Volgens Verstappen is het bullshit dat de auto alleen voor hem bedoeld is.
Dit weekend is de GP van Italië op het circuit van Monza. Eindelijk is er een baan waar de RB19 goed uit de verf moet komen. De Red Bull van dit seizoen is namelijk heel erg sterk op de rechte stukken, dit zonder al te veel aan grip in te leveren in de bochten. Het is een bizarre combinatie voor een F1-auto en een absoluut meesterstukje van Adrian Newey.
Maar daarmee doen we de prestaties van Max Verstappen te kort. De Nederlander kan dit weekend een record verbreken: het grootste aantal raceoverwinningen op een rij. Nu deelt hij Verstappen dat met Sebastian Vettel (9 stuks), maar dit weekend kan hij dat verbreken. Zeker als je kijkt naar de prestaties van Sergio Pérez, is wat Verstappen doet bijzonder knap.
Toto Wolff
Volgens Toto Wolff ligt het iets anders. De Oostenrijker die voor het tweede seizoen op rij niet de dominante auto heeft, lijkt daar een beetje zoutig om te zijn. Volgens de Oostenrijker is het een beetje vreemd.
De listige auto ligt Verstappen beter. We hebben gezien dat Verstappen elke teamgenoot vermorzeld. Of het er aan ligt dat hij een auto om zichzelf kan ontwikkelen die snel maar tricky is, weet ik niet. Maar het verschil (met zijn teammaten, red), ik heb geen verklaring voor. Vreemd.
Toto Wolff, bestelt zijn patat zonder zout.
Verstappen: Bullshit commentaar
Uiteraard werd Verstappen in de aanloop naar de GP van Italië ermee geconfronteerd. En op typisch Limburgse subtiele wijze liet hij weten niet bijzonder gecharmeerd te zijn van de uitspraken van No Mikey No:
Dat is bullshit-commentaar. Zo werkt het niet. Ik rij gewoon zo snel mogelijk met de auto. Het is niet dat ik tegen de jongens zeg dat ik meer grip aan de voorkant wil omdat ik dat prettig vind. Ik zeg gewoon: bouw de snelst mogelijke auto en dan rijd ik daarmee. Elk jaar is het anders, elke auto rijdt net eventjes wat anders. Mensen vragen weleens wat voor rijstijl ik heb, maar ik heb geen specifieke rijstijl. Ik pas mij aan de auto om snel te zijn.
Max Verstappen, zet Toto Wolff keurig op de plaats.
Oh, snap! Shots fired! Verstappen is het overduidelijk niet eens met de mensen die anders suggereren. Nu is het ook heel erg lastig beoordelen vanaf de buitenwereld, wat iedereen nu doet natuurlijk.
Hoe goed Max Verstappen is eigenlijk een groot mysterie sinds Daniel Ricciardo niet meer voor Red Bull rijdt. Coureurs als Pierre Gasly, Alexander Albon en Sergio Pérez zijn absoluut geen pannenkoekbakkers, maar het is niet het absolute topgarnituur. De spinazie a la crème van de het rijdersgilde zijn die drie niet echt.
Wat dat betreft zit er eigenlijk maar een ding op en dat is een (veel) betere teammaat voor Verstappen waarvan we weten wat de kwaliteiten zijn. Helaas liggen de meeste echt goede coureurs als Norris, Leclerc en sinds gisteren ook Hamilton vast voor langere tijd bij hun teams. We zullen het dus nooit weten.
Via: Autosport
Dutchdriftking zegt
De waarheid zal in het midden liggen. De input van de coureurs is heel belangrijke data bij ontwerp en doorontwikkeling van een auto. En de input van Max zal altijd boven die van de teamgenoten staan. Maar feit is wel dat Max ook toen de RB een perenkist was er veel meer uithaalde dan zijn teamgenoten.
Een leuk idee voor de toekomst zou zijn dat iedere coureur één race voor een ander team moet rijden en dat de verdeling hiervan door een loterij van de FIA georganiseerd wordt. Op deze manier heb je bijna iedere race een verrassing, en krijg je wellicht een beter idee hoe goed welke coureur daadwerkelijk is. En je snel aanpassen aan een auto is onderdeel van het talent tenslotte. Het zou toch best leuk zijn om te zien wat de resultaten zijn wanneer Lewis en Max een weekendje wisselen van bolide en team.
Allison Burgers zegt
Zullen de teams leuk vinden als er 1 race een concurrent komt spioneren. :)
Dutchdriftking zegt
@Batterijlikker: Zelf kunnen ze hun coureur ook een weekend laten spioneren dus dat nivelleert de boel weer ;)
rollingstoned zegt
“De waarheid zal in het midden liggen. De input van de coureurs is heel belangrijke data bij ontwerp”
Hoe gaat een coureur precies feedback geven dan over een nieuw ontwerp waar ie nog nooit in gereden heeft?
sportevo zegt
Dat hebben we begin vorig jaar kunnen zien. Het verschil tussen Verstappen en Perez was toen ook een stuk kleiner dan later in het seizoen. Die auto is ook doorontwikkeld.
Verstappen heeft toen ook aangegeven dat de auto hem minder lag. Pas later in het seizoen ging de auto meer naar zijn hand staan en dat werkte minder goed voor Perez.
rollingstoned zegt
Precies. Wat dus aangeeft dat de auto niet specifiek voor Verstappen ontworpen is.
Overigens klaagde hij ook steen en been over de RB15 en RB16, die waren ook niet helemaal naar zijn zin.
sportevo zegt
Ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat ze uiteindelijk een auto hebben neergezet waar feedback van Verstappen en Perez in zit en waar Verstappen opeens een stuk sneller mee is. De auto van dit jaar is een doorontwikkeling van die van vorig jaar en het verschil is nu echt mega. En Perez is echt geen idioot die niet kan rijden.
Allison Burgers zegt
Welke coureurs zijn dan wel beter dan Albon, Perez en Gasly? Ik denk zelf dat in het huidige veld alleen Alonso en Hamilton in de buurt komen.
Ook wel een gekke kip-ei redenering: het is een mysterie hoe goed Verstappen is, omdat de rest minder goed is.
Richmond zegt
ALbon, Gasly, Perez zijn absoluut niet top of the crops. Russel, Norris, Sainz, Leclerc staan erboven.
Allison Burgers zegt
Dat is een discussie de je toch nooit kunt beslechten. Leuke ook van sport.
Overigens vind ik Russel zwaar tegenvallen bij Mercedes. 1 x een P3 is echt mager. Hammie stond al 4 x op het podium.
Homer55 zegt
Russel is eigenlijk een jochie die zichzelf heel wat vind in de F1.
lekkaah zegt
Aanpassingsvermogen is misschien wel het belangrijkste in de F1. Anders had je elk jaar een hele andere grid. Er wordt enorm veel waarde gehecht aan coureurs met ervaring. Maar het perspectief en geheugen van een F1 fan is blijkbaar erg kort en trekt men al gauw de conclusie dat Verstappen een mediocre coureur is die gepamperd word door z’n team.
Ed Mini Einser zegt
Tuurlijk is hij wel om hem heen ontworpen. Waarom ging ricciardo anders weg en performed de rest van de redbull coureurs zoveel minder.
Robert zegt
Er is op zich wel wat voor te zeggen dat ‘de auto om Verstappen heen’ is ontworpen, maar dat komt omdat Verstappen altijd de intentie toont er het maximale uit te halen. Vanuit RB hebben verschillende leden van de technische staf al meer dan eens bevestigd dat als het bijvoorbeeld een keer niet loopt tijdens de vrije training op vrijdag, dat Verstappen samen met de engineers aan de slag gaat om de problemen het hoofd te bieden, zelfs als dat betekent dat het een latertje wordt, waar menig collega-coureur om half tien het bed in dook om uitgerust aan de start te verschijnen. Dat plus het feit dat Verstappen werkelijk als geen ander (dixit Adrian Newey) onder woorden weet te brengen wát er moet gebeuren om een niet goed presterende auto beter te maken, helpt hem én het team om soms significant meer uit een auto te halen.
Vergeet niet, hij stapte niet alleen al als vierjarige achter het stuur van een kart, ook liep papa Jos hem van jongs af aan alle technische aspecten van een kart werken om hem te laten ervaren wat elke aanpassing aan de afstelling doet aan de wegligging, snelheid en stuurgedrag. Ook die opgedane kennis en ervaring betaalt zich nu dubbel en dwars uit.
berlinetta zegt
En daarmee wordt de auto dus niet om Max heen ontworpen, maar Max kan gewoon perfect aangeven wat er nodig is om hem sneller te laten zijn. Uiteraard zijn dat aanpassingen die hem liggen, want anders zou hij er niet sneller door worden.
mashell zegt
Denk wel dat het klopt. Het talent is Verstappen van dat hij geen aanpassingen nodig heeft. Dat hebben we al gezien toen hij van Torro Rosso naar Red Bull wisselde. Verstappen is in staat met een auto te rijden in een setup waarvan de de computer heeft berekend dat het de snelste setup is. Dat maakt hem ook zoveel sneller. Al die aanpassingen die een coureur wil zodat hij er goed om mee kan gaan zorgen voor een langzamer auto. Vergelijk het met een enorme spoiler op je Honda Civic, het maakt indruk maar het is eigenlijk gewoon dood gewicht en een luchtrem, beter doe je dat niet.
rollingstoned zegt
Dit 👍
Allison Burgers zegt
In ander nieuws: Max rijdt de rest van het seizoen met een ander helm (die wel voor hem ontworpen is) die verwijst naar de helm van Pa Jos.
escort77 zegt
leuk, kan ie weer wat extra schaalmodelletjes van de helmpjes verkopen, gun ik ‘m wel.
pomoek zegt
Ik denk dat Wolf gelijk heeft. Maar wat geeft dat? Stel dat coureurs aan het begin van het jaar gaan testen met een nieuwe auto. Er zijn 2 mogelijke routes: meer downforce, sneller door de bochten, of minder downforce, sneller op het rechte stuk. Ze testen beiden met meer downforce. Coureur A rijdt drie tienden sneller coureur B rijdt één tiende sneller. Vervolgens testen ze met minder downforce. Coureur A rijdt een tiende sneller en coureur B twee tiende. Dan is optie 1 gewoon het beste ontwikkelingspad. Ook al benadeel je daarmee coureur B ten opzichte van coureur A. Zeker als je vecht om een kampioenschap is dat een logische benadering.
Dat gezegd hebbende doet Wolf recent wel een paar vreemde uitspraken. Het is denk ik helemaal niet zo gek dat er een groot verschil bestaat tussen 2 topcoureurs in hetzelfde team. Kijk naar Ricciardo en Norris. Of Leclerc en Vettel. Ook zei hij laatst geloof ik dat er niet zoiets bestaat als vormverlies.
escort77 zegt
Ik zou het wel leuk vinden als bij de laatste GP van dit jaar alle coureurs hun sleutels van de auto in een bak gooien en dan blind een sleutel er uit halen, daarmee één VT krijgen en vervolgens kwalificatie en racen maar.
flyerbunch zegt
Lewis deed ondertussen ook z’n zegje: ik ben het beu dat iedereen Verstappen bewierookt omdat alle teamgenoten die Max heeft gehad allemaal slechter waren dan degene die ik heb gehad! Mja.. ik hoor enkel frustratie!
rollingstoned zegt
Hamilton verzuimde alleen te vermelden dat hun auto toen de rest van het veld met gemak op 2 seconden kon zetten. Zélfs Latifi was tijdens de testdagen van 2019 de snelste met de Merc. Zo ontzettend dominant was die auto (én de motor).
schuimbekje3 zegt
heel vroeger had je races of champions, waarbij de creme de la creme van motoren-sport het tegen elkaar op nam in diverse geprepareerde voertuigen… dan kon je zien hoe goed coureurs waren en snel ze zich konden aanpassen..
tegenwoordig is er nog wel zoiets maar nu is het invite en een stuk beperkter…
sportevo zegt
Dat is er nog steeds maar veel F1 teams willen hun rijders niet in andere auto’s (van concurrerende merken) zien.
Maar wat dacht je van karten in Parijs Bercy begin jaren 90?