De Toyota met 5.7 V8 is superdik en een tikkeltje dorstig. Toch hoef hoef je je geen zorgen te maken over de actieradius.
Een beetje vreemd was het wel van Toyota. Een tijdje geleden belsoten ze om de dieselmotor de das om te doen. Dat ging zelfs gepaard met een hele reclamecampagnes. De soep wordt echter nooit zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Nog een dingetje: het zijn de merken die nauwelijks diesels verkochten die de dieselmotor vaarwel gaan zeggen. Honda, Suzuki, Mitsubishi: die verkochten nauwelijks zelfontbranders.
De Toyota Avensis diesel was destijds voorzien van een BMW-motor. Sowieso, heel goede herinneringen had Toyota niet aan de diesel, de 2.2 Clean Power diesel was verrassend onbetrouwbaar.
Geen diesel
Maar Toyota verkoopt stiekem nog wel diesels: de Land Cruisers krijgen nog een oliestoker mee. Mocht je écht een hekel hebben aan diesel en een enorme Toyota wensen, dan hebben wij hier een oplossing voor je: een heel verstandige Toyota, maar dan met een 5.7 V8 en een enorme acteradius.
Toyota met 5.7 V8
Nee, het betreft geen LS-swap. Het is de Toyota Tundra. Een grote pick-up die niet alleen bestemd is voor de Amerikaanse markt, maar daar ook wordt vervaardigd. Ze rollen namelijk in San Antonio (TX) van de band.
Vroeger kon je kiezen tussen een V6 of een V8, nu is het altijd een dikke V8. In tegenstelling tot Amerikaanse V8’s een moderne motor met variabele kleptiming, vier kleppen per cilinder vier bovenliggende nokkenassen en directe brandstofinjectie. In Nederland worden ze nieuw niet geleverd, maar gelukkig staan de auto’s geregeld te koop op de bedrijfswagen-pagina van Marktplaats.
Duurste Tundra van NL
Dit exemplaar komt uit 2016. Sindsdien is er 85.000 km mee gereden. De eigenaar wil er graag 38.950 euro voor hebben. Daarmee is het de duurste Tundra van Nederland. Helemaal als je bedenkt dat de prijs stiekem ex. btw is.
Maar hey, dan heb je wel een unieke auto met een 5.7 liter V8, goed voor 381 pk en 324 CO2 per kilometer. Dankzij de LPG-tank van 120 liter én de gewone benzinetank, heb je alsnog een enorme actieradius. Dus dan is de vraag aan u: zo’n dikke Tundra of toch liever net als de strandtent op de hoek gaan voor een Ram?
Robert zegt
Hiervoor zou ik overstag kúnnen gaan.
dutchneon zegt
Doe mij maar een Ram TRX en met onderdbouw en 1x inbouw gastank, 2000km moet dan wel lukken.
faithnomore zegt
Ik dacht dat bijna alle D4Ds problematisch waren?
In elk geval pre-bmw. Laatste jaren niets meer over gehoord – hoewel je van bmws zelf toch wel soms klachten hoort van net de generatie die toyota gebruikte.
tge2 zegt
@faithnomore: Ik rijd al jaren een Yaris met een 1.4 D4D onder de kap. Intussen 445000km aangetikt zonder motorische problemen en altijd 1:20. Topwagentje.
faithnomore zegt
Was dat geen PSA blokje eigenlijk ?
Ben niet zeker – nu anekdotes, familielid met yaris 1.4 D-4D heeft gesmolten zuiger voor 100k km gehad.
redbeams zegt
@faithnomore: Nee geen psa blok maar volledig toyota zelf.Sterker nog…weet niet welk model mini maar daar zit dezelfde 1.4 d4d toyota diesel in.
Ot92 zegt
@tge2 Zo… wat een zuiperd. 1 op 20 in dat formaat auto.
tge2 zegt
@Ot92: Als je dat niet zuinig vindt rijd je ofwel op een fiets of in een 3 cilinder 900cc torretje die niet op de snelweg komt.
Ot92 zegt
@tge2 Ik rijd in een D-segment auto met 200+ pk die hetzelfde verbruik heeft…
tge2 zegt
@Ot92: Maak dat de kat wijs. Tenzij je braafjes 100p/u tuft. Als ik dat met het dieseltje doe, rijdt het karretje moeiteloos 1:25.
Ot92 zegt
@tge2 Als ik dat doe, dan is ie nog zuiniger. lol.
tge2 zegt
@Ot92: Laten we het erop houden dat iedereen vrij is in zijn/haar eigen sprookjes te geloven. ;-)
bmw1cabrio zegt
@tge2: met mijn 508 station 114pk tdi heb ik gemiddeld 1 op 21 gereden. Dat is het gemiddelde van de 80.000 km die ermee heb gereden. Ik rij gewoon 130 en harder waar het kan. Flink grotere en zwaardere auto, dus ik vind 1 op 20 in een yaris ook meevallen
tge2 zegt
@bmw1cabrio: Dat wil ik wel geloven. Het (2007) Yarisje heeft een geblazen 1.4tje onder de kap die ik niet lief behandel. Dat wil zeggen contra bejaard op zijn staart trappen en altijd 130. Momenteel een gemiddeld verbruik van 4.6L/100km. Voor een oud torretje niet slecht. Van een 200 pk auto kan ik dat gewoon niet geloven, tenzij er een batterij word meegesleurd.
Ot92 zegt
@tge2 Je mag geloven wat je wilt, daar ben je vrij in, maar toch is het zo… tenzij de pomp onjuiste waarde in liters aangeeft, mijn aantal gereden km’s met huidige tank onjuist wordt weergegeven en mijn rekenmachine stuk is.
lekbak zegt
@faithnomore: ze geven aan bijna elke dieselmotor tegenwoordig de naam D4D. Ook de busjes, hilux etc hebben een d4d en volgens mij zelfs de land cruiser (Prado). Dat zegt dus allemaal weer lekker niks.
BerlingoHdi zegt
@faithnomore: 170 en 177PK D4D waren een ramp.. De 116PK diesel uit die tijd rijd met gemak tonnen.
faithnomore zegt
hmm – kan zijn wist ik niet.
Ik dacht dat die 170/177 pk versies wel nog extra probleem hadden dat ze beloofde vermogen niet haalden.
Crosscabouter zegt
@berlingohdi: die werden volgens mij D-iD genoemd en waren drama blokken. Zeker de eerste serie, maar man, wat een sleurden die auto’s. De D4D is iets beter, maar Toyota en kleine diesels gaan/gingen niet heel goed samen.
lekbak zegt
@crosscabouter: dat waren toch echt d4d’s hoor. Wellicht dat ze elders anders werden genoemd maar hier niet.
Crosscabouter zegt
@lekbak: my bad. Ik doelde op D-Cat type aanduiding…. idd wel een d4d
dalmore zegt
Meermaals ‘enorme actieradius’ maar nergens een (indicatief) getal..
willeme zegt
@dalmore:
beetje afhankelijk van je rijstijl en gebruik, uiteraard. Reken op zo’n 700 km op de LPG tank en dan heb je er ook nog een benzinetank bij die ongeveer even groot is.
fanboy zegt
@willeme: Nou ik ben niet onder de indruk. Onze BJ45 Landcruiser had een rijbereik van tegen de 2000 kilometer (als je 80 reed) vanwege de extra 130 liter tank.
willeme zegt
@fanboy: ik ben hier ook niet om jou onder de indruk te laten zijn ;-). Op het internet kan het altijd beter/sneller/verder/zuiniger ;-). Maar heel erg tof, zo’n BJ45! Wel; een compleet andere auto.
fanboy zegt
@willeme: Snap ik. Ik ben hier om iedereen mijn ongevraagde mening te laten horen :D
faalhaas zegt
@fanboy: Als we toch piem0ls op tafel leggen. 50L LPG en 45L Benzine in mn Prius 7 zitter waggel, doet ook 2000km als je 80 rijdt.
fanboy zegt
@faalhaas: Ja dat geloof ik. Maar dat was geen 2500 kilo met daktent en alles :)
Scheelt dan ook wel een factor 3 in energie die er doorheen gaat.
lekbak zegt
@faalhaas: pfff, ik bestuur nu een apparaat met een brandstoftank van 27.000 liter en een range van meer dan 4000km!
bmwe46m3balling zegt
@lekbak: Whahahahahahha ?
jajeroenja zegt
@faalhaas: met een prius leg je geen piemels op tafel, maar laat je je gleuf zien…
?
Jorrit zegt
@dalmore: Precies. Ik tel drie keer een zin waar “enorme actieradius” in staat. Maar nergens een getalletje. Iets vergeten willeme?
mashell zegt
De ultieme net-niet auto, wel een Amerikaanse pickup maar dan niet echt Amerikaans. Er moet gewoon nog een kilo of 100 aan chroom op om het ergens op te laten lijken.
sntial zegt
@mashell: een beetje zoals Canada. Een voordeel in mijn ogen
mashell zegt
Canada is wat de VS had moeten zijn.
Maar je maakt een treffende vergelijking, een echte Amerikaanse pickup is als een schreeuwende SWAT agent met een veel te groot wapen. Deze Toyota is als een Canadeze Mounty. Thank you kindly.
sntial zegt
@mashell: haha gotta ? the Mounties
bennyblisto zegt
@mashell: de mountie is natuurlijk de GMC Sierra ?
Foramen zegt
Wat een suggestieve titel. 120 liter lpg is minimaal voor zo’n auto en niemand gaat die benzinetank gebruiken voor de actieradius.
Rijden er ook rond met 120 liter onderbouw en 200 liter in de bak, compleet waardeloos maar dan heb je pas een grote actieradius.
sportevo zegt
@foramen: ik vraag mij eigenlijk af wat die actieradius dan wel niet is.
Foramen zegt
@sportevo: beetje 1 op 6, dus krappe 2000km op lpg met 320 liter maar dan heb je dus geen ruimte meer in je bak.
lekbak zegt
Ik ga wel voor de Ram. Een kennis van mij rijdt in een Ram 2500 met 5.9 24v. Klinkt echt geweldig en rijdt gemiddeld gewoon 1:8. En dat is met dikke offroad banden, een 400 liter dieseltank achterin (om machines op locatie vol te gooien, vandaar de offroad banden ook) en veelvuldig gebruik van zeer zware aanhangwagens. De veel minder capabele hilux die ze hiervoor hadden gebruikte net zoveel…
kle500 zegt
@lekbak: Met die kennis hebben we dan ineens de enige NL-er met echt nu voor zo’n auto gevonden. Chapeau! Wan laten we eerlijk zijn, van alle dikke Amerikaans trucks in NL. is 99% er gewoon omdat de eigenaar het tof vindt en grijs kan rijden.
lekbak zegt
@kle500: nee, dat is in de randstad zo. Iedereen wiens doel is om karren te trekken heeft iets aan zo’n ram (of tundra). Iedereen die offroad moet heeft iets aan zo’n ding. Toegegeven, een vw amarok kan dat ook en die zijn niet voor niks inmiddels aardig wat populairder dan Amerikanen (bij ons dan). Maar in ieder geval de betreffende ram is zeker zo efficiënt als een amarok, en toch groter en meer capabel.
fanboy zegt
@lekbak: Zelfs in / rondom de steden zijn er RAMs en vergelijkbaar goed in gebruik bij marktlui met redelijk grote aanhangers.
Maar goed, veel ook niet.
lekbak zegt
@fanboy: ik weet het. In tegenstelling tot wat de jaloerse “die hebben wat te compenseren” roepers denken zijn het gewoon nuttige voertuigen. Voor elke pickup rijden er ook 10 busjes die tot de rand zijn volgehangen met opties rond zonder enig nut.
mashell zegt
Je maakt een analyse over waarom iemand een Amerikaanse pickup kiest en hebt het niet over compensatie gedrag? Heel bijzonder.
Crosscabouter zegt
@lekbak: deze klinkt net zo lekker in mijn ogen en is, bij ons in de buurt dan, meer onderscheidend dan een RAM, want daar struikelen we hier in het dorp zo’n beetje over. Dus dan maar een Tundra!
lekbak zegt
@crosscabouter: 9 vd 10 Rams zijn gewoon 1500 benzine modellen, dat is vergelijkbaar met de tundra. Zo’n enorme 6 cilinder diesel klinkt echter net ff wat anders.
Crosscabouter zegt
@lekbak: in de buurt rijdt zo’n 8cil tundra rond. Echt fijn geluid. Een kennis van mij heeft een 2500 RAM op diesel. Klinkt ook leuk, maar de persoonlijke voorkeur gaat dan toch uit naar de tundra
iphonistvongates zegt
Voorkeur gaat naar de 2020 Ford F150 Raptor op waterstof.
escort77 zegt
Dit is niet de duurste van marktplaats hoor
https://link.marktplaats.nl/m1608416332?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
(Nog los van de nieuwe/demo’s die er te koop staan)
willeme zegt
Het is de duurste op de bedrijfswagen-pagina van Marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/bestelauto-s/f/toyota/609/#q:tundra
Nieuwe auto’s/demo’s is vals spelen ;-)
rutgerg zegt
Dit is helemaal niet de duurste. Op sites als autotrader kom je splinternieuwe tegen voor rond de 59k ex btw..
willeme zegt
@rutgerg: dat is geen Marktplaats ;-)
rutgerg zegt
@willeme: dat staat niet in je tekst ;-). Er staat daarmee is dit de duurste van Nederland.
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk best gaaf. Een dikke Pick-up en eens geen Ram of F150.
samoht zegt
Mijn jimny past in de laadbak ?.
tjorque zegt
Handig om de actieradius van je Jimny nog wat te vergroten… :)
saxoke zegt
K zou eens moeten opzoeken, maar volgens mij heb ik eens met deze Tundra gereden (anders is het een 1 op 1 kopie). Leuk ding maar echt heel erg blij wordt ik er ook weer niet van
jometdebanjo zegt
Jaja laat die lelijke Ford Transit maar
Staan! Lekker overstappen!
dutckk9 zegt
Koop je nou serieus zo.n dikke V8 om zuinig aan te doen???. Nee toch. Dikke dempers eronder (met beschaafd geluid) en met een tuinstoel er achter gaan zitten en heel de dag stationair laten draaien. (Wel een beetje op de wind zitten ivm de gassen)