Voornamelijk binnen gestaan, beurtjes op tijd gehad en altijd rustig mee gereden…
Van alle raceklasse zijn er twee die bij uw scribent bijzonder tot de verbeelding spreken: rally auto’s en toerwagens. Formule auto’s zijn leuk en aardig, maar hebben natuurlijk niets van doen met straatauto’s. Ondanks dat er levensgroot ‘RENAULT’ op hun F1 auto staat, heeft de auto weinig te maken met een Clio, Mégane of Talisman. Kortom, circuitracers zijn vooral leuk als het aangepaste straatauto’s zijn. Vergis je niet, de toerwagenracerij heeft enorme pareltjes voortgebracht als de BMW M3, Mercedes-Benz 190 E 2.5 – 16 Evolution en Ford Sierra RS Cosworth.
In de jaren ’90 werden de regels van ter homologatie (helaas) soepeler waardoor het eenvoudiger was om een raceauto te maken van een bestaande auto. Dat gold ook voor deze Mitsubishi Carisma, waarvan nooit een écht snelle variant is geweest. Dat maakte niet zoveel uit, want de DTCC (Dutch Touring Car Championship) was sowieso niet een echt snelle klasse. Dat betekende overigens niet dat er geen spektakel was, want alle deelnemers waren niet snel in een rechte lijn. Resultaat: een raceveld dat dicht bij elkaar zat.
Deze Mitsubishi Carisma is geweest van Tim Alfa Coronel, de broer van Tom Romeo Coronel. Met zulke namen moet het racen natuurlijk wel in je bloed zitten. Deze Carisma komt uit 1998 en daarmee wist Tom Coronel de 11e plaats in het eindklassement te behalen. De motor is een 1.800 cc met ongespecificeerd vermogen, maar dat scheen destijds rond de 185 pk te liggen.
Maar waar je een auto als deze voor koopt is de hardware: full-slicks, een ultralaag (instelbaar) onderstel en een bizar omvangrijke rolkooi. Veel Nederlandser dan dit wordt het niet. Een Hollandse coureur in een voor een Nederlandse klasse bestemde auto die in Nederland gebouwd werd. De prijs is ook heel Nederlands, want voor slechts € 4.850 staat deze ware raceauto bij jou op de trailer. Interesse? De advertentie vind je hier.
Met dank aan Rolov voor de tip!
Jochempie zegt
Ik vind het een goeie deal. Volgens mij mag je niet bij alle trackdays met een niet-straatlegale auto aan komen zetten, maar je kunt hier vast genoeg lol mee hebben. Alleen de aanpassingen al zijn de prijs meer dan waard.
misschienjemoeder zegt
Mocht je er mee willen racen (toer-klasse DNRT bijvoorbeeld) zul je minimaal stoel, gordels en brandblusser vervangen gezien die te oud zijn. Motorrevisie lijkt me ook handig, setje slicks gaat er op een dag ook doorheen dus voordat je de eerste race rijdt ben je al 3k verder..
futse zegt
@misschienjemoeder: Tsja, wie zei ook dat racen goedkoop is?
isleofman zegt
Goeie deal zeg!
Haatto zegt
Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat deze ex van Coronel de gewone 1.8GDI 16v van de carsima onder de kap liggen had. Iemand die dit kan bevestigen? Of me ongelijk bewijzen !
stephane8200 zegt
@haatto: op YouTube zoeken naar deze auto en er zit inderdaad een normale 1.8GDI motor in. Dit is een auto uit 1998. Met de techniek en ondersteltechniek uit 1998 en een motor van een auto die niet echt snel is.
Al is het de ex van Ayrton Senna, dan blijft het nog een prutsauto en zonde van je geld. Bovendien durf ik te wedden dat je door een willekeurige hot hatch van tegenwoordig (Golf/Megane/Civic) op straatbanden finaal zoek gereden wordt in dit ding.
willeme zegt
@stephane8200: door wie werden deze racers eigenlijk geprepareerd?? Carly Motors deed de BMW’s en volgens mij had Renault zowaar een eigen dealerteam vanuit de importeur. Privateers zwoeren bij de Integra Type-R, meen ik mij te herinneren.
verral zegt
@willeme: Was dat niet Peter van Erp (Cavallino)
stephane8200 zegt
@verral: correct. Die deed ook de IS200s. Peter werkte samen met MMSN, Mitsubishi Motor Sales Nederland. Ze waren best succesvol er mee, met overwinningen van Allard Kalff en de Coronels, in tegenstelling tot wat ik me herinnerde.
verral zegt
@stephane8200: Kalff en Coronel, ze duiken ook overal op. Maar eerlijk is eerlijk, ze waren met snel met deze auto
stephane8200 zegt
@verral: artikel wat ik via Google vond stond dat Kalff al sinds 1981 (!!) actief was. Net Wiki nagekeken en dat klopt: Formule Ford Euroseries. Hij is al vanaf zijn 19e actief in de autosport, want hij is van 1962. Als ik zijn Wiki lees nooit echt succesvol, hooguit middelmatig. Toch best bijzonder dat hij dat zijn hele leven vol heeft kunnen houden. Hij kan echt wel autorijden trouwens, dat heb ik wel gezien.
Loek zegt
Bijna 5000 voor het constant uitleggen waarom je een kale Mitsubishi Zaaddooding hebt gekocht waar je niet eens de weg mee op mag… nee ik sla over.
desjonnies zegt
@720s:
Dan zou ik per direct van vriendenkring veranderen !
Mijn vrienden zouden het begrijpen en zullen het met me eens zijn dat dit een koopje is om los te gaan op het circuit. Ok, er staat dan ook het één en ander aan monsterlijks in onze sleutelloods, waar deze Mits niet zal misstaan !
Hoe ouder deze wordt, hoe meer’ie straks geschikt zal zijn voor deelname aan young- en old timer races, hij heeft een aantoonbare race geschiedenis en is van een bekend Nederlandse rijder geweest.
Komt voor in de boeken, wat zeer belangrijk is.
Je bent niet eens een vriend van me en ik leg het je al uit!
niek80 zegt
@desjonnies: Dit is helaas alleen een DTCC reserve carosserie met straat(tuning) spullen er op.
desjonnies zegt
@niek80:
Misleidende advertentie dus.
niek80 zegt
@desjonnies: yes, maar denk wel door onkennis
Loek zegt
@desjonnies: dat begrijp ik op zich wel maar als ik 5k te besteden hebt is er zoveel meer om te kopen. Doe ik veel liever.
rossi46audi zegt
Laten keuren zodat ie op kenteken komt(misschien met een paar aanpassingen) en je hebt een hoop lol en een leuke trackday car
futse zegt
@rossi46audi: als je een trackday car wil… hoef je hem niet eens te keuren he ;-)
mout zegt
‘de ex van…’ vond ik de eerste drie keer best leuk gevonden. Ergens in 1980 was dat, als ik me goed herinner.
willeme zegt
@mout: het was niet grappig bedoeld. Dit is namelijk ook de ex-racer van Tim Coronel. Titel wordt altijd iets ingekort.
varln1991 zegt
Reden ze niet in altijd in het rood, zwart, wit? Best leuke klasse was dat, werd uitgezonden voor de formule 1, had je een hele middag autosport op rtl. Mooie tijden.
niek80 zegt
Dit is alleen een DTCC boddy aangevuld met straat carisma spullen en een beetje straat tuning. In deze auto heeft Tim nooit geraced. 20%race 80%straat
willeme zegt
@niek80: volgens mij is het precies andersom. De auto heeft een race-spec onderstel en FIA approved rolkooi. Maar wel een saaie body (dat hadden al die DTCC auto’s, trouwens).
niek80 zegt
@willeme: ik heb deze auto zo ooit opgebouwd. Ik had een reserve carosserie van deze mk1. De latere eigenaar heeft er wel een beter onderstel opgezet, maar niet het niveau van de orginele race auto’s die ik heb staan
niek80 zegt
Dit is een race carosserie met straat onderdelen en straat tuning delen. 20 % race 80 % straat.
rob5nismo zegt
Leuk speelgoed voor een redelijke prijs.
Al zou ik wel de motor een opknapbeurt geven
ramshoek zegt
Leuk ding! Uit de tijd dat we in Nederland ineens een leuk en hoogstaand toerwagen kampioenschap hadden.
Werd overigens wel gedomineerd door de BMW’s van Carly Motors die daarna ontwikkelingswerk is gaan doen voor BMW Motorsport. De Renault Clio’s van het dealerteam waren ook erg goed.
De Carisma’s, die destijds in Born van de band rolden, waren de derde macht. Pré was een goed chassis met onafhankelijke wielophanging. Nadeel was 10% minder motorinhoud, waarvoor men nog vergeefs geprobeerd heeft om met een lager wagengewicht te mogen starten.
Peter van Erp was de technische man van dat team. Werd later de technische man van Spyker.
Mitsubishi was de pionier van de directe inspuiting en Peter van Erp had dus ook het een en ander te pionieren met de raceversie daarvan. Dankzij meerdere inspuitmomenten tijdens inlaat en compressie slag, bleek er meer uit het blok te halen dan initieel gedacht, waardoor de Carisma’s uiteindelijk berucht werden om hun hoge topsnelheid. Destijds ging overigens het gerucht dat de motorbazen van enkele grote bedrijven bij Van Erp op de koffie kwamen om achter zijn expertise betreffende DI motoren te komen.
Aan het eind van de ontwikkeling draaiden de 2 liter 6-cilinders 240 pk bij heel veel toeren (boring groter dan slag, 6 cilinders en een blok dat in de basis ook geschikt was om de klappen van de 3 liter te verdragen, maakte 9000 rpm mogelijk. De Clio’s met hun lange slag 4-cilinders gingen, als ik het me goed herinner, richting de 220 pk. Dus vraag me af of de Carisma’s werkelijk op 185 pk bleven steken. Of was dat het vermogen aan het begin van zijn ontwikkeling?
stephane8200 zegt
@ramshoek: weet je zeker dat je niet de Lexus IS200 bedoelt met 2l 6 cilinder motoren? Die deed van Erp ook.
niek80 zegt
@ramshoek: deze heeft een straatblok. Ik heb de echte race GDI’s staan en deze 4 cylinders hebben 220pk.
Edge zegt
Mag je hiermee ook meedoen aan de Junkyard Race? Hij is weliswaar duurder dan de maximaal toegestane prijs, maar als je een gewone Carisma van Marktplaats plukt en hem JYR-klaar wilt hebben ben je evenveel kwijt.
madmarky zegt
Zelfs in DTCC uitvoering ziet zo’n Carisma er nog saai en bedaagd uit.