De Nederlander is verbolgen.
De verwachtingen bij Red Bull Racing waren hooggespannen voorafgaand aan de race van vandaag in Japan. Na de zomer leek het team wat weggezakt zijn in de titanenstrijd met Mercedes en Ferrari, doch dankzij nieuw dino-sap en wat aerodynamische updates hoopten de Oostenrijkers daar weer verandering in te kunnen bregen. Helmut Marko liet voor het weekend zelfs optekenen dat Red Bull in zijn ogen de zegeteller nog steeds naar vijf kan tillen dit seizoen, zoals hij voorafgaand aan 2019 beloofd had. Dat zou betekenen dat Red Bull Racing drie van de resterende vijf races had moeten winnen.
Na vandaag moeten dat er dan drie van de resterende vier worden, want het ging al snel mis voor team rode stier. Verstappen werd namelijk in bocht één geëlimineerd door Leclerc en ook Albon kende een moeizaam begin van de race. Normaal gesproken boeit het Verstappen niet zoveel of er straffen worden uitgedeeld of niet na een uitvalbeurt. Het leed is immers al geschied. Doch dat Leclerc vervolgens geen straf kreeg van de wedstrijdleiding, zit MV33 totaal niet lekker. Bij verschillende media suggereert VER met zoveel woorden dat FIA vandaag zoals cynici vaak suggereren weer stond voor Ferrari International Assistance:
Ik was er eigenlijk al voorbij en toen reed ‘ie me vol in de zijkant, gewoon heel lomp. Je weet dat je daar onderstuur krijgt als je met meerdere auto’s de bocht om wil. Ik snap niet eens dat dit pas na de race moet worden bekeken. Het moet meteen een straf zijn. Ik bedoel wat moet hij dan nog meer doen om een straf te krijgen?
Ook het feit dat Vettel geen straf kreeg voor zijn vermeende valse start was Max Emilian opgevallen:
Vettel maakt gewoon een valse start. Oké, hij heeft er geen voordeel van, maar regels zijn regels. Ik vind het eigenlijk niet kunnen wat hier vandaag gebeurt.
Charles Leclerc en Sebastian Vettel waren na de race niet direct van mening dat zij straf hadden verdiend. Vettel gaf vooral aan dat hij ‘niet bepaald voordeel gehad had van de vermeende valse start’. Prima, maar dat is niet een van de criteria in het reglement. Leclerc weet dat hij zich nog moet melden bij de wedstrijdleiding en hield zich op de vlakte over het incident met MV33:
Ik heb geen idee, ik was er helemaal niet van op de hoogte tijdens de race dat ik misschien een straf zou krijgen. Het feit dat ze geen beslissing hebben genomen geeft waarschijnlijk aan dat de situatie niet echt duidelijk was.
Om tien uur Nederlandse tijd moet Leclerc zich verantwoorden bij de stewards. Daarna zullen de stewards zich op hun beurt moeten verantwoorden bij jullie, het kijkende publiek. Zeg het maar: moeten ze die Leclerc terugzetten naar de F2? Hebben de stewards vandaag een wanprestatie geleverd? Staat Ferrari boven de wet?
mlbenz zegt
Wat een huilbaby! Ga gewoon racen!
rhellema zegt
@mlbenz: en die Hamilton is zeker geen huilbaby.
vroaaaaaaaaaar zegt
@mlbenz: wat een domme opmerking. Wat valt er te racen als je auto zoveel schade heeft dat je niet echt mee kan doen met de race. Leclerc had genoeg ruimte en was gewoon lomp bezig (net als Max op Spa).
En wat betreft die valse start: Räikkönen maakte er enige tijd geleden ook één waar hij “geen voordeel mee behaalde” maar kreeg wel een straf. Meten met 2 maten heet dat.
dolledries zegt
@mlbenz: schei uit. Gewoon gelijk.
gertjan2012 zegt
Race ongeluk. Was het een andere coureur geweest dan hadden we deze hele discussie niet gehad. Het argument dat Verstappen in Hongarije 2017 wel een straf kreeg snijdt ook geen hout. Volgens de “2017 regels” had Verstappen in Oostenrijk dit jaar ook een straf gekregen. De WL is dit jaar wat coulanter soms helpt je dat soms heb je pech, zoals vandaag. Op naar de volgende race.
8cylinder zegt
@gertjan2012: Race ongeluk? Max zat er met de volledige lengte van zijn auto naast. Wat moet je nog meer doen om ruimte te krijgen? Leclerc dreef simpelweg veel te ver naar buiten en in plaats van gas terug te nemen zodat die die bocht nog haalt veegde hij max eraf.
HZW zegt
Altijd de schuld van een ander, nooit van hem zelf.
Ga eerst eens zorgen dat je ongeschonden door de eerste bochten heen komt.
Hij is bijna bij elke race wel betrokken bij iets.
saxoke zegt
@HZW: hij gaat de richting uit van zn vader…. elke race is er wel iets. Hij had ook vaak commentaar en een DNF achter zn naam
robertjrb zegt
@HZW: het is nogal lastig de eerste bochten ongeschonden door te komen wanneer je eruit geduwd wordt.
Leclerc kreeg in Duitsland na een unsafe release uit de pit geen straf terwijl VER dat wel kreeg in Monaco.
Raikonnen vergalt zijn start de vorige race en kreeg daarop gewoon een penalty terwijl Vet in precies dezelfde situatie niets krijgt.
Vettel zelf is in Canada weer flink bestraft terwijl Lec en Ham in eenzelfde situatie weer geen straf kregen.
Ik vind het meer dan terecht dat dit inconsequente toepassen van regels (opnieuw) wordt aangekaart. Het vergald de sport behoorlijk.
mick0210 zegt
@HZW: Schokkende reactie
gebruikersnaam3 zegt
Wat een jankerd. Alsof hij in Oostenrijk zo netjes was. Het is verdorie geen Libelle borrel. Racen potverdorie!
soundgarden zegt
@gebruikersnaam3: Eh, ja? Hij had de racelijn/apex/bocht en leclerc stuurde van buitenaf tegen hem aan. Dit is toch iets totaal anders spuit elfje?
troljedemoeder zegt
Gewoon een race-incident. Leclerc deed niet zoveel verkeerd, had gewoon pech. Bovendien zoekt Max zelf voor de zoveelste keer een risicovolle positie bij de start. De buitenbocht is niet de veiligste plek bij de start, als alle banden nog koud zijn. Hoor je trouwens weer niemand over in de Ziggo-studio.
dolledries zegt
@troljedemoeder: onzin
Rick-dos zegt
Zag er zelf niet meer in dan een race incident. Wat haantjes gedrag van LeClerc want hij wil niet door Verstappen te kijk worden gezet en dan de strijd net iets te ver doordrukken waardoor hij een botsing veroorzaakt. Het is zuur en dom van LeClerc maar het is niet anders. Beetje als Vettel die hem vol in de achterkant rijdt in Engeland.
rhellema zegt
@Rick-dos: klopt, maar deze situatie was hetzelfde als toen tussen Verstappen en Ricciardo echter toen was men er als de kippen bij om Verstappen een straf te geven.
pomoek zegt
@rick-dos: tja, maar als je het zo ziet dan zou je als fia juist straffen moeten uitdelen. Nu tolereren ze het waardoor Leclerc het idee krijgt dat het allemaal prima is.
vaakbenjetebang zegt
Ja, het was een stomme actie van Leclerc. Zeg maar ongeveer net zo stom als van Verstappen in 2017 bij Ricciardo. Destijds kreeg Verstappen daar nog een straf voor geloof ik, maar sindsdien zijn de stewards in ronde 1 wat coulanter geworden. Daar moeten we als raceliefhebbers juist blij mee zijn. Uiteraard vindt Verstappen het nu belachelijk omdat hij nu aan het kortste eind trekt, maar welbeschouwd was zijn race net zo om zeep geweest als Leclerc hier bijvoorbeeld 10 seconden aan zijn broek had gekregen. Uithuilen en de volgende keer beter dan maar. Part of the game.
Wat betreft die valse start: als je er zo overduidelijk geen voordeel van hebt, vind ik een straf ook wat onzinnig. Vorige keer met Raikkönen ook, hij had zichzelf al gestraft. Het rare is dat heel veel overtredingen in de F1 de vorm hebben “Infraction of such and such nature and gaining an advantage”, en dat bij de valse start die “voordeel”-component niet genoemd wordt.
dwfc zegt
de verklaring waarom Vettel geen sanctie kreeg lees je op autosport uk, en daar kan ik wel in tegemoetkomen.
Rick-dos zegt
Grappig trouwens dat mensen hier denken dat Verstappen rekening met andere coureurs moet houden. Hij zat aan de buitenkant gewoon op een goede lijn, er was genoeg ruimte en had genoeg grip om er voorbij te gaan. LeClerc (of een andere coureur) moet rekening houden met Verstappen en niet andersom vooral als Verstappen er al voor zit. Als je niet voor het gat gaat waar Verstappen in zat dan kun je net zo goed niet gaan racen of je elke race opmaken voor het participatielintje…
troljedemoeder zegt
@rick-dos: Geen idee of je mij daaronder schaart, maar voel wel de behoefte te reageren. Ik stel dat namelijk niet. Volgens mij stelt überhaupt niemand dat in de posts hiervoor. Wat ik wel stel is dat het een risicovolle positie op de baan is. En die kiest hij wel vaker. En het gaat daardoor ook vaker mis. Geeft niet, maar als het misgaat moet je ook niet zeiken. Het verbasterde cliché van Senna is ook een makkelijke dooddoener, achteraf.
pa045 zegt
@troljedemoeder: risicovolle positie?
Hij geeft alle ruimte aan Leclere. En die doet daar helemaal niets mee behalve hier een paar jaloerse reaguurders voer geven om kritiek op Max te geven.
Max heeft gewoon gelijk.
troljedemoeder zegt
@pa045: Waar zie je mij zeggen dat hij niet alle ruimte krijgt? Daar gaat het niet om. De buitenbocht is per definitie risicovol na de start, waar men vaak twee, drie auto’s dik, op koude banden elkaar aantikt en… daar komt ‘ie, naar buiten schuift. Niks mis mee om een risico te nemen, zoals ik al zei. Het levert je vaak een betere positie op. Begrijp ook wel dat je instinctief induikt. Het gejank van Max achteraf slaat echter nergens op. Omdat het een gevolg van een gewoon race-incident is, waar je in die fase van de race vaak mee te maken hebt. Dat Calimerogedrag mag er wel een keer uit inmiddels.
pa045 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rhellema zegt
@troljedemoeder: gelul van de bovenste plank. Dat Perez daar geen ruimte liet en er daardoor af vloog zou ik volgens jouw beredenering absoluut in meegaan, alleen liet Verstappen in turn 2 absoluut de ruimte over echter verkoos Leclerc voor geen gas loslaten als oplossing en daarmee absoluut de schuldige aan dit voorval.
troljedemoeder zegt
@rhellema: Ik zeg ook nergens dat Leclerc niet de schuldige is of dat hij hem geen ruimte liet. Copy/paste van mijn reactie hierboven:
Waar zie je mij zeggen dat hij niet alle ruimte krijgt? Daar gaat het niet om. De buitenbocht is per definitie risicovol na de start, waar men vaak twee, drie auto’s dik, op koude banden elkaar aantikt en… daar komt ‘ie, naar buiten schuift. Niks mis mee om een risico te nemen, zoals ik al zei. Het levert je vaak een betere positie op. Begrijp ook wel dat je instinctief induikt. Het gejank van Max achteraf slaat echter nergens op. Omdat het een gevolg van een gewoon race-incident is, waar je in die fase van de race vaak mee te maken hebt. Dat Calimerogedrag mag er wel een keer uit inmiddels.
rhellema zegt
@troljedemoeder: bullshit! Heeft geen ene mallemoer met calimerogedrag te maken. Leclerc is gewoon een arrogante sukkel die het niet kan velen dat hij buitenom ingehaald wordt door Verstappen. Daardoor probeert hij het onmogelijke te doen terwijl er voldoende plaats is voor twee coureurs. Leclerc denkt door zijn twee overwinningen dat hij de jezus van de F1 is en daarom moet het maar eens afgelopen zijn met zijn grootheidswaanzin. Als hij niet uit kijkt gaat hij zijn vriendje Hubert nog achterna.
troljedemoeder zegt
@rhellema: Jezus vent. Kalmeer. Je emoties zorgen ervoor dat de essentie niet bij je binnenkomt. Voor Leclerc kan je iedere andere coureur invullen. Mijn punt is, nogmaals, dat Verstappen vaak een risicovolle positie kiest. Probeer even rustig adem te halen en dáárop te reageren.
rhellema zegt
@troljedemoeder: oh maar ik haal nog steeds rustig adem hoor. Mijn punt is alleen dat leclerc een arrogante kwal is die in het begin van een race niet met de gevaren om weet te gaan en zich daardoor misschien achter zijn vriend aan rijd (of een ander). Jij stelt dat het alleen maar aan Verstappen ligt en ik laat je de andere kant zien. Leuk hè dat een verhaal altijd twee kanten heeft.
troljedemoeder zegt
@rhellema: waar stel ik dat het alleen maar aan Verstappen ligt?
rhellema zegt
@troljedemoeder: quote “Mijn punt is, nogmaals, dat Verstappen vaak een risicovolle positie kiest.”
Dat stel je ook dat hij hier de gevaarlijke positie had gekozen, en ik lees nergens dat je de actie van Leclerc in twijfel neemt door te stellen dat Leclerc:
1. Wist dat Verstappen er voorbij was en daardoor hem de zijn lijn moest laten behouden.
2. Hierdoor zijn gas los moest laten om hem ook ruimte geven tijdens de eerste ronde.
Daarbij zeg je ook dat Verstappen op moet houden met dat Calimerogedrag maar over Leclerc rep je geen woord.
Oftewel, je verdedigt Leclerc en legt de fout neer bij Verstappen door te stellen dat hij niet aan de buitenkant mag zitten omdat dat een risico is. Wat moet hij dan doen?
Je gehele toon is zeer anti Verstappen en zodra ik negatief over Leclerc doe moet ik rustig aan doen en adem blijven halen. Dat doe ik ook gewoon maar ik bekijk het niet zo eenzijdig als jij dat wel doet.
soundgarden zegt
@rhellema: ‘je hele toon’ wat is deze!? Haha kwade 12 jarigen op de WhatsApp met te weinig likes op ista? Waar is je schort. Knetterserieus te gaan reageren op trolls en haters hier. Facepalm
rhellema zegt
@soundgarden: nee, instagram en andere meuk ben ik te oud voor. En een trol een beetje terug trollen is alleen maar een beetje vermaak dus wie doet hier nu de facepalm?
azuli zegt
Pff wat een Jankertje. Vond het echt een leuke en boeiende race. Bottas die liet zien dat hij het racen niet is verleerd. LeClerq die een paar mooie inhaalacties liet zien. Die op Raikkonen was echt briljant in de 130 knik. Daarnaast nog Vettel die een Mercedes met open DRS achter zich hield. Ja leuke race.
Dutchdriftking zegt
Het was inderdaad niet duidelijk…. Wat een bosui die nummer 16..
geertvn zegt
Onderstuur, niets aan te doen.
bernoulli zegt
@geertvn: idd. Als ik merk dat ik onderstuur heb, blijf ik ook gewoon vol op het gaas staan. ESP regelt het wel verder.
bernoulli zegt
@bernoulli: gáááás!!!
janstehouwer1954 zegt
Ja, Ja en Ja?
toniominestrone zegt
Hoeveel kreeg De FIA onder tafel toegeschoven de laatste decennia?juist!
toniominestrone zegt
@toniominestrone: van Ferrari
lompey zegt
Beetje spanning en sensatie….direct afstraffen met een straf? Ga weer een als kerels racen. Maak je auto’s minder fragiel. Kunnen we ook weer eens genieten
horch zegt
Heeft iemand de onboard beelden van de eerste bocht van Leclerc ergens gezien? Ben benieuwd of die het onderstuur verhaal bevestigen.
rollingstoned zegt
@horch: Leclerc heeft het zelf bevestigd op TV en op z’n twitter…
ericd zegt
Probleem met Max is ( zal voor menig coureur gelden), dat ie met iedere volgende race nog gretiger is om een verloren race te compenseren. LeClerc was gewoon een zijslipperd, that’s it. Zuur voor Honda. Maar Albon is een indicatie waar Max had kunnen eindigen.
bernoulli zegt
@ericd: heb je een voorbeeld van dat conpensatiegedrag? Vind hem eerder gelaten en realistisch rijden dit jaar.
gertjan2012 zegt
Overigens heeft LeClerc toch 15 seconden straf gekregen. 5 voor het incident met Max en 10 omdat hij te laat naar binnen kwam met zijn kapotte voorvleugel.
brammetjedeb zegt
Straf dus fout.
boynoon zegt
toch apart dat er op autoblog.nl meer Max bashing is dan op youtube
bernoulli zegt
@boynoon: Autoblog is toch meer een EV-site. Ander slag mensen.
pomoek zegt
Tja, fout van Leclerc waardoor hij een andere coureur elimineert. Dat is toch wel een strafje waard denk ik zo. Ik begrijp er sowieso niets van dat de FIA de eerste ronde meer door de vingers ziet en minder straft. Juist die eerste ronde zouden de coureurs iets voorzichtiger mogen zijn dan tijdens de rest van de race. Vaak worden coureurs bestraft voor fouten gemaakt tijdens 1 op 1 gevechten waar hooguit een coureur de dupe van is, maar in dit geval hadden, door de actie van Leclerc, een paar auto’s schade kunnen oplopen doordat iedereen zo dicht bij elkaar reed.
rob5nismo zegt
Maar wat is nu de uitkomst van het overleg?
biohazardracer zegt
@rob5nismo: 15 sec straf voor leclerc. 5 voor de touche en 10 voor het onnodig lang doorrijden met een kapotte voorvleugel
rob5nismo zegt
@biohazardracer: thmx
paul85 zegt
Ik denk dat Max gewoon een super start had (ongeveer de beste van het seizoen), en daarmee ook een betere start had dan Leclerc. Max was er eigenlijk al voorbij, met genoeg ruimte in de bocht tussen beide auto’s. Tuurlijk is het een risico om je daar te positioneren, maar anders kom je als coureur nooit een plek verder. Leclerc heeft gewoon wat overstuur daar een schuift de bocht uit samen met Max, echt pech en natuurlijk is Max daarover taai. Maar om hem dan de “schuld” te geven dat hij daar maar niet had moeten rijden…pfftt het is racen en posities proberen te winnen. Zijn start was gewoon beter dan die van leclerc en hij was hem ook al iets voorbij, dus logisch dat hij daar zat en het probeert (met genoeg ruimte tussen beide auto’s in eerste instantie).
Zonde van zijn race en goede start, en incompetent van de FIA dat ze niet meteen actie ondernemen. En met 2 of meerdere maten meten.
Aan de andere kant, Lewis heeft al bijna zijn kampioenschap binnen en is de halve race, en erna, chagrijnig en taai omdat
Bottas eindelijk weer eens zijn eigen race heeft gereden en heeft gewonnen. Terecht, na betere quali, start, race. Hamilton laat zich ook altijd snel kennen als het niet helemaal zijn kant op valt, en laat het ook duidelijk merken. Die
Jongens willen allemaal maar 1 ding en dat is winnen. Logisch dat als het niet lukt, ze taai of verbolgen zijn.
sonnybonds zegt
Snap al dat Max bashen hier niet zo. Ik zou net als Max reageren op dit incident. Toch logische? Hij is veel sneller en beter en wordt er dan afgeramd door Ferrari. Als hij het zou afdoen als een race incident en doen alsof er niks gebeurt is is het geen topsporter
johnwaters zegt
@sonnybonds: Een kleine nuance, als hij werkelijk sneller en beter was zou hij wereldkampioen worden, of toch minsten meerdere races winnen in één seizoen.
povel zegt
@sonnybonds: Dat max bashen is cool en zo laat je zien dat je een ” echte f1 fan ” bent en niet zo’n gelegenheids fan. Dat vinden een aantal figuren namelijk erg belangrijk en hoe durven meer mensen interesse te tonen in ” hun ” sport. Beetje vermoeiend.
rhellema zegt
@sonnybonds: ach, in dit soort draadjes dan voelen al die mongooltjes zich ineens heel goed nadat ze Verstappen of Jack Plooij weer eens door het slijk hebben kunnen halen. Zelf te stom om iets te bereiken in het leven dus zeikt men succesvolle mensen af.
johnwaters zegt
De enige die belachelijk is, dat is Verslappen zelf. Iedereen zou zichzelf belachelijk voelen om als enige de finish net te halen.
Arvado zegt
@johnwaters: zeg dan niks.
marcus1963 zegt
Opzettelijk iemand van de baan rammen is zwarte vlag en alle punten van het hele jaar inleveren. Heeft Schumacher vroeger ook niet zoiets gedaan?!
sanderz28 zegt
Verstappen had gewoon beter moeten kwalificeren dan heb je al dat gezeik ook niet…
Arvado zegt
@sanderz28: Dat valt niet mee als je nog minder vermogen hebt dan normaal. Mag blij zijn dat ie nog voor Alex stond.
Arvado zegt
Hoe kunnen mensen hier nou zeggen dat dit een race incident was. Het incident in Hongarije 2017 is erg vergelijkbaar en dat was toch ook geen race incident.
Dit was echt een hele domme actie van LEC, hij gaf gas op moment van onderstuur omdat ie VER niet voorbij wilde laten. Hij zat strak achter Vettel dus dan weet je dat het onderstuur moment gaat komen. Als hij even had gelift was had hij kunnen aansluiten en had hij de positie op start-finish weer teruggepakt. Terechte straf.