Het kan volgens de Limburger namelijk niet zo zijn dat de GP2-wagens die van de koningsklasse F1 overtreffen, qua decibelproductie.
Sinds in 2014 de atmosferische V8 in de F1 werd vervangen door een geblazen V6’je is er in het conservatieve mannenbolwerk over veel geklaagd, maar wellicht was het luidste protest te horen over het geluid dat de zespitter-koffiemolens produceren. Of beter gezegd: het gebrek daaraan (bewijs). Turbo’s hebben de eigenschap dat ze het motorgeluid dempen, en uit grotere blokken is doorgaans nou eenmaal een wat betere sound te halen dan uit downsizeblokjes.
Eigenlijk is het enige voordeel van deze grasmaaiersound (dixit Bernie Ecclestone) dat het radioverkeer tussen team en coureur sinds de introductie kraakhelder te volgen is.
Zoals de zaken er nu voorstaan worden de vermogens in de F1 langzaamaan opgeschroefd (alle ronderecords van midden jaren ’00 zijn VER buiten bereik van de huidige auto’s) richting de 1.000 paardjes, en mogen we ook in kleine stapjes meer herrie uit de F1-knalpot verwachten (2015 is al wat beter dan 2014). En dat is nodig, want bij hun introductie klonken de turbo-F1’s als de 50cc Aprilia-scooter met Polini-terugloop van je buurjongen. En zoals ik in dit artikel al aanstipte: de man is een oermens, die houdt van herrie, en heeft dit ook nodig als associatie met rauwe kracht.
Zelfs man-in-de-dop Max Verstappen is het hiermee eens, in een interview met Formula 1 uit onze lessende landgenoot zijn onvrede over het ielige geluid dat onze trommelvliezen slechts streelt, en niet perforeert. En hij heeft recht van spreken, als enige van ons die ook daadwerkelijk in een F1-auto stapt. Bovendien rook hij vorige week even aan hoe een echte F1-auto hoort te klinken, tijdens zijn Assen-demo met een als Toro Rosso vermomde RB7.
Maar zoals gezegd: alles sal reg kom, over een jaartje (of twee), als Max legaal een wodkaatje met Kimi kan drinken, zullen we kijken of de uitlaten (als vanouds) klinken alsof Beëlzebub himself op het duivelse orgel loopt te hengsten, en de oorbeschermers weer uit de kast moeten worden gehaald. Tot die tijd moet je er maar wat geluid bij verzinnen.
Dutchdriftking zegt
Ik kan me voorstellen dat een beetje rust aan boord voor de coureur juist wel prettig is. Maar dat zal wel mijn idee zijn.
mcshine zegt
@dutchdriftking: Wanneer ook de tribunes leger worden wordt het anders wel erg rustig aan boord..
bmwz3 zegt
Gewoon terug naar de n.a. v12’s
lekbak zegt
@bmwz3: lijkt me verstandig. De (volgens velen) meest vooruitstrevende motorsport klasse een technische stap achteruit laten zetten. Dan weet je zeker dat de sport over een paar jaar dood is.
Keesdeboer zegt
Vodkaatje
damrakker zegt
@bornforcars: nee, eerst bier
poarneemn zegt
@damrakker: precies
trustmeiamanengineer zegt
Eens, wat meer geluid kan absoluut geen kwaad. Ik zal op Spa ’t voor het eerst live gaan horen, dan pas weet ik hoe het echt klinkt tov de V12, V10 en V8’s.
Overigens gaat Max helemaal niet lessen deze zomer, geen tijd zegt hij tegen Autovisie. Hij heeft ook geen idee waar dat gerucht vandaan komt.
deora zegt
Laatst de oude v8 en v10 in actie gezien tijdens de Bos GP. Kippenvel dat geluid!
gregorius zegt
Mooi. Toen ik zo oud was als Max, had ik inderdaad ook een Polini uitlaat op mijn scooterd: Polini For Race. Herrie dat dat ding maakte.
Was erg lastig spijbelen overigens.
Rick-dos zegt
Ik stel voor om mijn schoonmoeder op zijn F1 auto te binden. Moet je kijken wat voor een kabaal er dan van zijn auto komt. Weet niet of dat het kabaal is dat hij voor ogen heeft, maar het is kabaal niettemin.
Moet alleen wel zijn vering en demping verstevigd worden…..en dan ook eeeeeeecht verstevigd worden….anders komt ie niet van z’n plek af. Bandjes en motor misschien ook aanpassen….enfin…
Wordt F1 ook voor mij weer interessant om te kijken….
mrB zegt
@Rick-dos: en dan de zus van gtwillem op een andere, dan zijn er al 2 auto’s voorzien van ‘geluid’.
swordfish zegt
Man man man, verzin een interessant thema ipv max bitchen F1
toniominestrone zegt
@swordfish: Lange tenen?
henkhupelschoten zegt
Was in monaco en de GP2 klinkt serieus 10x beter, doen ze daar nog wel aam V8?
philipf zegt
Alles sal reg kom. :)
eelco74 zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom de de “oude” V6 Turbo van renault en BMW wel veel geluid maakt en waarom dat dan nu niet meer kan ?
https://www.youtube.com/watch?v=U1C41TZSL8c
https://www.youtube.com/watch?v=uupZsfs_8s0
oxymoron zegt
@eelco74: Ik denk dat het nu ook nog wel kan maar dat circuits in de bewoonde wereld net zo goed aan geluidseisen moeten voldoen – daar waar die gelden – als andere evenementen.
mrcabdrivert zegt
@eelco74: die oude turbo’s mochten meer toeren maken omdat brandstofbesparing toen nog niet bestond. De huidige motoren (behalve Renault waarschijnlijk) kunnen dat toerental ook halen, maar dan is de 100 kilo brandstof al na 3/4e race op..
rossi46audi zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
norge zegt
Een duurdere stofzuiger is toch altijd stiller dan een goedkope?
drivingpleasure zegt
Heel leuk die linkjes in de tekst, maar als je op ‘beter’ drukt heb je geen vergelijking want die video werkt niet meer. Misschien handig om dat eerst te checken voordat er een link wordt gezet???
jameshunt1976 zegt
@drivingpleasure: video Melbourne 2013 vs 2014 doet het bij mij prima!
drivingpleasure zegt
@jameshunt1976: Bij mij zegt hij dat de youtube account verwijderd is dus lijkt mij sterk. De eerste 2 doen het maar de vergelijking niet…
pielemuis zegt
Krijgen we straks net hoe BMW dat doet, het geluid over de luidsprekers bij de tribunes.
bofkont zegt
-edit: deze kennen we nu wel-
wif1 zegt
@bafkontje: Hey, jij ook weer schone luier gehad van mamsie?