Max Verstappen denkt dat een comeback van Pierre Gasly bij Red Bull Racing zou falen. Maar het is niet persoonlijk, want Max denkt dat iedereen die bij Red Bull naast hem terug wil keren gedoemd is te mislukken.
De bezetting van het stoeltje naast Max Verstappen bij Red Bull Racing is een hot issue in de F1. Feitelijk is dat nou al ruim twee jaar zo, vanaf het moment dat Daniel Ricciardo lichtjes onverwacht bekendmaakte het team te gaan verlaten. Carlos Sainz was nog even in beeld om terug in de armen van kamp Red Bull gesloten te worden, alsmede een aantal ‘outsiders’ zoals Alonso. Helmut Marko besloot uiteindelijk echter om Pierre Gasly na één jaar plus vijf races in een Toro Rosso voor de leeuwen te gooien.
Vettel, Kvyat, Verstappen, Gasly en daarna Albon
Gasly had een aantal voorbeelden om te volgen. Daniil Kvyat had nog minder tijd gekregen bij Toro Rosso en hij was inmiddels alweer gedegradeerd. Verstappen en Vettel slaagden wel na een korte aanloop. Zij kregen respectievelijk één jaar en vier races en één jaar en acht races oefentijd. Doch Gasly faalde jammerlijk naast Max. De Fransman was veel trager dan Max en maakte ook qua racecraft een fletse indruk. Na een half jaartje mocht Alexander Albon met een half jaar bij Toro Rosso onder zijn vuurvaste riem PG10 vervangen.
Albons invalbeurt begon wel aardig met een paar mooie inhaalmoves, die Helmut deden gnuiven van genoegen. Maar echte kenners zagen al snel dat het tempo van Albon niet eens zoveel (misschien wel helemaal niet) beter was dan dat van Gasly. En in een jaar tijd is daar helaas voor AA23 ook niks aan veranderd.
Heropleving bij ‘het zusterteam’
Voor Gasly echter is wel het nodige anders. De tweede kans om te rijpen bij Alpha Tauri heeft de Fransman met veel verve aangepakt. Op zich niet heel raar, want Gasly had in de opstapklasses vaak ook een jaartje opwarmen nodig voordat hij zijn titels pakte. De oneervolle demotie bij Red Bull leek een voorbode van einde F1 carrière voor Pierre, maar sterke optredens tegen Kvyat en een podium in Brazilië toonden aan dat d’n Pierre geen totale koekenbakker is. Dit jaar staat hij alweer 7-1 voor in het kwalificatieduel met Kvyat.
En toen volgde de race van vorige week op Monza. In de vrije trainingen leek de Alpha Tauri al super snel, maar op zaterdag viel het eindresultaat een beetje tegen. Gasly mocht als tiende starten, Kvyat als elfde. We weten echter allemaal wat er zondag gebeurde: door een samenloop van omstandigheden kreeg Gasly een buitenkansje voorgeschoteld die hij zeer adequaat inkopte. Niet verrassend zwollen de geluiden dat hij maar weer terug moet naar Red Bull extra aan na dit klinkende resultaat. Gasly had er op zich wel oren naar.
Comeback bij Red Bull Racing?
Red Bull gooide bij monde van Christian Horner afgelopen week echter al meteen koud water op dit scenario. En ook Max Verstappen heeft nu bij Reuters aangegeven dat hij niks ziet in een comeback van Gasly bij het team:
Iedereen kan wel proberen een comeback te maken bij Red Bull Racing, maar ze zullen geen van allen slagen.
Max Verstappen, botte bijl
Max heeft het hierbij dus niet alleen over Pierre Gasly, maar ook bijvoorbeeld over Vettel, Ricciardo en als we ‘comeback bij Red Bull’ wat breder nemen Hulkenberg en Alonso. Verstappen denkt dat het nu sowieso niet zo boeiend is wie zijn teammaat is en hoe sterk die is:
We vechten momenteel toch niet voor het kampioenschap, dus het maakt eigenlijk niks uit [wie mijn teamgenoot is]
Max Verstappen, bekijkt de zaken van de zonnige kant
Van de notie dat Red Bull een kans gemist heeft om Mercedes het vuur aan de schenen te leggen met een sterkere teammaat, een gedachte die Hamilton laatst uitte, wil Max dan ook niks weten:
Ik denk dat het vanaf het begin af aan al een verloren geval was. Mercedes is dit jaar zo goed uit de startblokken gekomen, dat dergelijke dominantie goedmaken gedurende het seizoen onbegonnen werk is. Het gaat nu om de derde plek pakken.
Max Verstappen, gaat waarschijnlijk ooit een S-Klasse kopen
Tot vreugde van de Nederlandse fans verwacht Max in principe ook geen races meer te winnen dit jaar:
Qua pure snelheid verwacht ik op dit moment geen enkele race meer te winnen dit jaar.
Max Verstappen, realist die een cynicus een optimist noemt
Waarvan akte.
willeme zegt
Heel erg simpel, haal Sergio Pérez binnen. Die heeft nou al zeven jaar bewezen het maximale uit de Force India/Racing Point te kunnen halen. Pérez is dus erg consistent. Niet de aller-aller scherpste in de kwalificaties, maar op racepace scoort hij altijd erg goed.
Pérez heeft vooral het voordeel dat hij niet in de RB talent pool heeft gezeten. Dus hij is veel minder vatbaar voor sneren van Helmut Marko en Christian Horner dat het beter moet. Ook financieel kan Perez zijn steentje bijdragen. Altijd welkom.
Sergio Pérez is nu 30 jaar oud. Die kun je prima voor 3 jaar vastleggen als wingman van Verstappen. Voor Verstappen is het ook beter, want een goede coureur houd je nu eenmaal scherper. Voor Red Bull beter, want zo kunnen er meer punten binnengesmokkeld worden voor het wereldkampioenschap.
Het is dat Ferrari episch traag is dit seizoen, maar anders was die tweede plaats in de WK-stand voor constructeurs nog niet zeker. Ook wel lekker, als Verstappen een keer niet in vorm is of de auto niet meezit, dan kan Pérez altijd nog zorgen voor een hoog geklasseerde Red Bull.
Ja, Pérez zit NIET in de talentvol van Red Bull. Op dit moment hadden Verstappen-Ricciardo of Verstappen-Sainz daar moeten rijden. Beide heeft Red Bull niet vast kunnen houden. Het tweede garnituur (Gasly, Hartley, Kvyat en Albon) is/was nog niet snel genoeg of constant genoeg.
Als Red Bull kiest voor Pérez, dan hebben ze even wat lucht. Dan kan Helmut Marko ook stoppen met stomme dingen in microfoons te zeggen als ‘nu worden we wel kampioen’. Ja, het aantrekken van Pérez is natuurlijk het bewijs dat Red Bull zegt: “Ja, het talentenprogramma heeft gefaald”. Feit is: dat ís ook het geval. De tweede Red Bull auto rijdt nu structureel 5-8 plaatsen achter de eerste. Dat is ook het bewijs dat het Red Bull talentenprogramma gefaald heeft.
Dus gewoon Pérez erin, punten pakken en hopen dat die Honda aangedreven zeepkist wat aan snelheid wint. Dan kan Marko in de tussentijd het stokje overgeven of even echt aan de slag met de talentpool.
reactief zegt
Heel simpel, en toch heb je 5 alinea’s nodig om je keuze voor Perez te verdedigen. En eigenlijk niets wat aangeeft waarom Perez beter is dan Albon.
Nee, ik vind het zeker niet zo simpel dat Perez een logische keus zou zijn.
willeme zegt
@reactief:
Dat heet context, er zijn vijf alinea’s met goede redenen om het te doen ;-).
Ondanks dat Pérez bij een B-team rijdt én twee races niet gereden heeft (UK), staat hij slechts 14 puntjes achter. Waar Albon twee races geen punten gehaald heeft, heeft Pérez punten gepakt in elke race waar hij heeft mee gedaan.
Op dit moment bevindt Pérez zich gewoon in een betere vorm dan Albon. Dat Albon veel potentieel heeft, geloof ik zeker. Maar het komt er absoluut niet uit nu. Dus hem even twee seizoenen vertrouwen laten tanken en dan verder kijken. Dat lijkt mij verstandiger dan aanmodderen met coureurs die er (nog) niet aan toe zijn.
reactief zegt
En toch wordt Perez vervangen door Vettel die helemaal het padje kwijt is. En dat terwijl voor Vettel betaald moet worden en Perez juist sponsors meebracht.
Prima coureur die Perez, maar mijn inziens niet beter dan Albon, en daar zit nog mogelijke groei in, geeft stabiliteit ipv weer snel iemand overboord geven, komt uit de Red Bull poule etc etc..
Ik zie echt geen goede reden voor Perez. Zo simpel is het weer voor mij ;)
vopo zegt
@reactief: wat te denken van al het geld dat uit Maleisië komt van de groot aandeelhouders. Die gaat pas vervangen worden als die steevast buiten de punten gaat rijden, eerder echt niet.
deVia zegt
Persoonlijk vind ik Perez echt overhyped (iedereen heeft het over hem als “1 van de meest onderschatte coureurs”, wat hem in mijn optiek overschat maakt) en bovendien niet de meest sportieve op de grid om me zacht uit te drukken.
Dutchdriftking zegt
@willeme: tja, alles wat je schrijft over Perez geldt vrijwel 1 op 1 voor Hulkenberg. Zet dan de Duitser er maar in.
lekkerlinksrijden zegt
@willeme: zet Russel in de RB, beste keus
srbb zegt
Heel erg simpel, zolang die jong-demente Helmut Marko er rondloopt wordt het iemand van de RB-pool. Want dat is namelijk zijn hele bestaansrecht; jonge talenten spotten, laten ontwikkelen (& genadeloos in de rug steken en afbranden).
Dat slappe underdog-gemekker altijd. Genoeg talentvolle rijders die gewoon net tekort schieten. Magnussen, Hulkenberg, Perez, ja die hadden allemaal wel gewonnen mochten ze in betere auto’s zitten, maar dat doen ze niet. F1 is bikkelhard & een goed team heeft altijd keuze uit veel meer getalenteerde rijders dan er zitjes zijn.
willeme zegt
@srbb: juíst daarom Pérez! Dan kan zijn talent rijpen en kan Marko op zoek naar goede talenten, terwijl Red Bull nog de puntjes binnenharkt.
Ik denk dat Pérez beter is dan Verstappen, Leclerc of Hamilton, maar hij zal aanzienlijk beter en stabieler presteren dan Albon. Althans, dat vind ik ;-)
supertjeduc zegt
@willeme: hij kan stroll nog geen eens bijhouden
willeme zegt
@supertjeduc: jawel. Pérez was vandaag met een langzamere auto weer een keer sneller dan Stroll, die wél de nieuwe updates had. Hij is structureel sneller dan Stroll.
loggy zegt
@willeme: tering wat een pleidooi! ik denk die gaat het artikel herschrijven. ?
jensoffbutton zegt
Nee, Perez is een p̶a̶n̶n̶e̶n̶k̶o̶e̶k̶ tortilla die bij McLaren bewezen heeft niks bijzonder te zijn, en al zijn andere verdiensten waren ook eerder tactisch en niet ‘snel’ zijn.
Ik denk nog altijd dat Vettel beter is dan Perez, Vettel heeft nu een motivatieprobleem doordat de Ferrari gebouwd is voor LeClerc en die configuratie zou totaal niet bij Vettel passen qua downforce/grip/…
Ik denk trouwens dat dit een beetje hetzelfde verhaal is bij Red Bull, de Red Bull is gebouwd rond Verstappen en mede daardoor bakken de andere rijders er niks van. Je kan je wel wat aanpassen maar 99% zijn is niet genoeg in de F1 want dan kom je bijna een seconde te kort.
willeme zegt
@jensoffbutton:
Vettel vind ik bijzonder lastig om in te schatten. Hij heeft bij Ferrari heel veel fouten gemaakt. Ongeveer 1 op 5 races ging het mis door een persoonlijke fout van Vettel. Hij is viervoudig wereldkampioen, maar maakt ook structureel grote en grove fouten. Helaas maakt hij de fouten NA zijn vier wereldtitels.
Ik zeg niet dat Pérez de beste coureur aller tijden is. Zeker niet. Ik zeg alleen dat ik denk dat het verreweg de beste optie is om Pérez twee of drie jaar naast Verstappen te zetten en even goed aan de slag te gaan met dat talentenprogramma.
Dat hele ‘de auto is gebouwd’ is ook een beetje broodje aap. De teams weten dondersgoed dat er twee coureurs mee uit de voeten moeten kunnen omdat je anders voor lul staat. Zoals Albon en Vettel structureel doen.
Edge zegt
Ik heb die quote gisteren ook gelezen en heb daar eens wat langer over na zitten denken. Hoewel de quote inderdaad eentje van de botte bijl is, snap ik hem wel. Zelfs als je even negeert hoe goed en snel Verstappen is, en dat dat alleen al reden is om hem gelijk te geven. Kijk eens naar die RB16. Dat is gewoon een hele lastige auto. De auto is verschrikkelijk onvoorspelbaar met onder andere een voorkant die op momenten te scherp is en een achterkant die op onverwachte momenten loskomt. De echte topcoureurs zoals een Verstappen, Alonso en Hamilton kunnen om die problemen heen rijden, maar een gewoon goede Formule 1 coureur kan dat niet. We zien hoe verdomd lastig Albon het heeft, en die heeft de volledige voorbereiding meegedraaid met Red Bull en zit nu zijn negende raceweekend in die auto. Het is hartstikke naïef om te denken dat een Gasly zonder voorbereiding wel eventjes instapt en plots welke race P4 finisht op een seconde of vijf van Verstappen.
Het is voor Red Bull vooral te hopen dat een RB17 wat makkelijker bestuurbare auto wordt, want alleen dan zie ik Albon of wie er ook in die auto komt te zitten enigszins aansluiting vinden bij Verstappen.
chrisvis zegt
@Edge: beetje zelfde verhaal bij Ferrari ook. Die zitten met een ongelooflijk listige wagen die enorm onstabiel is en het valt me dan toch wel tegen dat een 4 voudige wk niet rond die problemen kan heen rijden. Als je door iemand met 3 jaar ervaring zo “afgedroogd” wordt in elke sessie vraag ik me af of hij echt wel zo goed is als zijn titels doen uitschijnen. Misschien vind Seb volgend jaar zijn grinta wel terug naast Stroll(die kan hij denk ik wel de baas)…
brammetjedeb zegt
@chrisvis: die wil niet meer joh..
vaakbenjetebang zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mc96 zegt
Verstappen heeft gelijk. Gasly heeft niets te winnen bij een terugkeer naar RB zolang hij daar als tweede coureur gezien wordt. Dan kan hij beter bij AT blijven waar hij het team meer naar zijn hand kan zetten. De auto is niet heel veel slechter en elk goed resultaat straalt positief op hem af.
pomoek zegt
Verstappen mist in de kwalificatie nu ook een teamgenoot met wie hij kan vechten om p3. Ik denk dat Ricciardo hem wel scherp hield. Ik kan me op zich wel iets voorstellen bij het idee van @willeme, maar ik zou als ik RB was dit jaar gewoon doorgaan met Albon.
harrie zegt
7-2
Duidelijk teveel gefeest deze week.
kniesoor zegt
Hoewel er inhoudelijk misschien niet veel op z’n bemerkingen af te dingen is, moet Verstappen wel oppassen, dat-ie geen tweede Van Gerwen wordt qua uitslaan van kantjeboord arrogante taal.
dawwg zegt
Je stelt niet teleur Jaapiyo, heerlijk herkenbare stijl :)
supertjeduc zegt
Net een kort interview gezien met horner
Hij noemde zelf hulkenberg dus…
Houthakker zegt
Perez is gewoon een gemiddelde rijder, niks bijzonders. Het hele pleidooi van Willeme raakt kant nog wal. Over 5 jaar weet geen hond nog dat die man tig jaar F1 gereden heeft voornamelijk als gevolg van de zak geld die het team erbij kreeg. Stroll is Perez bijna altijd de baas, nou dat is ook geen nieuwe Lewis Hamilton zullen we maar zeggen.
Voor RB was de combi Max + Ric de beste, hoogste rendement aan einde seizoen kwa punten alsmede op PR gebied een verademing .