Verstappen heeft zijn twijfels bij de richting en het beleid van Red Bull Racing.
Red Bull geeft je vleugels, maar dit weekend even niet. Althans, het is niet dat Sergio Perez en Verstappen de race in Las Vegas moeten trotseren zonder achtervleugel. Maar waar de concurrentie speciale vleugels mee hebben gebracht vanwege de lage eisen die het circuit eist aan downforce, heeft Red Bull Racing daar niet voor gekozen.
Onnavolgbaar
Deze ernstige omissie werd zelfs in het onnavolgbare Vandaag Inside geridiculiseerd. De mannen deden voorkomen alsof iemand bij Red Bull de vleugels vergeten was. Dit was ook wel begrijpelijk, want de even onnavolgbare Helmut Marko suggereerde zoiets bij de media. Het feit dat Red Bull provisorisch een paar stukken carbon van hun vleugels af heeft gebeiteld, deed de beeldvorming geen goed. De waarheid ligt echter een beetje anders.
Geen knullige vout, maar een weloverwogen vout?
Het zijn niet de acties van een onderknuppel die de vleugelsituatie veroorzaakt heeft. In plaats daarvan is het een bewuste keuze geweest van Max’ team. Teams moeten immers dezer dagen voldoen aan het budget cap. En Red Bull heeft er zodoende voor gekozen geen speciale achtervleugel te ontwikellen voor de races die een lage downforce setup vereisen. Dat zijn dus met name de races in Monza en in Las Vegas. Op andere circuits met lange rechte stukken zoals Spa en Azerbeidzjan kan je met meer vleugel nog wat redden in de sectoren die wel downforce vereisen.
Max relaxt, maar stiekem ook boos en teleurgesteld
Max is relaxt onder de situatie, wetende dat hoewel hij slechts vijfde op de grid staat, hij morgen alsnog voor Norris start. De titel is natuurlijk in principe al binnen. Maar onze held twijfelt er wel aan of dit nu de juiste strategie is geweest en moet zijn in de toekomst voor Red Bull:
Het heeft met het cost cap te maken, want anders hadden we dat natuurlijk allemaal wel gedaan. Alleen hebben we andere prioriteiten gesteld. Nu moeten we misschien evalueren of dat wel altijd zo moet zijn. Want uiteindelijk geef je toch gratis rondetijd weg in minimaal twee raceweekenden per jaar.
Je geeft eigenlijk toch een beetje twee weekenden uit handen. Als je zoals vorig jaar een stuk sneller bent, dan maakt dat natuurlijk wat minder uit. Maar nu zijn we natuurlijk niet snel genoeg, dus dan telt alles. Het is misschien wel zonde om twee weekenden zo weg te geven
Waarvan akte. We kijken nu al uit naar hoe de ‘Max Verstappen breek met Red Bull’ story arc volgend jaar verder gaat. Dat lijkt vrijwel niet meer te vermijden. Tenzij Bulli tegen de verwachting in opnieuw een dominante auto bouwt…
Robert zegt
Het enige voordeel dat Red Bull straks zal hebben van de derde plaats in het constructeurskampioenschap, is dat ze weer meer windtunneltijd krijgen t.o.v. de afgelopen twee jaar. Wat reken maar dat ook dat er aardig zal hebben ingehakt in de ontwikkeling van de huidige auto.
rwdftw zegt
Ergens is het gewoon een geldkwestie. Hoe hoger je als coureur of team eindigt in het WK, hoe meer de inschrijving het jaar erop gaat kosten. En dat gaat niet per positie, maar per gehaald punt.
Volgend jaar wordt een stuk beter want ze staan maar derde in het WK. Inschrijfgeld lager, windtunnel en CFD tijd omhoog. Max won niet alles, dus dat is ook goedkoper. En voor Checo krijgen ze zo ongeveer geld toe.
Jurgen zegt
Volgens mij kan 2025 één van de mooiste en spannendste seizoenen worden. Gewoon 3 of 4 teams die kunnen strijden om de titels. Elke keer maar één team dat de beste auto heeft en de rest van de teams slechts als figurant mee doet ben ik een beetje klaar mee. De tweede helft van het seizoen 2024 was/is gewoon heerlijk om te zien. Kan niet wachten op 2025!