Het is een verademing, zo’n circuit waarbij je daadwerkelijk moet oppassen.
Na het slaapfestijn in Frankrijk vorige week is de Formule 1 dit weekend terug op een baan die fouten wél afstraft: de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg. De eerste vrije training werd redelijk netjes afgewerkt, maar in de tweede trainingsessie was het tot bijna driemaal toe goed raak. Hoogvliegers als Max Verstappen en Valtteri Bottas moesten voortijdig stoppen na stevig contact met de muur.
Dat de coureurs in de tweede sessie te maken hadden met onvoorspelbare bolides, lag vooral aan de harde wind die over het circuit raasde. Over de boordradio meldde Verstappen bijvoorbeeld al vroeg aan zijn team dat hij op het rechte stuk bij start-finish van links naar rechts werd gesmeten. Verstappen was desondanks op weg een goede tijd te noteren, maar écht competitief kon hij uiteindelijk niet zijn. In de laatste bocht, een knik naar rechts met enig hoogteverschil, brak de achterzijde van zijn Red Bull uit en schoot hij de bandenstapels in. Sebastian Vettel zou de truc herhalen, al wist hij de auto wel uit de muur te houden.
Max Verstappen clatters into the barriers at Turn 10 #AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/C76fPeBnL7
— Formula 1 (@F1) June 28, 2019
Hetzelfde geldt niet voor Valtteri Bottas. De bejubelde en bebaarde versie 2.0 is inmiddels weer ver te zoeken. Bottas begon de sessie op overtuigende wijze en was sneller dan teamgenoot Hamilton, maar zijn geluk hield op in bocht 7. In de lange linker doordraaier begon de Mercedes te zwabberen. Correcties verergerden de situatie en al gauw zag Valtteri de barrière alsmaar dichterbij komen.
Finn-ito 💥@ValtteriBottas' FP2 comes to an abrupt end#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/aT2cNmA0qN
— Formula 1 (@F1) June 28, 2019
Kortom: het was een vrij tumultueuze sessie. Hierom zijn de tijden ook niet helemaal een correcte weerspiegeling van de realiteit. Gasly, bijvoorbeeld, staat ruim voor Verstappen op vier tienden van lijstaanvoerder Charles Leclerc, die een tijd van 1:05.086 noteerde. De Ferrari-rijder had een nagenoeg vlekkeloze training en kon zo P1 grijpen. Of hij er morgen ook met de pole vandoor gaat, dat zal de tijd ons moeten leren. Ferrari lijkt in ieder geval een kans te maken, dat is positief.
Zoals gebruikelijk voor de Grand Prix van Oostenrijk is er in het middenveld ook enige opschudding. Haas en Alfa Romeo staan momenteel bijvoorbeeld in de top tien. De Amerikaanse equipe behaalde hier vorig jaar zijn beste resultaat ooit (P4, P5) en tekent ervoor dit na een aantal karige races te herhalen. McLaren lijkt eveneens weer mee te spelen om de knikkers. Dat gezegd hebbende zit alles ontzettend dichtbij elkaar en is alles mogelijk. Morgen zullen we het zien.
Klassering VT2
1. Charles Leclerc – 1:05.086
2. Valtteri Bottas – 1:05.417
3. Pierre Gasly – 1:05.487
4. Lewis Hamilton – 1:05.529
5. Carlos Sainz – 1:05.545
6. Romain Grosjean – 1:05.701
7. Kimi Räikkönen – 1:05.728
8. Sebastian Vettel – 1:05.871
9. Max Verstappen – 1:05.879
10. Lando Norris – 1:05.952
11. Kevin Magnussen – 1:05.960
12. Sergio Perez – 1:05.964
13. Alexander Albon – 1:06.064
14. Antonio Giovinazzi – 1:06.119
15. Daniil Kvyat – 1:06.148
16. Nico Hulkenberg – 1:06.249
17. Daniel Ricciardo – 1:06.418
18. Lance Stroll – 1:06.829
19. George Russell – 1:07.217
20. Robert Kubica – 1:08.508
snorrie zegt
Heftig hoor. Nu zullen ze het zondag wel rustig aan doen.
vonklausenburg zegt
Ik sta op de Verstappen ‘Grand Stand’, totaal geen spanning bij VT1. Leuker was de training van de F2, een paar mooie acties te zien en het geluid voelt rauwer en beter dan het F1 geluid.
Het meeste geluid maken nog wel de typische Hollandse campinggangers die nog voor VT2 al dronken waren en alle Oostenrijkers en hun moeder schoffeerden, je schaamt je kapot.
Foramen zegt
@vonklausenburg: alleen dat is al een reden waarom ik niet naar de Zandvoort gp wil. Voetbal fans die sinds Verstappen nu ook F1 fans zijn, ik bedank.
vonklausenburg zegt
@foramen: Precies! Op een enkeling hier die een BMW Sauber-shirt of een RBR-shirt uit 2010 draagt na zijn het allemaal typische lieden: luid, onbeschoft, en het verschil tussen een Stop-and-Go-penalty en eentje op de stip is ze vreemd.
chriscross zegt
@vonklausenburg: ik ga er zondag ook heen maar dit lezende haalt de zin een beetje weg.
vonklausenburg zegt
@chriscross: Tip: kop zo’n pop-up strandtent, neem een koelbox mee en sluit je af. Doe ik ook. Bij verveling kunnen we altijd een pilsje doen!
vaakbenjetebang zegt
@vonklausenburg: Sterkte daarmee. Het is blijkbaar al zo ver dat in sommige kroegen in Nederland F1 live wordt uitgezonden, waarbij volwassen mannen in Reb Bull-uniform duchtig bier drinken en dommigheden naar het scherm schreeuwen. Dat zal waarschijnlijk nog slechts de opmaat zijn naar wat jij daar op de tribune te zien krijgt.
brammetjedeb zegt
@foramen: hij… Is…. Eeeeen Honda-lul, hij is een honda-lul, hij is een honda-lul….
sanderz28 zegt
Nou wat was die crash hard zeg, poeh poeh.
bassx zegt
@sanderz28: Verstappen niet maar bij bottas werd 25G geregistreerd, hard genoeg voor verplicht bezoekje aan de dokter.
johnwaters zegt
Hij kan beter rennen dan autorijden.
toontjelager zegt
@brammetjedeb briljante humor!
87sandyd zegt
Maar volgens Tom Coronel gebeurd dit Verstappen nooit…
Gulli zegt
Vroeger lieten de coureurs nog wel het stuurtje los vlak voor de impact, tegenwoordig lijkt het alsof ze dat niet meer doen? Zijn de stuurinrichtingen veiliger geworden oid?
brammetjedeb zegt
@gulli: ging max er niet achterwaarts in, zou dat niet schelen? Normaal laten ze het stuur bij een frontale botsing wel los hoor.
Gulli zegt
@brammetjedeb: ik zag het bij Bottas ook niet, terwijl die wel echt z’n neus raakte