We zoeken een verstandige vijfdeurs hatchback voor 10.000 euro. Wat zijn dan de opties waar je op uitkomt?
Wintersportkanonnen, snelle GT’s, dikke SUV’s: bij Autoblog Advies proberen we alle soorten te behandelen. Voor vandaag hebben we een een bijzondere categorie: een verstandige hatchback die men daadwerkelijk koopt en die betaalbaar en betrouwbaar is de komende jaren. Jazeker! Niets premium, niets V8, niets lederen ruitenwisserleidingen.
Verstandige vijfdeurs hatchback
Want Autoblog-lezer Erwin zoekt gewoon een verstandige hatchback: een deugdelijke auto waarmee je niet elke week bij de garage staat of elke week bij de pomp. Auto’s zijn natuurlijk ook gewoon gebruiksvoorwerpen, hè! Erwin heeft op dit moment een Hyundai i20 uit 2010. Die auto is voor hem een tikkeltje te klein en te oud aan het worden. In principe bevalt verder wel gewoon aan de auto. Het is alleen ietsje te krap en te oud aan het worden, zeker met een kleine erbij.
Dus wat moet er komen? Nou, iets wat een maatje groter is. Gewoon meer ruimte, meer comfort en meer uitrusting. Zonder dat we dan terecht komen bij een Mercedes S-Klasse youngtimer, het moet beheersbaar blijven qua kosten. Een huis, huishouden, kind, vrouw, de geitenfokvereniging: het kost allemaal geld. Daarom is het fijn om een auto te hebben waarbij je van te voren duidelijk de kosten kunt inschatten. Kortom, wat is de meest verstandige vijfdeurs hatchback voor 10 mille?
De wensen en eisen voor een verstandige vijfdeurs hatchback kun je hieronder bekijken:
Huidige auto’s / vorige auto’s | Hyundai i20 / Daihatsu Sirion (2x) |
Koop / lease | Koop |
Budget: | € 10.000 |
Jaarkilometrage | 12.500 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Huidige auto wordt te oud |
Gezinssamenstelling | Vrouw 1 kleuter |
Voorkeursmerken | Aziatisch |
No-go merken | Onbetrouwbaar |
Hoe komen we aan de cijfers?
- Verbruik via Spritmonitor
- Brandstofprijs via United Consumers (2,156 per liter 95)
- Motorrijtuigenbelasting via Belastingdienst
- Gemiddelde van diverse verzekeraars, inwoner Utrecht, 40 jaar, 10 schadevrije jaren, allrisk
Kia Cee’d 1.0 T-GDI 120 ComfortPlusLine Navigator
€ 9.950
2017
140.000 km
Wat is het?
Een van de meest keurige auto’s ooit gebouwd. De Kia Cee’d heeft een beetje een maffe marketingnaam, maar dat is het enige gewaagde aan een auto. De Kia Cee’d van deze generatie is gewoon keurig. Een ruime vijfdeurs hatchback, zonder noemenswaardige nadelen. Het ding ziet er anno 2024 nog steeds fris is.
Hoe rijdt het?
Heel ordentelijk. Gewoon keurig. In dit geval hebben we een 1.0 turbomotortje met 120 pk die 16 pk minder heeft dan de vroegere 1.6 had. Er is alleen veel meer koppel beschikbaar dat ook nog eens eerder vrijkomt. Dat zorgt voor rust aan boord en een lager verbruik. Qua sturen is het gemiddeld: je gaat ‘m er niet speciaal voor kopen, maar je laat ‘m er ook niet voor staan.
Kosten Kia Cee’d
- Verbruik: 1 op 16,03
- Brandstofkosten: € 141
- Gewicht: 1.179 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 56
- Verzekering: € 55
- Totale kosten per maand: € 252
Onderhoudsprognose
Dit zijn zeer solide auto’s. Er zijn eigenlijk geen serieuze issues met de Kia Cee’d. De standaardbanden zijn niet al te best en kunnen nogal last krijgen van cuppen. Een setje kwaliteitsrubber en uitlijning doet wonderen. Verder zijn er kleine afwerkingsdingetjes waar je je niet druk om hoeft te maken: rubbertjes, draagarmpje; dat soort werk. Het grootste en irritantste punt is de besturing. Check eventjes of die goed centreert. Mocht dat niet helemaal lekker gaan moet je even het stuurhuis vervangen (en dat is duur).
Afschrijvingsprognose
Een goed onderhouden, nette vijfdeurs hatchback brengt later altijd geld op. Vergeet niet dat occasionkopers veel meer kijken naar maandelijkse kosten en crossovers en zo links laten liggen vanwege de hogere MRB en het verbruik. Dus dan is een hatchback of stationwagon een uitkomst. Uiteraard zul je afschrijven, maar dit soort verstandige auto’s verkoop je altijd wel door voor prima geld.
Toyota Auris Hatchback 1.3 Comfort
€ 9.900
2014
115.000 km
Wat is het?
Een Toyota Corolla avant la lettre. Toyota wilde het Corolla-label iets sexier maken en bedachten een nieuwe naam: Auris. Tja. Als Toyota een verstandige vijfdeurs hatchback ontwerpt, zitten ze wel in een bepaald stramien. Het is dus aan alle kanten gewoon een Corolla. Sterker nog, de Toyota Auris is zelfs als Corolla geleverd op sommige markten! Let op: je hebt te maken met een basis-Corolla. Dus de uitrusting is heel erg basic, evenals de uitstraling en prestaties. Op Marktplaats vonden we overigens maar een paar benzine-uitvoeringen in het budget (in Nederland ging men vaak voor de hybrid).
Hoe rijdt het?
Slaapverwekkend, maar niet slecht. De motor is echt futloos en zou lekker zijn in een Yaris. Bovenin is er wel wat power, maar onderin is het een futloze koffiemolen. De rest van de rijbeleving is typisch Japans, dus de bediening van alles gaat heel erg makkelijk en soepel. Het is niet echt iets dat veel plezier geeft, maar ook niet wat je dwars zit. Zie het een beetje als de ChristenUnie onder de auto’s: degelijk en betrouwbaar doch kleurloos en lijzig.
Kosten Toyota Auris
- Verbruik: 1 op 14,73
- Brandstofkosten: € 153
- Gewicht: 1.125 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 47
- Verzekering: € 50
- Totale kosten per maand: € 250
Onderhoudsprognose
Het is een Toyota, dus als je gewoon onderhoud uitvoert elk jaar is er niets aan de hand. Next!
Afschrijvingsprognose
Gebruikte Toyota’s zijn relatief duur en dat is met de Corolla niet anders. Voor de export zijn vijfdeurs Toyota’s altijd gouden handel. Dat zie je ook terug in de prijzen, want ze zijn gebruikt best prijzig. Relatief gezien helemaal als ze wat ouder worden. Dit heeft als voordeel dat je minder afschrijving hebt.
Mitsubishi Lancer 1.6 Limited Edition
€ 9.945
2014
115.000 km
Wat is het?
Het is nog best lastig om verstandige hatchbacks te vinden. Vroeger stond het land er vol mee, nu is het bijna onmogelijk. De Mitsubishi Lancer Sportback is de mooiste in dit overzicht, nog altijd smoelt ‘ie goed. Zie het als een Lancer Evo X, maar dan praktischer met zuinigere motor. Ook is de Lancer Sportback voor zijn klasse erg ruim.
Hoe rijdt het?
Om heel eerlijk te zijn: niet als een hatchback uit 2014. Dit kun je niet vergelijken met een Golf of Focus. Ja, wel qua segment, maar niet qua klasse. Sorry. Met name op het gebied van NVH is de Lancer niet zo verfijnd. Het is een auto die duidelijk uit een ander tijdperk komt die lang in productie gehouden is. Dat gezegd hebbende, de auto doet alles wat ‘ie moet doen en je er gemakshalve van kunt verwachten. Zie het als een rijdend bord havermout. Opgemaakt met een paar frambozen.
Kosten Mitsubishi Lancer
- Verbruik: 1 op 14,97
- Brandstofkosten: € 151
- Gewicht: 1.205 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 56
- Verzekering: € 50
- Totale kosten per maand: € 257
Onderhoudsprognose
Het valt allemaal heel erg mee, eigenlijk. De meeste aandachtspunten voor deze generatie Lancer gelden voor de Evolution X. Draagarmen die kabaal kunnen maken, matige kwaliteit lak en wat kleine piepjes en kraakjes in het interieur zijn de grootste punten die voorbij komen. Niets om je zorgen over te maken dus.
Afschrijvingsprognose
Ondanks een degelijke staat van dienst, zijn mensen minder bekend met Mitsubishi dan met Toyota. Dat zie je ook in de restwaardes die ietsje lager zijn. In vergelijking met de Toyota is de Lancer in kwestie jonger, heeft ‘ie minder gelopen en is ‘ie sneller en luxer. Dus je doet daar ook je voordeel ermee.
YOLO: Nissan Pulsar 1.6 DIG-T N-Connecta
€ 11.690 (Nissan dealer, Duitsland)
2016
94.500 km
Wat is het?
De saaiste Yolo ooit? De Nissan Pulsar is een model boven de Micra waarvan we het idee hadden dat de marketingafdeling niet wist dat de auto geleverd werd. Het was gewoon een verstandige hatchback. Het Yolo-aspect komt vanwege de iets te hoge nieuwprijs en de motor. De meeste Pulsars hebben een 1.2 turbotorretje met 100 pk ofzo en dat is gewoon prima. Maar je kon ‘m ook krijgen met de 1.6 DiG-T. Dat is in principe gewoon de motor van de Renault Clio R.S., maar dan met handbak!
Hoe rijdt het?
Heel eerlijk? Als een grote B-segment auto. Dit vergelijken met een Golf VII is niet eerlijk, de Golf is op alle fronten (veel) beter. De motor is wat ‘m leuk maakt. Die 190 pk voel je echt, zeker omdat de Pulsar voor dit segment vrij licht is. Het is alleen niet echt een sportieve auto met directe besturing, sper en verfijnde demping. Het rijdt als een gechipte huurauto, en dat heeft ook zeker zijn charme! En je kan mensen in hun BMW 418i Corporate Lease Edition M Sport High Executive M Performance M4 uitgevoerd lekker verrassen!
Kosten Nissan Pulsar
- Verbruik: 1 op 14,12
- Brandstofkosten: € 160
- Gewicht: 1.270 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 65
- Verzekering: € 65
- Totale kosten per maand: € 290
Onderhoudsprognose
Het is een Nissan, dus heel erg betrouwbaar. Dat er Renault-techniek inzit, laten we dan even buiten beschouwing. Nee, wacht, helemaal niet: Renault bouwt puike aandrijflijnen en dit is er eentje van.
Afschrijvingsprognose
Niemand kent het, dus moet je je best doen om het te verkopen. Aan de andere kant: er staan er maar een handvol in heel Europa, dus je vind altijd wel ergens een liefhebber voor zo’n apparaat. Benieuwd of er ook Rays-velgen onder kunnen. En een Tein-schroefset. Met een Veilside Bodykit. En Bride sportkuipen. Zonder gekheid: het is een beetje lastige handel, omdat echt bijna niemand het kent. Dus je moet maar hopen dat de gene de auto van jou koopt kan waarderen in deze Pulsar waardoor jij er meer voor hebt betaald.
Autoblog Advies conclusie verstandige hatchback
En dan moeten we komen met een antwoord op de vraag welke verstandige hatchback moet je kopen? Van de auto’s uit dit overzicht zouden we de Kia adviseren. Die ziet er nog altijd keurig uit, rijdt gewoon prima, is nog vrij jong, heeft een prima uitrusting en laat eigenlijk nergens echt steken vallen. De Auris lijkt een goed idee, maar in het budget kun je alleen maar oudere auto’s vinden. De Mitsubishi kun je overwegen: het ziet er prima uit en een setje kwaliteitsbanden kan een verschil maken, maar je merkt dat de Kia Cee’d een volle generatie moderner is. De Nissan is natuurlijk een geintje, maar met de 1.2 motor is het op zich ook een prima alternatief. Desalniettemin, die Kia Cee’d lijkt in dit gezelschap de meest verstandige keuze te zijn.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
alassad zegt
Golf vii kan ook: Volkswagen Golf 1.2 TSI Comforline Cruise | Airco | NAP |
€ 9.499,00
https://link.marktplaats.nl/m2084557357?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
pa045 zegt
Hij zoekt iets betrouwbaars.
martinus.tussengas zegt
Haha idd een Golf gun je toch niemand.
Johanneke zegt
Die Auris is er toch ook wel met grotere motor?
Overigens is die Lancer inderdaad een zeer verouderde auto. Basis komt uit 2005 of 2006. Erg solide, erg betrouwbaar, maar oud. Persoonlijk zou ik zo’n auris met 1.6 vvti motor nemen. Heeft mijn broertje gehad, dikke prima, heel betrouwbaar.
AC zegt
De Nissan heeft echt veel beenruimte achterin (in z’n klasse); lijkt niet boeiend met een kleine wellicht maar met kinderzitjes achterin ook best handig.
Ik zou er niet voor kiezen, maar het is een prima auto objectief gezien, en die 1.6 is vlotter dan z’n uiterlijk doet vermoeden. Maar goed deze auto’s koop je niet voor sprintjes en de Autobahn, dus zuinigere en kleine motoren zijn waarschijnlijk ook prima.
alassad zegt
Of een cactus?
Citroen C4 Cactus 1.2 VTI 82 2016 Bruin
€ 9.300,00
https://link.marktplaats.nl/m2079401963?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Johanneke zegt
Betrouwbaar is de vraag. Dan zou ik turbotorren al links laten liggen, en al helemaal franse turbotorren.
alassad zegt
Of een 308 uit 2019
Peugeot 308 1.2 PureTech Blue Lease LED NAVI AIRCO CRUISE 1S
€ 9.999,00
https://link.marktplaats.nl/m2083924437?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Johanneke zegt
Lekker stukjes distributieriem uit je carter peuteren.
Die dingen schrijven af als een malle om een reden eh. Het is troep.
alassad zegt
Distributieriem is volgens de advertentie in 2022 vervangen
RobTWo zegt
Dan moet hij volgend jaar dus weer.
tenaci zegt
Budget stukje oprekken en voor een hybrid Auris of Prius gaan? Heb je zo weer uitgespaard en als het dan toch saai moet dan kan je net zo goed automaat rijden
Allison Burgers zegt
M.a.w.: verstandig is dodelijk saai.
pitapita zegt
Die Nissan met de 1.2 Renault motor kun je echt niet aanbevelen. Google maar eens op “motorgate”, zo veel problemen dat eigenaren gezamenlijk een rechtszaak aanspannen. Allesbehalve puike aandrijflijn dus.
DIG-T 190 GT zegt
Inderdaad. Die 1.2 is ontwikkeld door Renault en is bagger. De 1.6 is ontwikkeld door Nissan en is top.
Ik heb laatstgenoemde en geniet elke dag.
Mijne voelde sneller aan, dus had hem ff gecheckt op de dyno. Hij heeft (af fabriek) 209 pk, dus gevalletje gunstig afgesteld. De Clio RS heeft (ik meen) 220 en de Juke Nismo 218 pk, allebei hetzelfde blok. Mazzeltje voor mij dus.
Stoplichtsprintjes zijn hilarisch. Ik krijg hem onder de 7sec op de 100. Niet alleen de 418 kijkt op z’n neus kan ik je vertellen. En het leuke is… niemand die het verwacht. Lullig, met je dikke (zware) Audi, BMW en Mercedes. Heb ze vaak error zien krijgen in hun koppie, hahaha. De ruimte (vooral achterin) is fenomenaal. Mijn dochter van 4 heeft alle ruimte en ik kan met mijn 1.94m achter mezelf zitten zonder met mijn knieën de stoel te raken. Een maatje van mij heeft een Mazda6 en die is kleiner achterin. Letterlijk. Oké, het scheelt weinig, maar hij is iets kleiner. D-segment…
Verder heb ik er nooit wat mee gehad en hij loopt spatzuiver. Altijd. Prima auto.
DIG-T 190 GT zegt
En de auteur heeft er duidelijk niet in gereden. Hij voelt – alleen al vanwege zijn riante interieur – echt niet aan als een (grote) b-segmenter. Ik had hiervoor een Mazda3 GTM-line en de Pulsar is een stuk groter en voelt veel volwassener aan.
De 1.6 stuurt ook een flink stuk strakker dan de 1.2 en heeft misschien geen sper, maar wel een ander systeem dat het binnenste achterwiel afremt in snelle bochten. En zo zijn er nog meer onderhuidse details anders dan bij de zompige 1.2.
Kortom, de 1.6 rijdt (en voelt) veel beter (aan) dan de auteur schetst. Zijn uitspraken zijn meer gebaseerd op de 1.2, wat ik zeker kan beamen.
En nee, het is absoluut geen Golf (of 308, etc.) GT, maar biedt wel meer plezier dan zo’n doorsnee Golf, op veel uiteenlopende gebieden. En hij is sowieso meer op comfort gericht dan alle andere GT-concurrenten, waar je dan ook bewust voor kiest, of juist niet. En lekker incognito, waardoor het verrassingseffect erg hilarisch blijft.
rogerzz zegt
Weten de ‘dikke’ Audi’s, BMW’s en Mercedessen ook dat ze een wedstrijdje doen?
Een 418i kun je hebben, maar daar noem je ook iets.. een 114i kun je ook zoekrijden!
DIG-T 190 GT zegt
Ja natuurlijk. Vaak denken ze meteen ook, waarom kom je naast me staan met je senioren autootje? Of ze gaan naast mij staan terwijl het achter mij leeg is, met het idee om even wat sneller te zijn. Tuurlijk kan je ze niet allemaal hebben, maar veel gasten worden oprecht verrast. Alleen tegen de echte snelle auto’s leg je het af, natuurlijk. (Anders ga je daar even aan twijfelen.) Ken je statistieken zou ik zeggen. Veel van die zware wagens zitten echt niet onder 7,5 à 8 sec. op de 100 hoor.
wza1979 zegt
Is er geen Mazda te vinden?
Vind van alle wagens het verbruik wat aan de hoge kant…..
991TurboS zegt
Jazeker Mazda 3. Goede keuze.
Rokende Wielen zegt
Ik had juist een Mazda 3 verwacht ipv die Mitsu Lancer. Minimaal een 2.0L zonder turbo en ook nog eens best prettig rijdend. Schijnt een stuk leuker te zijn dan de Auris in ChristenUnie uitvoering.
Dutchdriftking zegt
De Octavia sedan is stiekem ook een hatchback toch😎😎 iedereen wil de station dus hier kan je wel eens een voordeel halen.
jaso013 zegt
Ik rijd zelf de Kia Ceed maar dan de SW en dat als je voor een zuinige auto faat zou ik die niet nemen. Bij normaal gebruik(gewoon 130 als het mag) en dus niet achter vrachtwagens plakken haal ik met moeite 1 op 12 en zit vaker rond de 1 op 11…. Dat vind ik niet bepaald zuinig. Sterker nog mijn vorige Ceed SW uit 2010 was zuiniger dan deze nieuwere.
Motomoto zegt
Ik zou de Honda Civic 1.4 adviseren. Niet zo saai als bovenstaande bolides maar wel net zo betrouwbaar
kniesoor zegt
Als die (met een niet al te dolle kilometerstand) in het budget past, lijkt dit inderdaad een prima suggestie 👍
rutger97 zegt
Altijd voor de 1.8 gaan. Rijd ik zelf ook. Zoveel prettiger in de omgang.
pivavar zegt
Mijn buurman heeft een Auris Hybride van 2012. Die kofferbak is een lachertje. Een Civic zoeken. Grootste kofferbak van allemaal, ruimte onder de achterbank en betrouwbare techniek, welke in de praktijk ook erg zuinig kan zijn.
Tonnie zegt
een late fiat bravo, giulietta of delta 1.4? Staan er zat met die blokken rond de 3 ton aan km’s, dus heel slecht zal ’t niet zijn. Voordeel van een europese auto is wel dat je snel aan onderdelen komt en ’t vrij voordelig is in vergelijking met japans. Zo’n delta is wel heel handig met een kleintje. Veel ruimte achterin en een verschuifbare achterbank. Je koopt wel de mooiste delta of bravo van NL ruim binnen het budget.
Crosscabouter zegt
goeie. En dan het liefst de 1.4 met 150pk, want die schijnen nog beter te zijn. Al is de 140 met goed onderhoud ook prima. Niet bezuinigen op de juiste olie!
Vooal de Delta is mooi en praktisch
Rokende Wielen zegt
Maar “men zegt” dat Italiaanse auto’s niet zo betrouwbaar zijn. Dat de onderdelen van Europese auto’s goedkoper zijn dan van Japanse auto’s schijnt te komen dat veel Europese fabrikanten kunststof onderdelen toepassen in/rond de motor die mettertijd gewoon stuk gaan en de vergelijkbare Japanse onderdelen van metaal zijn. Omdat die van metaal zijn gaan ze langer mee want metaal schijnt beter tegen grote temperatuurwisselingen te kunnen in de motorruimte. Als er dan toch een keer wat kapot gaat, dan is zo’n metalen onderdeel wel wat duurder ja.
jensoffbutton zegt
Mazda 3 van de vorige generatie, minder duf dan een Auris of Hyundai.
shicomm zegt
Erg lastig , helemaal met dat krappe budget..
De kia is in principe zo gek nog niet maar of dat 1.0 blokje goed te houden is..
Die zal iig hard moeten werken als er een hoop spul in de auto gaat.
De mitsubishi past qua budget maar is geen jonkie..
Jammer want qua looks is ie zo gek nog niet !
Zowel bij de relevante nissans als mazdas zal het flink spitten worden om een fatsoenlijke te vinden binnen budget.
Idem voor honda.
Da’s ook een issue die toyota heeft.
Toch is de auris hier de beste keuze als je naar het totaal plaatje kijkt.
De 1.3 is misschien saai maar wel degelijk.
Ook qua onderhoudsprijzen en restwaarde heb je er een goeie keuze aan.
sizedoesmatter zegt
Met dit gebruik zijn onderhoudskosten belangrijker dan verbruik. Lancer lijkt de beste papieren te hebben; is er ook een Subaru Impreza 1.6 in het budget te vinden?