Max Verstappen baalt nog steeds enorm na zijn verloren zege in Bakoe. Tevens gooit hij schaduw op Pirelli.
Zoals wel vaker liepen de emoties weer hoog op tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan vanmiddag. Na een mooie startfase, leek de race aanvankelijk een beetje in slaap te sussen. Maar een flinke crash van Lance Stroll na een klapband op het rechte bleek uiteindelijk een voorbode te zijn van de dingen die nog komen gingen.
Toen de stofwolken vervlogen waren en iedereen de klapper alweer bijna vergeten was, stevenden Max en Sergio af op de eerste 1-2 voor Red Bull sinds 2016. Maar luttele rondjes voor het eind, bleek de crash van Stroll geen incident te zijn. Helaas kwam niemand minder dan onze Max himself daar als eerste achter, op het moment dat zijn RB16B rechtsaf de muur in verdween.
Zo zag Verstappen een grotere voorsprong in het kampioenschap vervliegen. Sterker nog, hij keek op dat moment feitelijk tegen een nieuwe achterstand aan. Dat liep uiteindelijk anders, omdat Hamilton een China 2007 momentje had. Maar Verstappen was na de race nog steeds gefrusteerd:
Ik baal natuurlijk als een stekker. We hadden de race in handen en reden gewoon de tijden die we moesten rijden om de race te controleren. Je moet natuurlijk niet teveel van je banden vragen, maar dat deden we ook niet. Ik had geen aanwijzing dat er iets mis was en toen opeens klapte de band van de velg. Omdat Lewis een probleem had heb ik nog steeds een voorsprong in het kampioenschap, maar ik had vandaag eigenlijk graag mijn voorsprong uitgebreid. Want we hebben nu twee stratencircuits gehad. Nu gaan weer naar normale circuits. Daar is Mercedes heel sterk, al zeggen ze dat niet altijd eerlijk. Dat zag je ook in Spanje.
Max Verstappen, kijkt vooral naar de stand in het WK
Dan de reden waarom het misging. Bij Sky Sports F1 zei onze Max verder niet zoveel over de banden, maar bij de oranje microfoon was hij wat minder lief voor Pirelli:
Pirelli gaat hier natuurlijk wel weer naar kijken, maar ik weet al wat het antwoord is. Die zeggen natuurlijk dat het een stukje carbon is dat schade heeft veroorzaakt of zoiets. Maar ik ben niet de enige die zo’n crash had vandaag. En in Imola was het ook al zo. Ik weet inmiddels wel hoe dat gaat.
Max Verstappen, geeft P Zero’s een zero op een schaal van zero tot tien
Ook winnaar Perez zei dat het misschien niet zo goed is dat Pirelli de compounds voor dit jaar weer iets zachter gemaakt heeft. Maar misschien moeten de Red Bull coureurs daar toch nog even over nadenken. Natuurlijk is het niet lekker om met 300 kilometer per uur een muur in te vliegen, maar hardere bandencompounds zijn de afgelopen jaren vooral goed gebleken voor Mercedes. Dus be careful what you wish for…
alfapeter zegt
Laten we eerlijk zijn, moest het een concurrent zijn die het overkwam werd het hier als gewoon tegenslag afgedaan. De piloot die het overkomt zou dan ook als janker afgeschilderd worden.
henkp1 zegt
Precies, maar dat vind ik van deze piloot ook. Wat een onvolwassen gedrag; stuurtje weggooien, schelden, tegen de auto trappen en inderdaad janken. Reactie van een verwend kind.
e38ossie zegt
@henkp1: reactie van een fanatieke sportman….
janstehouwer1954 zegt
@e38ossie: juist💪
viezefreddyw zegt
@henkp1: Meen je dit nou? Heeft een dijk van een wedstrijd gereden. Kon vandaag een gaatje slaan in het kampioenschap maar in plaats van dat zag hij zichzelf naar P2 gaan. Hij crasht wat niet zijn schuld is. Dan is het volkomen normaal om pissig te zijn, daar ben je sportman voor. Iedere coureur had exact zo gereageerd.
henkp1 zegt
Ja, maar bij Max is het altijd zo. Als het maar even tegenzit, gaat ie schelden en janken. Vind ik niet professioneel.
sbmmaxx zegt
@henkp1: het zou toch pas raar zijn als hij naast zijn auto stond te juichen en glimlachen?! De spanning voor die jongens ligt zo enorm hoog dat de ontlading evenredig hoog ligt bij een tegenvaller. Vind dat gejank van Hamilton eerlijk gezegd veel irritanter als hij voor een positie rijdt en iedere keer over de boordradio loopt te zeuren over van alles en nog wat.
pa045 zegt
@viezefreddyw: probeer je hem nog te verbeteren? Een winnaarsmentaliteit zo afschilderen? @henkp1 heeft nog nooit iets gewonnen. Trofee voor meedoen was zijn grootste zege. Wees geen Henk..
henkp1 zegt
Hahaha, ‘niks negatiefs over maxi please..’
208gtidekkers zegt
@henkp1: je hebt zelf nog nooit iets gepresteerd vermoed ik? Als het zo tegen durft te vallen wanneer je je voorsprong gaat uitbreiden ben je gewoon kwaad. Dan doe je dingen, beter ook misschien. Of moest hij vieren dat die nieuwe punten door zijn neus geboord werden?
pa045 zegt
@henkp1: tuurlijk wel. Maar vertel aub geen onzin.
Ben zegt
Misschien moet jij maar gewoon lekker voetbal blijven kijken en de F1 voortaan maar overslaan.
ar156sw zegt
@henkp1: Want jij zou niet even behoorlijk gefrustreerd zijn, in zijn situatie? Zoek anders even een filmpje van een andere F1 coureur die vanaf P1 uitvalt door mechanische pech, die niet gefrustreerd en boos is. Ik wacht wel even.
W115 zegt
@ar156sw: Raikkonen die vrolijk naar z’n bootje loopt in Monaco
Gulli zegt
Maar voor Raikkonen is het dan ook meer een hobby dan werk :D
alfapeter zegt
Ach, niet iedereen gaat even vlot om met pech. Ik denk dat ik zelf ook wel behoorlijk zou vloeken.
SpeedGeek zegt
Goed geheugen ook. Na de crash met Rosberg in Spanje gooide Hamilton zijn stuurwiel ook verder dan Usain Bolt in 8 seconden aflegt. Ook heeft Hamilton bewust eens een pet naar Rosberg gegooid na de race om Rosberg op de kast te jagen.
Ze doen het allemaal.
Visje66 zegt
Serieus? Jij hebt nog nooit op hoog niveau gesport zeker, geen emoties? Maakt niet uit welke coureur, iedereen had in deze positie zo gereageerd…. en geheel terecht.
VeniVidiVici zegt
@henkp1: Daarom ben jij een gewone fan vanaf de zijlijn en hij een mega fanatieke top sportman die jou vermaakt!
boriske zegt
is geen gewone fan, is een hamilton fan, die zagen en klagen altijd over een ander maar nooit over zichtzelf.
outlook zegt
@henkp1: ik vond hem anders wel diplomatiek. Tja balen maar geen puntenschade opgelopen
sidelo zegt
@henkp1: moet je op Twitter eens kijken wat Toto doet ALS Hamilton rechtdoor schiet die breekt zijn headset in 2e :) is die dan ook een verwend kind?
monsieurleloure zegt
@henkp1
Ik zou precies hetzelfde gereageerd hebben…..
PetervanderWaals zegt
@henkp1: Dat zou jou natuurlijk nóóit overkomen.
cossiekiller zegt
Wat een softies daar, bij Pirelli.
Richmond zegt
Couldhart zei laatst ook dat de F1 niet goed is door Pirelli. Hij stelde voor terug naar twee banden leveranciers te gaan. En afstappen van het banden sparen
ktm690sm zegt
@benja01: er is helaas alleen geen 2e leverancier te vinden. Is volgensmij meer het geval van ‘kunnen’ dan ‘willen’
tvklarenbosch zegt
@ktm690sm: en toen er wel 2 leveranciers waren was dat ook helemaal niks
Richmond zegt
@ktm690sm: Michelin had interesse, maar alleen als ze dan 18 inch werden. De FIA wilde daar nog niet aan.
VeniVidiVici zegt
@ktm690sm: Die is er wel, maar wordt tegengehouden. Ik vind persoonlijk die monopoly positie van Pirelli mega waardeloos! Er MOET weer een bandenconcurrent in de F1 komen om zo de andere partij scherp te houden!
Tonnie zegt
@benja01: ze moeten wat meer naar motogp/wsbk kijken denk ik. Geen verplichte pitstops meer, gewoon flag to flag. Kies je compound en redt je er maar mee id race. Dan is bandenmanagement wel belangrijk, maar pitstopstrategie iig niet meer. Gewoon een combi van het snelste zijn en fatsoenlijk managen vd banden. Dan nog smallere/kleinere f1 wagens en dan moet t goed komen.
berlinetta zegt
Waarom zou je dat willen? Dan gaan ze al helemaal niet meer voluit, gaan ze nog meer banden sparen en krijg je aan het eind van de race wellicht ook nog gevaarlijke situaties. Bovendien zijn de pitstops juist wel interessant doordat niet ieder team dezelfde strategie hanteert en vaak ook nog tijdens de race op gewijzigde omstandigheden moeten inspringen. Dat maakt het juist interessant.
iphonistvongates zegt
Die beelden waarop MV33 de band links achter een schop geeft….priceless. Die gaan voor 119% een eigen leven leiden op het wereldse wijde digitale doolhof met fantastische meme’s.
Er schijnen al gesprekken gevoerd te zijn, voor+achter+zijschermen om MV33 een (dikbetaalde) functie te geven voor het leven bij Bridgestone Tyres als merkambassadeur. Ka’ching! 🤪
Gulli zegt
Hij staat er ook echt zo lullig bij, het is bijna Mr Bean die een schop uitdeelt aan de band. Waren mooie beelden idd, sneu voor Max maar de wedstrijd werd wel weer ff flink spannend aan het einde. Vooral voor mij want ik had net Gasly in mijn team gezet en zijn getouwtrek met Leclerc was even niet zo goed voor mijn hart :D
pomoek zegt
Het was mooi om te zien dat RB, eindelijk, eens met 2 auto’s vooraan reed. Hamilton kon strategisch niets doen omdat Perez op p2 reed en Bottas ergens kip p10 aan het hannessen was.
VeniVidiVici zegt
@pomoek: Denk dan HAM mentaal poepbroek begint te krijgen mede gezien zijn remfoutje haha.
harrie zegt
Denk dat Russel een telefoontje van Toto krijgt morgen.
okdoei zegt
@pomoek: P13.
Die natte cake reed op P13 en is P12 geeïndigd met 3 uitvallers waarvan er 2 sowieso voor hem reden en Hamilton nog die fout maakte.
Niet te veel credits.
rogerzz zegt
Ho ho ho. Hij startte van p10 hè? Dus een beetje respect voor die Finse brokkenpiloot. Slechts 3 plekken zakken met inderdaad 2 gratis uitvallers. Relatief gezien best in lijn met verwachting hoor.
pomoek zegt
@okdoei: point taken.
917 Porsche + Audi zegt
Niemand kan Max schuld verwijten met zijn uitval. Lewis voor 100% zijn eigen fout.
pomoek zegt
Hij was er ook echt van aan het balen, wilde volgens mij asap klaar zijn met de pers.
EnthousiaST220 zegt
Ik vraag me af in hoeverre het zijn eigen schuld is. Voor het incidident was er te zien dat de Perez (tijdens zijn strijd met HAM) nog maar 10% waren en die banden waren een ronde nieuwer dan die van VER. Vervolgens mept VER er nog 2x (over en weer met HAM) een snelste RR uit. Ik denk dat hij gewoon te hard gepushed heeft voor het laatste puntje.