Een samenvatting van de regenachtige eerste vrije training.
In een wedstrijd doordrenkt met wisselvallige omstandigheden kwam Max Verstappen afgelopen weekend voor de zevende maal in zijn carrière als beste uit de bus. Met het momentum aan zijn zijde had de Nederlander in een regenachtig Hongarije dan ook een goede kans bovenaan de tijdenlijst uit te komen, maar zover kwam het niet tijdens de eerste vrije training. Verstappen tolde tot tweemaal toe in de rondte in de laatste sector, waar hij naar eigen zeggen veel grip verloor, alvorens hij naar een tweede tijd reed. Max moest alleen Lewis Hamilton voor zich dulden.
Een spin van @Max33Verstappen bij het opkomen rechte stuk! 😱
De weergoden in Hongarije zijn de coureurs vooralsnog niet goed gezind 🌧️#HungarianGP #ZiggoSport pic.twitter.com/wY9Gle8FaU— Ziggo Sport Racing (@ZS_Racing) August 2, 2019
Met een halfuur te gaan in de eerste vrije training van de Grand Prix van Hongarije klaarde de lucht op en konden de teams eindelijk aan de slag. Aan het einde van de sessie was het Hamilton die de snelste tijd noteerde, in de vorm van een 1:17,233. Toch was het niet alleen rozengeur en maneschijn voor Mercedes – na twee ronden constateerde de Duitse equipe dat de krachtbron in de auto van Valtteri Bottas niet in orde was. De Fin bleef de rest van de sessie binnen, terwijl het team zijn motor wisselde.
Verstappen was met zijn tijd van 1:17,398 slechts 0,165 langzamer dan de vijfvoudig wereldkampioen, het gat naar P3 was amper zichtbaar. Sebastian Vettel, die eveneens een goede golf te pakken lijkt te hebben, was in VT1 slechts één duizendste van een seconde langzamer dan Verstappen. Wel mag Ferrari nog stevig aan de bak; de auto lijkt op de zachte banden niet zo lekker op het asfalt te liggen als de Mercedes en Red Bull. Vooral Leclerc had moeite een goede ronde neer te zetten. De snelste ronde van de Monegask was bijna een seconde trager dan die van Hamilton.
In de wisselvallige omstandigheden blonk een ander team met een Ferrari-motor overigens wel uit. Kevin Magnussen in zijn Haas noteerde een vijfde tijd en kwam daarmee achter Pierre Gasly (P4) terecht. De Deen zette de auto, ditmaal wél met upgradepakket erop, naar zijn hand en was een seconde sneller dan teamgenoot Grosjean (P12). De rest van de top tien wordt opgemaakt door de Renault van Nico Hulkenberg, de beide McLarens en de Alfa Romeo van Kimi Raikkonen.
De volledige uitslag
1. Lewis Hamilton – 1:17.233
2. Max Verstappen – 1:17.398
3. Sebastian Vettel- 1:17.399
4. Pierre Gasly – 1:17.682
5. Kevin Magnussen – 1:17.942
6. Charles Leclerc- 1:18.188
7. Nico Hulkenberg – 1:18.417
8. Lando Norris – 1:18.531
9. Carlos Sainz – 1:18.702
10. Kimi Räikkönen – 1:18.787
11. Daniel Ricciardo – 1:18.894
12. Romain Grosjean – 1:18.973
13. Daniil Kvyat – 1:18.982
14. Alexander Albon – 1:19.223
15. Sergio Perez – 1:19.325
16. Antonio Giovinazzi – 1:19.488
17. George Russell – 1:19.649
18. Lance Stroll – 1:19.722
19. Robert Kubica – 1:20.322
20. Valtteri Bottas – geen tijd
Erik zegt
Vreemd, aan het eind van de sessie zette HAM de snelste tijd neer, andere sites schrijven dat HAM en VER hun snelste tijd neergezet hebben vóór de regenbui en dat nadat de regenbui over was er geen verbetering meer was …
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig heren!
VeniVidiVici zegt
Waarvan akte… op naar VT2 en VT3 en daarna doet het er pas toe.
jagftype zegt
Dat beloofd wat! Dit jaar kan ik het zelf aanschouwen vanaf de tribune op de Hungaroring!
ghost zegt
Hoop dat ook deze race weer net zo’n spannend wordt als de laatste paar. Regent het al ? ???
fejjie zegt
@ghost: Zou net leuker zijn als Max onder normale omstandigheden Lewis verslaat. Dat zal psychologisch een groter effect op hem hebben en gooit het wereldkampioenschap misschien weer open.
ghost zegt
@fejjie: ja er zal altijd wel iets leuker kunnen, dat staat buiten kijf maar het boeit me eigenlijk niet hoe Hamilton verslagen, als die dat maar wordt. Tijd voor wat verandering in de F1, maakt me overigens niet uit of dat Max is of een ander..na 5 jaar wil ik een andere winnaar.
mwti zegt
HAM is niet meer gewend onder achteropkomende druk te presteren. Dat wordt leuk morgen.