
De Toyota met 5.7 V8 is superdik en een tikkeltje dorstig. Toch hoef hoef je je geen zorgen te maken over de actieradius.
Een beetje vreemd was het wel van Toyota. Een tijdje geleden belsoten ze om de dieselmotor de das om te doen. Dat ging zelfs gepaard met een hele reclamecampagnes. De soep wordt echter nooit zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Nog een dingetje: het zijn de merken die nauwelijks diesels verkochten die de dieselmotor vaarwel gaan zeggen. Honda, Suzuki, Mitsubishi: die verkochten nauwelijks zelfontbranders.
De Toyota Avensis diesel was destijds voorzien van een BMW-motor. Sowieso, heel goede herinneringen had Toyota niet aan de diesel, de 2.2 Clean Power diesel was verrassend onbetrouwbaar.

Geen diesel
Maar Toyota verkoopt stiekem nog wel diesels: de Land Cruisers krijgen nog een oliestoker mee. Mocht je écht een hekel hebben aan diesel en een enorme Toyota wensen, dan hebben wij hier een oplossing voor je: een heel verstandige Toyota, maar dan met een 5.7 V8 en een enorme acteradius.
Toyota met 5.7 V8
Nee, het betreft geen LS-swap. Het is de Toyota Tundra. Een grote pick-up die niet alleen bestemd is voor de Amerikaanse markt, maar daar ook wordt vervaardigd. Ze rollen namelijk in San Antonio (TX) van de band.
Vroeger kon je kiezen tussen een V6 of een V8, nu is het altijd een dikke V8. In tegenstelling tot Amerikaanse V8’s een moderne motor met variabele kleptiming, vier kleppen per cilinder vier bovenliggende nokkenassen en directe brandstofinjectie. In Nederland worden ze nieuw niet geleverd, maar gelukkig staan de auto’s geregeld te koop op de bedrijfswagen-pagina van Marktplaats.

Duurste Tundra van NL
Dit exemplaar komt uit 2016. Sindsdien is er 85.000 km mee gereden. De eigenaar wil er graag 38.950 euro voor hebben. Daarmee is het de duurste Tundra van Nederland. Helemaal als je bedenkt dat de prijs stiekem ex. btw is.
Maar hey, dan heb je wel een unieke auto met een 5.7 liter V8, goed voor 381 pk en 324 CO2 per kilometer. Dankzij de LPG-tank van 120 liter én de gewone benzinetank, heb je alsnog een enorme actieradius. Dus dan is de vraag aan u: zo’n dikke Tundra of toch liever net als de strandtent op de hoek gaan voor een Ram?
Hiervoor zou ik overstag kúnnen gaan.
Doe mij maar een Ram TRX en met onderdbouw en 1x inbouw gastank, 2000km moet dan wel lukken.
Ik dacht dat bijna alle D4Ds problematisch waren?
In elk geval pre-bmw. Laatste jaren niets meer over gehoord – hoewel je van bmws zelf toch wel soms klachten hoort van net de generatie die toyota gebruikte.
@faithnomore: Ik rijd al jaren een Yaris met een 1.4 D4D onder de kap. Intussen 445000km aangetikt zonder motorische problemen en altijd 1:20. Topwagentje.
Was dat geen PSA blokje eigenlijk ?
Ben niet zeker – nu anekdotes, familielid met yaris 1.4 D-4D heeft gesmolten zuiger voor 100k km gehad.
@faithnomore: Nee geen psa blok maar volledig toyota zelf.Sterker nog…weet niet welk model mini maar daar zit dezelfde 1.4 d4d toyota diesel in.
@tge2 Zo… wat een zuiperd. 1 op 20 in dat formaat auto.
@Ot92: Als je dat niet zuinig vindt rijd je ofwel op een fiets of in een 3 cilinder 900cc torretje die niet op de snelweg komt.
@tge2 Ik rijd in een D-segment auto met 200+ pk die hetzelfde verbruik heeft…
@Ot92: Maak dat de kat wijs. Tenzij je braafjes 100p/u tuft. Als ik dat met het dieseltje doe, rijdt het karretje moeiteloos 1:25.
@tge2 Als ik dat doe, dan is ie nog zuiniger. lol.
@Ot92: Laten we het erop houden dat iedereen vrij is in zijn/haar eigen sprookjes te geloven. ;-)
@tge2: met mijn 508 station 114pk tdi heb ik gemiddeld 1 op 21 gereden. Dat is het gemiddelde van de 80.000 km die ermee heb gereden. Ik rij gewoon 130 en harder waar het kan. Flink grotere en zwaardere auto, dus ik vind 1 op 20 in een yaris ook meevallen
@bmw1cabrio: Dat wil ik wel geloven. Het (2007) Yarisje heeft een geblazen 1.4tje onder de kap die ik niet lief behandel. Dat wil zeggen contra bejaard op zijn staart trappen en altijd 130. Momenteel een gemiddeld verbruik van 4.6L/100km. Voor een oud torretje niet slecht. Van een 200 pk auto kan ik dat gewoon niet geloven, tenzij er een batterij word meegesleurd.
@tge2 Je mag geloven wat je wilt, daar ben je vrij in, maar toch is het zo… tenzij de pomp onjuiste waarde in liters aangeeft, mijn aantal gereden km’s met huidige tank onjuist wordt weergegeven en mijn rekenmachine stuk is.
@faithnomore: ze geven aan bijna elke dieselmotor tegenwoordig de naam D4D. Ook de busjes, hilux etc hebben een d4d en volgens mij zelfs de land cruiser (Prado). Dat zegt dus allemaal weer lekker niks.
@faithnomore: 170 en 177PK D4D waren een ramp.. De 116PK diesel uit die tijd rijd met gemak tonnen.
hmm – kan zijn wist ik niet.
Ik dacht dat die 170/177 pk versies wel nog extra probleem hadden dat ze beloofde vermogen niet haalden.
@berlingohdi: die werden volgens mij D-iD genoemd en waren drama blokken. Zeker de eerste serie, maar man, wat een sleurden die auto’s. De D4D is iets beter, maar Toyota en kleine diesels gaan/gingen niet heel goed samen.
@crosscabouter: dat waren toch echt d4d’s hoor. Wellicht dat ze elders anders werden genoemd maar hier niet.
@lekbak: my bad. Ik doelde op D-Cat type aanduiding…. idd wel een d4d
Meermaals ‘enorme actieradius’ maar nergens een (indicatief) getal..
@dalmore:
beetje afhankelijk van je rijstijl en gebruik, uiteraard. Reken op zo’n 700 km op de LPG tank en dan heb je er ook nog een benzinetank bij die ongeveer even groot is.
@willeme: Nou ik ben niet onder de indruk. Onze BJ45 Landcruiser had een rijbereik van tegen de 2000 kilometer (als je 80 reed) vanwege de extra 130 liter tank.
@fanboy: ik ben hier ook niet om jou onder de indruk te laten zijn ;-). Op het internet kan het altijd beter/sneller/verder/zuiniger ;-). Maar heel erg tof, zo’n BJ45! Wel; een compleet andere auto.
@willeme: Snap ik. Ik ben hier om iedereen mijn ongevraagde mening te laten horen :D
@fanboy: Als we toch piem0ls op tafel leggen. 50L LPG en 45L Benzine in mn Prius 7 zitter waggel, doet ook 2000km als je 80 rijdt.
@faalhaas: Ja dat geloof ik. Maar dat was geen 2500 kilo met daktent en alles :)
Scheelt dan ook wel een factor 3 in energie die er doorheen gaat.
@faalhaas: pfff, ik bestuur nu een apparaat met een brandstoftank van 27.000 liter en een range van meer dan 4000km!
@lekbak: Whahahahahahha ?
@faalhaas: met een prius leg je geen piemels op tafel, maar laat je je gleuf zien…
?
@dalmore: Precies. Ik tel drie keer een zin waar “enorme actieradius” in staat. Maar nergens een getalletje. Iets vergeten willeme?
De ultieme net-niet auto, wel een Amerikaanse pickup maar dan niet echt Amerikaans. Er moet gewoon nog een kilo of 100 aan chroom op om het ergens op te laten lijken.
@mashell: een beetje zoals Canada. Een voordeel in mijn ogen
Canada is wat de VS had moeten zijn.
Maar je maakt een treffende vergelijking, een echte Amerikaanse pickup is als een schreeuwende SWAT agent met een veel te groot wapen. Deze Toyota is als een Canadeze Mounty. Thank you kindly.
@mashell: haha gotta ? the Mounties
@mashell: de mountie is natuurlijk de GMC Sierra ?
Wat een suggestieve titel. 120 liter lpg is minimaal voor zo’n auto en niemand gaat die benzinetank gebruiken voor de actieradius.
Rijden er ook rond met 120 liter onderbouw en 200 liter in de bak, compleet waardeloos maar dan heb je pas een grote actieradius.
@foramen: ik vraag mij eigenlijk af wat die actieradius dan wel niet is.
@sportevo: beetje 1 op 6, dus krappe 2000km op lpg met 320 liter maar dan heb je dus geen ruimte meer in je bak.
Ik ga wel voor de Ram. Een kennis van mij rijdt in een Ram 2500 met 5.9 24v. Klinkt echt geweldig en rijdt gemiddeld gewoon 1:8. En dat is met dikke offroad banden, een 400 liter dieseltank achterin (om machines op locatie vol te gooien, vandaar de offroad banden ook) en veelvuldig gebruik van zeer zware aanhangwagens. De veel minder capabele hilux die ze hiervoor hadden gebruikte net zoveel…
@lekbak: Met die kennis hebben we dan ineens de enige NL-er met echt nu voor zo’n auto gevonden. Chapeau! Wan laten we eerlijk zijn, van alle dikke Amerikaans trucks in NL. is 99% er gewoon omdat de eigenaar het tof vindt en grijs kan rijden.
@kle500: nee, dat is in de randstad zo. Iedereen wiens doel is om karren te trekken heeft iets aan zo’n ram (of tundra). Iedereen die offroad moet heeft iets aan zo’n ding. Toegegeven, een vw amarok kan dat ook en die zijn niet voor niks inmiddels aardig wat populairder dan Amerikanen (bij ons dan). Maar in ieder geval de betreffende ram is zeker zo efficiënt als een amarok, en toch groter en meer capabel.
@lekbak: Zelfs in / rondom de steden zijn er RAMs en vergelijkbaar goed in gebruik bij marktlui met redelijk grote aanhangers.
Maar goed, veel ook niet.
@fanboy: ik weet het. In tegenstelling tot wat de jaloerse “die hebben wat te compenseren” roepers denken zijn het gewoon nuttige voertuigen. Voor elke pickup rijden er ook 10 busjes die tot de rand zijn volgehangen met opties rond zonder enig nut.
Je maakt een analyse over waarom iemand een Amerikaanse pickup kiest en hebt het niet over compensatie gedrag? Heel bijzonder.
@lekbak: deze klinkt net zo lekker in mijn ogen en is, bij ons in de buurt dan, meer onderscheidend dan een RAM, want daar struikelen we hier in het dorp zo’n beetje over. Dus dan maar een Tundra!
@crosscabouter: 9 vd 10 Rams zijn gewoon 1500 benzine modellen, dat is vergelijkbaar met de tundra. Zo’n enorme 6 cilinder diesel klinkt echter net ff wat anders.
@lekbak: in de buurt rijdt zo’n 8cil tundra rond. Echt fijn geluid. Een kennis van mij heeft een 2500 RAM op diesel. Klinkt ook leuk, maar de persoonlijke voorkeur gaat dan toch uit naar de tundra
Voorkeur gaat naar de 2020 Ford F150 Raptor op waterstof.
Dit is niet de duurste van marktplaats hoor
https://link.marktplaats.nl/m1608416332?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
(Nog los van de nieuwe/demo’s die er te koop staan)
Het is de duurste op de bedrijfswagen-pagina van Marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/bestelauto-s/f/toyota/609/#q:tundra
Nieuwe auto’s/demo’s is vals spelen ;-)
Dit is helemaal niet de duurste. Op sites als autotrader kom je splinternieuwe tegen voor rond de 59k ex btw..
@rutgerg: dat is geen Marktplaats ;-)
@willeme: dat staat niet in je tekst ;-). Er staat daarmee is dit de duurste van Nederland.
Eigenlijk best gaaf. Een dikke Pick-up en eens geen Ram of F150.
Mijn jimny past in de laadbak ?.
Handig om de actieradius van je Jimny nog wat te vergroten… :)
K zou eens moeten opzoeken, maar volgens mij heb ik eens met deze Tundra gereden (anders is het een 1 op 1 kopie). Leuk ding maar echt heel erg blij wordt ik er ook weer niet van
Jaja laat die lelijke Ford Transit maar
Staan! Lekker overstappen!
Koop je nou serieus zo.n dikke V8 om zuinig aan te doen???. Nee toch. Dikke dempers eronder (met beschaafd geluid) en met een tuinstoel er achter gaan zitten en heel de dag stationair laten draaien. (Wel een beetje op de wind zitten ivm de gassen)