Als een kunstenaar met een obsessieve-compulsieve stoornis die maar net tevreden is over zijn werk, zo druk blijven de ingenieurs van Nissan met de GT-R bezig. Voor ieder jaar heeft het merk wel een nieuwe reeks aanpassingen in petto, en dit zijn ze voor de GT-R die volgend jaar op de markt komt.
In de vijf jaar dat de GT-R onder ons is werd er al veel gewijzigd en zagen we het vermogen van de twinturbo 3.8 V6 van 480 naar 550 pk klimmen. Een alsmaar verbeterend product om Duitse sportbrikkies met de motor op de verkeerde plek mee uit te lachen. De 2013-editie krijgt er weliswaar geen vermogen bij, er wordt wel het nodige gedaan om de rijbeleving te verbeteren. Zeggen ze.
Om te beginnen krijgt de zescilinder nieuwe injectoren en een andere drukklep op de turbo-installatie: twee tweaks om de gasrespons in het midden- en hogetoerengebied te verbeteren. Een nieuw vormgegeven carterpan zou de oliedruk moeten optimaliseren (lees: minder laten schommelen) tijdens volle belasting en hoge snelheden.
Nissan claimt verder dat de recente 24 Uur van de Nürburgring een leerschool was waaruit de meeste modificaties zijn voortgekomen. Daarop werd besloten het chassis verder te verstevigen en zijn er aanpassingen aan de voorste dempers, veren en de stabilisatorstang aangebracht. Dit om het rijcomfort te verhogen en de handeling te verbeteren, aldus Nissan. Ook krijgt de ophanging nieuwe camberbouten om de wielvlucht accurater aan te kunnen passen.
Jep, een kwaliteitsupdate waarbij geen wijzigingen aan het uiterlijk plaatsvonden. Zo rollen ze. Maar wie kunnen we over deze wijzigingen beter aan het woord laten dan de peetvader van de GT-R zelf? Precies. Daarom hier een FILMPJE waarin Kazutoshi Mizuno vanaf 03:30 uitleg geeft over de updates aan vierwielaangedreven Godzilla. Vanaf het voorjaar van 2013 gaat hij in de verkoop.
Megakix zegt
…gewoon de beste zijn in alles…dat is werkelijk een formidabele prestatie van Nissan ! Me love that car muchos !
voytekbe zegt
@Megakix: minus een mooie auto bouwen en minus het verschrikkelijk slecht afgewerkte en lelijke interieur?
Rijdt geweldig, ziet er niet uit.
Megakix zegt
@voytekbe: puur persoonlijk inderdaad…uiterlijk vind ik erg goed en spannend…interieur ook wat minder.
zeeuw zegt
volvov70 zegt
@zeeuw: meme abuse…
Joerek zegt
@zeeuw: Je plaatjes met tekst worden zo langerzamerhand nogal vermoeiend en niet vernieuwend…
timberleek zegt
@zeeuw:
that gtr of die gtr. niet dat gtr
SimonMc zegt
@timberleek: Hij heeft wel gelijk. De originele tekst is “Dat Ass”
timberleek zegt
@SimonMc:
ok dat wist ik dan weer niet.
is “Dat” dan een afkorting van iets ofzo?
SimonMc zegt
@timberleek: Geen afkorting. Hoe moet ik het zeggen, eerder spreektaal ofzo.
Een soort Hip-hop/Rap/Neger/Prison-lingo/Slang taaltje. You feel me bro?
BMW_Li zegt
Weer een mooie upgrade.
Wat ik mij wel nog steeds afvraag is of de wachtrij voor een nieuwe GTR nog steeds zo lang is. Vroeger moest je namelijk 2 jaar wachten op je nieuwe GTR
Anders bestel je nu bijvoorbeeld een nieuwe GTR 2013 en je ontvangt de auto pas in 2014.
berlinetta zegt
@BMW_Li: En in de tussentijd is er alweer een nieuwe upgrade
BMW_Li zegt
@berlinetta: Ja dat bedoel ik ook, maar ik weet niet hoelang de wachtrij nu is. Laatst hoorde ik nog een gerucht dat het 18 maanden is, maar weet niet of dat zeker is.
norge zegt
Krijg gewoon medelijden met die VA euh Porsche rijders.
solmatje zegt
@norge: Vraag me af of ze er van wakker liggen.. Maar wat kost zo’n GT-R 550 pk? 150k? Dan ga ik ook voor een GT-R..
kaasboerin zegt
@solmatje: Prijs/peekaas..
Lekker simpel hè?
solmatje zegt
@kaasboerin: Ja idd.. plus dat deze bak iedereen stront rijdt in die prijsklasse!
kaasboerin zegt
@solmatje: Ja, maar jij niet.
solmatje zegt
@kaasboerin: ok baas..
mout zegt
@solmatje: Vraag me af of jij al wakker bent.
Zoals altijd staat de prijs onder het artikel. 132.500 voor 530pk, 231.900 voor 550pk. Zou zo maar kunnen dat er dan iets meer aangepast wordt dan die 20 pk alleen.
solmatje zegt
@mout: Nu ben ik wakker! Ziek prijs verschil.. Als ik 250k te besteden had zou ik misschien toch voor een Gallardo of een 458 gaan..
bungabungastig zegt
@mout: alle versies hebben 550 pk. prijs id vanaf 135k, de 100k extra voor de egoist-uitvoering zit dacht ik vooral in luxe aankleding.
kickass zegt
@mout: Maar de Egoist is toch ook gelimiteerd?
mout zegt
@kickass: Ja, op 550 pk ;-)
mout zegt
@kickass: Zijn de meeste egoïsten niet een beetje gelimiteerd? ;-)
oli4k zegt
@solmatje: Prijzen staan in blokje onderaan het artikel. € 231.900,- voor de snelle uitvoering. Prijzige upgrade dus als hij werkelijk een ton duurder is voor 0,2 seconden sneller naar de honderd.
ej20g zegt
@norge: ik anders niet. Zou als Porsche rijder eerder medelijden hebben met R35 GT-R rijders omdat ze in een auto rijden die zijn “voorganger” niet goed opvolgt. Al heeft deze R35 GT-R geen echte voorganger. Maar het blijft wel echt een fantastische machine.
voytekbe zegt
@norge: Ja ze liggen erg wakker van het feit dat de Nissan aan de rode lichten in enkele tienden sneller aan de 50km/u gaat zitten. Geef mij maar de ’trage’ Porsche, dan rijd ik tenminste in stijl
imba zegt
@voytekbe: Nee, je rijdt dat voor lul…in een platgeslagen Kever met downsyndroom.
pieter-jan_catteeuw zegt
Zo moet dat. Wel jammer als je net een 2012 hebt gekocht en dan is die 2013 net iets beter. Voor een OCD auto en dito eigenaar is dat verschrikkelijk.
Porsche mag van mij nog steeds het AWD concept gebruiken voor een 959 revival limited edition GTR killer. Transaxle en AWD centre diff in de neus – twee cardan assen. Belangerijk is een full AWD diff met een actieve vermogensverdeling van ieder wiel gericht naar maximaal rubber gebruik, het elemineren van onderstuur en een RWD mimickende controle vd achterste sliphoek. Zo kunnen computer en chauffeur samen het utopische neutraalstuur benaderen.
En, om de GTR de loef af te steken, kan je de diffs met electromotoren beïnvloeden – ipv koppel platen – zodat je met recupperatie en effecientie werkt – ipv frictie en afremming. Hoe minder weerstand hoe meer vermogen en omgekeerd. Dus kan je met electromotoren de wielen afremmen of assisteren om de diff functie naar wens te beïnvloeden. Kan het op de satteliet wieltjes ve diff? Waarom niet? Dan moeten de electromotoren niet de snelheid vd assen zelf evenaren. Het zou de moeite waard zijn voor de patenten alleen al – ofniet?
En niet magnetische electro motortjes graag – zodat we niet onder de duim vd Chinezen zitten.
En maak het lekker breed en poreus als de 959 of zijn moderne equivalenten bij Techart en Gemballa. De 918 mag wel niet vernederd worden dus maak het een lichtgewicht ipv een peekaa monster. Misschien zelfs eentje zonder turbos. Dan doen de tuners achteraf wel. Zolang de 911 maar de GTR kan evenaren.
zeeuw zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
dondeboer zegt
@zeeuw: Ben jij 5 jaar oud?
solmatje zegt
@dondeboer: Dat wel denk ik, maar plaatje klopt :)
gedwongenleaser zegt
@solmatje: plaatje slaat werkelijk nergens op, is alleen bedoeld om te proberen iemand -die iets verteld wat hij/zij niet snapt- in de zeik te zetten.
solmatje zegt
@gedwongenleaser: ik neem het terug
Lucb zegt
@gedwongenleaser: en om plusjes te krijgen
tunefuldjmike zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: bedankt voor de pijn in me kop…
SimonMc zegt
En schijnbaar als je nu L1, R1, L1, R1, Links, Links, Rechts, Boven drukt, kom je rechtstreeks bij de eindbaas.
flippert zegt
Alsof er nu wel iemand is die dit rare freakding wil kopen. Een soort Star Wars robot met een Aldi logo erop. Ik blijf het herhalen: in het sportwagensegment telt het merk en niet de specs. De enige reden waarom Nissan dit ding maakt is omdat ze hopen dat het het Vinex-burgerlul imago van hun merk ietsje opvijzelt. Dat geen hond ‘m wil hebben op een enkele nerd na nemen ze op de koop toe.
super zegt
@flippert:
in monaco rijden er anders een behoorlijk aantal rond
mashell zegt
@flippert: Dat zegt meer over jou dan over Nissan. Nissan heeft een lange traditie van leuke betaalbare sportwagens. Ja ze hebben een vinex imago maar dat is ten onrechte want ze zijn stukken leuker dan welk ander Japans merk dan ook. Nissan durft nog wel eens iets geks te brengen. Je hebt een punt dat bij sportwagens het merk belangrijker dan de specs is, maar dat doet niets af aan de prestatie die Nissan neerzet. En nee, ik werk niet bij de PR afdeling van Nissan en heb al geen 10 jaar meer een Nissan.
flippert zegt
@mashell: ik woon inderdaad niet in een Vinexwijk, nee..
redbeams zegt
@flippert:
Het merk telt en niet de specs???
Vertel dan maar eens waarom de porsche niet met een 1.2tsi geleverd wordt…al zou dat een boxer zijn?
lamborgfan zegt
Leuk man zo’n playstation GTR!
5 laps remaining.. You won the race from a porsche 911 turbo!
Neh.. Dankje blijft een zwaar ding, niet mijn type auto! Slimste jongetje van de klas is niet/nooit de leukste..
Ram-G-maN zegt
Plaatje van een trotse vader met zijn nieuwgeboren zoon. :-)
flippert zegt
@AutomotiveDesigner: chinees trotseert Sandy, klampt zich aan auto vast?
Freewarefreak zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flippert zegt
@Freewarefreak: oh ja, klopt, Sandy is alweer overgewaaid
notsobig zegt
Kom maar op met die GTR, mogen de anderen wel bitchen over emoties en playstations terwijl ze alleen de achterlicht van de GTR kunnen bekijken in hun veel te dure bak!
Denk dat ik dan de grootste glimlach op m’n gezicht zal hebben…
flippert zegt
@notsobig: 99% van je medeweggebruikers rijden gewoon van a naar b en hebben niet eens door dat jij de hele tijd krampachtig bitchy bezig bent je achterlichten aan ze te laten zien, potloodventer!
Zo vermoeiend altijd, al die kleuters die meteen denken dat je ‘een wedstrijdjuh’ wilt doen als je eens wat vlotter optrekt dan de rest, nerds..
sanjo120 zegt
Wel mooi als je een 5 jaar oude gt-r hebt je hebt nog steeds het nieuwste design! Naar de halfords wat ledjes in die bumper en je kunt er weer 10 jaar tegenaan.
Flatfour zegt
Waarom ze bij zo’n auto niet gewoon dry sump toepassen is mij een raadsel?
heidekonijn zegt
Zo moet het. Zo onderhoudt een serieuze autoproducent zijn vlaggeschip en technologiedrager. Hulde.
w0o0dy zegt
UPDATE: Skiddmark.com meldt:”The 2012 model recorded a 7:21 min lap and 0-62mph acceleration of 2.8 seconds and now the 2013 GT-R has raised the bar still further with a lap time of 7:18.6 min and 0-62mph acceleration of 2.7 seconds.
*Applauds Mizuno!