Wat is eigenlijk een verstandige familiestation als je niet meer dan 15 mille wil uitgeven?
Autoliefhebbers heb je in allerlei soorten en maten. Maar een auto is naast een hobby ook een noodzakelijk kwaad. Je koop de Rumours LP van Fleetwood Mac omdat het een van de beste pop-rock albums ooit gemaakt is. Je gaat niet voor hetzelfde geld Chinese Democracy van Guns ’n Roses kopen.
Met auto’s is het een beetje anders. Naast dat je te maken hebt met iets simpels als budget, spelen er meer factoren een rol. Hoeveel kilometers ga je maken? Hoe lang wil je met de auto gaan doen? Hoeveel wil je investeren in onderhoud, afschrijving en eventuele upgrades? De lijst gaat maar door.
Zo kwam Autoblog-lezer en aanvrager van vandaag Beorn er bij om eens de vraag een andere insteek te geven. Hij vindt auto’s heel erg leuk, maar weet net als onze hoofdredacteur @michaelras dat motorfietsen OOK lol bieden. Ondanks dat een auto heel erg leuk MAG zijn, MOET de auto betrouwbaar zijn en niet al te duur in het onderhoud. Daarbij mag de auto lekker ruim zijn en een beetje luxe in de vorm van een trekhaak en stoelverwarming zijn een groot voordeel.
Hij heeft nu een bijna nieuwe Skoda Octavia Combi met 1.5 TSI motor en DSG transmissie. Die bevalt op zich redelijk goed. In principe hoeft de motor geen turbo te hebben, alhoewel het koppel wel erg prettig is. Daarnaast bevalt de automaat niet helemaal. Althans, de afstelling niet. De automaat schakelt uit de kunst, alleen op de verkeerde momenten.
In onderstaande tabel kun je de wensen en eisen van Beorn zien voor de familiestation voor 15 mille:
Huidige auto: | Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG |
Koop / Lease: | Koop |
Budget: | 10-15k |
Jaarkilometrage | 20-25k |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Geen leaseauto meer, wil eigen auto aanschaffen |
Gezinssamenstelling | Twee volwassenen en een kind |
Voorkeursmodellen | Mercedes-Benz C180 (W204), Honda Accord, Subaru Legacy |
No-go: | Frans, VAG |
Honda Accord Tourer 2.0 Comfort (CW)
€ 14.999
2013
50.000 km
Doe eens verstandig! De Honda Accord is de meest slimme keuze die je kunt doen. De auto staat bekend om zijn betrouwbaarheid en deze nog echt in Japan gebouwde auto stelt dan ook niet teleur. In het budget is het een beetje lastig zoeken, we vonden enkele exemplaren met een 2.0 motor (155 pk) en de Comfort uitvoering. Da’s niet bijzonder, maar gewoon prima.
Als je wilt kun je ook gaan voor een 2.4 met meer dan 200 pk (201 pk namelijk). Vermijd de automaat ten alle tijde, dat is een onding. Dat terwijl de handbak van deze Honda uitermate prettig is. Het is de laatste auto met verbrandingsmotor die je zult kopen. Wanneer deze uit elkaar valt, zijn ze niet meer te verkrijgen.
Toyota Avensis Tourer 1.8 VVTI Business Automaat (T270)
€ 14.500
2014
90.000 km
Een andere steengoede aanbieding is de Toyota Avensis. Heel erg vaak komen er aanvragen binnen in de advies-rubriek waarbij de Avensis perfect aansluit. Maar dan vind men dat ‘saai’. Tja, het is inderdaad saai als je niet weet hoe de goudvis van de achterneef van je werkplaats-chef heet. De versie die wij vonden had een automaat, die op zich prima is. Maar de handbak past iets beter bij de motor die stiekem wel wat toeren wil maken.
Het interieur is zeer verzorgd. We gaan niet zeggen dat het een Lexus is, maar het steekt uitstekend in elkaar en voelt degelijk aan. Met lederen bekleding is de ambiance aan boord compleet, maar exemplaren die daarmee uitgerust zijn, zijn lastiger te vinden. Je kan het ook achteraf doen, dan ruikt de auto ook weer als nieuw. Wel humor, het filmpje van de Avensis review op YouTube met aandachtspunten duurt slechts 4:23.
Mercedes-Benz E200 CGI Aut. Estate Elegance
€ 14.995
2010
145.000 km
Als je op zoek gaat naar een Mercedes-Benz in deze prijsklasse, kun je twee kanten op als het niet te oud mag zijn. Een C-Klasse of een E-Klasse. Het verschil in ruimteaanbod van die twee is bizar. Het lijkt wel alsof er een model tussenin zit. De C-klasse is voor het D-segment vrij krap, terwijl de E-Klasse juist bovengemiddeld ruim is voor een E-segment auto. Helemaal als je gaat voor een Estate, die zijn enorm met een laadruimte van bijna 2 kuub als je de banken neerklapt. Kijk, zo heb je de ideale verstandige familiestation.
Ja, het is een basismotor, maar de 200 CGI is een fijne 1.8 turbo, zeker in combinatie met de automaat. Voor een basismotor is deze erg vlot, een E 250 is marginaal sneller. De ruimte is een enorme luxe, maar de luxe zelf is niet vanzelfsprekend. Er zijn voldoende modellen met stoffen bekleding, kleine wieltjes en non-metallic lak. Daarnaast moet je even letten op de aandachtspunten uit ons E-Klasse 212 aankoopadvies.
Volvo V70 T4 Momentum
€ 14.950
2012
135.000 km
Ook bij Volvo kun je bij twee modellen terecht. De V60 en V70 vallen allebei in het budget. In de meeste gevallen liggen de specificaties behoorlijk dicht bij elkaar. Logisch, in technisch opzicht zijn er nodige overeenkomsten. De Volvo V60 is marginaal een leukere auto. Het ziet er moderner uit en rijdt iets minder belegen. Toch raden we een V70 aan. Ten eerste: je hebt iets meer ruimte dan de V60. Ten tweede, het is een van de laatste klassieke stationwagons van Volvo.
De V90 is al veel meer een fraaie lifestyle-mode-wagen. De V70 is nog zo’n klasseloze auto waarmee je altijd voor kunt rijden. Nadeeltje: de 1.6 motor is niet verkeerd, maar ook niet echt pittig. Daarnaast is deze Volvo niet zo betrouwbaar als het imago doet vermoeden, zelfs roest is een probleem bij deze auto. Het is bijna een Yolo, zeker omdat ze wel vrij prijzig zijn. Voornamelijk omdat ze de naam hebben erg degelijk te zijn. Check daarom de aandachtsunten nauwkeurig in het Volvo V70 aankoopadvies. Het is met name de auto waarvan we denken dat het een verstandige familiestation is.
Anti yolo: Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 AWD (BR)
€ 13.950
2012
70.000 km
Als we dan toch lekker eigenwijs Japans doen voor een verstandige familiestation, check dan de Subaru Legacy. Kijk, een Honda Accord of Toyota Avensis zijn leuk omdat je ze nooit ziet, strikt genomen zijn het saaie auto’s waar kraak nog smaak aan zit. De Subaru Legacy is net even anders, zie het als een Japanse Saab. De motor is een viercilinder boxer (met 150 pk niet bovengemiddeld sterk overigens en je hebt standaard vierwielaandrijving, dus een hoger verbruik.
In technisch opzicht kunnen deze Subaru’s tegen een flink stootje. Het is allemaal niet bijzonder luxe of premium, maar je weet dat het er over 10 jaar nog zo uit ziet. En over 20 jaar ook.
Yolo: Chrysler 300C Touring 4WD Hemi V8 (LX)
€ 12.450
2006
165.000 km
Het was nog even best lastig om een goede YOLO te vinden voor een (on)- verstandige familiestation. De verplichte dikke Duitse station kennen we wel. Daarbij overtreffen die het YOLO-karakter. Bij een beetje S4 4.2 Avant of BMW 550i Touring van 10 mille kan de eerste nul-beurt ook uitkomen op 10 mille. Daarom gaan we naar de Chrysler 300C. Deze in Oostenrijk gebouwde auto is een beetje onbehouwen, maar dat is juist zijn charme. In dit geval heb je een 345 pk sterke V8 die aanzienlijk beter te onderhouden is dan een Duitse V8 die niet van Mercedes is.
Wel heeft de 300C in deze uitvoering een epische dorst. Wat wil je, met vierwielaandrijving, een hoog gewicht, automaat én atmosferische V8. De ruimte daarentegen is dik voor elkaar. Meer dan de gemiddelde SUV en crossover kan bieden. Sterker nog, alles wat je van een crossover zou kunnen willen, biedt de 300C Touring.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto
simonferrari zegt
De Volvo spreekt mij het meest aan. Redelijk tijdloos, ruim en betrouwbaar.
MrHyde zegt
@simonferrari: als je de aanbeveling gelezen had hierboven, zie je dat deze juist een onterecht imago van betrouwbaarheid heeft, en de Jappen de echte betrouwbare zijn in dit vergelijk.
simonferrari zegt
@MrHyde: Ik had er bij moeten vermelden ‘…naar mijn mening’. Zelf nog nooit een Volvo gehad maar juist over dit type altijd veel positieve berichten gehoord. Dat ze minder degelijk/betrouwbaar zijn dan voorgaande modellen of de Japanners durf ik inderdaad wel in mee te gaan. Echter staan de Japanse auto’s in dit rijtje mij persoonlijk niet aan qua ontwerp.
volvo-s60-adept zegt
@MrHyde: neem minimaal de 2 liter turbo, laat de automaat staan en je hebt er een prima auto aan. Overal onder de motorkap staat FoMoCo, dus probleemloos 500k km zal je niet halen, maar betrouwbaar is ‘ie echt wel.
MrHyde zegt
@volvo-s60-adept het is inderdaad geen zwaar onbetrouwbare auto, de VAG en PSA zijn er door de aanvrager al uitgefilterd, maar deze V70 is geen 940 van welleer. Verder is de V70 gewoon een chique praktische auto, met een mooi interieur..
Echter, als betrouwbaarheid je belangrijkste overweging is bij aanschaf, dan staan genoemde Subaru, Toyota, en Honda er toch echt beter op.
Ik ben dan ook benieuwd wat de aanvrager zal kiezen: of betrouwbaarheid echt het belangrijkste is, of zolang betrouwbaarheid maar een bepaald minimumniveau haalt, en dan kijkt wat hem aanspreekt. (Uiterlijk, comfort, ruimte, beleving etc)
marcus zegt
Die automaat is van Aisin (Toyota). Zou wel eens het meest betrouwbare onderdeel van de auto kunnen zijn…
Mijn V70 2.4D uit 2009 had verstopte EGR (nieuwe klep, koeler etc) en turbo revisie nodig. Toen het turbo probleem een bodemloze put dreigde te worden heb ik hem ingeruild op een XC70 D4 uit 2015 met de nieuwe 4 cylinder Diesel. Die heeft inmiddels een paar forse reparaties gehad (wel buiten de garantie deels betaald omdat het niet mijn eerste Volvo is) en wederom de EGR klep schoonmaken en koeler vervangen. Hij drinkt nu zoveel olie dat het gemiddelde VAG product jaloers wordt! (iets met schraapveren die niet zo goed zijn bij deze generatie Volvo motoren)
Volgend jaar waarschijnlijk een andere, en dat zou best wel eens iets Duits met een 6 in lijn kunnen worden ipv een V90XC…
bischero zegt
@marcus: uit ervaring kan ik dan weer zeggen dat je daar pas écht op leeg kan lopen. Hoewel dat zeer prettig rijdt. De D4 is dan 180.000km in de direct omgeving volstrekt probleemloos gebleken en still going strong.
Ik kijk persoonlijk niet naar staatjes maar naar het gebruik van de vorige berijder. Daarom: auto overnemen van leasemaatschappij van een goede bekende, grootste kans op succes/zo min mogelijk kans op ergernis.
volvo-s60-adept zegt
@marcus: nee, de auto’s van de bouwjaren die bij de zoeker in dit topic binnen budget vallen hebben een echt slechte automaatbak. Zitten kunststof onderdelen die afbreken met een bakrevisie als enige remedie. Is dus niet alleen afhankelijk van de kilometerstand, maar ook van leeftijd. Ik zou dringend de handbak aanbevelen.
marcus zegt
heb 250000km gehaald met V70 uit 2009 met de 6 bak automaat en nu XC70 met 8 bak automaat uit 2015 die rond de 200000km zit en nog steeds goed zijn werk doet.
volvo480gtt zegt
@marcus: al eens overwegen om het roetfilter te demonteren en uit te laten schrijven? Volgens mij is dat samen met de EGR de bron van al het kwaad bij die blokken.
marcus zegt
Hier in de UK doen ze een roettest bij de APK; dan komt ie er niet meer doorheen. En terecht ook overigens….
Gewoon rekening mee houden dat je rond de 160000 km een nieuwe EGR cooler en schoonmaakbeurt voor de EGR klep nodig bent. Ik denk dat dat bij de meeste Diesels wel eens zo kan zijn.
Hubert zegt
Of koop de mooiste 940 die je kunt vinden.
En bewaar de rest van het geld voor de hogere brandstofkosten.
mustang750supersnake zegt
@Hubert: dat zal toch wel meevallen?…is toch maar n 4cilinder?
Hubert zegt
Mijn 2.3 loopt ong. 1 op 9.
En dan heb ik nog niet eens een turbo of automaat.
Variomatic zegt
@simonferrari: lekker bezig.. ik citeer het artikel: ‘Daarnaast is deze Volvo niet zo betrouwbaar als het imago doet vermoeden, zelfs roest is een probleem bij deze auto. Het is bijna een Yolo, zeker omdat ze wel vrij prijzig zijn, voornamelijk omdat ze de naam hebben erg degelijk te zijn. Check daarom de aandachtsunten nauwkeurig’.. en jij gaat hem aanbevelen omdat ie zo betrouwbaar is.. :-)
simonferrari zegt
@variomatic: Oeps! ;) Zoals ik hierboven ook vermeld naar een ander had ik er bij moeten vermelden dat de betrouwbaarheid gebaseerd is op basis van ervaringen van vrienden en familie die dit type hebben gehad. Waren er eigenlijk altijd goed over te spreken.
techniekmeneer zegt
@simonferrari: En duur in onderhoud. Als het een verstandige auto moet zijn; koop een Jap.
simonferrari zegt
@techniekmeneer: Eens, maar ik heb nog nooit een auto met verstand gekocht. Eigenlijk altijd op basis van emotie ;)
Variomatic zegt
@techniekmeneer: Jappen zijn doorgaans juist erg duur in het onderhoud doordat de onderdelen schreeuwend duur zijn, Honda spant wat dat betreft de kroon. Slijtagedelen kosten soms wel het drievoudige van een Europees merk. En verder zijn het ook maar gewoon auto’s, zeker naarmate je over jongere modellen spreekt waar meer electronica zijn intrede doet zie je dezelfde gremlins als bij auto’s van andere continenten.
BerlingoHdi zegt
@variomatic: Dit komt door de vraag naar onderdelen, hierdoor is er minder imitatie, en dus een hogere prijs.
Variomatic zegt
@berlingohdi: want? Remschijven van een Honda slijten toch net zo snel als die van een Peug? Net zoveel vraag naar maar toch drie keer zo duur..
BerlingoHdi zegt
@variomatic: Nope, kijk maar naar de verkoop aantallen van Honda’s in Nederland of die van Peugeot. De prijs voor peugeot onderdelen zijn dus van merken zoals bosch ook vaak lager om te concurreren met het imitatie spul.
Steven zegt
@variomatic: welk normaal mens installeert die dan ook oem Honda… ik heb 15 jaar Honda’s gereden. Bij bepaalde onderdelen kan je niet anders, maar alle slijtage onderdelen zijn prima immitatie te krijgen. Wel zien dat je een A+ merk koopt
Hubert zegt
Met een Japanner gaat het lang goed.
Maar als er iets stuk gaat, dsn ben je goed aan de beurt. Wat een oprijzen vragen ze voor onderdelen.
Honda NSX zegt
Dit is gewoon niet waar. Onderhoud van Japanners is erg goedkoop. Het kan zijn dat de onderdelen wat duurder zijn maar als ik hoor wat normale garagerekeningen zijn van BMW’s en hoe vaak daar toch zaken vervangen moeten worden, dan betaal ik bij Mazda en Honda denk ik de helft tot een derde van het onderhoud aan een BMW.
Variomatic zegt
@Honda NSX: je vergelijkt een luxemerk waarvan de auto’s vaak bovengemiddeld rijk zijn uitgerust met opties en complexe high-tech motoren met twee merken die doorgaans vooral kale bejaardenautootjes verkopen met een brommermotortje onder de kap. Appels met peren..
Honda NSX zegt
Jij bent duidelijk niet goed op de hoogte van bijvoorbeeld het merk Honda/ Acura.
Variomatic zegt
@Honda NSX: ongetwijfeld, maar in NL doen ze alleen de Jazz en wat boomer crossovertjes..
johanw zegt
ik heb nog niet zo lang geleden een 2.4 executive met Type S uitdossing gehad van deze accord tourer….daar zat alles op wat op een dikkere bmw ook zit hoor, dus snap je punt niet zo. Er rijden gewoon minder Honda hier rond.
de rekeningen van mijn bmw 335i tourer, daar schrok ik pas van….
Johanneke zegt
Ik heb dit toch nooit gemerkt. Heb bij mijn jap uit 98 de remschijven + blokken voor laten doen. 290 euro. Middendemper bij mijn 93 jap was 80 euro ofzo inclusief erop zetten. Echt niks. Ik vind het onderhoud super goed te doen, en er is ook bijna nooit wat aan de hand.
Honda NSX zegt
Precies. Het zijn echt allemaal praatjes. Ik heb verschillende familieleden en vrienden met BMW’s. Die zijn echt duur in onderhoud en er gaan zaken kapot (zoals de turbo op een vrij jonge x3 wat ik bij Japen in ruim 25 jaar nog nooit heb meegemaakt.
jollykart zegt
De Swindon Honda’s zijn naar mijn ervaring minder goed maar de onderdelenprijzen wel Japans hoog. De jaren 90 en begin deze eeuw waren ze nog uitzonderlijk goed nu zijn ze volgens mij alleen nog uitzonderlijk duur
Honda NSX zegt
Je lult gewoon uit je nek. Ik heb 3 Honda’s mijn vader rijdt Japans. Mijn zwager rijdt BMW 3-serie en X3. Het onderhoud is fors duurder bij de BMW en helaas maar waar er gaat ook sneller wat stuk. Van garagrekeningen van 700 euro tot 2.500 euro hoef je niet vreemd op te kijken, Bij een Japanner moet je wel heel veel pech hebben wil je ooit de 500-700 euro overgaan. Komt eigenlijk nooit voor. Zelfs bij een Honda S2000 niet.
jmeverts zegt
@Honda NSX: kan ik wel bevestigen. 6 jaar s2000 gehad en ondanks dat daar ook best wel eens iets mee was, vielen de kosten altijd best mee. Heb ook al aardig wat bmws gehad en daar is ook best wel eens iets mee maar dat valt altijd tegen. Ook zitten er bij bmw van die dingen die in de lucht hangen die je niet wilt zoals die kettinproblemen of inderdaad turbo issues
johanw zegt
helemaal gelijk…heb jaren honda gereden, begon met een Civic 1.6 VTI met 160 pk, daarna beide Civic Type R’s meerdere jaren gehad…toen kwam er een kleintje, ben ik overgestapt op een bmw 335i tourer, serieus elektrische waterpomp kapot bij 40dkm even 1000 euro aftikken…bij 47dkm twee turbos moeten vervangen, 2500 euro…en de mijnheer aan de balie naast mij moest een geheel nieuw navi systeem vervangen van 3000+ euro, toen dacht ik weg ermee. Ik heb in 2 jaar tijd meer kosten dan 10 jaar snelle honda’s, waar nooit wat kapot aan ging.
911targa zegt
@simonferrari: in mijn kenniskring werden die auto’s gereden. Hoogst onbetrouwbaar!
simonferrari zegt
@911targa: Ik zweer plechtig dat ik nooit meer dit type Volvo als betrouwbaar aanprijs ;-)
w0o0dy zegt
Niet zo spannend maar wel redelijk luxe qua uitvoering en ruim is een Kia C’eed wagon.. stukken goedkoper in het gebruik, onderhoud en aanschaf dan genoemde voertuigen. Een Mazda 6 touring met wat ervaring is ook een hele fijne keuze…
Hier bijvoorbeeld een 6 sportbreak met veel luxe… https://hofmanautomotive.nl/voorraad/personenwagens/page/1/detail/20289417
Houthakker zegt
Vergeet de Ford Mondeo niet, erg ruim, value for money !
Turbo S zegt
Inderdaad een goede keuze. Verder alles wat Japans is lijkt me voor de aanvrager geschikt.
@willeme kon het toch niet laten om iemand die een verstandige auto zoekt een V8 aan te bevelen.
Dit artikel had geen yolo in hoeven te staan. Yolo en verstandig zijn 2 tegenpolen.
willeme zegt
@PanameraGTS:
Tja, het is waarschijnlijk zo dat @willeme het toch niet wil begrijpen.
1. Een V8 hoeft zeker niet altijd onverstandig te zijn. Integendeel.
2. In zijn soort is de Chrysler stiekem best verstandig. Zeker die Hemi’s behouden redelijk hun waarde nu (houd ze in de de gaten.
Dus op zich kan het prima, ook als je iets verstandigs moet doen, kan het leuk. Het hoeft niet altijd zaaddodend te zijn ;-).
Daarnaast, het is niet alleen een advies voor de aanvrager, maar ook vermaak voor de lezers. Over een V8 lezen is altijd leuker dan over een viercilinder pruttelaar of elektrowaggie ;-).
Turbo S zegt
Daarom rij ik er zelf ook eentje. Niet omdat het verstandig is maar omdat het leuk is.
Dat gaat dan wel gepaard met hogere kosten maar dat heb ik er voor over.
Echter begrijp ik ook maar al te goed dat voor het gros van de mensen dit niet geldt. Zij zien een auto als iets waarin ze zich van A naar B kunnen verplaatsen en doen dit dan het liefst zo goedkoop mogelijk.
In hun geval is dat zeer verstandig maar zijn wij petrolheads dan onverstandig? Nee zeker niet want wij kunnen de waardering voor die lekkere roffel wel opbrengen.
mpgc zegt
@PanameraGTS: maar ik denk dat het gros van de mensen die deze site bezoeken vallen onder de zelfde categorie als jij zelf. Mensen die alleen een praktische auto zoeken frequenteren waarschijnlijk meer de sites van de Anwb en de consumentenbond 😄
bernoulli zegt
Deze inderdaad!
pignon zegt
@houthakker: is toch ook een V70?
mustang750supersnake zegt
@houthakker: daar dacht ik ook al aan….
sudbina zegt
Koop de mooiste Alfa Romeo 159 3.2 Q4 Sportwagon die je kunt vinden en zet een stukje van het overgebleven budget in voor navigatie en vering upgrades.
tmenges zegt
@sudbina: lekker verstandig ook!
SpiderIV zegt
eens met het merk maar die 3.2 in de 159 (of Brera en 939 Spider) is uiterst onverstandig .
mustang750supersnake zegt
@sudbina: je vergeet ongev. 5000,- voor onderhoud…..
jollykart zegt
Ik ben benieuwd waarom VAG voor deze lezer een no-go is. Een verstandige familie station waar ruimte belangrijker is dan het plezier dan denk je idd automatisch aan een Octavia of Superb. De auto bevalt blijkbaar prima alleen wil hij liever een handbak. Wat onderhoud betreft zijn er twee factoren die van invloed zijn, de betrouwbaarheid en de prijs van de reguliere beurten. Dat tweede kan bij een Japanner nogal eens tegenvallen, het eerste zit over het algemeen erg goed.
Als ik in de markt zou zijn voor dit soort auto’s zou ik zeker de Hyundai i40 even gaan bekijken. Onder de 15k met minder dan 80k km bouwjaar tussen de 2015 – 2017.
De Mazda 6 mag ook niet ontbreken in het lijstje denk ik. Persoonlijk denk ik dat Mazda de laatste jaren Honda in veel opzichten voorbij gestreefd is. Als je sportief wilt ga je voor Mazda, apart voor Subaru en betrouwbaar voor Toyota ;-)
Johanneke zegt
Omdat VAG nogal het tegenovergestelde van degelijk is.
techniekmeneer zegt
@Johanneke: Voor 15k kun je bijv een Octavia van na 2015 kopen, en dat zijn echt prima auto’s.
mustang750supersnake zegt
@Johanneke: en daarbij…….als je t over zaaddodend hebt….
poes zegt
@Johanneke: tsja, wellicht hebben we hier geluk maar we rijden hier 2 VAG producten (uit 2011 met 206k en 2013 met 126k) en we hebben tot nu toe enkel regulier onderhoud gehad.
Johanneke zegt
Zo’n Accord gaat er hopelijk komen in huize Johanneke. Over een jaar of 4 is de Galant 2.0 GLSI station wel aan vervanging toe. En dan hoppa weer lekker een handgeschakelde atmosferische stationwagen. Nu al zin in.
galant zegt
[Dramatisch] Neeeeeeee!! [Einde dramatisch]
Die galant station… nog steeds een hele gave bak. Enige die ik nog liever zou hebben is de Sigma station, maar de galant station zit er vlak achter.
Zelf zou ik op dit moment voor een 6 station gaan of nog even wachten tot de nieuwe Corolla station in het budget past.
Johanneke zegt
Ik zou ook erg graag een Sigma rijden, maar vind er maar eens 1 in goede staat met alles erop. Sigma sedan is echt een extreem mooie auto imo. Beetje als mijn 1993 galant sedan maar net wat dikker en toffer.
Achja blijven dromen, want ze bestaan bijna niet meer…
jollykart zegt
De glorie jaren van de Japanners. Wat je ook kocht het was bovengemiddeld snel en bovengemiddeld betrouwbaar voor een scherpe prijs.
mustang750supersnake zegt
@galant: sigma vond ik ook super…ook niet meer te vinden nu en ik denk dat (achterstallig)onderhoud je je beurs kost… vooral met die vierwielsturing
mustang750supersnake zegt
@Johanneke: galant heb ik altijd heel gaaf gevonden…zijn helaas niet meer veel over….
Joost zegt
Niet eens een 159 als advies?
Voor dat budget kan je een hele mooie uitzoeken.
1750 tbi, alles erop en eraan.
techniekmeneer zegt
@ijoost: Hij vraagt om een verstandige auto..
Joel_D zegt
Als je ruimte zoekt, streep die Accord maar van je lijst. Heerlijke auto, mijn vader heeft in 2009 een nieuwe, witte 2.4 Tourer handbak gekocht. Heerlijke auto, maar mijn Civic was ruimer.
Honda NSX zegt
Dat klopt wel. Ik heb de Accord Tourer 2.4i Executive gehad. Beenruimte achterin is matig tot redelijk maar niet goed. Kofferbak is niet heel groot (ik meen net geen 400 l.). Het is wel een hele mooie auto die comfortabel rijdt (wat Amerikaans; het is dan eigenlijk ook een Acura !). Verbruik is niet boven den1:12 te krijgen met de 2.4 motor.
mustang750supersnake zegt
@joel_d: inderdaad ja…heb pas n beurt aan ene gedaan…voor die grootte zou je denken dattie vanbinnen groter was maar dat viel toch tegen….
johanw zegt
ja dat is waar….mijn civic Type R had zee-en van ruimte….ook de accord 2.4i executive tourer gehad , de meest complete en zeer zeldzaam versie met type s pakket…aan buitenkant echt flinke auto maar binnenin kleiner dan verwacht. Had de auto zonder passen zo bij een Honda dealer in Duitsland meegenomen omdat lage km stand en ook zo zeldzaam was (kon ik deze niet laten staan), maar de kinderen in kinderstoeltjes zaten met hun voeten tegen de voorstoelen aan…bij mijn type R was dat niet het geval…en ja de kofferbak van de Civic is echt een stuk groter.
Beorn zegt
Hier was ik dus al bang voor. De Accord vind ik heel mooi, merk spreekt me aan, enz. Maar de ruimte is echt een pre. En voor mensen die gelijk beginnen over dat je met drie kinderen ook wel op vakantie kan in een Smart: prima, jij kan dat. Ik wil graag een auto die ik voor zoveel mogelijk dingen kan gebruiken en ook nog met gemak. Dus de hond en de tent en de kinderwagen (die we niet hebben) moeten mee. En een andere keer wil ik een kast ophalen, of een kuub hout. Of 5 volwassenen en bagage meenemen. Daarom snap ik ook de populariteit van cross-overs niet.
krisp zegt
Voor dat geld heb je ook een volgeladen Kia Optima of Hyundai i40 met opties die je bij geen van de hierboven genoemde auto’s krijgt.
soes750 zegt
Of een mooie Focus ST. Moet toch met 15K wel kunnen
Beorn zegt
Zeker leuk, moet echter wel een trekhaak onder kunnen.
Variomatic zegt
Het uiterlijk moet je liggen, maar de Benz rijdt wel honderd keer beter dan de rest van de opties hierboven en ligt wat dat betreft echt twee klassen hoger.. maar dat weet je pas als je een keer in gereden hebt. Het zijn ontzettend rustgevende reisauto’s die ook nog eens heel goed zijn geconstrueerd. Onderdelen zijn betaalbaar en onderhoud stelt ook niet veel voor. De geheimnistip van dit rijtje..
Joel_D zegt
@variomatic: Eens! Mijn vader heeft nu een W212 uit 2011 met inmiddels 280.000 km op de teller. Onderhoud tot nu toe 6 cent/km incl banden. En het rijdt heerlijk. Plus nog steeds ruim 10k waard, ondanks de kilometers. Een Avensis schrijft natuurlijk gewoon af naar 3 a 4k op een gegeven moment.
redbeams zegt
@variomatic: Ga eerst eens in die honda accord rijden voordat je onzin uitkraamt want de wegligging daarvan is pas 100x beter dan de merc.
Crosscabouter zegt
Het is maar net wat je zoekt. Onze Accord rijdt comfortabel, maar toch solide op de weg…
Toch zou ik als volgende wel een e-klasse willen overwegen vanwege het nog comfortabelere karakter….
Variomatic zegt
@redbeams: ik heb het niet over de wegligging, zal best strak, communicatief en sportief zijn in die Honda maar dat boeit me niet in een auto. Ik doel op de totale rij-ervaring en die is dusdanig in de merc dat je ook na 1000km rijden ontspannen uitstapt.
Racso zegt
Ik heb 8 jaar geleden een Honda Accord Tourer 2.4 Executive uit 2010 gekocht, toen met alle fabrieks opties, zoals Auto Pilot. Wat opvalt is dat de auto is heel stil en comfortabel is, maar wel een heerlijk strakke besturing heeft. De automaat is heerlijk en voel je bijna niet schakelen. Omdat de auto geen turbo heeft, mis je ondanks de 201pk wel wat koppel wat enigzins versterkt wordt door de automaat. Ik heb sindsdien maar 2 mankementen gehad, een wiellager en achter ruitenwisser motor is vervangen. Jammer dat er geen nieuwe Accord meer leverbaar is Nederland. Maar ik kan met deze gelukkig nog jaren verder.
rfocus zegt
Ik zou voor een Honda Civic gaan. Beetje ondergewaardeerd vind ik.
Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.autowereld.nl/honda/civic/1-8-comfort-climate-control-cruise-control-stoelverwarming-34096464/foto.html
Racso zegt
Ik heb 8 jaar geleden een Honda Accord Tourer 2.4 Executive uit 2010 gekocht, toen met alle fabrieks opties, zoals Auto Pilot. Wat opvalt is dat de auto is heel stil en comfortabel is, maar wel een heerlijk strakke besturing heeft. De automaat is heerlijk en voel je bijna niet schakelen. Omdat de auto geen turbo heeft, mis je ondanks de 201pk wel wat koppel wat enigzins versterkt wordt door de automaat. Ik heb sindsdien maar 2 mankementen gehad, een wiellager en achter ruitenwisser motor is vervangen. Jammer dat er geen nieuwe Accord meer leverbaar is Nederland. Maar ik kan met deze gelukkig nog jaren verder.
mopar zegt
De 300C is bijzonder betrouwbaar voor een Amerikaans ontwerp. Heb de mijne gekocht in 2008 toen die net 2 jaar oud was en heb er tot op heden bijna niets aan gehad. Helaas kan ik dat van mijn E65 niet zeggen.
Okay het interieur is niet veel soeps, zeker ivm de Duitse concurrentie van die tijd maar het stuurt echt verrassend goed. Je verwacht een zompige container maar dat is totaal niet aan de orde.
Komt nog eens bij dat het nu Chrysler weg is uit Europa geheid een future classic zal zijn en een net exemplaar zijn waarde redelijk goed vast zal houden, mits goed onderhouden.
potjak zegt
@mopar: nou is deze Amerikaan ook weinig Amerikaans. Het is in de basis een verbouwde Mercedes.
mopar zegt
@potjak: Nee hoor. De volledige aandrijflijn, motor, transmissie, alle elektronica en interieur/exterieur is Amerikaans. Dat het platform in de basis van Mercedes komt maakt het nog geen Duitse auto.
potjak zegt
@mopar: thx, ik dacht altijd dat het een verbouwde Mercedes was/is met een ander blok erin. Weer wat geleerd ;)
dunhozzie zegt
Willem heeft bijna alle goeie al, voeg daar de Ford Focus ST of Mondeo Wagon, Mazda 6, Hyundai en Kia nog bij en je hebt de keuzes al. En zo slecht zijn de Renault, Peugeot en Opel niet.
Dus ik dacht, fuck it, ik ga vol op de YOLO:
https://www.cibauto.be/nl/alpina-b3-33i-touring-service-history-nr-55-switch-tronic
Te duur (zeker na import), behoorlijk krap tov de Octavia, stiekem best oud en waarschijnlijk duur in het onderhoud. Dus gewoon niet doen. Maar droom toch even weg, het is wel een plaatje.
Iets minder YOLO, maar toch een beetje, Opel Insignia OPC met 325pk, 1ste eigenaar (beweren ze):
https://janbogert.nl/occasions/26823371-opel-insignia-sports-tourer-2-8-turbo-325pk-4×4-6-bak-opc-panodak-recardo-standkachel-pdc-infinity-audio/
Vind ik eerlijk gezegd een prima keuze, maar ik ben @willeme niet dus ik durf je niet te garanderen dat hij betrouwbaar is.
net10 zegt
Van dit lijstje zou ik zeker de Honda Accord kiezen. De Ford Mondeo is ook nog niet genoemd.
Honda NSX zegt
Verstandig hoor ! Kies nooit een Audi A4.
BerlingoHdi zegt
@net10: Corolla E12 station is ook nog redelijk ruim, lage mrb en zuinig en betrouwbaar, mooie goed onderhouden exemplaren zijn snel verkocht.
tenaci zegt
Ben zelf op de zelfde criteria met het zelfde budget aan het zoeken geweest. Uiteindelijk met een Auris TS hybrid thuisgekomen. Bevalt zeer goed en is zeer zuinig. Lease Pro uitvoering dus alles zit erop. Is natuurlijk wel c-segment, maar de kofferbak is groter dan menig d-segmenter.
BerlingoHdi zegt
@tenaci: Stuurt dat niet ontzettend licht en ongevoelig?
tenaci zegt
@berlingohdi: er zijn zeker communicatievere auto’s. Het is echter al veel beter dan de Prius. Die heb ik ook gereden en deze was ronduit vaag rond de middenstand. Voor een daily/family car voldoet het prima. De fun heb ik wel in m’n Daf.
BerlingoHdi zegt
@tenaci: We hebben zelf een Yaris ingeruild om dat stuurgedrag, ook een CHR gereden, die stuurde veel beter, maar een mazda/ford was het nog lang niet qua sturen.
aschja zegt
Dit was exact bij ons ook het geval. Alle bovenstaande aanbevelingen zijn in mijn ogen onzuinig en onbetrouwbaar.
Hier ook een Auris Hybrid TS. Heerlijke automaat. Makkie 1:20. En zee van kofferbakruimte.
faalhaas zegt
Toyota Prius Wagon in dynamic uitvoering, adaptive cruise, dubbele panoramadak, 7 zits en strontzuinig met 1:20
faalhaas zegt
@faalhaas: Overigens, Toyota kwaliteit en redelijk gangbare onderdelen. (De standaard 1.8 hybride aandrijflijn van Toyota)
BerlingoHdi zegt
@faalhaas: Het oog wil ook wat.
tenaci zegt
@faalhaas: heb ik ook naar gekeken. Is inderdaad wel wat praktischer dan de Auris, maar my oh my, wat is dat ding stront lelijk. Dan maar iets minder praktisch en wel met lekkere verhoudingen dus de Auris TS.
Robert zegt
Ik vind die Accord stationwagon erg fraai, en heb er ook goed ervaringen mee, maar ze zijn zó schaars. Als ik zoek op Marktplaats, met enkel als verdere selectiecriteria bouwjaar vanaf 2010 en benzine, vind ik er welgeteld twee handgeschakeld en vier met die verguisde automaat…
Een eerder genoemd alternatief hierboven (niet in de lijst, opvallend genoeg) is dus de Mazda 6, maar ook die is niet ruim voorradig. Aantal exemplaren vanaf 2012: tien, waarbij één ouder model en een ander die al is verkocht. Jammer, want die zou ik ook nog wel eens als opvolger willen hebben van m’n C-Klasse.
Andere suggestie: Opel Insignia? De huidige generatie (2017→) valt nog net buiten het gestelde budget, helaas, maar z’n voorganger is verrassend voordelig, als je ziet hoeveel auto je voor je geld krijgt.
dunhozzie zegt
Vond die OPC voor nog geen 15k. Eerste eigenaar, historie bekend en 325pk. Lijkt me dat onze aanvrager minimaal daar een naar moet gaan kijken
gloudertje zegt
Stond vorig jaar voor een soortgelijke keuze. Of een f11 of een w212. Ben toen voor de Benz gegaan. E200. Heerlijke zee aan ruimte, vlot zat en voelt als een tank. Sportiviteit is ver te zoeken maar gaat nog redelijk de bocht om voor zo’n slagschip. Buiten regulier onderhoud niets geen kosten en of klachten. Ik wissel graag van auto maar zou op dit moment niet weten waarom.
pcooperworks zegt
300C, gewoon omdat het (nog) kan.
vaakbenjetebang zegt
De Opel Insignia voldoet ook aan het signalement. Een auto die niemand lijkt te zoeken en die dus verrassend scherp geprijsd kan zijn, terwijl er vogens mij structureel niks aan mankeert. En in de juiste uitvoering is het best een knap ding, voor wat het is. Alleen het instrumentenpaneel oogt wat schraal maar ach, dat zijn details. En ja, hij is zwaar – maar dat is ook relatief. Alsof er lichte auto’s in dit rijtje staan.
BerlingoHdi zegt
Mazda 6 of een Ford Focus/Mondeo ook een 3 serie met 6 cil is yolo.
EmwEE zegt
Sorry @willeme, maar je vertelt wel verschillende dingen over de Subaru Legacy die (volgens mij) niet kloppen.
Sowieso (en dat is zeker. Ik heb zelf de Outback van deze generatie) zijn de deuren vanaf deze generatie niet meer stijlloos. Dus ook niet meer windgeruis. In ieder geval niet daardoor…
Deze Legacy heeft ook geen lage gearing. Vorige generaties misschien wel.
Ook is deze Legacy met een 2.5 liter boxer verkocht. Alleen niet veel volgens mij. Toch het vermelden waard.
Premium is hij inderdaad niet, maar ik vind mijn Executive uitvoering overigens wel luxe genoeg.
Jammer dat hierdoor een verkeerd beeld gegeven wordt van een auto.
Ik weet niet of er ook zulke ‘foutjes’ worden verteld over de andere auto’s uit dit advies.
Een schoonheid vind ik het niet (eigenlijk de lelijkste generatie tot nu toe), maar wel super ruim overigens die Legacy! Ruimer dan de Volvo V70 bijvoorbeeld.
De Volvo V70 en de Honda Accord vind ik de mooiste van het rijtje.
willeme zegt
@emwee: verrek! Je hebt helemaal gelijk. Aanvankelijk hadden we een Legacy BP, totdat we erachter kwamen dat een nieuwe generatie (BR) ook in het budget viel. Wordt aangepast, thanks!
erro zegt
Saab 9-3, blijf je aan de onderkant van het budget. Wel het 2.0 blok doen.
En onlangs voor het eerst in 12 jaar oude Mazda 6 station gereden. Verbijsterend hoe weinig piep en kraak in vergelijking tot de premiums
911targa zegt
De Soeb! No brainer. Ze zuipen echter wel, dus ben je veel rijder, moet je iets anders zoeken.
Stoere bak ook.
giertjuh zegt
Mazda 6, Ford Mondeo, Opel Insignia of Kia Optima
pier zegt
Ik zou even met de vrouw overleggen of er nog 1 a 2k bij kan en een Mazda 6 kopen van 2015 met ongeveer een ton op de teller.
elemento zegt
Bmw of volvo
pa045 zegt
Roest op een laatste type V70 heb ik 1 x gezien, bij een ingevoerd exemplaar.
Deze auto’s zijn minimaal zeer goed. Een auto die je met jouw wensen altijd zal moeten overwegen.
Beorn zegt
Dankjewel @willeme! Toch weer nieuwe inzichten kunnen geven. Een paar reacties/vervolgvragen:
– de e-klasse spreekt mij zeker aan (ruim, rwd, kleine frontoverhang), en dan lees ook hier weer in de reacties dat je wel merkt dat dit een paar klassen beter rijdt dan de rest. Hoe merk je dat? En hoe verhoudt dat zich tot een vrijwel nieuwe leaseauto? Of tot de genoemde Mondeo? Je gaat toch ongeveer 10 jaar terug in de tijd..
– Japans lijkt duidelijk de beste keus als het gaat om onderhoud en betrouwbaarheid. Daarom sluit ik vag ook uit. Leuk als de baas betaalt, maar ik als ik alle dingen die ik met een nieuwe polo en Octavia heb gehad zelf had moeten betalen :(
– de yolo is gaaf!
– vraag: ga je zo’n 10 jaar oude auto nog chippen? Of is dat verspilde moeite?
– ohja mazda6 zeker favoriet. Mooie model is nog vrij duur en ik lees wat over roest?
– 159 sowieso.
Variomatic zegt
@beorn: wat de Merc betreft is er maar één antwoord mogelijk: ga er zelf een keer in rijden :-)
jollykart zegt
Met 25k km per jaar is een diesel tweedehands ook interessant. Vaak 3 a 4 duizend goedkoper dan de vergelijkbare benzinevariant. Hangt er natuurlijk wel een beetje van af waar je woont of regelmatig naar toe moet. Gezien de kilometers zijn de brandstofkosten bijna relevanter dan de onderhoudskosten.
willeme zegt
@beorn:
Dankzij jouw aanvraag ga ik zelf nu ook even zoeken naar een E-Klasse Estate van deze generatie ;-). Echt veel waar voor je geld. Het rijdt veel beter dan alles in dit rijtje als het gaat om comfortabel zoeven. Aan boord is het stiller, door de lange wielbasis beweegt de auto nog minder, dankzij de spoorbreedte is de stabiliteit perfect. Leuk stuurt het niet en als je haast hebt is het iets te veel auto en te weinig motor, maar als je gewoon dagelijks door het verkeer rijdt, voldoet het uitstekend.
Betreft de Mondeo:
De Mondeo stuurt veel strakker zonder oncomfortabel te zijn. Ook erg ruim. Net als de Mazda. Beide willen flink roesten trouwens. Ook na tien jaar. Zelfde geldt voor de Volvo’s. Ik zou het altijd direct laten verhelpen nu het nog kan. Zet ‘m in elk geval op de brug om te kijken hoe erg het is.
Mazda 6: Klopt, de laatste generatie valt net wel-net niet in het budget. De mooie exemplaren vielen er net buiten. Bijzonder fijne auto’s, alhoewel de station krapper is dan de sedan.
Japans is inderdaad het meest verstandig. Houd wel rekening met bizar dure onderdelen. Niet alles, maar soms kan een koplampunit ineens 1.200 euro zijn, terwijl je bij Mercedes nog niet de helft kwijt bent.
Chiptuning bij een oude auto: dat kan gewoon. Zorg wel dat je het bij een specialist doet die veel met het merk werkt. Die kennen de marges en pijnpunten van de auto. Een generieke tuner die voor ALLE auto’s tuning levert, weet dat niet altijd. Mijn auto was 9 jaar oud toen ik ‘m liet chippen, niets aan de hand. Wel is het handig om even de motorische staat te controleren voordat je gaat tunen.
De 159 is niet ZO slecht als het lijkt. Sterker nog, in jouw budget kun je een late 1750 TBI vinden. Die zijn enorm veel beter en fijner dan de vroegere exemplaren. Onderdelen valt heel erg mee. Het enige echt zwakke punt is de M32-transmissie (het enige niet Italiaanse onderdeel, dus ;-)).
Beorn zegt
Top @willeme, dankjewel !
jarnobakker zegt
Ik zou de chrysler doen. Alleen maar om de V8. Die kans krijg je nooit meer. Over een paar jaar zijn ze uitgestorven.
potjak zegt
Waarom geen BMW 3 series? Qua comfort doet’ie niet onder voor de concurrentie, onderhoud is goedkoper dan een japanner en achterwielaandrijving.
BerlingoHdi zegt
@potjak: https://www.viabovag.nl/auto/bmw-3-serie-touring-325i-high-executive-m-sport-automaat-panoramadak-trekhaak-uitklapbaar-navigatie-full-map-stoelverwarming-bi-xenon-19-velgen-park-7da8co8 alleen geen idee hoe het met de betrouwbaarheid zit. En de velgen zijn misschien ook aftermarket?
potjak zegt
@berlingohdi: dat is een dik ding, voor het geld zou ik een jongere 318 nemen denk ik. De velgen zijn CSL velgen van BMW en lijken origineel. Betrouwbaarheid van BMW staat of valt met goed onderhoudt. Is de auto goed onderhouden dan heb je er een goede auto aan, zoniet koop je andermans ellende.
Mathy zegt
Toevallig heb ik zo’n Accord Tourer in 2.0 Executive uitvoering. Dat ding rijdt bere lekker, super zuinig en nog luxe ook. Eerlijk gezegd vind ik hem nog mooi ook. Het onderhoud is helemaal niet duur. Als je handig bent is het ook zelf te doen omdat je deze auto uit elkaar haalt met alleen een standaard dopsleutelset.
Helaas moet ie binnenkort het veld ruimen omdat ik bij m’n nieuwe job een leaseauto krijgt. Een VW Golf Variant. Nou, we gaan het zien hoor…
Crosscabouter zegt
Misschien kun je een dealtje sluiten met de aanvrager?
Mathy zegt
@Crosscabouter: Dat ga ik inderdaad maar eens voorstellen.
Mathy zegt
Er staat een witte Accord Tourer 2.4 te koop met bijzonder weinig kilometers. Met handbak. Daar heb je echt een goede auto aan. Het is de oude Medical car die rond reed op circuit van Assen.
henkp1 zegt
Of een Renault Mégane/Laguna/Talisman. Of een Alfa Romeo. Allemaal onderschatte wagens. Subaru is geweldig. Denk ook eens aan Jaguar.
Honda NSX zegt
Je hebt gelijk maar men is hier er heilig van overtuigd dat de Duitse auto de beste keuze is ook qua onderhoudskosten .
jollykart zegt
Als het om lage onderhoudskosten gaat icm een leuk sturende auto is Ford nagenoeg onverslaanbaar. Zelf 4-5 jaar Civic gereden gen 8 maar ik kreeg altijd de indruk dat ze niet gemaakt zijn om 40k km per jaar mee te rijden. De drie focussen hadden in ieder geval leukere garagerekeningen
Honda NSX zegt
Heel bijzonder verhaal. Die motoren gaan maar door. Ook de hoogtoerige S2000 motor haalt met gemaakt 300.000 – 500.000 km. Het is de grootste verbrandingsmotorenbouwer van de wereld.
jollykart zegt
Motorisch was niet echt het probleem (2.2 diesel en bizar stil) maar electronica daarentegen wel. Overigens waar remblokken voor bij de focus gewoon 50 tot 60k meegingen vonden ze het bij de Honda dealer niet vreemd als ze er bij 20k km onder vandaan moesten. Nee meneer dit is zachter materiaal. Bij 40k de schijven. Met de auto’s ervoor en erna heb ik dat toch nooit gehad. De waardeloze Sachs dempers zakte al in als je er naar keek. Automatische ruitenwissers na 3 jaar stuk. Injectie storing, vsa (ESP) problemen en de waslijst houdt niet op. Niets exemplarisch aan want op civinfo.co.uk stonden zat eigenaren met dezelfde problemen. Maar als je bij (verschillende) dealers aan kwam wisten ze nooit ergens van. De civics uit de jaren ’80 en ’90 waren technisch vooruitstrevend. De Civic gen 7 zag er niet uit maar was ook nog goed. Gen 8 vond ik persoonlijk schitterend om te zien(nog steeds) maar ik was daarna wel genezen van mijn Honda liefde. Leuk voor 10k km per jaar maar particulier zou ik het niemand aanraden.
net10 zegt
Renaults zijn inderdaad erg onderschat, maar juist hele goede keuzes als je juist betrouwbaarheid, comfort en hele lage onderhoudskosten zoekt. De andere merken zijn ook goede alternatieven.
handjes zegt
‘Frans’ wordt buitengesloten. Lekker veralgemeniserend weer. Ik durf te wedden dat een fijne Citroën C5 Tourer een paar van genoemde auto’s overtreft in betrouwbaarheid.
jmeverts zegt
@handjes: ik denk toch dat bijna niemand op autoblog een c5 zou kopen…
Honda NSX zegt
Dat is dan een opnieuw een pijnlijke constatering. De autoliefhebbers van Nederland hebben een gezamenlijke interesse nl. auto’s maar rijden bijna allemaal Duitse auto’s en vinden Japanners te duur, Citroen C5 helemaal niks, Alfa Romeo prachtig maar zelf kopen ho maar (laat maar van de aardbodem verdwijnen, komt door al die mensen die het merk mooi vinden maar niet durven kopen…. want ja mijn Duitse auto is zo goed)
handjes zegt
Het gezin bestaat uit 1 kind (misschien komen er meer?). Op zich kun je dan uit de voeten met een kleinere auto dan een D/E-segmenter stationwagen. Een Focus Wagon, Civic station, of zelfs een Honda Jazz zijn betrouwbaarder en bieden enorm veel ruimte. Ik heb dus het idee dat betrouwbaarheid niet het belangrijkste criterium is, maar dat ‘een dikke vette stationwagen’ het belangrijkste criterium is.
berrychello zegt
Hij is een maatje kleiner, maar ik rij nu 3,5 jaar met veel plezier met een Focus Wagon 1.0 EcoBoost Titanium van 2013. Als liefhebber wil ik meestal snel weer wisselen van auto maar deze bevalt nog steeds uitstekend. Luxe, niet heel duur, fijn motortje, stuurt geweldig en is lichtvoetig. Niet giga ruim op de achterbank maar ook minimaal 300kg lichter dan het hierboven genoemde spul.
bvdp zegt
Ik rijd zelf in een Avensis. Met automaat en leren interieur. Ok, geen superspannend interieur als in Jags of Citroën, maar netjes, stijlvol. En wat een heerlijke reisauto is het toch! Geen horrorrekeningen, een beurtje per jaar. Rond de €400. That’s it. Super betrouwbaar, zoals al mijn vorige Toyota’s. (Da’s niet helemaal waar: de Previa heeft me best geld gekost)