Huh?
Vanochtend brachten we je toch nog het bericht dat Nederland zo’n beetje de veiligste wegen van heel Europa heeft. Mooi nieuws, maar zoals altijd is onderzoek maar relatief. Op dezelfde dag dat de EU-cijfers naar buiten komen, publiceren NH Nieuws en Eenvandaag namelijk hun bevindingen over de staat van het wegennet in Noord-Holland.
Wat blijkt: die staat blijkt abominabel te zijn. Scheuren, gaten in de weg, verzakkingen, betonrot, vervorming, extreme roest, alle elementen voor rampsoed zijn van de partij. De gebreken komen voort uit honderden interne inspectierapporten. Zeker twintig bruggen, tunnels en viaducten verkeren naar verluidt zelfs in dermate slechte staat dat dit direct gevaar op kan leveren voor de weggebruiker. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om meerdere viaducten van knooppunt Amstel die scheuren in het beton van de dragende constructie vertonen door overbelasting.
Consultants van Royal Haskoning zouden de overheid in 2014 al aangeraden hebben hier iets aan te doen, maar dat is tot op heden niet gebeurd. De bevindingen zijn in principe logisch. Het is namelijk niet alsof de staat per jaar miljarden binnenkrijgt aan belastingen op auto’s om dit soort dingen goed te regelen. Oh wacht…
phaeton zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
Kan het ook Royal Hashkoning zijn die gewoon graag een mega order willen binnenslepen?
Vanuit mijn eigen werkveld zie ik vaak bedrijven in de zorgsector dingen melden aan zorginstellingen in de trend van; als wij fouten vinden, krijgen wij een x-bedrag van wat het jullie oplevert als die fouten er niet meer zijn.
Lijkt mij een slimme zet in die zin van Royal Hasjkoning.
erwine60 zegt
@ghost: in het artikelen van RTV Nh word vermeld dat ze inspectierapporten hebben.
Voor die inspecties zal een opdrachtgever nodig zijn geweest ( Rijkswaterstaat )
Het is dus niet echt geld graaien van de royal haskoning ( wat een naam trouwens ), hun opdrachtgever heeft ze betaald voor het onderzoek/consultant over de huidige staat.
Hun hebben dus sowieso al geld ontvangen voor hun werk, renovatie enz zal een nieuwe aanbesteding worden.
Al met al denk ik dat de opdrachtgever zelf ( Rijkswaterstaat ) er niet geld voor wil vrijmaken, hadden we eerder dit jaar niet een brug waar transport niet overheen mocht gaan vanwege achterstallig onderhoud :P, hun bevindingen passen precies in het plaatje denk ik ?
560pk zegt
@erwine60: “zij” hebben geld ontvangen, als je het niet erg vindt….
erwine60 zegt
@560pk: scherp, dank je ?
awesome zegt
‘De hele regio gewoon terug geven aan de natuur’
-Alle Groningers-
sabrerator zegt
En als foto de Spijkenisserbrug…
Die ligt in Zuid-Holland.
En ik heb er wat voor gestaan, het kreng.
Zó blij dat ik niet meer in Spijkenisse woon.
cr33p zegt
@sabrerator: Gelukkig is de nieuwe Botlekbrug in bedrijf!
560pk zegt
@cr33p: yep!, als je niet toevallig één van de meer dan 200 storingen van de afgelopen paar jaar meerekent
sanderm3 zegt
@cr33p: het ergste is wanneer ze beiden storing hebben…en je kunt niet ff omkeren om door de tunnel te rijden. Héél frustrerend uit eigen ervaring
v6ti zegt
Wij van WC eend
moveyourmind zegt
Allez, da krijgde dervan met uwen flauwen grappen en grollen, ik moes stiekem nen beetjen gniffelen in m’n eigenste ik…
Moar ut komt zo wel rap dichtbij…
offroad zegt
@moveyourmind:
Zo gaat dat met buren. Wanneer je lang genoeg naast elkaar woont, neem je elkaar gewoontes over. Belgen komen in Nederland goedkope diesel tanken, Nederland laat het wegennet onderkomen.
On topic.
Wanneer half NL in gesubsidieerde elektrokarretjes rijdt, komt er niet meer genoeg geld binnen voor fatsoenlijk wegenonderhoud. Gelukkig zijn er nog weldoeners die wel hun verantwoordelijkheid nemen, i.p.v. te parasiteren op anderen.
https://www.autojunk.nl/2018/04/ferrari-812-superfast-216385
dutchneon zegt
@offroad: Ze hebben geen geld meer, heb net mn range rover en de M-klasse verkocht voor een Tesla..
in 7 jaar tijd heb ik alleen voor die twee ruim 45.000 euro overgemaakt naar Apeldoorn!!
Neem daarnaast de diesel tax die ze mislopen en de minister van financien kan al aan her herrekenen :D
bfvo zegt
Rampsoed zal ons deel zijn!
sulobb zegt
Dan moest je eens weten hoe het met de Belgische wegen zit…
BaRa zegt
Noord-Holland, de elfde Belgische provincie?
macready zegt
Vergeleken met de wegen hier in CA, lijken de wegen in NH als nieuw.
stationcar zegt
@macready: CA?
marinepower zegt
@stationcar: Callantsoog???
jaapiyo zegt
@stationcar: https://www.youtube.com/watch?v=5wBTdfAkqGU
galgootje zegt
@jaapiyo: glimlach, instant.. :-)
tunefuldjmike zegt
@jaapiyo, die brug ligt toch echt niet in Noord-Holland, dat is de Spijkenisserbrug. Oeververbinding van het “vaste land” naar het eiland Voorne-Putten (wat toch echt onderin Zuid-Holland ligt).
wildbeest zegt
Ben op bali geweest, andere eisen… maak me niet zon zorgen
ikleesookoverautos zegt
Ben op veel plekken geweest in de wereld maar NL heeft toch nog steeds de beste wegen. Zelfs met achterstallig onderhoud.
crusader zegt
@ikleesookoverautos: als je zegt de beste wegen dan ben je OVERAL geweest en heb je daar ook met de wagen gereden. Niet dus.
crusader zegt
Tja…en maar lachen met die Belgen…
lekbak zegt
Het is al jaren bekend dat veel kunstwerken aan vervanging toe zijn. Er staat dan ook al best een hoop in de planning. Het nadeel van bijna allesbouwen in een paar jaar tijd. Dan is het ook allemaal tegelijk versleten.
BaRa zegt
@lekbak: ik weet dat ‘kunstwerken’ de correcte term is, maar ik blijf het lastig te vinden om de ‘kunst’ te zien in die werken.
ramonline zegt
Grapping, een bericht over wegen in Noord Holland met een plaatje uit Zuid Holland (Spijkenisserbrug).
faalhaas zegt
Wie schrijft die blijft.
dikkeaap zegt
Heeeej dat is de Spijkenisserbrug! Die ligt helemaal niet in Noord-Holland!
man man man
por100 zegt
Naast Rijkswaterstaat is ook de Provinciale Staten heel laks in Noord-Holland.
Volgend jaar zijn er Provinciale Staten verkiezingen en daar zal het wegennet van Noord-Holland zeker een heet hangijzer worden.
Al decennia lang geen visionaire investeringen gedaan behalve in Amsterdam ( wat weer logisch is aangezien de helft van de Provinciale politici Amsterdammer is). Probeer maar eens naar Den Helder te geraken. Tot Alkmaar gaat het meestal wel geld, maar daarboven snap je meteen waarom dat een krimpgebied is. Je bent net zo lang onderweg van Alkmaar naar Den Helder als van Alkmaar naar Utrecht!
Allemaal met dank aan visieloze politici die op hun handen zitten. De adviesbureaus kun je in deze niets kwalijk nemen.
toybota zegt
Ik wil het rapport over ons Belgenlandje niet zien. Waarschijnlijk zijn er enkele vrachtwagens aan papier nodig om dit af te drukken…