Na een teleurstellende kwalificatie, geeft onze held Max Verstappen aan dat hij nog geen enkele ronde plezier heeft gehad in Portugal.
Het wil nog niet echt vlotten met Max Verstappen en pole positions. Onze held heeft inmiddels al elf races gewonnen, maar op de zaterdagen was hij nog maar vier keer de snelste. Hoewel velen voor het weekend hadden verwacht dat Red Bull Racing zou owneren in Portugal, wilde het ook vandaag niet vlotten. In Q2 was het verschil met Hamilton opeens een dikke halve seconde. In Q3 kon ook Hamilton zelf zijn Q2 pace niet matchen, maar dankzij een slippertje buiten de baan moest Verstappen zijn beste tijd inleveren en resteerde uiteindelijk plek drie.
Omdat Hamilton zijn meerdere eindelijk weer eens moest erkennen in de wisselvallige Valtteri Bottas, valt de schade onder de streep mee. Maar toch baalde Max opzichting na de sessie. Nog meer dan in Imola, toen teammaat Perez opeens nipt sneller was, had MV33 de pee in. In de traditionele persconferentie voor de top-3 na de sessie bleek waarom. Max gaf aan dat hij nog niet een rondje plezier heeft gehad in Portugal dit weekend:
Het is gewoon niet leuk om hier te rijden zo. Ik heb nog niet één rondje plezier gehad dit weekend. De layout van de baan is geweldig, maar we hebben gewoon te weinig grip met deze banden. Ik weet dat het voor iedereen hetzelfde is, maar ik vind het persoonlijk maar niks zo. Het hele weekend ben ik al bezig met de juiste balans zoeken in de auto. Maar het is gewoon het ene suboptimale compromis inruilen voor het andere.
Max Verstappen, is een beetje sad
Over de kwalificatie zelf had Verstappen ook nog wat te zeggen:
In het begin van de kwalificatie waren we in een keer gewoon traag. Ik moet zeggen dat ik daarna een iets beter gevoel in de auto kreeg. Maar ja in Q3 had ik dat momentje in wat achteraf de beste ronde was geweest. Daarna dacht ik dat ik nog wel een keer die tijd kon rijden, maar verlies ik in de laatste sector opeens weer veel tijd. Het was gewoon rommelig.
Max Verstappen, houdt niet zo van rommel
Waarvan akte. Denk jij dat Verstappen morgen meer plezier gaat beleven aan de race, of toonde vandaag aan dat Hamilton en Mercedes toch weer gewoon kampioen worden? Laat het weten, in de comments!
KEV9 zegt
De rangorde is herstelt..
sportabgasanlage zegt
Is *hersteld. (tip, twijfel je bij een voltooid deelwoord over -d of -t, zet er nog een -e achter en dan hoor je vanzelf wat ’t moet zijn. Herstelte bestaat niet, herstelde wel 😉)
Flutterbi zegt
En waarschijnlijk bedoelt hij pikorde.
brammetjedeb zegt
@Soulmaster: Eerst morgen zien. Maar dat het circuit hem geen plezier geeft is wel redelijk duidelijk…
Turbo S zegt
Denk dat ie in de race nog wel kans maakt. Door dat momentje in zijn 1e run in Q3 verloor hij weliswaar zijn tijd, maar ik denk niet dat hem dat tijdswinst heeft opgeleverd. Ondanks dat momentje was dat de snelste tijd van allemaal in Q3. Dus de pace is er wel en vanaf P3 is ook alles mogelijk.
Johanneke zegt
Maar by far de snelste tijd was mercedes in q2 op medium. Gewoonweg vreemd.
harrie zegt
De softs werken niet echt lekker met dat rare asfalt lijkt het.
Bandenstrategie voor morgen lijkt 1 grote gok, denk dat RB en Mercedes beide op twee strategieën gaan zitten met hun rijders.
jelmer zegt
Ja, merkwaardig! De Mercesessen kwamen in Q3 zelfs in tweede instantie met geel de baan op. Dat heb ik nog nooit gezien, is dat vaker voorgekomen? Benieuwd of morgen de rode band gebruikt gaat worden of het medium en hard wordt.
Joost zegt
@jelmer: de benzeen starten op geel, lopen weg van de rest.
Bij een safetycar vroeg in de wedstrijd gaan ze naar hard. En anders einde wedstrijd naar rood.
Puur om aan reglement te voldoen.
O ja, Bottas heeft nu al een teamorder gekregen dat hij Hamilton moet laten gaan en Max moet blocken
My 2 cents…
Edge zegt
Die Bottas heeft het natuurlijk ook niet makkelijk nu. Enerzijds zal hij voor eigen kansen willen gaan om zich revancheren voor dat slechte weekend in Imola, anderzijds omdat hij George Russell in zijn nek voelt hijgen en weet dat dit waarschijnlijk zijn laatste jaar in een kampioenschapswaardige auto is. Als ‘ie kampioen wil worden, moet het dit jaar gebeuren. Gaat hem niet lukken met Hamilton in de andere Mercedes en Verstappen als serieuze concurrent, maar zelf zal hij het toch willen proberen en zal hij voor eigen kansen moeten rijden.
Maar aan de andere kant wil Bottas dat beetje hoop op een 2022 zitje bij Mercedes natuurlijk niet zien vervliegen, en zal een deel van hem ook geneigd zijn om wel mee te doen aan teamorders. Hoe braver hij als schoothondje van Hamilton en Toto Wolff optreedt, hoe meer dat voor hem pleit bij de keuze voor 2022. Immers, waarom zou je een Hamilton-Rosberg situatie riskeren met Russell als Bottas netjes de constructeurspunten meepakt, af en toe een race wint als Hamilton een slechte dag heeft en verder gewoon braaf in dienst van het team rijdt?
pomoek zegt
Vorig jaar in Portugal.
donvliet zegt
daar maak ik me ook wel zorgen over voor morgen
alcantara zegt
Plezier hangt bij Max af van het resultaat. Als hij voorop rijdt is het super en zoniet dan vindt hij er niks meer aan. Terwijl meedoen veel belangrijker is dan winnen.
The Stig NL zegt
@alcantara: Jaaa, die mentaliteit zit er niet in bij de F1…
JanJansen zegt
Ik weet niet goed of je sarcastisch bent of toch…
petroldrinker zegt
@alcantara: die mentaliteit (naast de skills) is waarom hij daar zit, en wij hier maar reageren.. als je het doet om mee te doen ga je natuurlijk niks bereiken…
ericd zegt
Barcelona dan maar weer waar Max het gaat waarmaken? Maar zou niet verbaasd zijn als ie toch morgen scoort.
mashell zegt
Klagen over niet leuk kan ik begrijpen van overbelaste verpleegkundigen, van vuilnislieden, van mensen bij de belastingdienst. Maar Max Verstappen, de miljoenen verdienende F1 coureur? Stel je niet aan en doe je werk!
reactief zegt
Wat een kul…
donvliet zegt
Deze baan ligt auto’s met weinig rake misschien wel beter. Iets meer stabiliteit in de auto.
indy zegt
Wat een rotleven heeft die vent.
JanJansen zegt
Mercedes heeft het begin van het seizoen lopen sandbaggen. Daarnaast lekker zielig doen over de regels die oneerlijk zouden zijn. Nu lijkt het net alsof ze veel moeite moeten doen om het seizoen met overmacht te winnen. Jaarlijks terugkomend toneelstukje.
reactief zegt
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Niet dat ik het erg vind dat Mercedes beter is dan Red Bull.. Ik hoop vooral op strijd tussen de twee. Maar hopelijk heb je geen gelijk en is dit circuit ende kwali de uitzondering.
outlook zegt
@reactief: vrees er voor. Dag spanning en sensatie.. overigens was het verschil op mediums echt significant
MaartenD zegt
Maxje huilt, Maxje lacht…
vaakbenjetebang zegt
Morgen zal het vast nog minder leuk voor hem worden. Bii de start verliest hij op papier maar 3 punten ten opzichte van Hamilton maar hij mag niet verbaasd zijn als Bottas wordt opgeofferd om Hamilton alsnog de zege te bezorgen en Verstappen op maximaal P3 te houden.
wildbeest zegt
@vaakbenjetebang: perez op botas laten klappen, dan zoeken max en ham het vervolgens maar uit
giel zegt
Laat Perez dan op Hamilton klappen, is beter voor de punten :)
vaakbenjetebang zegt
@giel: Daar ben ik niet voor, ik wil een race zien. Of dan Verstappen, Bottas, Hamilton of voor mijn part Stroll of Mazepin wint zal me jeuken. Elkaar weinig ruimte geven (zie Verstappen VS Hamilton de vorige race) is prachtig, elkaar er willens en wetens domweg af beuken is kansloos tokkiegedrag.
giel zegt
@vaakbenjetebang: sorry man
pomoek zegt
Er is blijkbaar iets met de downforce wat op RB op papier goed voor elkaar heeft, maar in de praktijk niet lekker uitpakt. Vorige race reed verstappen initieel weg van Hamilton maar bleven de banden van de MB gewoon langer goed. De RB lijkt wat sneller door de banden heen te gaan. Wellicht hebben ze, om dit te voorkomen, wat minder downforce staan waardoor de auto minder grip heeft maar wel langer kan doorrijden op de banden?
geelbarrel zegt
laat Max gewoon weer ff zo’n start doen als op Imola. Zo strak in de klok dat t bijna vals was. Dat zette een mooie toon