Na de uitvalbeurt met luttele rondjes te gaan in de race, heeft onze held Max Verstappen flink de pee in.
Het was een beetje een aparte eerste race van het seizoen vanmiddag. Aan de ene kant was er een episch duel om de leiding in de race tussen Verstappen en Leclerc. Tevens waren er daverende verrassingen in de vorm van de prestaties van Alfa Romeo en met name Haas F1. Aan de andere kant waren verschillende stukken van de race ook best wel, euhm, een beetje saai. En die auto’s zien er gewoon een beetje log uit, ook al gaan ze bijna net zo hard als vorig jaar. Toch een beetje Indycaresque haast.
Max Verstappen zal het meeste daarvan allemaal een worst zijn. De Nederlander is zoals bekend eerst en vooral geïnteresseerd in het eindresultaat. Helaas voor MV1 en zijn fans, was dat een goede oude donut vandaag. Max Verstappen was dan ook niet in een beste bui. Reeds tijdens de race baalde hij van de verschillende technische probleempjes van zijn auto en het feit dat het team hem niet liet pushen in de outlaps. Ook vlak na de race was VER van mening dat hij met snellere outlaps Leclerc had kunnen pakken. Het meest verbolgen was Max echter over de technische malheur. Bij Sky Sports F1 laat Max Emilian optekenen:
De balans was sowieso de hele race wat minder dan op vrijdag om welke reden dan ook. We hebben dus veel om te analyseren. En met snellere outlaps had ik zeker Leclerc kunnen inhalen. Maar het grootste ding is wel de betrouwbaarheid. Je kan zeggen dat je altijd een probleempje kan tegenkomen. Maar eigenlijk met zoveel data en ervaring, vind ik dat dit niet mag gebeuren. We hebben nu al een heleboel punten gemist. Het is een lang seizoen, maar ik was hier vandaag toch graag weggegaan met op zijn minst 18 punten.
Max Verstappen, weet dat elk punt telt
In het verleden had Verstappen zo’n uitvalbeurt waarschijnlijk van zich afgeschud. Doch na vorig jaar, is Verstappen duidelijk vanaf race één bezig met het belang van elke race punten halen voor het kampioenschap. Deze dubbele uitvalbeurt voor Red Bull Racing, plus de kapotte moteur van Gasly, zal hem in dat opzicht zorgen baren. Gaat het vertrek van Honda dan toch zijn weerslag hebben op de resultaten? Laten we maar hopen van niet…
wildbeest zegt
Te weinig benzine?
harrie zegt
Schijnt de brandstofpomp geweest te zijn, een van de gestandaardiseerde onderdelen.
Schijnbaar een E10 issue en al voor gewaarschuwd door de leverancier.
ghini zegt
@harrie: gestandaardiseerd? Voor alle teams dus?!
Van Epschoten zegt
@wildbeest: Dat is meestal wel het geval als de brandstofpomp de schuld krijgt.
michelF zegt
Man man man.. ze hebben duidelijk een hoop werk te verzetten bij RB/AT om te achterhalen wat er allemaal aan de hand is..
toniominestrone zegt
@michelfreund: volgens is dat wel bekend.
bernoulli zegt
Mooi dat Ferrari terug is!
Dickie zegt
Zekers geeft mooi beetje spanning in het kampioenschap.
tfsi zegt
Tja zwaar klote p2 was ook maximaal haalbaar. Op naar Jedda nieuwe ronde nieuwe kansen.
mout zegt
Wel een heel volwassen reactie. Teleurgesteld, open, zonder te gaan zwarte pieten. Dat heb ik bij anderen, maar ook bij Max in het verleden, wel eens anders gezien.
rolov zegt
@mout: je kan moeilijk de eerste race je team affakkelen
ghini zegt
@rolov: lang leve de onboard radios
flyerbunch zegt
Brandstofpomp probleem dat dus al bekend was.. McLaten had ze al laten vervangen, RB duidelijk niet. Mja, echt jammer dat het zo is verlopen! Knap van Ferrari, maar Mercedes kreeg het duidelijk in de schoot geworpen.
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/106684/schiet-red-bull-zichzelf-in-de-voet-probleem-brandstofpompen-was-al-bekend.html
ukbob zegt
@flyerbunch: die nieuwe van McLaren werken op halve kracht..? Die waren vandaag niet vooruit te branden!
flyerbunch zegt
@ukbob: zie laatste 6, dat ligt mede aan de Mercedes motor want die hinken qua vermogen en snelheid iets achterop de rest. Mercedes zelf wist er vanwege huidig design nog een seconde vanaf te schrapen en de klantenteams nog niet. Dus helaas voor hun niks met de brandstofpomp te maken..
ghini zegt
Max had er al vroeg de pest in, en zoals altijd wordt het er dan niet beter op. Zelfs na een 2e keer Charles op het rechte stuk te hebben ingehaald om vervolgens bij de volgende DRS zone weer terug te wisselen, zelfs dan denkt Max nog steeds ach joh we doen het nog een 3e keer ipv te denken ohja, als IK nou juist bij 2e DRS er voorbij ga, want ik ben op volgende rechte stuk sneller.. Nee Max gaat daarna klagen over zn outlaps.. omdat hij niet wil inzien dat het team heeft gezien hoe snel die banden er aan gaan als je meteen begint te trappen op koude banden. Zuur voor hem dat hij helemaal uitviel door technische problemen maar de winst had hij sowieso NIET verdient.. Tot technische problemen kampioen ONWAARDIG.
quincy zegt
Als jij in je hele leven zo snel (1 race) zulke conclusies (kampioen onwaardig) trekt, dan zal niemand om je heen het goed doen denk ik. Tuurlijk kan er van alles beter, zowel bij Max als het team. Maar dit was de eerste race onder een geheel nieuwe regalement en dan is van alles nog aftasten. Daarnaast leek het er bij de meeste coureurs op dat inhalen na bocht 3 niet heel makkelijk ging (te kort stuk) en zeker niet als je concurrent (Leclerc) gewoon sneller is (die Ferrari ligt echt goed).
ghini zegt
@quincy: een kampioen zou beter moeten weten, tactische verder denken, verstandig zijn, dat is onderdeel van F1 sport. Dat deel heeft niks met nieuwe auto’s en regels te maken. 3x hetzelfde proberen vind ik gewoon raar, zeker als je weet wat die move met de banden deed, maar Max wilde niet naar zn team luisteren wat de impact van de banden kon zijn. Het is leuk voor hem dat hij liever een inhaal manoeuvre wil doen en wil racen dan het grote plaatje zien en winnen of iig veel punten pakken maar zn team zal daar anders naar kijken. En daarom vind ik het kampioen onwaardig. Hij zou beter moeten weten maar het was weer classic Max, als hij de pest er in heeft denkt hij niet meer na en wordt het alleen maar erger.
quincy zegt
Nogmaals, ik vind dat je voorbarige conclusies trekt met de informatie die we krijgen en weten. Vanaf de bank is de conclusie inderdaad makkelijk te maken dat het 3 keer op dat punt proberen niet werkt. Maar Max rijdend in de auto weet meer dan wij over wat er wel of niet kan. En als ik dan kijk naar hoeveel moeite hij al had op de enorm lange stuk om Leclerc voorbij te steken, ben ik er totaal niet van overtuigd dat inhalen voor of in bocht 4 een optie was geweest. Die Ferrari had veel betere grip in de bochten en kwam daardoor veel beter weg. Het enige wat Max mijn inziens dan had kunnen doen is gewoon achter Leclerc blijven en accepteren dat hij 2e was geworden (even los van de problemen aan het einde).
Maar lets agree to disagree. Twee personen met twee visies ;-)
GH zegt
U heeft gekeken? Dan had u ook kunnen zien dat hij de gehele aanloop van het rechte stuk nodig had om bij die Ferrari te komen. Sterker nog, hij moest ook nog eens later remmen om ernaast te komen. Hierdoor is zijn exit bocht 1 en 2 veel minder.
Echter, die exit bocht 1 en 2 van Ferrari is zó sterk dat dit de enige manier was. De DRS zone erna is veel korter en daarmee té kort.
Kampioen onwaardig, man man.. :)
ghini zegt
@GH: een 3e keer proberen werkt iig niet, probeer het iig, nu zullen we het nooit weten. Een kampioen zou in mijn ogen slimmer moeten zijn. Ik ben best fan van Max maar hij was alleen maar aan het klagen zonder verder na te denken of tactisch verder te kijken.
Richmond zegt
@ghini: je blijft het proberen omdat je daarmee je voorganger onder druk zet en misschien dwingt tot fouten maken.
HZW zegt
Ben wel nieuwsgierig wat het probleem bij Alpha Tauri was met die vlammen zee er bij.
Of dat ook een brandstofpomp gerelateerd probleem was.