







Net hadden we nog een introductie van een snelle Renault op het circuit van Monaco, nu scheuren we even door naar de Nürburgring waar het doek van de vernieuwde Nissan GT-R Nismo af is gehaald.
De nieuwe Nismo is uiterlijk te herkennen aan dezelfde nieuwe voorbumper die ook de huidige gewone GT-R siert. De grille is groter gemaakt om meer lucht naar binnen te slokken, zonder dat dit ten koste gaat van de aerodynamische efficiëntie. De motorkap is versterkt zodat deze niet vervormt door de krachten die loskomen op hoge snelheid. In tegenstelling tot bij het standaardmodel zijn de bumpers van de Nismo opgetrokken uit carbon. Nissan claimt dat het nieuwe model de meeste downforce genereert van alle Nissan’s ooit, ever, inclusief de Leaf.
Aan de binnenkant profiteert de Nismo ook van de verbeteringen die aan de gewone Godzilla zijn aangebracht. Daardoor voelt het interieur meer preeeemijum aan met hier en daar extra stukjes alcantara. De knoppenmêlee van de eerste GT-R’s is ook flink teruggebracht van 27 naar 11 knopjes. Een 8-inch touch display neemt nu vele functies voor zijn rekening.
Onder de kap huist nog altijd de ‘VR38DETT’. Deze 3.8 liter grote V6 schopt het in Nismo-trim tot 600 pk. Elke VR38DETT is volgens Nissan in een schone ruimte gemaakt door ‘TAKUMI’-vaklieden. Geen stoffige garagebox met transmissie-olie op de vloer en de Liqui-Moly kalender van drie jaar geleden aan de muur dus. Op elke motor prijkt dan ook de naam van een Japanse motorbouwer op een stuk aluminium.
Datsun claimt dat het indrukwekkende monster nu nóg lichtvoetiger is doordat de versterkte carrosserie aanpassingen aan vering en demping mogelijk heeft gemaakt, waardoor de GT-R nog sneller tussen pylonnen kan slalommen dan voorheen. Onduidelijk is nog of Jeremy’s nek het aandurft om nog eens in te stappen voor The Grand Tour.
-edit: dank u, wordt inmiddels gefixt-
@henk123456:
On-topic: ja, een nieuwe GT-R. Gaaf ding, belachelijk snel en in vergelijking met de concurrentie vaak sneller en goedkoper. En toch kan ik het geen supercar noemen. Ik weet niet wat dat is, het zal ook tussen mijn oren zitten misschien maar toch lukt het me niet..
En hoe goed de GT-R ook is, de R34 is wat mij betreft veel iconischer.
@viezefreddyw: In principe zit er niet zo veel verschil tussen alle GT-R’s. Zowel de R32, R33, R34 en R35 konden het de veel duurdere concurrentie flink lastig maken op elk circuit. Het verschil is wel dat de R35 standaard het vermogen al heeft, bij de vorige met RB26 moest je ze even kietelen. Als de R36 komt, met hybride aandrijflijn, windmolens op het dak en zonnecollectoren op de achterklep vinden we de R35 weer iconischer worden.
@willeme: Juist omdat ze zo kietelbaar zijn zodat ze de supercars het lastig maken, maakt ze zo immens populair. En ja, de R35 zal inderdaad ook een nóg iconischere status krijgen wanneer zijn opvolger er is met de hybridetechnieken. Maar voor mij persoonlijk is hij niet zo iconisch. Ik heb er eigenlijk niks mee omdat ik hem niet mooi vind. De techniek kan ik wel erg waarderen.
@viezefreddyw: Ik vind de r35 nu al iconisch. Die heeft binnen no-time naam gemaakt in heel de wereld. Waar de r34 vooral imports zijn, wordt deze wereldwijd met open armen ontvangen, en dat voor die prijs! En laten we niet vergeten hoe bijzonder iedereen het vond dat dit ding het iedereen heel moeilijk maakte van 0-100, in een Nissan.
De r35 heeft echt mijn hart gestolen, een geweldig en veel goedkoper alternatief voor een Porsche 911, daar zijn er niet zoveel van
@87sandyd: Begrijp me niet verkeerd hoor, de R35 is zeker een zeer speciale auto. Zeer indrukwekkende cijfers in combinatie met hoogstaand techniek onder de motorkap. En dat is voor een merk als Nissan (waar overigens niks mis mee is), een zeer knappe prestatie. Maar ongeacht hoe goed hij en snel hij ook is, ik kan het maar niet een supercar noemen. Maar daarom zeg ik, het zal wel tussen mijn oren zitten..
@viezefreddyw: ik voel je :P Er mist een soort charisma dat een 911 wel heeft, of een Corvette of een ouwe 360. Tuurlijk is ie snel, ja ik zou er graag in rijden. Maar zonder dat snelheidspotentieel, wat hou je dan over???
@viezefreddyw: het is ook geen supercar. Het is een snelle gt.
@rolov: een snelle gt..ja natuurlijk.Het is wel een supercar.
@pikes83: Het is een auto..
@pikes83: nee het is geen supercar. Een aventador is er een en een carrera gt is een super car . Een Porsche turbo noem je ook geen supercar. En een gtr heeft meer kofferruimte dan een turbo.
@viezefreddyw: dan moet je er een keertje in rijden….super car weet ik niet , maar wel brute sportsauto
“Datsun claimt”….. Wel kek bakkie
Je hebt sportauto’s en heel snelle auto’s zoals de GT-R.
Retegaaf toch!
Binnenkant echt beter dan de vorige. En dat van die motorkap die vervormt had ik nog nooit gehoord. Leuke anekdote
De GT-R.
Klanten kopen een 911, M, RS, AMG of wat dan ook omdat ze zeggen dat ze een sport auto willen. Eentje die erg snel is; goed rij-gedrag. Snel op de ring. Dat soort dingen.
Nissan maakt de nieuwe GT-R af-fabriek zo, dat ie erg snel is; met goed rij-gedrag en erg erg snel op de ring.
Resultaat. Mensen kopen nog steeds een 911, M, RS en AMG. Eigenlijk wilden ze toch liever een luxe auto met ‘premium’ uitstraling, mooi geluidje en alle luxe van de premium modellen. En hij moet er voor de leek uitzien alsof ie heel snel kan gaan.
@gregorius: Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De verkoopcijfers wereldwijd van de GT-R zijn niet bijster indrukwekkend maar wel gewoon goed. Ik denk ook dat er heel andere klanten op een GT-R afkomen dan op een 911, AMG, RS of M-model. De standaard 911-rijder zie ik niet zo gauw een ‘rondje Ring’ rijden, jij wel?
@viezefreddyw: Klopt. Die andere auto’s trekken met regelmaat ook wel pensionado’s of ander gefortuneerde mensen aan die gewoon een mooie sportwagen willen rijden. Die rijden dat ding driekwart van de tijd niet sportief, en proberen al helemaal niet de limiet ermee op te zoeken. De échte purist, de rijder die ook wel eens een rondje ring doet, die zie ik eerder voor de GT-R gaan.
Een van mijn favorieten. Deze zo in het wit er dat rode randje is echt gaaf. Supercar, sportcar, sprintcar, hoe je hem ook wil noemen hij rijdt de meeste gewoon stront, rechtdoor of door bochten en dat is toch knap voor een Datsun.
Nog altijd een erg gave wagen die kont zal blijven schoppen!
GT-R altijd +1.
Ik las ‘verse rijtest’ …jammer
@humpyourdog: ik las ‘verse rijsttest’ gek?
@crisert55: keuringsdienst-van-waarde blog
@crisert55: hmm, verse ijstest?
Ik blijf het jammer vinden dat ze zijn overgegaan naar schakelflippers die aan het stuurtje zijn gefixeerd i.p.v. aan de stuurkolom.
Nu nog een handbak en je kan het eigenlijk op recht een GT-R noemen. Ik vind het ergens nog steeds een auto voor ”iedereen”… terwijl een GT-R vroegah voor een bepaald publiek was.
Maar goed, dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren.
Zelfs sleutelen kan natuurlijk altijd.
Blijft een Nissan
Heb de rijst kookpan al op het vuur staan.
Laat dit bommetje maar komen
Dat uiterlijk en interieur is toch duidelijk nog steeds een soort datsun uit 1980, niet mooi, goedkoop ogend en gedateerd. Weliswaar goede prestaties, ondanks het zware gewicht hebben de japanse ingenieurs de acceleratie van 0-100 goed voor mekaar, toch bakt ie er weinig van in de wedstrijden met gerenomeerde supercars.
Als je in deze prijsklasse winkelt zou ik dus nooit hiervoor kiezen, maar voor een F-Type met minstens 550 pk, iets minder snel, maar miljoenen keren mooier qua in -en exterieur en exclusiever, en die klinkt ook veel stoerder.