Het veranderen van een regel brengt voors en tegens: zo reageren Max Verstappen en Lewis Hamilton op het willen afschaffen van de partymodus.
Gister in het nieuws: de FIA is van plan om de partymodus in de Formule 1 af te schaffen. Wie geen idee heeft, in het kort: teams hebben soms veel meer power in hun auto tijdens de kwalificatie. Zo tikte de F1-bolide van Hamilton tijdens een recente kwalificatie de 1.022 pk aan. Dat wakkert altijd weer die eeuwenoude discussie aan of Lewis nou zo snel is of gewoon in de snelste auto zit. Goed, met het afschaffen zou de auto dus in de kwalificatie zo goed als gelijk zijn aan wat er in de daadwerkelijke race op de grid staat.
Verstappen: “in bepaald opzicht misschien wel goed”
Max Verstappen reageert tegen GPupdate lekker nuchter en Nederlands. Technisch gezien is hij een gedupeerd partij van partymodus. De Nederlander ziet er wel brood in om de auto gewoon lekker te laten zoals hij is. Teams mogen de auto vanaf de laatste momenten in de kwalificatie niet meer wijzigen. “Als je als uitgangspunt neemt dat je de auto niet mag aanraken, dan is het misschien goed om dit ook aan banden te leggen.”
Verstappen verwacht overigens niet dat Mercedes compleet benadeeld wordt wanneer partymodus wordt afgeschaft. Mercedes heeft nog steeds meer vermogen, maar de Red Bull kan iets dichterbij komen. Max bevestigt echter dat er waarschijnlijk niks zou veranderen aan de rangorde van de teams.
Ten slotte reageert de Nederlander nog op de claim dat het topteam in de sport altijd de gebeten hond is. Is dat eerlijk? “Ik weet niet of je het eerlijk moet noemen. Zij hebben natuurlijk ook hard gewerkt aan de motor om die extra performance te vinden, dus eerlijk kun je het niet altijd noemen”, aldus Verstappen. Naar eigen zeggen gebeurde dat ook toen Red Bull titelhouder was en waarschijnlijk ook toen Ferrari iedereen inmaakte.
Hamilton: “het zal voor ons weinig veranderen”
Dan nog een reactie vanuit het ‘gebeten hond-team’ zelf. Hoofdrol in het hele partymodus-verhaal is immers Hamilton en zijn auto die ineens meer pk dan een Bugatti Veyron op de weg zet. De Brit is nuchter op een andere manier: ook hij beweert op zijn eigen manier dat het weinig verschil zal maken. De Telegraaf meldt dat Hamilton niet onder de indruk is. “Ze proberen Mercedes altijd af te remmen, maar het zal voor ons weinig veranderen, dus het is geen probleem voor ons. Ze gaan het resultaat wat ze willen niet krijgen.”
Beide mannen betwijfelen dus het effect in relatief opzicht van het afschaffen van partymodus. Afwachten dus hoe dit feestje afloopt.
Boomer zegt
F1 is een eenheidsklasse aan het worden.
Budgetten gaan er aan, technologische ontwikkeling gaat omlaag. Ik begin steeds meer te denken dat Bernie op het juiste moment verkocht heeft.
Yzord zegt
Dat heeft hij ook. Hij is degene die in de kasboeken kan kijken en wellicht in heeft gezien dat de belangstelling aan het zakken is. Op zijn top kan je de boel nog goed kwijt. Het is ook wel een dooie boel geworden ook. Geen pitspoezen, geen publiek, een team wat domineert in innovatie en snelheid en paniekerige aanpassingen in het beleid om demense maar gekoppeld te houden. Tis dat Max nog af en toe stunt anders was het allang een gereden race.
gregorius zegt
Wat jij schrijft, zijn de veranderingen na de overname. Dit (Amerikaanse) bedrijf zal onderzoek hebben gedaan naar wat de beste opzet is voor de F1 in de toekomst om er zoveel mogelijk aan te verdienen (en nee, dat is natuurlijk niet hetzelfde aan wat het leukste is voor de sport en/of fanboys’s en/of onafhankelijke trouwe kijkers).
En ergens kan ik wel snappen dat het gedeelte waar het meer eenheidsworst wordt en waar er gelimiteerd dat auto’s zo ontworpen zijn dat het lastig is om langere tijd close racing te hebben, dat dat het doel is.
Is het jammer? kweenie. Maar van mij mogen ze het zo snel mogelijk doorvoeren. Dit soort overgangsjaren zijn maar saai.
Richmond zegt
@airc: uiteindelijk kan de F1 alleen overleven als er mensen kijken. En al jaren lopen die terug, ook toen Bernie er nog zat. Het probleem is dat de teams teveel invloed uitoefenen op het spel. De regels en de uitwerking van die regels. Je moet gewoon een FOM hebben die zegt zo gaan we het doen. Niet mee eens, jammer maar dan ga je maar weg. Teams moeten zich bezig houden met auto’s maken en races winnen. De rest moet de FOM, FIA en race stewards regelen. Alleen je hebt nu Amerikanen en die denken dat een zo gelijk mogelijk speelveld de manier is om het product te verkopen. En die geven niet zoveel om technische innovaties
87sandyd zegt
@benja01: Ik ben benieuwd waar jullie de cjjfers vandaan halen dat de kijkcijfers teruglopen.
Overigens kent elke periode een topteam. De ene houdt het wat langer vol dan de andere, maar Red Bull Racing won ook 4 jaar op rij, Ferrari heeft jarenlang een dominerende rol gespeelt. Het is iets van alle tijden
gregorius zegt
Er zijn richtlijnen voor hoeveel benzine ze mogen gebruiken (per tijdseenheend), wat voor benzine, hoeveel toeren, hoe groot de luchtinlaten moeten zijn etc etc etc
Dus dat je dan verschillende engine modes maakt, die allemaal binnen de richtlijnen zijn, dan moet dat toch gewoon mogen?
Tijdens de race veranderen ze toch ook constant de engine modes (iets minder pks, iets minder aanslag op de motor maar ook minder verbruik; op het moment je in een groepje zit of ver voor ligt) of juist iets meer pk kort (ook een soort van party mode) als je in een belangrijk gevecht zit?
Wat maakt de party mode tijdens een kwalificatie dan uit? Elk team zou dat toch gewoon toepassen als ze het goed kunnen programmeren?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@Loek Ik vind dit een vreemde zin: “Verstappen verwacht overigens niet dat het afschaffen van partymodus Mercedes in een direct voordeel zet.”
Wanneer je hetzelfde zegt met andere woorden (de dubbele ontkenning er uit) krijg je dus: “Verstappen verwacht overigens -wel- dat het afschaffen van partymodus Mercedes in een direct -nadeel- zet.”
Maar dat is toch helemaal niet het geval?
Diesel Rocks zegt
Ik de k dat er Red Bull moet staan ipv Mercedes, dan klopt het wel. Het is vreemd dat Verstappen überhaupt zou denken dat het afschaffen van de party mode Mercedes juist gunstig zal uitpakken.
Loek zegt
@F36GC: het was een wat moeilijke zin inderdaad, hopelijk zo beter te begrijpen :)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@loek jep, beter zo!
tysson zegt
@F36GC: volgens mij klopt het niet wat jij zegt. Als je het afschaffen van de partymodus weg haalt blijft dit over. — Verstappen verwacht overigens niet dat het Mercedes in een direct voordeel zet. — Volgens mij is dat het tegenovergestelde van wat jij nu zegt. Er zit maar 1 ontkenning in en geen 2.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@Tysson Er stond eerst wat anders (zie mijn eerste quote) maar @Loek (de auteur) heeft die zin inmiddels aangepast. Normaliter wordt een reactie dan aangepast met “Edit, is inmiddels aangepast” maar nu (nog) niet, waardoor verwarring kan ontstaan.
mennok zegt
“Ze gaan het resultaat wat ze willen niet krijgen.” Spannendere races? Meer gevecht vooraan?
harrie zegt
Vreemde timing zo halverwege het seizoen. Of is het een steek naar Merdedes omdat ze blijven zeiken over het Concorde Agreement terwijl ze voor nog maar 1 jaar willen bijtekenen.
maarteno zegt
“Ze proberen Mercedes altijd af te remmen, maar het zal voor ons weinig veranderen, dus het is geen probleem voor ons. Ze gaan het resultaat wat ze willen niet krijgen.” Klinkt weer lekker als Calimero, nu is het MB, hiervoor RBR en daarvoor Ferrari. Lewis en MB zetten een goede prestatie neer, maar moeten toch ook beseffen dat zelfs voor F1 dit nu wel erg lang duurt en erg saai is.
Jetlag zegt
@maarteno: Heeft niks met “Calimero” te maken; de op handen zijnde wijziging is toch bedoeld om de dominantie van Mercedes (motoren) tegen te gaan?
Typisch Calimero is, het jammeren dat “zij een effectieve ‘party-mode’ hebben en wij niet…”
oliejunk zegt
BBB Bring Bernie Back :p
jack_abarth zegt
@oliejunk:
Bring back, oh bring back. Bring back my Bernie to me, to me.
oliejunk zegt
Mis de pitspoezen
focusrs1 zegt
Gewoon alle coureurs exact dezelfde auto geven. Dan zullen we nog weleens zien wie de echt goede coureurs zijn.
Gaat die huilebalk weer lopen janken.. Bij voorbaat al..
Jetlag zegt
@focusrs1: DE huilebalk, is de “Anti-Hamilton-Mercedes-pro-Max-Ziggo-hooligan” en daar bedoel ik niet per definitie de #MV33-fan mee.
Wat een gezeur toch elke keer tegen de directe concurrentie en met name tegen Lewis…
Dat je vóór Max en/of Red Bull bent, hoeft toch niet te betekenen dat de tegenstander de vijand is?
87sandyd zegt
@focusrs1: Zie hier een GoMaxx fanboy. Bah bah.
pomoek zegt
Als Hamilton nou werkelijk een statement zou willen maken: stop direct met de partymode. Laat zien dat je de beste bent, ook zonder die extra peekaas. Doe het dan!
w0o0dy zegt
Ik denk dat het goed is om dit soort dingen aan banden te leggen. De auto’s zijn snel zat zonder die paar minuten op topvermogen te kunnen knallen. Bovendien is het slecht voor de motoren en die moeten meer races meegaan. Misschien als ze minder vermogen kunnen aanspreken tijdens kwalificatie dat de rangorde af en toe wat meer verrassingen last zien. En tijdens de races kunnen ze iets meer power inzetten over de hele race gezien.
Dat Mercedes meer dan een halve seconde wint tov de rest vh veld dankzij de party-modus maakt F1 minder spannend dus gelijk doen.
Jetlag zegt
@pomoek: Als Max en Red Bull nou werkelijk een statement willen maken, zorgen ze dat ze binnen de huidige regels nét zo snel en constant zijn. Doe het dan!
993carrera4s zegt
Ik vind het verkeerd. Allereerst de naam, dat is BS, verzonnen door de media. Mercedes is de enige die meer dan 1000 pk uit de motor weet te halen, moet de rest maar beter hun best doen. Overige motor afstellingen zijn eigenlijk begrenzers, voor de levensduur van de motor. Dat is tacktiek van de teams zelf, hoeven geen regels voor te zijn toch?
jollykart zegt
Formule1 is ook een engineering competitie, volgens mij zouden de regels weer vrijer moeten worden. Houd een paar dingen zoals nu, niet bijtanken, beperkt aantal banden en de aandrijfmotor moet x races mee gaan. Daarnaast een Max gewicht en een tankinhoud wat gedurende de jaren naar beneden wordt bijgesteld en misschien nog een max uitstoot. Dan komt er qua engineering een proces opgang waar de auto industrie wat aan heeft. Is een 1.5v6 hybrid het beste of is electrisch beter. Kun je de race winnen met een diesel of kan je aan de voorwaarden doen met waterstof. Kijk wat Renault destijds met de turbo motor heeft betekend
sanderm3 zegt
Ninja Verstappen…
vopo zegt
Geweldig dat dit gebeurd. Alles om de F1 leuker en vooral spannender te maken dan het de afgelopen jaren is geweest.
koeckenbacker zegt
Iemand al eens nagedacht dat mercedes in de basis de beste, efficiëntste motor heeft? Dat pinokkiToto en zijn delegatie de motor iets verder kunnen opendraaien, omdat die 6 kaboutertjes met spinnyboy toch wel het meeste vermogen leveren en t kreng nog steeds heel blijft.
Waarom hier een TD voor, midden in het seizoen, en voor DAS niet, terwijl het volgend jaar niet meer mag?
Mercedes heeft zijn PU het beste voor elkaar, daar gaat geen setting wat aan veranderen.
StierenpeOp regeling, dit hoor erbij. We kunnen deze auto’s al zo weinig op maximum performance zien, met die pirelli-troep en brandstof sparen in een race. Nu ook de quali op prius mode aangluren..
Getver zeg