Ken je die kaart die je speelt in Uno om het spel compleet om te draaien? Red Bull en Max Verstappen spelen het equivalent van die kaart tegen rivaal Mercedes.
In de Formule 1 is het uiterst competitief op het circuit. Maar ook daarbuiten wil er nog wel eens een strijd ontketenen. Recent kaartte Mercedes bijvoorbeeld aan dat ze de achtervleugel van de Red Bull-auto te flexibel vonden. De FIA gaat sindsdien strenger controleren op de achtervleugels, Mercedes hun zin, happy end. Toch?
Voorvleugels
Nee, want op advies van Red Bull-adviseur Helmut Marko moet er ook eens gekeken worden naar Mercedes. Ook teambaas Christian Horner wil nog even de bal terugkaatsen naar Mercedes. En zoals nu blijkt: Max Verstappen sluit zich daar bij aan. Horner heeft namelijk zijn zinnen gezet op de voorvleugel van de Duitse renstal. Deze is namelijk te flexibel volgens Horner. Je verzint het niet…
Verstappen
Max Verstappen sluit zich aan bij zijn teambaas en richt zijn pijlen op Mercedes. Volgens motorsport.com heeft hij gezegd dat de FIA inderdaad strenger moet controleren op de voorvleugels, waarmee hij natuurlijk die van Mercedes bedoelt. Deze buigen verder door dan nodig. “De voorvleugel heeft namelijk een groter effect op de auto”. Ook Sergio Perez sluit zich hierbij aan en de heren zeggen “dat de bal nu bij de FIA ligt.”
Effect
Team Red Bull en dus Verstappen vinden dus dat Mercedes met dezelfde kracht aangepakt moet worden als Red Bull in #flexvleugelgate. Red Bull heeft trouwens al gezegd dat de impact van hun veranderde achtervleugel niet zo groot is. Zoals bewezen op Paul Ricard zit de RB16B nog steeds op ‘het gewenste competitieve niveau’. En nu klaar zitten voordat een grote rel uitbreekt tussen Red Bull en Mercedes…
tinnemans zegt
Spoiler alert.
cloverleaf zegt
@tinnemans: 🤣🤣🤣🤣🤣😘😘
cloverleaf zegt
@cloverleaf: -😘😘🤦♂️
tinnemans zegt
Ik moet toegeven dat ik hier ook echt heel erg trots op ben. 😁😁😁😁😁
rijnounsdoor zegt
@tinnemans: heel flex inderdaad!
rijnounsdoor zegt
@tinnemans: Red Bull geeft je vaste voorvleugels!
mustang750supersnake zegt
@rijnounsdoor: nee de achtervleugel zit nu juist vast🤣🤣🤣
robicide zegt
@tinnemans volledig terecht ook
ghini zegt
Ik vind het ongelofelijk dat de fia dat zelf niet ziet en bedenkt dat ze dan miss ook meteen de voorvleugel mee moeten nemen.
Estate_of_mind zegt
@ghini: natuurlijk is die FIA niet achterlijk, wat wij als publiek hiervan meekrijgen is een geregisseerde ‘rel’ hierover, achter de schermen is dit al lang geregeld.
ghini zegt
@italdesign: als dat zo was dan hadden ze die voorvleugel test tegelijk aangepast met die van de achtervleugels……. Dat is dus niet gebeurd
piedlourd zegt
Mercedes is al aan het overtoepen met pitstops.
Te snel is gevaarlijk jonguh, net zoals de hele F1
geelbarrel zegt
en wat lees ik nou weer voor geneuzel over veiliger pitwerk, dus de pitstop mag niet te snel…?
harrie zegt
Ja Mercedes heeft lopen zeiken dat wat Red Bull doet gevaarlijk snel is, omdat ze zelf aan de lopende band pitstops verneuken. Wat een jank-team wordt dat onder een beetje druk zeg.
sportevo zegt
@harrie: omdat Helmut Marko dat gesuggereerd heeft? Het is voor zover ik weet nergens bevestigd.
harrie zegt
O dan zal het Haas of Williams wel zijn.
escort77 zegt
@harrie: Williams heeft ook snelle pitstops…
sportevo zegt
@harrie: ongefundeerde stemmingmakerij dus.
ghini zegt
@harrie: er was ook iers gezegd over illegaal materiaal wat gebruikt zou worden tijdens de stops, iemand info?
wildbeest zegt
Mag ik iets geks zeggen; wellicht heeft de buigende voorvleugel wel een negatief effect op de grip aan de voorkant, het gebungel zorgt misschien voor slechtere grip in de bochten… straks worden ze er beter van hahha
sportevo zegt
@wildbeest: je gedachtengang is op zich niet gek. Als de drifthoek van een F1 te groot wordt in een snelle bocht, valt het effect van de achtervleugel weg omdat de wind er via een andere hoek opstaat en dus valt ook de downforce weg.
cthijs zegt
Ik heb bij de gp van Frankrijk is op zitten letten bij onboard beelden van de Mercedes maar daar zat echt veel hoogteverandering in.ik denk dat het wel 10 cm was.dus wat dat betreft is het bezwaar van redbull niet geheel ongegrond