkant ging in Spa. Ik snap het ook niet goed, want hij kan zo goed rijden dat hij die paar seconden echt nog wel had kunnen pakken.
Zo hij dan toch een soort van “in paniek” zijn geraakt door die slechte start? Maar dat is ook niet de eerste keer dus hij zou beter moeten weten. Laten we hopen dat hij ervan leert.
rhellema zegt
@polak: uitspraak van Senna “een coureur die niet voor ieder gaatje gaat is geen coureur meer”.
Als zo’n inhaalactie goed afloopt bejubelt heel de wereld de actie, als het in tranen eindigt snapt de hele wereld ineens niet waarom een coureur dit deed.
Het geeft een beetje weer hoe “goed” men het autoracen begrijpt.
Dutchdriftking zegt
Nieuwe motor en regen, nice! Gelukkig maakt achteraan een slechte start iets minder uit.
ericd zegt
Laat ie nou eens oefenen op de start. Want dat brengt ‘m vaak in problemen, die die of goed moet maken met veel inhalen of moet bekopen met een vroege uitval.
fapfap zegt
Ik denk dat Mercedes gewoon weer vooraan staat aan het einde van de race.
In Spa zeggen dat de Ferraris zo hard gaan, maar zelf niet alles open draaien. Dan voelt Ferrari zich thuis zeker van de overwinning en dan slaat Mercedes keihard toe.