De race is gereden, maar Verstappen en Hamilton moeten nog wel even naar de stewards…
Het was er wel weer eentje. De eerste Grand Prix van Saoedie-Arabië was er meteen een voor de geschiedenisboekjes. Het titelduel tussen Mercedes en Red Bull respectievelijk Max en Lewis werd voor de zoveelste keer dit jaar kneiterhard uitgevochten op en naast de baan. Uiteindelijk kwam het weer tot een touché tussen de twee besten van de sport. Desalniettemin kwamen ze ook weer gewoon als eerste en tweede over de finish. Helaas gebeurde dat wel in voor ons oranje brillen de verkeerde volgorde.
Laatste woord
Het laatste woord is echter nog niet gezegd over deze race. Nog lang niet trouwens, waarschijnlijk wordt er over een jaar of dertig nog wel eens over gesproken. Maar iets sneller dan dat gaat de FIA nog een en ander zeggen over de gebeurtenissen. Verstappen én Hamilton moeten zich namelijk melden bij de stewards om het incident in ronde 27 te bespreken. Beiden worden daarbij verdacht van het breken van Artikel 2 (d) Hoofdstuk IV Appendix L van de FIA International Sporting Code. Deze gaat over de volgende vergrijpen:
Causing a collision, repetition of serious mistakes or the appearance of a lack of control over the car (such as leaving the track) will be reported to the stewards and may entail the imposition of penalties up to and including the disqualification of any driver concerned.
FIA Sporting Code, houdt niet van repeat-offenders
Stewards
Als we een inschatting moeten maken van wie er de grootste kans heeft op een knauw van Garry Connolly cum suis, dan zouden we zeggen Max Verstappen. Niet omdat wij hem per se meer schuld toedichten dan Hamilton. Want zoals een oude regel in het autorijden luidt is de achterop rijdende bestuurder ‘altijd fout’. Behalve als er een braketest wordt uitgevoerd ofzo natuurlijk.
Maar los van het feit dat Garry Connolly dus deel uitmaakt van het kwartet stewards, lijkt ook het feit dat aanvankelijk alleen Verstappen naar de stewards is geroepen voor dit vergrijp geen goed nieuws. Waarschijnlijk krijgt Max dus een straf en Lewis een gratis kop koffie. Enfin, wat de straf voor de een of de ander dan eventueel moet gaan zijn, dat weten we nog niet. Maar we houden jullie natuurlijk op de hoogte!
UPDATE: Max Verstappen heeft zoals te verwachten viel van Garry en co een dikke vette straf gekregen van tien seconden voor de hotseknots. Max zou 69 bar druk gegeven hebben op zijn rempedaal toen Lewis niet meteen aan hem voorbij ging nadat MV33 van zijn gas ging. Hamilton krijgt geen straf, ondanks dat de wedstrijdleiding accepteert dat hij Max eerder voorbij had kunnen gaan en dat niet deed vanwege het DRS-meetpunt en ondanks het feit dat Max in dat geval niet de remactie had uitgevoerd. Het resultaat blijft hetzelfde.
Rick-dos zegt
Hamilton moet sowieso een straf krijgen. Maakt niet uit wat Verstappen daar op dat stuk deed maar wat Hamilton vervolgens deed is nog debieler. Stel dat het hier niet om een misverstand zou gaan en Verstappen problemen zou hebben dan ga je toch ook niet achter hem blijven hangen. Hij had meer dan genoeg ruimte om in te halen. Hamilton heeft nog geluk gehad dat hij in de race kon blijven en hem zelfs winnen.
Maar goed, als Hamilton daar geen straf voor krijgt dan zou het een schande zijn.
tfsi zegt
@Rick-dos: ik denk dat Max straf krijgt omdat Hamilton zei dat hij remde.
e1000bmw zegt
Ik zag geen remlicht vlak voor de aanvaring.
jeroen20vt zegt
@e1000bmw: een f1 auto heeft ook geen remlicht
Rick-dos zegt
@tfsi Verstappen ging aan het begin van de situatie van z’n gas af. Ik weet niet of hij op de rem is gaan staan, maar als hij denkt dat hij Hamilton er voorbij moet laten en Hamilton blijft er achter zitten, dan kan ik begrijpen dat hij op de rem staat om de snelheid er nog verder uit te halen en Hamilton duidelijk te maken dat hij er voorbij kan.
sportevo zegt
Ik zie niet in waarom Hamilton daar een straf voor moet krijgen.
Je laat iemand niet op die manier en op die plek voorbij. Hij rijdt echt een heel stuk langzamer op de racelijn.
Het heeft een beetje de schijn van Spa 1998 waar Coulthard op de racelijn ook opeens langzamer ging rijden en zogenaamd met de goede bedoelingen Schumacher te laten passeren.
Rick-dos zegt
@sportevo Ik zou het met je eens zijn als Hamilton bijvoorbeeld binnen tienden zat en echt op z’n vleugel zat zoals met Verstappen en Ricciardo in Baku, en hij niet meer kon uitwijken. Echter had Hamilton tijd genoeg om van het gas te gaan, vervolgens over de situatie na te denken en dan rijdt hij er tegenaan. Dat maakt hem schuldig aan het veroorzaken van een ongeluk.
Je vergeet dat in de situatie Coulthard en Schumacher het regende en het zicht niet optimaal was. Dat is een hele andere situatie. Als die hetzelfde was dan had ik hier geclaimd dat Verstappen een straf moet krijgen door een gevaarlijke situatie te creëren.
pomoek zegt
@sportevo: Op zich begrijp ik het nog dat Verstappen het op die plek doet op dat moment. Degelijke trucs worden ook door de MB-ers uitgehaald. Bottas die heel erg langzaam gaat rijden zodat Hamilton een pitsstop kan maken. Hamilton die heel veel afstand neemt tot verstappen zodat hij zijn banden goed kan opwarmen. Niet echt sportief, maar het hoort erbij. Alleen begrijp ik dat Verstappen, in dit geval, zelf zegt dat ie heeft geremd. Dat doe je natuurlijk niet als je iemand er voorbij moet laten, en is volgens mij gewoon een brake test. Dan heeft Hamilton gewoon een punt en moet Verstappen daar een straf voor krijgen.
smijsie zegt
@pomoek: echt remmen is er sowieso niet bij. Een F1-auto op snelheid vertraagt sneller door gas los te laten dan jij en ik met onze straatauto’s kunnen met het rempedaal
pomoek zegt
@smijsie: eens, dus als de data blijkt dat verstappen op de rem heeft getrapt is dat echt wel een brake test.
Van Epschoten zegt
@sportevo: Dat was in de regen en Shumi werd daardoor verrast. Max was vol in het zicht bij Hammilton en al geruime tijd vaart aan het minderen. Hij wilde gewoon wachten tot na de DRS lijn met inhalen. Eigen schuld dikke bult voor Hammilton.
retetikker zegt
Achteraf is makkelijk praten. Hamilton moest echter in een split second reageren, en dacht misschien dat Verstappen afremde voor een safety car of iets dergelijks.
En je argument over mogelijke problemen met de auto (klapband?) zullen bij de FIA geen stand houden: goede coureurs (en automobilisten!) blijven meestal even geduldig wachten, aangezien er een kans is dat een auto spint terwijl je deze voorbij gaat…
Beter zou de FIA de inhalende partij eerst informeren voor de andere partij opdracht te geven, en moeten we blij zijn dat het niet in tranen eindigde.
Svenska II zegt
@Rick-dos: BREEK: Verstappen 10 sec. tijdstraf erbij voor dit incident. Verandert niks aan de eindstand.
maferick74 zegt
En die derde reprimande voor Lewis? Lijkt me ook niet onbelangrijk. Max krijgt 5 sec straf, Lewis 10 sec (gewoon omdat het kan) er veranderd niks …. dus ideale scenario voor volgende week. Geld verdienen.
banderas zegt
Verstappen reed weer als hij weet dat ie niet 1e kan worden: agressief. Leuk voor de kijker, maar ook in de (engelse) nabeschouwingen zeiden wel enkele coureurs dat Max wel echt te ver ging en blijkbaar zijn eigen regels maakt. Ik vind het ook niet leuk dat Max niet won, maar hij vecht soms net te hard door.
rickilicious zegt
@banderas: eens
pomoek zegt
Ah, nu lees ik dat Verstappen zelf ook zegt dat ie heeft geremd. Enough said, Verstappen zit fout, 10 seconden straf of een paar plekken gridstraf bij de laatste race. Hamilton is kampioen.
tfsi zegt
@pomoek: Gelukkig weten we dat pas volgend weekend, wie er kampioen is.
M240i zegt
Je hoort iedereen leuk roepen “dat Hamilton er maar voorbij moest en niet achter moest blijven hangen”. Besef echter dat Hamilton niets wist van de opdracht aan Verstappen hem voorbij te laten.
Als je daarbij optelt dat de race toen al meerdere malen was stilgelegd/(vortual)safetycar was ingezet, dan kan ik heel goed begrijpen dat Hamiltons eerste gedachte is: oh shit ligt er weer een brokstuk opde baan of is iemand gecrashed? Dan ga je er natuurlijk niet volgas voorbij met het risico je auto aan gort te rijden en in een klap het kampioenschap te verliezen.
quincy zegt
Dus als Max zijn auto kapot zou zijn gegaan, rijdt Hamilton er ook in. Met zoveel ervaring? Wat een onzin argumenten. Instinct zegt toch er voorbij gaan, dus waarom dan niet de ruimte links pakken? Nee, dan ga je met zoveel ervaring er raar achter blijven hangen en mee remmen.
realhustler zegt
Het domste van al het gedoe was, dat Hamilton op hard reed en Max op medium en dat aan het einde Max geen grip meer had dus hij had Hamilton niet tot het einde achter zich kunnen houden. En na de 2e herstart was Hamilton binnen 1 sec maar was drs nog niet aan en daarna kwam LH44 een paar keer dichtbij maar was er weer een vsc. Echter het bleef geen feest en Hamilton had tegen einde gewoon meer pace. Zonde van al het gedoe met penalties en ‘je moet hem voorbij laten’ . Nergens voor nodig.
realhustler zegt
Btw, hoe Max buiten de lijntjes kleurt verdiend niet de schoonheidsprijs.
flyerbunch zegt
Mercedes kwam met het excuus dat ze niet genoeg tijd hadden om Lewis te informeren over de situatie dat hij er voorbij mocht. Miscommunicatie! Max remt, Lewis remt ook af en blijft er achter hangen tot hij z’n vleugel beschadigd!? Why? Hij kon het zelf ook niet verklaren, maar menig ander was z’n opponent allang links of recht voorbij gegaan! Het hele issue is dat het iets tactischer in elkaar zit omdat Max remde voor de DRS lijn en Lewis eigenlijk hetzelfde idee had. Dit was ook zodat Max geen voordeel zou krijgen. Het liep dus ff anders..
aribsg zegt
Zielige vertoning ,f1 onwaardig .misschien heeft mercedes iets meer belangen in het f1 kamp .hamilton kan niets fout doen elke keer word verstappen benadeeld .jammer
katoenboer zegt
Ja hoor: BREEK, VERSTAPPEN 10 SECONDE PENALTY. Wat een bullshit, die 5 sec waren nog enigzins logisch, maar dit is complete bull shit
quincy zegt
Dus wel begrijpen en zelfs accepteren dat Hamilton zo veel vertraagd en er niet voorbij wilt vanwege de DRS lijn. Maar blijkbaar dan niet begrijpen dat Verstappen instructies had gehad Hamilton er voorbij te laten en hij dat dus probeert.
Dit zijn van die momenten dat de FIA zichzelf echt totaal ongeloofwaardig maakt. Net zoals die reprimande voor Hamilton toen hij Verstappen buiten de baan duwde. Alles in het voordeel van Hamilton, maakt niet uit hoe dom en onlogisch het is.
brabander zegt
Max zojuist 10sec penalty gekregen. Behoudt P2!
aribsg zegt
Jankende aanstellerig mannetje die hamilton met z’n regenboog woke gedoe en daar prijs ik m nog mee.