Verstappen en Newey gaan samen achter oliedollars aan.
Er is geen actie op de baan: Red Bull wint alles dat er te winnen valt. Daardoor krijgen we dus lekker veel sappige roddels en achterklap. Christian Horner draagt zijn steentje bij door deel te nemen aan een soort elitaire variant van B&B Vol Liefde, samen met Jos Verstappen. En dan mag die (inmiddels uit haar functie gezette) PA kiezen met wie ze verder wil flirten.
Maar deze hele discussie heeft er ook toe geleid dat Max Verstappen kennelijk niet zo verankerd zit bij Red Bull als het contract ons doet geloven. Hij heeft namelijk getekend tot 2028, maar het gonst constant van de geruchten qua clausules en enorme afkoopsommen. De meeste laten we voor wat het is, maar vandaag hebben we er eentje voor je.
Aramco
Jullie kennen allemaal Aramco wel. Of niet. Het is een van de meest waardevolle bedrijven op deze planeet. Dat komt doordat ze toevallig gebruik kunnen maken van een cadeautje van de planeet: olie. Deze jongens snappen ook wel dat de vraag naar olie eindig is. Het stenen tijdperk eindigde ook niet vanwege een tekort aan stenen, maar omdat er simpelweg minder vraag naar was (check hier hoe dat in zijn werk ging).
Aramco sponsort de Formule 1 al en is hoofdsponsor van het team van Aston Martin Racing. De laatste geruchten zijn dat Aramco de gehele renstal wil overnemen. Dat meldt het Italiaanse Formu1a.uno.
Verstappen en Newey achter de oliedollars aan
Om er een succes van te maken, zijn ze van plan wat ze altijd doen: ze smijten er extreem veel geld tegenaan. In plaats van een team te creëren en winnend te maken, optereren ze voor de weg van de minste weerstand door de beste namen in de business te kopen. In dit geval gaat het om de Britse topontwerper Adrian Newey en de Nederlandse coureur Max Verstappen (wellicht ken je hem).
De planning is dat de twee Red Bull-medewerkers overkomen in het jaar 2026. Dat is een belangrijk jaar in de Formule 1-agenda, want dan staan er grote reglementswijzigingen op de loer. Ook stappen dan nieuwe namen in de Formule 1, zoals Ford (motorpartner voor Red Bull), Audi en Honda (als motorenleverancier voor Aston Martin).
Volgens de Italiaanse publicatie is de Formule 1 vanaf 2026 nog interessanter. Men gaat dan gebruik maken van duurzame brandstoffen en zo kan Saudi-Arabië zich op de kaart zetten als een groene en duurzame natie.
Via: GPFans.
Edge zegt
Er gaan al tijden geruchten dat Saudi Arabië een eigen F1 team wil, dus ik kijk niet echt op van de geruchten over een Aramco F1 team. Het kwartje dat Lance nooit kampioen gaat worden zal inmiddels ook wel bij Lawrence gevallen zijn en het team is meer dan vertienvoudigd in waarde sinds hij het overnam dus voor de ROI hoeft hij het ook niet te laten.
En als je dan als Saudi Arabië je eigen F1 team hebt, wil je natuurlijk wel het beste van het beste. We zien in allerlei andere sporten al dat ze zonder blikken of blozen met miljarden smijten, dus bizarre salarissen van 250 miljoen per jaar voor Newey en Verstappen zijn helemaal nog niet zo’n gekke gedachte.
gregorius zegt
Maar zit Aston Martin nu al niet aan de max van hoeveel ze mogen uitgeven? Volgens mij zit er ook een limit aan alle uitgaven voor fabrieken e.d. die niet direct binnen de kostencap vallen, waar Lawrence ook de max heeft uitgegeven.
Dan kan je dus alleen nog van mensen verwisselen; maar dan krijg je dus wel minder mensen terug dan dat je er eerder had, want ook veel werkgevers die wel onder de Cap vallen, zullen ook alleen voor de hoofdprijs nu naar Aston Martin / MBS-Greenwash-racing gaan.
En als je dat wil doen, moet je toch wel meer dan 1 jaar van te voren beginnen, toch?
gekketurbo zegt
Lees net dat hij ook naar Mercedes gaat. F1 journaille heeft overduidelijk teveel tijd in handen nu er op de baan niks te beleven valt…
Richmond zegt
net pas? Dat speelt al sinds voor de wedstrijd van SA.
harrie zegt
Als hij echt weg wil bij RB is dat de enige logische keuze.
Je wil naar een fabrieksteam: Ferrari heeft geen plek, Alpine is een bende en Mercedes is het spoor voorlopig ook nog steeds helemaal bijster.
pomoek zegt
Mjah, ik zeg een score 25% op de Thruth-o-meter.
Om te beginnen denk ik dat Je hetzelfde verhaal nog 4 kan vertellen door de naam Aston Martin te vervangen voor Mclaren, Ferrari, Mercedes, en vooruit, Audi. Ieder team wil graag met Newey en Verstappen samen werken, en deze 4 zouden dat in principe kunnen betalen.
Verstappen is altijd al een fan geweest van Honda. Dat maakt dit verhaal wel weer geloofwaardig. Daar staat dan weer tegenover dat Newey al eens een blanco cheque aanbod heeft gekregen van Ferrari en daar niet op in is gegaan. Vooral omdat hij bij RB veel ruimte kreeg om zijn eigen ding te doen zoals ontwerpen aan een boot en een straatauto. Het is nog maar de vraag of hij die ruimte ook krijgt bij een ander team. Met Mohammad bin Salman als je uiteindelijke baas is dat nog maar de vraag.
Robert zegt
Ik heb de geruchten over een dergelijk scenario hier al vaker gesuggereerd en acht de kans toch wel groter dan 25%.
Vergeet niet dat Honda en Alonso (eufemistisch gezegd) geen match zijn gebleken én dat Aston Martin, in weerwil van de beperkingen van z’n tweede rijder, wil doorstoten naar de absolute top drie. Wil je die ambities toch waarmaken, dan ben je dus afhankelijk van een eerste rijder uit de buitencategorie. En Hamilton is al ‘vergeven’ aan Team Rood, dus dan blijven er maar weinig opties meer over.
Tel daar ook nog eens bij op, dat Newey en Aston Martin ook bepaald geen vreemden zijn voor elkaar.
mashell zegt
En dan kondigt Newey zijn pensioen aan, hij wil meer tijd met zijn gezin doorbrengen… En natuurlijk kan het ook niet lang meer duren voordat Honda weer eens een vertrek uit de F1 aan kondigt.
vopo zegt
En dan rijdt Max in de middenmoot voor 85 miljoen Dollar per jaar 😜
potjak zegt
Nee daar wordt Max niet gelukkig van. Die stopt dan ook.
tweetyv6 zegt
Deze jongens snappen ook wel dat de vraag naar olie eindig is.
Riiiiiight
Schrijver des zins hierboven snapt niet wat er nog allemaal anders gemaakt wordt van/met/door olie.
De vraag naar olie is oneindig.
mashell zegt
Precies. Zonde om dat hoogst inefficiënt te verbranden waarbij 60% van de energie in warmte en geluid gaat zitten. Dure beleving…
Allison Burgers zegt
Max is 7 jaar bezig geweest om een winnende auto te krijgen. Dat gooit hij echt niet zomaar overboord, ook al zouden de tabloids/autoblogs vaan deze wereld dat graag anders zien.
jensoffbutton zegt
Ik kan moeilijk geloven dat Max niet in de package deal zit met Ford.
HZW zegt
Ford is alles behalve blij met wat er gaande is bij Red Bull, het Horner verhaal is nog steeds niet afgesloten, en dat blijft dan elk race weekend weer terug komen.
De vraag is dus of Ford niet voor die tijd de stekker er uit trekt, als het Horner verhaal niet geëlimineerd gaat worden.
Die Amerikanen willen niets van doen hebben met dat soort randzaken.
En uiteindelijk zullen ze bij Red Bull ook wel klaar zijn, als dat Horner verhaal het hele jaar door blijft sudderen.
Als je eenmaal zo’n stempel hebt, kom er bijna nooit meer vanaf, of het waar is of niet.
Marc Overmars kan je er alles over vertellen, en nu dat hij geschorst is, betekend niet dat het verdwijnt, als hij weer in de Voetbal wereld terug keert heeft hij nog steeds de zelfde stempel op zijn hoofd staan.