
Alwéér een artikeltje over de Junior Furiosa 147-opvolger? Jep, want er zijn dit keer spyshots opgedoken waarbij je de verhoudingen wat beter kan zien. En ik moet zeggen dat ik ‘em niet enorm vind meevallen. In tegenstelling tot talloze impressies, lijkt de 147-opvolger namelijk een stuk ronder te worden. Of is het alleen even wennen?
Goed, een auto in een zwart skipak ziet er natuurlijk nooit echt veelbelovend uit. Gelukkig hebben Italiaanse Alfa-freaks van 147virtualclub er een aantal velgjes onder gesjopt. Op die manier ziet het er al een stuk schappelijker uit.
Nu is het alleen nog even deze plaatjes op de voor- en achterkant plakken en we weten hoe hij er definitief uit komt te zien. De 147-opvolger lijkt (i.t.t. eerdere berichten) pas op de Autosalon van Parijs geïntroduceerd te worden, maar wellicht weet Alfa Romeo ons in Genève te verrassen.
Met dank aan Ilquadrifoglio voor de tip!
NIET DOEN ALFA!!..
dit is toch niets voor alfa?? kom on..
ze gaan zich verlagen tot peugot/citroen/toyota niveau..
serieus.. niet doen!!!
WAT IS ER MIS MET TOYOTA????
Dit ziet er goed uit zo! Ben benieuwd..Alfa is goed bezig de laatste tijd.
Die voorkant is niks, waar zijn de normale Alfa lampen gebleven?

De lampen staan wel bij de 8C
De rest is wel mooi
dit is wel serieuuuus ingepakt
Is die onderste geen Junior? Die daklijn lijkt heel anders te lopen…
wordt denk ik wel een leuk wagentje… uiterlijk wat truttiger dan de 147, de neus doet mij bestwel aan een 500 denken. Leuk voor de vrouw ;) de man neemt dan toch eerder een GT… of een volvo :o :P
@Robbie;
dit zou de ‘Junior’ moeten worden…
Nog een maand…………..
dit ziet er toch best gelikt uit. heeft iets van de 8C weg en dat is nix negatiefs!!
@robbie: is de onderste geen photoshop? ;)
@mezelf: hij oogt alleen iets te hoog…
Op Geneve zal een prototype staan…
Dit wordt de concurrent voor de Mini/A1…
hij wordt mooi, geen zorgen, die test auto is wel heel heftig ingepakt, de koplampen wordt wel even wennen denk ik, maar daar kan eigenlijk pas over geoordeeld worden als alle tape eraf gehaald is..ik geloof er wel in..en ik vind ook, met een toyota is idd niets mis behalve dan dat ze een beetje saai aan de buitenkand zijn en uber-mega-saai aan de binnenkant!!
Ha! Volgens mij gaat Alfa zich hiermee echt belachelijk maken…
Kan iemand mij uitleggen wat ik eigenlijk tegen italiaanse auto’s heb? Enig idee?
goed zo .. veel 8C lijnen overgenomen .. zal ongetwijfeld de nieuwe alfa-look worden ..
Waarom staat er in het artikel dan 147 opvolger :S
Maar vergelijk de laatste 2 foto’s eens dat zijn toch duidelijk 2 verschillende foto’s, of zie ik dat nou verkeerd?
Che bella macchina!
@Ilquadrifoglio
concurent voor de Mini?
meer concurent voor de Fiat GP : P
Clio, Fiesta, 207 etc…. Dit is toch geen retro auto?
@kooskoets
psies… dit is een Grande Punto.. met een Alfa sticker erop!
@lincoln
Bespeur ik daar enige sarcasme. :)
@ Robbie: Omdat hij waarschijnlijk de 147 gaat opvolgen..? :) En de laatste foto is een rendering (of hoe het ook heet) denk ik.
Jammer dat ze dan weer het hele concept van de 8C uit gaan melken voor de normalere personenauto’s. Zo wordt die 8C ook een stuk minder exclusief vind ik.
Waarom staat er in het artikel dan 147 opvolger :S
@Robbie;
De 147 krijgt twee opvolgers. De Junior, die iets kleiner dan de 147 zal zijn en de 149 die behoorlijk wat zal gaan groeien.
ik ben er nog niet kapot van maar dat kan nog komen
alfa bouwt altijd mooie auto’s dan zal dit ook wel wat worden!
ronde achterlichten is best koel
sorry hoor maar de 149 ( 147 opvolger ) en de junior zijn niet dezelfde auto ze , dat jullie dat nog steeds niet inzien :s
Dan is de 149 toch de opvolger en de “Junior” een nieuw model ;)
Deze auto auto krijgt dezelfde prijs als de Mini.
En piep zei de muis in het vooooooorhuid……sorry vooooooorhuis
Begrijp trouwens ook niet waarom men het steeds heeft over TWEE opvolgers voor de 147. Ofwel de 149 is de opvolger en is de “junior” een nieuw model óf de “junior” is de opvolger en is de 149 een nieuw model.
Hoe plaats je foto’s? In ieder geval staan er al heel realistische foto’s op autoweek.nl….
Die Rick Dos weer :D
Zo ziet hij er dus uit zonder “skipak”:
Dit is volgens mij een prototype van de junior en daarmee geen opvolger voor de 147…. De 149 gaat juist een maatje groter dan de 147 en moet dan een concurrent worden voor auto’s als de A3 (sportback), 1-serie, Volvo C30 en duurdere uitvoeringen van de populaire hatchbacks als de Golf, de Leon. En natuurlijk de nieuwe Lancia Delta, voor het formaat moet je dan ook aan die auto denken….
Deze auto is eerder de maat van de Bravo/Grande Punto en moet je zien als de opvolger van de oer-junior, maar ook de Alfa Sprint waarbij de normale Hatchback de 33 was.
Je kunt nog vrij weinig zeggen over de auto, behalve dat de vormen de auto klein laten lijken…. Kijk naar de man achter het stuur…. klein kereltje? Kijk eens naar de uitlaten…. dat lijken wel rietjes…. ik denk dan ook dat de auto stiekem een stuk groter is dan ze nu lijkt….
Qua styling komt het vast en zeker goed…. het blijft een Alfa.
ziet er een beetje soft uit vind ik eiglijk, ze mogen hem wel wat agressiever maken..
Ik dacht dat het zo was:
– De Junior-die-geen-Junior-gaat-heten is de opvolger van de driedeurs 147, klein en sportief. Een Mini-concurrent zonder het retrogedoe.
– De 149 is de opvolger van de vijfdeurs 147, wat groter dan de 147 en minder sportief dan de Junior.
De 149 zal er dan alleen als vijfdeurs komen, en de ‘Junior’ als driedeurs. Zo zijn het toch beide opvolgers van de 147?
Euh ja, omdat er dus 2 opvolgers zijn he Rik Dos …
De Junior is kleiner dan de 147, de 149 groter. Je zou dus kunnen zeggen dat er 2 opvolgers zijn … ofwel dat er helemaal geen opvolger is, er gestopt wordt met de 147 en er 2 nieuwe modellen komen. Wat maakt het eigenlijk ook uit ^^
Kheb er een positieve kijk op, hij lijkt niet zo agressief maar eerder leuk. De achterkant vind ik er in alle geval al zeer goed uitzien. Afwachten maar :)
Zonder skipak ziet hij er zeer goed uit.
En dat hij enkele trekjes van een 8c heeft is toch alleen maar positief, want dat is toch een pracht van een wagen.
@Citrofiel ik denk eerder zoals bij Seat…. er is geen driedeurs Leon, alleen brengt Alfa een sportievere auto met 3 deuren als tweede model…
Ja, het zou kunnen dat er mensen uit een 3 deurs 147 overstappen naar de “junior”, maar die reden eerder een 3 deurs 147 omdat ze de deuren niet nodig hadden en omdat ze de kleinste/goedkoopte Alfa wilden/konden kiezen. Mensen die kozen voor bijvoorbeeld de GT wilden ook graag een iets sportiever alternatief dan de 156… maar het is zeker niet hetzelfde model…. en de GT is dus ook niet de 2 deurs opvolger van de Alfa 155….
Ik begon me net af te vragen hoe het eruit zou zien als ik een 8C in een pletter zou doen. Ziehier: instant antwoord. :)
En een 8C met andere proporties hoeft zo slecht nog niet te zijn…
@ w0o0dy:
Correctie: De Sprint was de coupe uitvoering van de Alfasud en niet de 33.
@Marvin: klopt, foutje
@Marvin: Maar ook weer niet……
“In 1983, the car received a minor facelift, to coincide with the release of the Alfa Romeo 33. This involved a multitude of changes, notably a change from chrome to plastic bumpers, new headlamps, new hood and grille, different materials and some elements in cabin. Sprint also got a platform upgrade, which was now on the same as that of the Alfa Romeo 33 (1st generation till 1990). This means Alfa 33 (1st generation) and Sprint 83-89 share practically the same mechanics.[3] This state of things is important in renewing old Sprints, since 10 times more Alfa 33 were produced.”
@Lennart
Mij maakt het geen ene rooi biet uit! Maar kom dan niet met kromme verhalen. Het moge ook hier duidelijk zijn dat het onduidelijk is. ;)
@Omar Paha
Normale alfa koplampen? bestaat dat dan ;) Kijk eens even naar de geschiedenis het merk, je zult koplampen in alle soorten en maten treffen.
voor sommigen onduidelijk, voor anderen zo duidelijk als het maar kan… ;)
Er lopen momenteel 3 projecten bij Alfa betreffende nieuwe modellen.
Progetto 955, de ‘junior’ op basis van de Grande Punto die hoogst waarschijnlijk in Genève onthuld zal worden en na de bedrijfsvakantie in Augustus in serieproductie zal gaan (zie http://www.progetto955.com)
Progetto 940, de formele opvolger van de 147 op basis van de Fiat Bravo die waarschijnlijk in Parijs of in Bologna het daglicht zal gaan zien
Progetto 941, de opvolger van de 166, de 169.
Daarvan gingen de geruchten dat ie vorig jaar al in Genève zou staan, maar dat feest is niet doorgegaan.
De 159 GTA heeft projectcode 939, de 8C competizione had projectcode 920.
Die projectnummers zie je naderhand terug in de chassisnummers van de serieproductie. De vorige Spider en GTV hadden projectcode 916. Alle chassisnummers van Spiders en GTV’s geproduceerd tussen 1995 en 2006 beginnen met ZAR916
Nou Sebastian, met die opmerking geef je er blijk van te weten hoe het zit…. ;)
Please enlighten me (us) ;)
Oh.. het is http://www.progetto955.it.
Scusa.
btw. liever deze nieuwe junior dan de mini.
vergeleken met de nieuwe alfa komt bij mij de mini over als een damestoilettasje… :)
@ rick d. en allen die dit niet snappen, en rick d.
nieuw! j u n i o r!! (klein)
opvolger 147! de (tromgeroffel) 1 4 9 !! (groter)
Mooi! Nu we dat hebben opgehelderd zullen we dan ALSJEBLIEFT niet meer refereren aan de 147 als we het over de Junior hebben?
Ja? Afgesproken? Mooi…. :D
@ rick dos
;) de junior is alleen qua formaat wel weer net een 147 :P
@sebastian
En het was net zo duidelijk…… *diepe zucht* ……. ;) :P
@Ilquadrifoglio
Als dat hem niet wordt (zwarte versie) dan zijn ze gek bij Alfa, dat is ver weg de vetste uitvoering en een potentiele klassieker!
gr Max
eh, de Sprint is echt een Alfasud en geen 33. Ken ze allemaal: Sprint, Sprint Veloce en de QV ………….
Als het nou een beetje deze kant opgaat wordt hij best wel leuk. Vind de punto erg leuk dus het is een goede basis. http://www.worldcarfans.com/9080211.005/alfa-romeo-duetto-will-get-back-to-life-and-to-the-usa
Volgens mij wordt hij niet zo als op de foto’s hoor, ik denk dat hij nog gecamoufleerd is. Denk ik hoor. Lijkt me zo.
@Turbopaultje: De oorspronkelijke Sprint (de alfasub sprint) is inderdaad gebaseerd op de Alfasud, maar…..
Vanaf eind 1984 zit er een 33 onderstel en 33 voor wielophanging en 33 achteras onder de auto’s….
“At the end of the 1984, Alfa Romeo adapts the floorplan of the Alfa 33 to the chassis of every new Sprint. From then on, all Sprints have a modified front suspension with outboardly mounted disc brakes and the rigid rear beam axle of the 33 with brake drums.”
Bodemplaat 33 was nog steeds base van de Sud. Hoezo adapts voor de Sprint ? Gezwets.
De ” verbeterde” wielophanging van de 33……en een handrem die wel werkte, op de trommels (…..) achter.
Mijn mini-theorie:
De 159 is gebaseerd op de revolutionaire 156. Waarbij b.v. de 159 de prachtige koplampen van de 3 kleine lampjes introduceerde terwijl iedereen enorme plastic bon-bon dozen monteerde op de voorgevel.
Deze ‘Junior’ wordt geinspireerd op de 8C, dat is iedereen duidelijk.
De 8C is wel een mooi ontwerp, maar wel heel klassiek.
Ik denk dat de 8C daarom te weinig vernieuwend is als uitgangspunt voor de Junior. Het zal geen spectaculaire Alfa te worden.
DAT is onzin
de 159 is niet gebaseerd op de 156
De 159 is gebaseerd op het epsilon platform van GM dat ook gebruikt wordt voor Opel en Schaab
Het voorsmaakje wat ik op volgende sites zag deed me watertanden :
http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2006/12/alfa_junior_spec.jpg
http://www.motorauthority.com/wp-content/uploads/Alfa_Romeo/Spy/QRT614_02AlfaJunior_big.jpg
Echter, wanneer ik de foto’s met skipak zie, dan blijft er weinig over van die droom. Of komt dat nu net door het skipak ?
Ik had de Junior breder en sexier verwacht boven de voorwielen, maar nu is hij precies op die plaats even saai en strak als de Grande Punto.
Of zie ik dat nu verkeerd ?
http://alfasud.alfisti.net/
@ TweetyV6
Jij schrijft de grootste onzin!
De Alfa Romeo 159 staat op het Premium platform, wat alleen door Alfa Romeo wordt gebruikt.
@Ilquadrifoglio
Het GM/FIAT premium platform bedoel je toch?
http://en.wikipedia.org/wiki/GM/Fiat_Premium_platform
@ Rick dos
Klopt als een bus…
Dus dan is het niet de grootste ozin maar een beetje onzin. ;)
@TweetyV6
Ik had het over het ontwerp niet over het platform.
Qua uiterlijk zeer geslaagd….als de kwaliteit up to par is….zal Alfa hier zeker goed mee gaan scoren.
@ Rick dos
Voor jou waarschijnlijk wel, voor een Alfist niet ;)
@Ilquadrifoglio
Aha! ;)
Mooie auto, maar die laatste foto ziet er wel erg nep uit. (velgen en raamvormen)
Over die naam, laten we lekker orgineel doen en hem “tractzioné avantus” noemen…
Hmm, dan heb ik toch liever de 147 van nu..
@ilquadrifoglio:
Het platform van de 159 is een afgeleide van het epsilon platform van GM.
Ik heb er zelf aan meeontwikkeld in 1999-2001 toen ik bij TRW in Heerlen werkte waar wij het ABS+TC & ESP ontwikkelden voor de Opel variant.
Heb je je al eens afgevraagd waarom er geen Arese V6 meer in de Alfa’s ligt maar zo’n klote GM blok ? En waarom o.a. Saab en Opel Fiat Diesels gebruiken ?
Allemaal nog naweeën van de (gelukkig) mislukte samenwerking tussen GM en FIAT
krijgt een erg sportieve lijn, met name de zijkanten. maar ik me niet aan het fijt onttrekken dat de voorkant erg smal en hoog lijkt. ja niet helemaal in balans met de achterkant. bij de eerste foto als je vluchtig kijkt lijkt het net een iets grote FIAT 500. ik vind het een best geslaagd design. maar de prijs zal wel stevig worden.
Check deze link op progetto955.it Hier zie je ongeveer hoe groot de Junior, 147 opvolger, wordt in vergelijking met de Grande Punto.
http://www.progetto955.it/index.php/scoop-in-anteprima-le-immagini-del-primo-muletto-della-junior
@ TweetyV6
Ik denk dat Ilquadrifoglio dat wel wist… ;)
weet je wat ik denk? Dat deze Alfa met zijn bravere vormen misschien eindelijk eens wat vrouwen gaat aanspreken. Want dat doen de 159 en de GT absoluut niet. De 147 wel een beetje, maar misschien kan met dit Junior-model gemikt worden op de vrouwelijke helft van de bevolking. Of is dit onzin?
Wat een geleuter, de junior is gewoon een extra model he.
Blij hem eindelijk eens te zien, wordt duiudelijk vetter dan een mini.
En echt geen vrouwenauto zoals ik net las.
WEET IEMAND AL IETS OVER HET GEWICHT VAN DE AUTO??
quadrifoglio, jij zal het wel weten vermoed ik :)
n
Wat heeft die woody vreemde maat vergelijkiingen, is het niet de huidige 147 die het opneemt tegen A3, 1 reeks, bravo.
Daat komt de junior dus onder (mini, A1,..)
De 149 zal gewoon een wat uit de kluiten gewassen 147 zijn, die de huidige concurrentie op alle vlakken zal verslaan.
Zo simpel is het.
Zelf heb ik nu een 147, geen idee welke van de twee de volgende gaat worden, een heel snelle junior of een heel stijlvolle 149.
Die woody blijft me verbazen, nu is een driedeurs 147 ineens voor wie geen vijf deuren kan betalen????
Ik kies voor drie deurs omdat dat veel cooler, mooier en fijner instappen is.
Plus het sportievere gevoel en uitzicht.
Wat kraam jij er toch allemaal uit?
@IlCuoreSportivo ik zei niet dat het een vrouwenauto is. Ik zei dat deze auto misschien ook wel eens vrouwen kan aanspreken, iets wat volgens mij met de huidige modellen minder goed lukt.
Hier kan ik niets uit opmaken, dus ik hou mijn toot.
die achterlampen. BOLLEN PAKKEEUUHH!
Een 147 doet het toch goed bij de vrouwen, in belgië toch alleszins, heel goed zelfs. En 156 ook.
Trouwens voor de vrouwen is er lancia tegenwoordig.
IlCuoreSportivo: je leest het verkeerd…. try again. “Ja, het zou kunnen dat er mensen uit een 3 deurs 147 overstappen naar de “junior”, maar die reden eerder een 3 deurs 147 omdat ze de deuren niet nodig hadden
Een kleinere Alfa was er niet en een sportieve coupé ook niet voor dat geld….
Klar ken ik die Sudwebsite. Sterker nog ik ken die hele auto meer dan goed………..
Ik heb hier het type 145 nog niet horen vallen dat met 4,06 meter in z’n laatste gedaante ongeveer de maatvoering is van de toekomstige “Progetto 955”. De Fiat GP waarop de 955 is gebaseerd heeft een lengte van 4,03 meter.
Mooie opvolger van dit bommetje!
http://farm1.static.flickr.com/71/204383874_9c608adbee_o.jpg
Hmm, jammie. Wat blijft zo’n 145 met lage neus toch een lekker modelletje. Zo’n lage neus als de 145 heeft zal de ‘Junior’ helaas never krijgen…
Lage neus of niet, zal er toch veel beter uitzien dan de 145.
145 is tof, maar toch de minst interessante alfa van de laatste 15 jaar vind ik.
Waarom vind jij die het minst interessant? Looks, techniek, rijgedrag, kwaliteit?
Een 33 was nog sportiever, de gtv en spider zijn cooler, de 156 was veel mooier, de opvolger 147 is algemeen omschreven als een hele stap voorwaards.
De 166 is magnifique, om maar te zwijgen van de gt.
En er is nooit een snelle versie van geweest.
Wel fijn met boxermotor. Maar toch de rest was interessanter.
En het is me spijtig genoeg opgevallen dat het de alfa is die het snelst zijn weg naar de afbraak wist te vinden.(spijtig).
Heb jij der één raspaardje?
Blijft veel beter als een golf 4 ofzo hoor, een alfa is een alfa natuurlijk.
De andere alfa’s zijn gewoon sterke concurrenten.
Ik heb er 1 idd… :) Laat ik eens je argumenten proberen te weerleggen.
– Een 33 was nog sportiever; lichter en lagere zitpositie maar ook ROEST… Echt een Alfa van voordat Fiat zich er echt mee bemoeide.
– De gtv en spider zijn cooler; en duurder, niet betrouwbaarder maar natuurlijk een heel ander type auto. De Spider is net zo slap, de GTV natuurlijk zo onpraktisch als wat.
– De 156 was veel mooier; kan ik in meekomen maar over smaak valt niet te twisten. Ook de 156 is inmiddels in de afbraak en uitgerust met dezelfde techniek als een late 145 (die ik dus heb met een 1.8TS met 152 trappelende paardjes gemeten op een betrouwbare rollenbank….)
– De 166 is magnifique, om maar te zwijgen van de gt; way andere league natuurlijk en de 166 is meer een cruiser. Allemaal minder puur rijden.
-En er is nooit een snelle versie van geweest; pardon? Ok, niet echt snel maar snel genoeg. Wel goed schakelen natuurlijk maar boven de 4000rpm is het feest. Een gewichts-pkverhouding van +- 7,5 kg/pk is best netjes.
-Wel fijn met boxermotor. Maar toch de rest was interessanter; een 145 met boxermotor kwam juist niet uit de verf vanwege het gewicht. Heb je ooit met een 145 TS gereden?
-En het is me spijtig genoeg opgevallen dat het de alfa is die het snelst zijn weg naar de afbraak wist te vinden; heb je gelijk in, dat wil ik niet ontkennen. Maar ook de 156 is aan de beurt vanwege de lagere prijzen. Kortom, inherent aan het ouder worden van het model. Mijn bella is 1 van de 36 geleverde 145 1.8TS uit 2000 en helemaal origineel op een paar verbeteringen na dan (cognac lederen interieur, veerpootbrug, andere einddemper en chip)
– De andere alfa’s zijn gewoon sterke concurrenten; ik vind de late 145 juist een geweldige auto voor z’n tijd: het combineert betrouwbaarheid met betrokken worden bij het rijden (itt Astra, Escort, Golf III/IV, ZX/Xsara). Maar NL wil natuurlijk rijden in saaie auto’s.
Om je een beeld (en geluid!) te geven bij dit alles :) :
http://i6.photobucket.com/albums/y234/raspaardje/Alfa%20145/DSC04032.jpg
http://s6.photobucket.com/albums/y234/raspaardje/Alfa%20145/?action=view¤t=MVI_1350.flv
Groot genoeg om 3 mensen inclusief racefietsen in te vervoeren of 4 man met bagage en ski’s op wintersport. Met een 61 liter brandstoftank kom je ook nog eens ver (gemiddeld 1 op 12,5).
Nu jij weer…. ;)
Jaren geleden heb ik een gehuurde 1.4 TS op de Autostrada over de 200 gejaagd en dat ding bleef strak sturen. Dat deed jaren daarvoor mijn QV echter ook al……………..logsich.
Zojuist geplaatst op http://www.progetto955.it/index.php/foto-spia-della-junior-in-catena-di-montaggio/ de carrosserie van de ‘Junior’.
Ja leuk, zullen we elk onderdeel van een nieuwe alfa afzonderlijk laten lekken? Djeez, het kost die gasten al minimaal 10 jaar om een nieuw model op de markt te zetten, gaan ze ook nog eens maanden (zo niet jaren) lang die fucking spyshots uitmelken. Boring….
Oke je hebt een zeer mooie alfa, maar ik blijf toch bij mijn mening. Ik heb er gewoon de minste … mee.
P.S de 156 heb ik toch nog niet veel gespot op de afbraak. Maar ja, een standaard 156 mag voor mij naar de schroot, als de mooie maar overblijven is het goed.
Citaat: ” een standaard 156 mag voor mij naar de schroot, als de mooie maar overblijven is het goed………..”
En dat noemt zich hier een Alfist………………. what a joke.
Het leuke vind ik dat de 33 weer eens besproken wordt,
Begint in mijn ogen toch echt een cult auto te worden, en het leuke is ik heb een punt gave 33 1.7 16V QV uit 1994 als rijders auto echt waanzinnig.
Ik weet dat Alfa Romeo voor de ontwikkeling van het onderstel altijd naar Lotus kijkt, ik weet van mijn 33 dat toen deze werd ontwikkeld Alfa een oude Lotus Elan gebruikte als banch mark voor het onderstel.
Het onderstel was al super goed omdat dit nog van de Alfa Sud afstamd en nog is ontwikkeld door ex Autodelta baas Carlo Chiti. De Boxer motoren zijn ontwikkeld in samen werking met Porsche dit komt natuurlijk door Rudolf Hurska die lang voor Porsche heeft gewerkt en de taak kreeg begin jaren 60 een compacte Alfa Romeo te ontwikkelen dit werd de Alfa Sud.
De nieuwe Junior zal gebruik maken van het Abarth Punto onderstel en krijgt ook TJET techniek alleen heet dat bij Alfa JTB de nieuwe 149 opvolger van de nu nog in productie zijnde Alfa 147 gaat gebruik maken van het Fiat Bravo onderstel. Wat ooit weer bij Alfa Romeo vandaan komt omdat het Fiat bravo onderstel eigenlijk een door ontwikkeling is van de Alfa Romeo 155 en dat was weer een door ontwikkeling van de Fiat Tipo.
Maar als ik tegenwoordig in de nieuwe Alfa’s rijd mis ik toch die emotie een beetje van de wat oudere Alfa’s zeker de 159 is een hele goede degelijk in elkaar zittende auto maar mist de feeling van mijn 33. Die je echt op en over de grens kunt rijden zonder dat hij bijt.
Blijven geweldige auto’s die Alfa Romeo’s en ik moet zeggen ik ben heel blij met de Italianen want de fabrikanten beginnen weer saaie auto’s te maken kijk maar naar de nieuwe Laguna de nieuwe Audi A4 het is allemaal een beetje het zelfde een ontwikkeling van het vorige model. De Jappaners nog erger met een paar uitzonderingen.
Squadra Corse
Even wat puntjes op de i zetten………..
Het was Rudolf Hruska en niet Hurska. Chiti assisteerde het Sudproject en was niet de onderstelspecialist. Hij was idd. chef/brein van Autodelta.
De nieuwe Lotus Elan ( FWD) was de benchmark en niet de oude Elan (RWD) voor Alfa FWD concepten. Lees hier meer over de roemruchte historie van de Sud:
http://alfasud.alfisti.net/ase.htm
weer een voorwielaandrijver er bij ;)
@ Squadra Corse
T-JET is niet hetzelfde als JTB… JTB is direct ingespoten en T-JET niet.
@Raspaardje;
Zet eens een paar van die filmpjes op Autojunk Raspaardje, en gauw een beetje…
Ja, paultje. ze zeggen hier dat er veel 156’s bij het schroot staan, ik heb het liever ook niet hoor.
Da´s andere taal. Iedere std. 156 is nl. mooi in de ogen van een ware Alfist.
@evo
Waarom? Niet iedereen hoeft te zien dat het raspaardje af en toe goed opgezweept wordt….
@IlCuoreSportivo
Dat kan natuurlijk maar misschien is dat wel onterecht…. ;) Tip: ga er eens mee rijden en laat je verrassen.
Heb er 300000 km mee gereden :)
Maar wel met leer, sportpack…
Eene, de mooiste (zwart met rood leer) heb ik zelf naar het schroot geholpen na een koprol, das echt zonde, prachtige wagen was dat.
Kijk eens op deze link uit Italië
Denk dat dit het ware beeld is, wel zeer geslaagd. :)
Tja paul, das waar, maar als er naar het schroot moeten, dan toch liefdt eerst de minst mooie.
Ik vind de 156 ook geweldig hoor, das de wagen die me tot alfist heeft gedoopt dus…
Boeiende site is dat, van deze ben ik iets minder overtuigd, de 169.
Hoho, niet echt overtuigd van de neus van de 149.
Volgens insiders gaat deze auto Alfa Romeo Mito/Milano genoemd worden.
Afwachten maar…
Thanks voor de info Q!