Het is en blijft een bijzondere gewaardwording: bedrijfswagens die worden aangepast. In principe heb je niet zoveel aftermarket onderdelen nodig voor je bus: wat houten betimmering, treeplanken en een trekhaak zijn meestal voldoende. Laten we eerlijk zijn: meer heb je ook niet nodig.
Transporter
Maar ook onder de bedrijfswagenbestuurders zijn er mensen die net even een beetje meer wensen. Zoals bij Volkswagen. Nu kun je de Volkswagen Transporter al behoorlijk nauwkeurig samenstellen. Een eenvoudige voordelige witte diesel voor een enorme vloot aan bedrijfswagens of een super-de-luxe dubbelcabine voor de succesvolle ondernemer die geen stationwagon wil.
Voorspelbare Sequel
Voor die laatste groep is het goed om te weten dat er in met name in Duitsland enorm veel te krijgen is voor Transporters. We zijn onlangs aanbeland bij de nieuwe Transporter 6.1. In feite is de Transporter 6.1 een voorspelbare sequel die zoveel lijkt op zijn voorganger dat zelfs Jason Statham er niet in gevonden zou willen worden.
Serieus
Tot zover de slechte grappen, want de Transporter die je op de foto’s ziet is bloedserieus. Hij is afkomstig van de firma ABT Sportsline uit Allgau. Onlangs wist collega @rubenpriest te melden dat ze er als de kippen bij waren om de T6.1 te tunen. Dat deden ze toen met het oudste trucje uit de automotive industrie: geef het een kek kleurtje en men is eerder geneigd het bijzonder te vinden.
Super Bulli
De Transporter van vandaag is vrij behoudend qua kleur: een soort beige- bruinachtige kleur. Maar de Super Bulli is voorzien van een zogenaamde Aero Package. Onderdeel van dit pakket zijn de nieuwe voorbumper, sideskirts, achterbumper en spoiler. Ook staat de Super Bulli lager op zijn hoeven dankzij een instelbaar onderstel van Bilstein. Je kan zowel de voor- als achterkant met verlagen met 40 tot 70 mm. De 20″ velgen maken het geheel af. Eerlijk is eerlijk: het ziet er zeer dik uit.
TDI Tuning
In dit geval is de tuning uitgevoerd op de dikste diesel. Deze levert geen 199 pk, maar nu 226 pk. Het maximale draaimoment steeg van 450 Nm naar 490 Nm. Uiteraard kun je de kit ook bestellen op een minder potente T6.1. Voor de eigenaren met de 150 pk sterke 2.0 TDI: daar maakt ABT 180 pk van, terwijl het koppel stijgt van 340 Nm naar 400 Nm.
Alle onderdelen zijn per direct beschikbaar en te bestellen (en bekijken) via de ABT Configurator.
Dutchcarwizard zegt
Een transporter zonder tuning loopt al in de soep. Nooit doen.
woertquattro zegt
@baidu: jarenlang t4 t5 en t6 gereden , ook met chip . nooit problemen gehad .
simon550i zegt
@baidu: inderdaad vaak problemen en slechte service. Met een vito bijna nooit problemen en top service!
awesome zegt
@simon550i: uiteindelijk is de Transit de beste bestelbus van allemaal.
eklasse zegt
@awesome: en de lelijkste
dailydriver zegt
@eklasse: vandaar dat vroeger elke bankovervaller een transit nam als vluchtwagen. Hahahaha
hassebas zegt
@baidu: 3x T6 alle versies en zonder problemen. 150-204pk abt pakket voor erop nu en nu 6.1 besteld bulli
service in dld doen, beste garages daar voor onderhoud
3246cm252kw zegt
Echt een pk winst die nihil is zeg… had wel een hogere hoed van Abt op…
bbfix zegt
Die 180 pk biturbo moet je inderdaad niet hebben. De 200 pk versie ken ik zelf niet.. wat wel bijzonder is, is dat de service-interval van 30 naar 40 duizend is gegaan met de komst van de T6. Ruilmotoren liggen op voorraad… of is er structureel wat gewijzigd aan deze motoren dat ze nu wél betrouwbaar zijn?
hassebas zegt
@bbfix: haha die 2.5 180pk was een ramp met nl importeur en olie koelers. ga naar dld en word kosteloos gerepareerd. die hebben we tot 240.000 km doorgereden daarna. nu T6
gevoelige dsg bak maar kwestie van goed onderhoud
nautique206 zegt
@hassebas: 180pk biturbo is een 2 liter, de 2.5 5 cilinder is met 130 en 174pk geleverd
monsieurleloure zegt
@ hassebas, eerst zeg je dat met 3 Transporters probleemloos hebt gereden , in een reactie daarna is er een kosteloze reparatie geweest. Beetje dubbel nietwaar?!
Voor mij ook een Vito, bij de Vito zijn geen 300 verschillende motorcodes zodat je niet 100 uur op internet hoeft te speuren welk blok het minst onbetrouwbaar is.
niex zegt
Verlagen daar kan ik nog wel inkomen, ze moeten immers wel in je kofferbak kunnen zitten terwijl er een lange rijd wagens voor je rijd.
wimof zegt
Van CFCA en BPC motoren gaat er 10% stuk.
Op Redhead Zylinderkopftechnik kan je zien wat er fout loopt.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Een 2.5 AXD gehad……één GROOT drama. Gelukkig heb ik een eigen autobedrijf dus kon het redelijk ‘goedkoop’ gerepareerd worden. Nu een viano met een 3.0 v6 (omv642 voor de kenners) heerlijke auto en tot nu toe nog geen problemen. Hoop dat die nieuwe transporters wat beter zijn.
cossiekiller zegt
De Zafira/Jumpy/Expert met 180pk. Busje voor veel minder geld voor ongeveer hetzelfde