Volgens Verstappen lijkt het verschil met de Mercedessen groter dan het in werkelijkheid is door balansissues.
Ooit, lang geleden, liet Jos Verstappen in een interview weten dat hij eigenlijk beter een hele goede tennisser had moeten worden. Niet omdat hij beter dacht te zijn dan Pete Sampras en Boris Becker, maar vanwege de (on)afhankelijkheid van het materiaal.
Formule 1 is een mechanische sport. Dat aspect is heel erg belangrijk, want het is (eigenlijk was) een reden voor fabrikanten om mee te doen. Volgens Jos Verstappen was het mooie aan tennis dat je vooral op je zelf aangewezen was. Over Jos Verstappen gesproken: 19 jaar geleden wist hij tijdens de GP van Oostenrijk een topprestatie neer te zetten door zijn Arrows-Asiatech naar een welverdiende zesde plaats te rijden, destijds goed voor een heus WK-punt.
Die gedachte kwam bij ondergetekende naar boven toen bleek dat de Mercedessen wéér een halve tel sneller waren dan de nummer 3 op de grid. Dat lijkt niet veel, maar 0,5 seconden op Oostenrijk is enorm veel. De Red Bull Ring is heel erg snel en heel erg kort. Op Spa of Silverstone wordt dit verschil straks een seconde of meer. Geen wonder dat @jaapiyo het failliet van de Formule 1 aankondigt.
Hoe erg is het volgens Verstappen zelf? Hij laat het volgende weten aan Motorsport.com:
Ik was niet helemaal blij met de balans. In sommige bochten was het goed en in andere bochten niet. In zo’n geval kan het verschil wat groter uitvallen, alhoewel een halve seconde best groot is. Maar ja, wat kun je erover zeggen? We zullen harder moeten werken om het gat te dichten.
Max Verstappen, zoon van Jos
De balansissues van Verstappen zijn RB16 klinken vooralsnog niet al te best. Nu moeten we niet vergeten dat de Mercedessen in de kwalificaties altijd heel erg sterk is geweest.
Natuurlijk is het niet iets wat we willen. Maar ik was sowieso niet tevreden met de balans die de auto had. Op het moment dat we dat aan kunnen pakken, ziet het er al beter uit. Ik wil niet zeggen dat we Mercedes hadden verslagen, maar dat gaan we dus zien. Het zijn acht races en volgende week zijn we hier nog een keer. We nemen alles mee naar volgende week, gaan dit weekend een hoop leren en hopelijk kunnen we het volgende week beter doen.
Max Verstappen, zoon van Jos
Nu lijkt de kans ons groot dat Max Verstappen ook daadwerkelijk Autoblog leest voor het slapen gaan. Maar hij lijkt hier toch echt @jaapiyo aan te spreken:
Er zijn hier nog geen drama-toestanden. Misschien dat dat het geval is in Nederland, maar dat kan mij niets schelen. Ik concentreer mij op mezelf en het team.
Max Verstappen, zoon van Jos
Waarvan akte.
e38ossie zegt
Ik denk dat de situatie onder race omstandigheden weer heel anders is. Strategie gaat dan ook een belangrijke rol spelen. Hierdoor zullen naar mijn idee de verschillen veel kleiner zijn. Wel is het toch opvallend hoe slecht Ferrari er op dit moment voor staat.
Erik zegt
@e38ossie:
Ferrari? En noem ook maar Alfa Romeo en Haas.
Toch wel een (groot) motor probleempje bij Ferrari…..
SpeedGeek zegt
Nou, niet alleen Ferrari maar alle Ferrari aangedreven auto’s hebben een serieuze stap de verkeerde kant op gemaakt. En Binotto maar stug volhouden dat het aan het design van de auto ligt.
hamerhaai zegt
In een video op SkySportsF1 vergelijken Anthony Davidson en Karun Chandhok de Q lap time van Ferrari 2019 en 2020.
Verliezen 0.7 op het rechte stuk t.o.v. 2019.
chrisvis zegt
@SpeedGeek: als je ziet waar Ferrari tijd laat liggen(enkel op de rechte stukken) lijkt me dat er met het design van de wagens bitter weinig mis is. Maar het eerste dat bij mij opkomt is hoe hard heeft Ferrari vorig jaar dan wel niet gesjoemeld met hun fuel flow meter. Kan deels verstaan dat ze in Italië hard getroffen zijn door Corona maar het lijkt gewoon of ze hebben niets kunnen doorontwikkelen sinds vorig seizoen.
Rick-dos zegt
Alle hoop is nu op de race pace als daarin ook een goed gat zit dan kun je dit seizoen net zo goed niet houden…
Dan wordt het een aanfluiting van jewelste.
willeme zegt
@Rick-dos: Voor deze race wel. Logisch, er kan niet meer gekwalificeerd worden dit weekend ;-). Als het volgende week perfect gaat en het gat 0,2 seconde is (bijvoorbeeld) is er nog geen man overboord. Bij Ferrari is dat wel even “another cookie”!
Rick-dos zegt
@willeme Ik zou het niet eens zo erg vinden als volgende week het gat weer een halve seconde is in kwalificatie zolang de race pace maar gelijkwaardig is. Dan heb je tenminste nog kans op een spannende race.
Ferrari was al door de mand gevallen na Amerika maar is now really sacking through the ice.
Silverarrow zegt
Mooi hè, zo’n nuchtere Nederlander die in plaats van net als al die drama queens moord en brand schreeuwt dat het seizoen nu al voorbij is, maar gewoon aan de bak gaat…
jules713 zegt
Max is zelfs naar Nederlandse maatstaf buitengewoon nuchter
mrB zegt
@jules713: of Nederland is naar Nederlandse maatstaaf niet zo nuchter ;)
HZW zegt
F1 heeft de langste tijd wel gehad naar mijn mening, er komt een dag dat geen fabrikant meer investeert in een F1 ICE.
367pk zegt
@HZW: doorwrochte analyse: “er komt een dag”
-er komt een dag dat ik niet meer hoef te werken
-er komt een dag dat ik dood ben
jules713 zegt
Ik zou ze gelijk even bellen met je inzichten! Kunnen ze een hoop geld besparen
pa045 zegt
Zou het niet zo kunnen zijn dat de feestknop van de benzen weer exceptioneel veel extra brengt? Al die conclusies na 1 quali. Ik kan er in ieder geval nog geen touw aan vastknopen.
En dat gemouw altijd op Ferrari. De benzen hebben jarenlang olie lopen stoken. Was ook een maas. Werd geen ophef over gemaakt. Misschien doen ze dit in de feestmodus nog altijd? Wie zegt het..
banderas zegt
Blijf het bijzonder vinden. Maak je jarenlang 1 van de beste auto’s en heb je allemaal tijd voor computersimulaties en testen en dan blijkt de balans niet goed te zijn.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als als als… The proof of the pudding is in the eating. Aan het einde van de middag weten we iets meer, over 8 races weten we alles. Ik kijk lang genoeg F1 om te weten dat je geen voorspellingen kunt doen op basis van 1 kwalificatie of 1 race en al helemaal niet op basis van uitspraken van coureurs of hun team.