De ‘Iceman’ is niet meer wat ‘ie geweest is.
Het is dit jaar alweer 10 jaar geleden dat Kimi zijn eerste en enige wereldtitel pakte. De jaren erop waren niet om over naar huis te schrijven, dus maakte hij in 2010 een uitstapje naar het WRC, waar hij in twee jaar tijd ook niet bepaald potten wist te breken. In het jaar dat de aarde zou vergaan, keerde hij terug naar de Formule 1 om in te stappen bij het wisselvallig presterende Lotus F1.
Hier leek het alsof hij het vuur weer had weten aan te wakkeren. In een korte stint bij het Engels-Franse team wist hij in beide seizoenen eenmaal te zegevieren. Omdat hij zijn cv tegelijkertijd verder aanvulde met een hele rits aan podiums, kwam Ferrari weer aankloppen. Of hij even met Alonso een team wilde vormen, vroegen ze.
In het jaar dat hij zijn overstap maakte naar die oude bekende, kwam Max voor het eerst buurten in de Formule 1. In de slotfase van het seizoen mocht hij enkele keren instappen bij Toro Rosso, waar hij een jaar later zoals verwacht zijn volwaardige debuut maakte. In nog geen handjevol seizoenen werkt hij zich op tot gelijke aan Ricciardo, terwijl Kimi in zes seizoenen steeds verder verbleekt.
Vooralsnog heeft zijn terugkeer hem dan ook weinig gebracht. Sinds zijn rentree bij de Scuderia heeft Kimi geen moment een overtuigende rol in het kampioenschap gespeeld en lijkt hij niets meer dan een tweede viool. Zijn laatste overwinning was in 2013, tijdens de Grand Prix van Australië.
Tot voor kort stonden ze, met twee overwinningen tussen 2010 en 2017, op gelijke hoogte. Maar na Max’ overtuigende optreden in Mexico moet Kimi zich de mindere van de twee rekenen.
Desondanks heeft Kimi in de loop van de jaren genoeg statistieken naar zijn hand gezet. Ondanks dat hij dit decennium maar twee keer naar het hoogste treedje mocht, werd hij tussen 2012 en 2017 maar liefst 26 keer derde of beter. Wat podiums betreft was de Mexicaanse Grand Prix overigens een zeer speciale voor Kimi. In Mexico-Stad behaalde hij het 90ste podium in zijn Formule 1 carrière. Daar heeft Max, bij wie de teller op 11 staat, voorlopig nog geen antwoord op.
Stefje zegt
Het is lastig te zeggen wie er beter is. Vergeet niet dat Kimi als 2e rijder nog steeds meer punten gehaald heeft dit jaar dan Max. Het gaat er uiteindelijk niet om hoe vaak je als 1e over de finish komt, maar hoe stabiel je het hele jaar door rijdt.
Als ze allebei 28 zouden zijn en een seizoen ala Rosberg/Hamilton hadden, dan kon je echt zien wie er beter zou zijn.
Neemt overigens niet weg dat ik denk dat Max in de loop der jaren het stokje van Hamilton over gaat nemen als levende legende. De ouwe, nog rijdende, generatie begint steeds verder achterop het veld te raken. Het is tijd voor de nieuwe groep, met Max aan leiding.
Edge zegt
@Stefje: Bij dat hogere puntenaantal kun je dan ook weer de nodige vraagtekens zetten. Zijn het de kwaliteiten van Kimi, of is het de betere auto (althans aan het begin van het seizoen) en de betere betrouwbaarheid van de Ferrari? Het is altijd lastig om coureurs met elkaar te vergelijken.
Stefje zegt
@edge: ben het eens met de betrouwbaarheid, alhoewel we dit weekend weer bevestigd kregen dat Max soms harder met de auto omgaat dan wenselijk. Nu ging het goed, maar hoevaak van de uitvalkeren lag het hieraan en ging het dus niet goed? Ook dat is een kwaliteit die je als rijder dient te hebben.
boksbeugel zegt
@stefje: harder dan wenselijk? Een formule 1 auto is gemaakt om hard te rijden. Daarnaast smijt max echt niet z’n auto door de bochten anders zou hij het qua banden dik afleggen.
Stefje zegt
@boksbeugel: daarom begaven de andere Renault-motoren het ook, omdat ze nóg harder gingen dan Max. Soms moet je rekening houden met je materiaal, en dat deed hij niet, terwijl het wel kon. Dat pakte nu niet slecht uit, maar hoe vaak in het verleden is dat wel de oorzaak geweest?
boksbeugel zegt
@stefje: Ze begaven het omdat ze er te hard mee reden? Lijkt mij eerder dat die motoren nog niet helemaal goed in elkaar zitten.
gjvp zegt
@stefje: jij hebt er duidelijk geen verstand van… Maar goed, die mensen moeten er ook zijn
Stefje zegt
@gjvp: inderdaad, ik snap er, net als de teambaas van Renault, niks van…
Teambaas Renault: ‘Te agressieve motorstanden oorzaak uitvallen Mexico’
http://nu.nl/formule-1/4985975/teambaas-renault-te-agressieve-motorstanden-oorzaak-uitvallen-mexico.htmlhttp://nu.nl/formule-1/4985975/teambaas-renault-te-agressieve-motorstanden-oorzaak-uitvallen-mexico.html
jordydeknecht zegt
@boksbeugel: Over de boordcomputer werdt Max verteld dat hij de Racepace van Botas aan moest houden
boksbeugel zegt
@jordydeknecht: Jaa maar dat kan ook zijn om de banden/brandstof te sparen, omdat die toch al een groot gat achter zich had. Niet persé om de motor te ontzien. Ik denk sowieso dat hij de motor niet op full power modus had staan, vergeleken met de kwalificatierondes.
Stefje zegt
@boksbeugel: als je het nieuws gevolgd had dan had je geweten dat hij z’n racepace moest temperen om de motor niet te belasten.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat je hard moet kunnen gaan in zo’n ding, maar als je weet dat ie niet heel betrouwbaar is moet je misschien net ff wat minder hard pushen om het allemaal heel te houden. Zeker als ongeveer alle andere pu’s van dezelfde fabrikant al uitgevallen zijn omdat ze niet goed met het klimaat overweg konden…
viezefreddyw zegt
Prachtig om even terug te kijken naar het artikel over de Grand Prix van Australië in 2013. Gewoon een paar regeltjes en de volledige uitslag, that’s it. En moet je nu eens kijken. Grote stukke tekst worden tijdens de race geschreven en luttele seconden na het vallen van de vlag staat er minstens een A4-tje vol online. Mooi dat deze sport door toedoen van het jonge snotneusje ook hier meer aandacht mag ontvangen.
En ja, Raikkonen. Goede coureur. Nee, erg goede coureur. De coureur die samen met Alonso de leukste boardradio’s heeft. Qua persoon is het een aanvulling voor de sport. Maar qua coureur is het in mijn ogen tijd voor vers bloed en nieuw talent. Hij heeft zijn beste tijd wel gehad.
Boomer zegt
@viezefreddyw: Ja Max sells… Dat hebben ze bij autoblog ook wel door.
Vroeger werd er gesmeekt om F1 nieuws hier op de site en kreeg je 1 keer per twee weken een kleine update… Nu moet ik mijn best doen een dag na de race nog autonieuws te vinden wat niet over Max gaat. En dat is dan ook nog Tesla nieuws meestal.
Begrijp me niet verkeer ik vind het allemaal prima hoor want meestal klik ik niet eens meer op dit soort artikelen, maar ik vraag me wel af soms wat voor verbanden er allemaal uit de kast getrokken worden. Bovenstaande artikel is in mijn ogen puur geschreven om weer een extra Max item toe te kunnen voegen. De nieuwswaarde is er nauwelijks.
Maar goed als AB daarmee gratis blijft snap ik dat ook wel weer. Want ik moet toegeven dat ik dan wel weer zo’n krent ben om geen premium account te nemen dus dit is de consequentie :)
viezefreddyw zegt
@airc: Ik snap wat je bedoelt. Maar ik ben er van overtuigd dat als er daadwerkelijk echt en beter autonieuws was geweest dan de artikelen over Verstappen, dan werden die wel geplaatst. Ikzelf kan een artikel als deze wel waarderen. Het is even wat cijfers over Kimi Raikkonen, die eigenlijk een beetje te oud begint te worden.
Autoblog heeft wat dat betreft slechtere artikelen over Verstappen geplaatst in het verleden.
Breinstein zegt
@viezefreddyw: Zolang wij maar allemaal geil op alle titels met Verstappen blijven klikken zal de aandacht alleen maar groter worden. Net zoals dit (zoveelste) onzinbericht na de GP van gisteren.
viezefreddyw zegt
@breinstein: Nja, vind het met een artikel als deze wel meevallen. Met clickbaits heb ik meer moeite, zoals DEZE.
banaan7 zegt
@viezefreddyw: nu krijgt hij nog meer clicks!
pomoek zegt
@breinstein: Op een enkele klikbait na en af en toe een flauwe poging tot parodie denk ik dat de titels boven de autoblog artikelen de lading wel dekken. Ik vind de artikelen over de F1 en Verstappen erg interessant. Zodra het om de nieuwste BMW 5 serie gaat met een nieuwe badge klik ik niet. Boeit me niet zo.
ippy zegt
@viezefreddyw: In 2013 waren we ook nog een stuk cynischer over de Nederlands ‘succes’ in de F1
sracert zegt
Zwaar overschatte coureur, werd WM door puur geluk.
neleev zegt
@sracert: ik heb dat seizoen een beetje gemist, studeerde toen en was alleen op tijd wakker voor de races die na 18:00 uur begonnen.
Hoe verliep dat seizoen dan?
ikschrijfookoverautos zegt
@neleev: Moet je zeker eens terugkijken! Was tot in de laatste race waanzinnig spannend. Eerste seizoen van Hamilton in de F1 maar kreeg t.o.v. teamgenoot Alonso de voorkeurbehandeling, want wonderkind. Alonso is echter niet degene waarbij je zoiets moet proberen, dus ging het hard tegen hard.
Mede hierdoor kon Raikkonen profiteren van hun gekut, wat resulteerde in een dramatisch einde van het seizoen. Volgens mij kun je op YouTube nog seizoensreviews terugvinden. Ik zal eens voor je zoeken!
ikschrijfookoverautos zegt
@neleev: Vrij snel gevonden. https://www.youtube.com/watch?v=IYUln-hIrhw
Is van OlafsonTV, die héél veel seizoensreviews online heeft staan. Mocht je eens wat tijd over hebben, zou ik zeker even een paar uurtjes vrijmaken om er een aantal te kijken.
neleev zegt
@ikschrijfookoverautos: met heel veel dank! Daar ga ik zeker een paar uur voor vrij maken, ik mis zoals gezegd een paar jaar F1 tussen 1996 en nu.
phaeton zegt
@neleev: Hallo zeg, hoe lang heb jij wel niet gestuurd?
neleev zegt
@phaeton: een paar jaar tussen 97 en nu? Zo gek zijn die paar jaar toch niet of wel ;)
str8six zegt
@sracert: Kimi in die McLaren. Zwaar overschat? Ik lach me kapot…
skinnybmw zegt
@str8six: Hij was een beest in de McLaren maar had te veel pech…en het team pastte niet zo bij Kimi.
sracert zegt
@str8six: Fijn voor je, blijf je wel heel?, dan kun je Kimi verder zien blunderen. hij moest de opvolger worden van Hakkinen maar kon dat overduidelijk niet.
bassx zegt
@sracert: Hij deed het beter. Mika was altijd al een mooi weer rijder en hoe hij z’n kop ervoor had staan. Als groot Mika fan moet ik toegeven dat hij bij lange na niet de snelheid had van Kimi
sracert zegt
@bassx: Wat kun jij goede grappen bloggen. Kimi 1x WM door puur geluk i.v.m. Hakkinen 2x WM Schumacher op een hoop rijden en ook Senna dikke partij geven voor Pole.
bassx zegt
@sracert: Als er een geluksseizoen is is het toch ’99 voor Mika met Schumacher het halve seizoen langs de zijlijn. En dan ook nog onder druk worden gezet tot de laatste wedstrijd van Irvine. Over geluksseizoenen gesproken grappenmaker. Ondanks dat Alonso z’n seizoen verpestte in Hongarije is het wel een verdienste voor Kimi. In een minder snelle auto, je seizoen starten als 2e rijder en de belangrijke punten pakken waar het nodig, is ook kampioenwaardig. Mika heeft pas veel later toegegeven niet meer op 100% durfen te rijden sinds z’n ongeluk in 1995, en dat was tot aan z’n sabbatical ook te merken. Wanneer je eerste overwinning wordt gegeven in de beruchte race in Jerez uit medelijden van je teambaas zegt eigenlijk genoeg. Deze trant zette zich voort in de seizoenen daarna.
lexaudi zegt
Ik mis bij dit artikel wel een linkje naar (foto’s van) de ega van van RAI.
lincoln zegt
Wie is in en wie is uit ..
Lees er alles over op autoblog.nl ..
fanboy zegt
@lincoln: Niet de achterklep maar de achterklap is het populairste onderdeel op autoblog.
banaan7 zegt
@fanboy: achterklep? Dat heet toch DRS?
kingdante zegt
Altijd leuk om te lezen die cijfermatige verschillen tussen coureurs. Andere manier van vergelijken is ook lastig. Het gejank van oude Amerikaanse barrels daarin tegen begint zo langzamerhand voorspelbaar te worden.
Foramen zegt
Blijft mn favoriet in de Formule 1.
Heeft niets met het media circus waardoor hij niet als toffe gast overkomt, de enkele vrije interviews en momenten bewijzen voor mij het tegendeel. Zou graag eens een biertje met ‘m drinken.
slickrick zegt
@foramen: eens, en ik vind het daarom een toffe gast, blijft zichzelf, wil gewoon racen, heel de show er omheen interesseert hem niet. En niet zoals Hamilton die in elk land zegt dat dit de beste fans zijn……kan je net zo goed niks zeggen
mrrallycross zegt
Wat is die max geweldig hè. Gewoon beter dan opa Kimi!
Rick-dos zegt
Aan het begin van het seizoen had ik nog mijn twijfels over Max, maar nu staat hij voor mij stevig in het rijtje met Hamilton, Vettel en Alonso. Ik vraag mij af wie van de nieuwe garde komt als die drie wegvallen. Ocon misschien?
thearchitect zegt
@rick-dos: Vettel en Hamilton kunnen, als ze zelf willen, nog wel een tijdje mee natuurlijk.
Ocon (en Perez ook) is een zeker een talent, maar hij is ook behoorlijk zichtbaar omdat hij een redelijk goed en betrouwbare auto heeft.
Als je Stroll, Sainz en Vandoorne een goede auto zou geven, zouden ze vast wel leuke dingen kunnen laten zien.
Daarnaast zie ik Bottas ook nog wel leuke gevechten aangaan met d’n Max.
skinnybmw zegt
@thearchitect: zo lang Stoffel Alonso niet bij kan benen hoort hij niet in dat rijtje thuis.
Boomer zegt
@rick-dos: Je zet hem nu al in dat rijtje… dat vind ik erg voorbarig op basis van wat hij heeft laten zien.
pomoek zegt
Fantastische foto overigens. Verpersoonlijking van het woord: Meh…
maferick74 zegt
F1 kampioenschappen van verstappen nul…. van kimmi een. Ja dat dus
LaLancia zegt
@maferick74: inderdaad. Ze zijn dus nooit gelijken geweest.
grandmasterb zegt
Hoog tijd dat Kimi ermee stopt, ondanks het feit dat hij een van de snelste auto’s in de F1 heeft, laat hij vrijwel nooit wat bijzonders zien en blijft meestal ver achter bij zijn teammaat. Daarnaast weet hij zich totaal niet te presenteren, dat vrijwel onverstaanbare geneuzel van hem is gewoon een aanfluiting. Zeker op dat laatste gebied ligt Max al mijlen op hem voor..
T16 zegt
Kimi is nog steeds een kwalificatie beest, rijdt in de kwalificatie van Monaco gedecideerd naar de eerste startpositie.
Doe hem dat maar eens na. Top coureur, kan het nog steeds! The Iceman is super cool.
Verder is het niet zo’n zeur als de frusto Vettel, die steeds meer transformeert in een kinderlijke wheelbanger die zijn emoties niet onder controle heeft. Vettel heeft heeft heel weinig respect voor zijn concurrentie die hij het liefst zo snel mogelijk de banden lek snijdt, wat een onsportieve heethoofd is dat.
Vettel is duidelijk Kimi zijn tegenpool! Geef mij maar Kimi.
marinepower zegt
Als we de beste coureur eruit willen filteren, dan zullen ze allemaal in (praktisch) dezelfde voiture moeten rijden, en dan ook nog onderling tussendoor te wisselen om de laatste eventuele voordelen te elimineren. Net als toen ooit met Senna (en de rest) in die MB 190 16-klepper.
wildbeest zegt
Die die kneus nog f1 rijdt, gast kan er niks van. Gelul met wk titels. Vettel is altijd sneller
slickrick zegt
Dit is echt appels met peren vergelijken, Kimi is 38 jaar oud, Max pas 20 jaar.
Toen Max 3 jaar oud was reed Kimi al in de F1 , (september 2000) dus waar hebben wij het over…..
Petje af voor Kimi die zo’n mooie carrière achter de rug heeft…..90 podium plaatsen….dat is wel wat.
En hopelijk kan Max het overtreffen….
snel70 zegt
Denk niet dat Kimi er warm of koud van word.
juniorclk zegt
Laat ze meedoen aan race of champions, denk dat raikonen dan toch beter presteert, meer ervaring in de diverse autos
bassx zegt
@:ikschrijfookoverautos: Klakkeloos statistieken opnoemen zegt natuurlijk niet heel veel, eigenlijk niets. Wanneer Button naar Mercedes was gegaan in plaats van Hamilton hadden we een andere 4-voudige wereldkampioen. Statistisch gezien was Hamilton dan net zo goed als Raikkonen?
Ferrari heeft sinds Brawn een 60/40 policy, dat betekend dat de strategie van Kimi in het voordeel van Seb moet werken of het is een alternatieve strategie. Monaco was Kimi de snellere man met pole en reed weg in de wedstrijd. Toch om Seb het voordeel te geven riepen ze Kimi bewust te vroeg naar binnen en de rest is bekend. Kimi is over dit hele seizoen ongeveer 2 tiende langzamer dan Vettel en met een 60/40 policy is dit vrij normaal. Leuk al die statistieken maar dit seizoen heeft Kimi te vaak Vettel voorbij moeten laten gaan en heeft redelijk veel punten gekost, groot nadeel als je 2e rijders bent bij een team als Ferrari. Coureurs als Ricciardo hebben al duidelijk aangegeven zo’n rol in F1 niet te willen hebben. Kimi doet wat Ferrari van hem vraagt en spekt zijn pensioen nog iets verder, de man bewijst in kwalificatie nog steeds snel te kunnen zijn.
Als we dan toch statistieken opnoemen is in verhouding met z’n teamgenoot Kimi twee keer beter dan Valteri. En dat is raar want Mercedes beweert een 50/50 policy te hebben. Zelfde geld voor de garage van Red Bull, het verschil tussen beide coureurs is net zo groot als tussen Vettel en Raikkonen. Dat zijn ook statistieken, heeft Ricciardo dan z’n beste tijd gehad? Het is race strategie waarom Kimi geen wedstrijden wint, niet alleen gebrek aan snelheid.