Verstappen deelt gewoon eventjes een sneer uit aan Perez.
Tijdens de Grote Prijs van Canada gisteren kon het alle kanten op. Er waren diverse coureurs die de overwinning konden pakken. Onder hen was echter NIET Sergio Perez. De Mexicaan liet dit weekend nou niet bepaald zien dat hij zijn contractverlening verdient. Checo kwalificeerde zich drie plaatsen achter Logan f*cking Sargeant en beëindigde zijn eigen race met een eenzijdige crash.
En dat terwijl Perez dit seizoen alleen maar belangrijker is, nu blijkt dat de Red Bull toch niet zo oppermachtig is als we dachten. Om de constructeurstitel in de wacht te slepen is het toch wel handig als je twee coureurs hebt die punten scoren.
Max Verstappen heeft er ook een mening over, zo liet hij subtiel merken tijdens de persconferentie na de race. Een journalist zei tegen Lando dat McLaren gisteren meer punten heeft gepakt dan Red Bull, waarop Max reageerde: “Zij hebben twee auto’s.” Het lijkt de vraagsteller te ontgaan, maar dit is natuurlijk een steek onder water richting Perez. Of eigenlijk gewoon een steek boven water…
Max overdrijft een klein beetje, want Perez heeft toch nog 107 punten bij elkaar gesprokkeld tot dusver. Dat is echter maar de helft van de punten die Max in de wacht heeft gesleept. Van iemand met dezelfde auto mag je toch wel ietsje meer verwachten…
Vooralsnog staat Red Bull nog met stip op nummer één in het kampioenschap. Ferrari en McLaren hebben respectievelijk 49 en 89 punten achterstand. Er staan echter nog 15 races op de kalender, dus de concurrentie heeft nog alle gelegenheid om Red Bull in te halen.
Overigens verwacht Verstappen dat het binnenkort weer beter gaat met Perez. “We moeten gewoon aan de auto werken, om eerlijk te zijn, om ‘m iets makkelijker te maken om te rijden. Dan zullen we vast weer twee auto’s bovenaan hebben, net als in het begin van het seizoen.” Oftewel: Red Bull heeft eigenlijk weer een dominante auto nodig, zodat Perez er nog iets van kan maken.
brammetjedeb zegt
Gewoon een constatering. Twee Mercedessen en twee McLarens tegen één Red Bull. En als de Ferrari’s geen off weekend zouden hebben, konden die er ook nog bij staan. Ze zullen hun redenen hebben voor die contractverlenging, maar vooral zijn crash is echt amateuristisch. De droge racelijn was toch zeer duidelijk zichtbaar. Raakt gewoon op het nat. Lomperd…
Op naar Spanje en de knop om, dat circuit zou RBR beter moeten liggen.
joki zegt
De manier waarop hij het zegt is misschien wat denigrerend maar er is toch wel een enorme kloof tussen de beide rijders hun prestaties. Ik vraag me af of dit in het verleden nog voor gekomen is.
Johanneke zegt
Wanprestaties leveren en expres de auto in de muur zetten in Monaco, en toch gewoon lekker door blijven werken. Ik weet niet wie ik amateuristischer vind, Perez of de mensen die hem maar contracten aan blijven bieden.
tommycooker zegt
Even de stats van HAM/BOT erbij nemen.
Dutchdriftking zegt
Hij heeft een Redbull contract, maar is dat uitsluitend F1?
harrie zegt
Ik denk dat er op zijn minst een VCARB degradatie clausule instaat.
Jozo zegt
Die tweede opmerking, dat de auto makkelijker mee te rijden moet worden en dat er dan weer twee coureurs vooraan mee kunnen doen, is misschien nog wel een grotere sneer
iphonistvongates zegt
Was het niet zo dat 1 van de pitbox engineers (Perez crew) een verkeerde code had ingetoetst in z’n Dell Alienware laptop en onbedoeld The Suspension Lock van Verstappen jr. geactiveerd had? Volgens een boordradio convo vertelde Perez’s teamgenoot dat hij alle curve stones moest ontwijken omdat de #1 auto anders niet te handelen was. Verstappen jr. had dus een grotere handicap in de eindfase maar stuurde ‘m wel als winnaar over de finish. Waarom werd Verstappen jr. niets gevraagd over de (non)prestaties van zijn toekomstige team Ferrari?
Richmond zegt
Waarom zeg je Verstappen junior? Vader en zoon hebben niet dezelfde naam en het zou maar over 1 van de 2 kunnen gaan dus jr is sowieso onnodig dan
Robert zegt
Persoonlijk prefereer ik eerder ‘Verstappen (jr.)’ dan het amicale ‘Max’, alsof ze allemaal BFF’s van elkaar zijn – een van de redenen waarom ik het Nederlandse racecommentaar kan missen als kiespijn.
pomoek zegt
Hoorde ook weer op een podcast dat het best mogelijk is dat de RB20 toch wel snel richting zijn ontwikkelplafond aan het gaan is. Dus die makkelijk rijdende bolide gaat er mogelijk helemaal niet komen. De andere teams hebben natuurlijk de afgelopen jaren keihard gewerkt om de achterstand in te halen, en dat de Red Bull ingenieurs vooral bezig zijn geweest met het fine tunen van het huidige concept. Die andere teams hebben daarbij een hele hoop kennis opgedaan, in de breedte, over de ground effect auto’s. Daar zal best wel eens iets tussen hebben gezeten waarvan men dacht: Leuk voor later maar nog te vroeg om dat verder te ontwikkelen en nu al op de auto te plakken. Zoals de voorvleugel van de Mercedes die het blijkbaar prima doet.
Hoe dan ook rijdt Perez er op dit moment voor spek en bonen bij. Sterker nog. Hij kost het team alleen maar geld. Zijn escapades in Montreal heeft hem een gridstraf gekost van 3 plekken en het team een boete van 25.000 dollar.
En in Italië scheelde het maar een paar centimeter of hij had zijn teamgenoot van de baan gerost.
Ik dacht toen ik het hoorde van zijn contractverlenging: Hij is zo’n beetje de enige serieuze keuze voor Red Bull. Maar ik begin me zo langzamerhand af te vragen waarom ze niet een andere coureur, bijvoorbeeld Tsunoda(!), in die auto zetten.
Er is een redelijke kans dat Perez met die gridstraf in Spanje er ook weinig van gaat bakken. Sinds Miami heeft hij 4 punten bij elkaar gereden. Vier. werkelijk alle andere coureurs in de top 11 hebben in dezelfde periode méér punten bij elkaar gereden dan Perez. dus waarom niet een klein beetje risico lopen met een jonge rijder dan het red Bull equivalent van Logan Sargeant in je auto rond laten hobbelen? Ongegrijpelijk.
Richmond zegt
Klopt heb ik verschillende keren ook bij the race gehoord en zij hebben gezegd dat dit ook zo toegeven is door Newey bij de presentatie van de auto.
Robert zegt
Spijker, kop, raak, @pomoek. Ik begrijp ook niet waarom men Tsunoda geen nieuwe kans geeft (en zo gelijk de weg vrijmaakt voor Lawson), of misschien nog wel beter, Albon niet terug haalt naar de Red Bull family. Die laat elke race weer zien dat hij serieuze stappen in z’n ontwikkeling heeft gemaakt.
Perez zou een prachtige nieuwe race carrière kunnen starten in de IndyCar. Die raceklasse heeft al vaak genoeg aangetoond dat middelmatige F1 coureurs daar al snel kunnen excelleren.
Svenska II zegt
Heel simpel: geld. Perez levert veeeeeel meer sponsor- en merchandise geld op dan Verstappen…
kniesoor zegt
Tsja, ondertussen heeft RB ‘m vastgelegd en zitten ze voor de komende (ruim) twee jaar met de gebakken Pérez. Tenzij escapeclauses inderdaad.
Richmond zegt
1+1
HZW zegt
Kan me niet voorstellen dat er geen escape clausules verwerkt zijn in het nieuwe Perez contract.
Robert zegt
Sowieso is het tweede contractjaar optioneel, begreep ik.
schuimbekje3 zegt
simpel, peres verkoopt veel redbull in mexico, en andere merch… zolang dat risico hoger is dan het risico dat hij het constructeurskampioenschap verkloot, rijdt ie daar… niets teams, niets consistentie, gewoon risico op redbull verkoop instorten in mexico vermeiding..
mc96 zegt
Inmiddels is duidelijk dat het niet echt een contract voor 2 jaar is, maar een 1+1 contract. Een contract voor 1 jaar met een optie voor het tweede jaar. Er zal ongetwijfeld ook wel enige vorm van prestatieclausule zijn opgenomen. Onder de omstandigehden gewoon de meest geschikte oplossing voor Perez en RB. Zo lang Max bij RB rijdt is het “zijn” team. Geen enkele coureur van het A lijstje zal willen instappen bij RB zo lang als Verstappen daar rijdt. Wat wel op de markt is en wel bij RB zal willen rijden brengt geen echte verbetering tov Perez. Voor Perez is RB de beste optie voor het rijden in een winnende auto. ik denk dat ie eind volgend jaar of het jaar er na zijn helm aan de wilgen hangt.
pomoek zegt
Maar het zelfvertrouwen van Perez zal inmiddels toch ook onder het vriespunt zijn gedaald? Je kan nu toch niet meer spreken van een moeilijke fase? Hij is inmiddels naar p5 gezakt in de ranglijst met 107 punten. Meer dan 40 punten minder dan vorig jaar na race 9. Journalisten zijn gewoon grappen over Perez aan het maken, hij wordt compleet niet meer serieus genomen.
Kunnen ze net zo goed Jos in die 2e Red Bull zetten. Als het toch niets uitmaakt voor Horner.
chrisvis zegt
Kunnen hier allemaal zeggen wat jullie willen maar perez zorgt er toch maar mooi voor dat Max de overwinning behaalt. In diverse media wordt zelfs al vergeleken met crashgate(oa door Will Buxton). Hij wordt door zijn team verplicht van met een wagen naar de pits te rijden waar de stukken vanaf vallen….hetgeen volledig tegen de regels is trouwens en waarvoor hij dan ook(weliswaar licht) gestraft wordt..
racerx zegt
Het moment dat Perez de muur in ging was vrij ongunstig voor Max, gezien zijn voorsprong op dat moment.
pomoek zegt
Ach dat is zo’n beetje bij iedere overwinning van Verstappen.