Grootse verwachtingen bestonden voorafgaande aan het seizoen voor het team uit Maranello. Sinds gisteren is Ferrari het enige topteam dat dit jaar nog geen zege heeft geclaimd.
253 dagen, zo lang is het geleden sinds Ferrari een overwinning op zijn naam heeft geschreven. De Italiaanse renstal won zijn laatste Grand Prix in de Verenigde Staten, precies 8 maanden en 10 dagen terug. Dit weekend had het de juiste papieren in handen om de droogtereeks te beëindigen, maar zo ver kwam het uiteindelijk niet. Een vastberaden Max Verstappen ging er met de zege vandoor.
Hoe dit heeft kunnen gebeuren, dat kunnen we alleen maar uitleggen aan de hand van een aantal ingrediënten die noodzakelijk bleken voor de uitkomst van dit recept.
Het moet gezegd worden: Mercedes heeft dit jaar puik werk geleverd. Hoe saai het de wedstrijden soms ook maakt, we zijn getuige van het meest overmachtige Formule 1-team dat de sport ooit heeft gezien. Toch is ook Mercedes niet perfect en dat kwam dit weekend op pijnlijke wijze naar voren: zelfs na enkele ingrijpende wijzigingen aan de auto kwam het niet aan de tijden van Ferrari. De koelingsproblemen – voortkomend uit de manier waarop de krachtbron achterin de auto is verpakt – waren op de Red Bull Ring simpelweg te groot. Ferrari had zelfs een zodanig voordeel in een rechte lijn dat het besloot meer downforce te kweken, zodat het sterker zou zijn in de bochten.
Toen Charles Leclerc – die wederom uitzonderlijk presteerde op een hoge snelheidscircuit met harde remzones – zijn auto op pole position had gekwalificeerd, Lewis Hamilton een gridstraf kreeg uitgedeeld en Max Verstappen de volgende dag zijn start verknoeide, stond Ferrari voor een open doel. Hoewel het één hand aan de trofee had, struikelde het alsnog op weg naar de hoogste trede van het podium.
Leclerc, met zicht op zijn eerste overwinning in de koningsklasse, vroeg na een aantal ronden aan kop te hebben gereden aan zijn team of hij voldoende snelheid had. Het team bevestigde en zei dat alles goed zou komen als hij 1:10’s bleef rijden. De 21-jarige Monegask luisterde trouw, hield deze snelheid aan en kwam gehoorzaam binnen nadat Bottas en Vettel tegelijkertijd de pitstraat hadden bezocht.
Dit is waar het voor Ferrari bergafwaarts ging. In retrospect hadden de Italianen het hoofd koel moeten houden en zelf durven na te denken. De Scuderia vreesde dat Mercedes met een undercut Leclerc zou passeren. In werkelijkheid dook Valtteri naar binnen als een reactie op de snelheid van Vettel. De viervoudig kampioen was Hamilton op dat moment al voorbij, dus besloten de strategen van Mercedes de gok te wagen en de Silberpfeilen eerder op de hardere band te zetten. Te veel lettend op de voorspelling van Pirelli (de zachte band van Leclerc zou maar 24 ronden mee gaan) en de tactiek van Mercedes, vergat Ferrari pardoes de aanwezigheid van Max Verstappen.
Terwijl Ferrari de banden van Vettel’s auto op halfbakken wijze wisselde, gaf het door aan Leclerc dat hij de volgende ronde binnen moest komen voor zijn pitstop. In plaats van de tijd te nemen en eerst de ware snelheid van Bottas te bekijken – het gat bedroeg voor de stop immers bijna 5 seconden – durfde het de banden niet te rekken en besloot het voor de veiligste route te kiezen. Et voilà: de doodsteek.
Na de stop van Charles Leclerc in ronde 23 hadden Max Verstappen en Red Bull alle tijd in de wereld om een beslissing te nemen. Verstappen, die op de mediumband was gestart en sowieso langer door kon dan Leclerc, gaf alles dat hij in zich had en bleef alles van zijn materiaal vragen, totdat ook hij naar binnen moest. Pas in ronde 32 werd Max door zijn team naar binnen geroepen, waardoor hij in feite veel verser rubber had – iets dat hem met name in de slotfase goed uit kon komen…
reactief zegt
Het is wel ontzettend populair om te roepen dat Ferrari eigenlijk alles moet winnen, maar dat ze het elke keer verkloten…
utregcity zegt
@reactief: Het blijven Italianen, iets met heetgebakerd… ?
jvthof zegt
@reactief: maar het is toch gewoon realiteit… hoeveel races had Ferrari al kunnen winnen maar verkloten ze door mismanagement…
autoblogger zegt
@jvthof: precies! Mission Win Now ?
blackmilo zegt
@autoblogger: mission win not
reactief zegt
@jvthof: Winnen doe je door alles goed te doen. Mercedes wint ook niet omdat de rest het verkloot.
terazino zegt
@jvthof: Precies. En daarom heeft Max daar ook niks te zoeken mocht hij aftaaien bij RB. De italianen gaan niet een WK pakken zonder een Ros Brawn, Jean Todt leider (icm met een winnende coureur). Teveel chaos, al jaren.
boriske zegt
@reactief: Het blijft ontzettend populair om tegen Ferrari te zijn.
jje003 zegt
@boriske: het blijft nog populairder om voor Ferrari te zijn, wat overigens de meest vervelende en minst ingelichte supporters zijn die maar wat roepen
reactief zegt
@jje003: ow.. Ik dacht dat dat juist de Max fans waren!
verplicht zegt
Eigenlijk moet Ferrari alles winnen maar ze verkloten het elke keer.
gertjan2012 zegt
Teveel italianen aan de macht… kijk maar naar de geschiedenis, zodra er wat “niet-italianen” in aan de macht komen dan is er een grotere kans dat er weer een steigende lijn in komt.
Design_Driven zegt
@gertjan2012: Nou te veel Duitsers aan de macht wil ook wel eens problemen geven als we dan toch de geschiedenis er bij pakken.
berlinetta zegt
@sketcher: Eigenlijk was het een Oostenrijker ;)
karaya zegt
Als je goed had opgelet tijdens Q2 had je kunnen weten dat Verstappen het snelste was. (in Q3 schroeven Ferrari en Mercedes het vermogen omhoog)
Als hij z’n start niet had verkloot had hij de race met twee vingers in z’n neus gewonnen.
vaakbenjetebang zegt
@karaya: Toen zag je het lijk potentieel al wel drijven inderdaad. Je zou zeggen dat Ferrari snapt dat ze dan in de race een zo lang mogelijke stint uit ‘rood’ moeten persen en dat ze dan tijdens de race als dwazen zitten te rekenen om te kijken of ze nog buiten moeten blijven. Kennelijk dus letterlijk buiten Red Bull gerekend. Slordig.
torsen zegt
Vettel had een stuk nieuwer rubber dan Max maar was nog steeds niet sneller.
rob5nismo zegt
@torsen: daar was verkeer ook de oorzaak van want vettel wilde nog gaan voor de snelste ronde maar te veel achterblijvers
reactief zegt
@rob5nismo: Ja, maar buiten de snelste ronde kwam hij nauwelijks dichterbij en waren de laatste 20 rondetijden nagenoeg gelijk aan Max.
En die 10 ronden extra op rood voor Leclerc had ook vertraging opgeleverd door degradatie. En dan had hij waarschijnlijk net zo goed ingehaald geweest.
Robert zegt
@rob5nismo: dat verkeer was ook een factor voor zowel Leclerc als Verstappen.
Het was tekenend dat Max niet alleen de snelste raceronde reed op tot de draad versleten harde banden (zeker in vergelijking met de verse softs van Vettel), maar dat hij eerst een seconde per ronde dicht reed op Leclerc en vervolgens ook nog eens 2,7 seconden van hem wegreed in de laatste twee ronden
pomoek zegt
Toch is de factor pech wel een dingetje hier. Nemen ze risico: Gaat het mis (kwalificatie Leclerc in Baku). Spelen ze het op safe dan reest iedereen ze om de oren. Ik vond het wel opvallend, overigens, dat de onderlinge verschillen in de top 3 redelijk klein bleven. Dat is toch echt anders als MB op kop rijdt.
Dutchdriftking zegt
Italianen en strategie…..
supertjeduc zegt
Ze hadden gewoon op de geleband moeten kwalificeren / starten
Of leclerc had als een dolle van start moeten gaan en een voorsprong van een 20 sec moeten nemen op de rode
Ze reden nu op gele snelheid op de rode band
reactief zegt
@supertjeduc: En dat is dan ook de reden. Ze konden niet sneller dan dit.
blackmilo zegt
@reactief: het was heet
Rick-dos zegt
LeClerc zelf zei dat RBR beter met de banden kon omgaan dan de Ferrari. Het kan zomaar zo zijn dat met de wijzigingen aan de RBR ze weer het beste met de banden om kunnen gaan zoals ze dat vorig jaar ook deden.
Max bleef constante tijden rijden zelfs toen de mediums ouder waren dan de banden van de concurrentie. Hij kon het gat constant houden. Ik denk dus niet dat het aan de nieuwere banden ligt. Er is een fundamentele verbetering aan die auto doorgevoerd. Ook het kwalificeren ging uitzonderlijk goed.
mashell zegt
@rick-dos: het lijkt er inderdaad op dat het “heilige vuur” bij Verstappen weer terug was. Alsof het team iets gevonden heeft in de aërodynamica of in de motor en tegen Max gezegd hebben “Psst, nu kan het”. Laten we hopen dat het structureel is, dan kan het alsnog een mooi seizoen worden.
gilettelubbers zegt
Wat een janksmoel joh die Leclerc
dracae zegt
@gilettelubbers:
Ik heb erg weinig met Leclerc, maar we moeten wel eerlijk zijn.
Het is toch volstrekt normaal dat je na zoiets teleurgesteld bent?
Hij heeft direct na de uitslag van het onderzoek door de stewards Verstappen ook gewoon netjes gefeliciteerd.
gilettelubbers zegt
@dracae: ah ja dat wist ik dus niet. Ik zag wel wat hij na de race deed, niet praten tegen hem of klappen bij opkomst. Begrijp best dat je behoorlijk baalt na zoiets, maar dit hoort wel bij je werk in mijn ogen
vaakbenjetebang zegt
@gilettelubbers: Dus je was niet volledig geïnformeerd maar had desondanks wel meteen een mening klaar over Leclerc. Chique.
brammetjedeb zegt
@vaakbenjetebang: hij had wel een beetje een janksmoel. Verstappen zou meer een oorwurm zijn…
vaakbenjetebang zegt
@brammetjedeb: Touché. Wie herinnert zich nog de professioneel zure grimas van de heer Verstappen toen hem het redelijk triviale record ‘jongste pole sitter’ in extremis door de neus werd geboord? Dan mag Leclerc zéker ‘salty’ zijn als zijn eerste GP-zege hem zo ontglipt.
peug206 zegt
@vaakbenjetebang: en tevens recordhouder voor jongste gp winnaar als ik het goed heb?
gilettelubbers zegt
@vaakbenjetebang: zoals je hierboven kunt lezen heb ik het vooral over z’n houding na de race, zoals op het podium.
loutervanplezier zegt
@vaakbenjetebang: Wat Leclerc heel mooi zei bij SkySport; “ik ben in de auto heel anders, dan buiten de auto.”.
Ik dacht. dat is zo, buiten de auto ben je de rustige en kalme jongen en binnen de auto, met helm op, de coureur die heel onzeker overkomt en bij alle piepjes miept, maar des ondanks toch wel snel kan rijden met zijn bollide, maar alleen te veel op andere vertrouwt en nog te weinig zijn eigen instinct volgt. Maar ja, tweedejaars Formule1 coureur en eerstejaars Ferrari-piloot, dat valt ook niet mee.
Max is al vijfdejaars coureur en vierdejaars Red Bull-piloot, dat verschil merk je duidelijk en Max is veel zelfverzekerder en weet hoe hij dingen moet aanpakken en er mee om moet gaan.
Leclerc komt er wel, het duurt alleen nog zo’n anderhallf jaar, voor hij zo ver is, de gewone leerschool álà Formule1.
Overigens een goed geschreven stuk, ik was deze visie nog niet tegen gekomen, maar ik deel hem volledig.
hiostu zegt
@loutervanplezier: je gaat een jaartje te hard. Dit is het 4e seizoen voor Max in de F1 (2015 gestart) en het 3e seizoen bij RBR (2016 eerste race). En hij is pas in de 5e race van 2016 in de RB gestapt. Dus eigenlijk heeft hij er nog maar net 2 jaar opzitten bij RBR.
viezefreddyw zegt
@hiostu: Rekenen is niet jouw sterkste eigenschap of wel?
hiostu zegt
@viezefreddyw: zo inderdaad zeg…
FB_100001036415374 zegt
@gilettelubbers: Ikzelf ben een grote Verstappen fan en ik vind het fantastisch dat hij gewonnen heeft, maar laten we wel eerlijk blijven. Als de rollen omgekeerd waren (Leclerc die Max inhaalde voor P1) dan had Max waarschijnlijk dezelfde attitude gehad die Leclerc aannam. Het is niet zo dat Max nooit een “Janksmoel” had he? Mexico 2018 na het missen van Pole? De aanrijding met Ocon? (overigens terecht).
Leclerc baalde enorm, begrijpelijk, maar om hem nou meteen een janksmoel te gaan noemen terwijl je ook zegt dat Verstappen dat niet zou doen is niet waar.
lotuselises2 zegt
Mooie analyse
cloverleaf zegt
Fout 1: starten of softs
Fout 2: reageren op Bottas z’n ‘undercut’
Fout 3: chaos bij stop Vettel
Fout 4: de deur wagenwijd openzetten.
W115 zegt
Honda power natuurlijk
exclusieviteitsfreak zegt
Persoonlijk ben ‘k ook al geruime tijd ’n voorstander en liefhebber van Max, maar ze moeten het (toch) race per race waarmaken . . .
lekkaah zegt
Het is gewoon knap, met zon budget en al die middelen gewoon niet kunnen winnen
boriske zegt
Zowaar een correct artikel op autoblog, zonder op te scheppen over Max. Dat ik dat nog mag meemaken.
ericd zegt
Verstappen in de snelste (en betrouwbaarste) F1 auto… Dat zou een nieuw record kunnen inluiden: die van meest gewonnen races binnen een seizoen. Leuk in eerste instantie… maar ook saai op de lange termijn.
lambowambo zegt
Hoewel het wel makkelijk is om op Ferrari te blijven bashen slaat dit artikel wat mij betreft wel de spijker op z’n kop. Het is eigenlijk gewoon beschamend hoe een team dat zo veel ervaring, budget én klasse coureurs heeft en dus op papier zeer sterke kaarten heeft, het niet voor elkaar krijgt de zaken op orde te krijgen. Zeker als je dan kijkt hoe een team als Haas (niet specifiek deze race, meer totaalbeeld) presteert in de korte periode dat ze meedoen.
kminne zegt
Uitstekende analyse