Als een klein dorp in Gallië gaan ze hun eigen weg.
Ondanks dat overnames en fusies in de autobranche ongeveer zo oud zijn als auto’s zelf, zijn de jaren ’80 en’90 cruciaal geweest. In die periode gingen merken met elkaar samenwerken waarvan de critici achter hun oren krabden. Denk aan BMW en Rover of DaimlerChrysler. Dat zijn niet al te beste voorbeelden, want beide huwelijken strandden voortijdig. Het was Volkswagen dat een onnavolgbare drang had om merken te verzamelen. VW had nog niet zo lang Skoda en Seat aan zijn portfolio toegevoegd, om vervolgens Bentley, Rolls-Royce en Bugatti te kopen. Volvo werd opgeslokt door Ford, dat ook Jaguar en Aston Martin gekocht had.
Daar houdt het natuurlijk niet op. Saab werd door General Motors gekocht, helaas met vrij beperkt succes. Renault en Nissan ging samenwerken (met dank aan Carlos) en Maserati ging naar Fiat. Deze tendens zette ook ná de millenniumwisseling door. Als een merk niet een ander merk had overgenomen, werd het wel overgenomen. Alle merken? Nee, in Hiroshima was een autobouwer dat dapper weerstand bleef bieden: Mazda.
Het Australische Go Auto was tijdens de Los Angeles Motor Show in gesprek met Mazda Motor Corporation president en CEO Akira Marumoto. In het interview stelt hij dat Mazda zijn zelfstandigheid zal blijven behouden. Ook het management moet volledig onafhankelijk zijn. Zo kan Mazda zijn eigen weg kiezen, iets wat niet mogelijk is (of in mindere mate) na een overname of alliantie.
Volgens Marumoto kan Mazda namelijk overleven, mits ze gebruik maken van strategische samenwerkingen. Denk bijvoorbeeld aan de Mazda MX-5, die samen met Fiat ontwikkeld is. Volgens Marumoto ligt dat iets anders en is de MX-5 vooral een MX-5. Ze maken toevallig ook een 124 Spider voor Fiat. Dat lijkt aardig te kloppen, want ondanks de Fiat motoren en het koetswerk, ademt de gehele auto ‘Mazda’. Voor de kleinere auto’s voor de thuismarkt werkt Mazda samen met Suzuki. Een oplettende lezer zal het zijn opgevallen dat Mazda niet zijn eigen hybride-techniek heeft ontwikkeld. Hiervoor maakt men gebruik van de aandrijflijnen van Toyota. Echter, op het gebied van design en overige techniek (SkyACTIV) zal Mazda zijn eigen weg volgen.
Dan het stukje opinie op de zondagavond. Natuurlijk zegt Mazda dat Mazda vooral Mazda zal blijven. We moeten ze echter wel meegeven dat er enkele cruciale punten zijn waarop Mazda wellicht kan gaan scoren. Nu auto’s meer en meer op elkaar gaan lijken, heeft een unieke auto zeker zijn charme. Laatst zag ondergetekende een Golf Variant, Octavia Combi en Leon ST naast elkaar staan. Natuurlijk zijn dat prima auto’s die goed verkopen en voldoen aan dezelfde vraag. Maar daardoor zijn ze technisch compleet inwisselbaar en zijn de verschillen op esthetisch gebied minimaal. Mazda heeft keuzes gemaakt waardoor hun design niet bij iedereen in de smaak valt, evenals de vrij sportieve rijeigenschappen. Leuk voor ons liefhebbers, maar de gemiddelde consument zit er niet op te wachten. Wat dat betreft is het lovenswaardig dat het merk dat ons de 323 Sedan gaf, stug doorgaat.
Boomer zegt
Had Mazda niet ooit een samenwerking met Ford? Of plakten ze gewoon Mazda logo’s op even fiesta?
Dutchdriftking zegt
@airc: Nu je het zegt, ik was dat gebakje helemaal vergeten!
Esprit_de_Flandre zegt
@airc: Ford had destijds een aandeel van rond de 25% in Mazda, wat idd leidde tot een Ford Fiesta als Mazda 121, en een Mazda B-series als Ford Ranger. En wss nog een paar die we hier niet kregen. Maar dat is gelukkig voorbij…
ramshoek zegt
@airc:
Er verlieten inderdaad Fiesta’s als Mazda 121 de fabriek in Valencia (dacht ik). Bij Mazda kregen ze echter een hartverzakking van de ‘kwaliteit’ welke Valencia leverde. Zo verlieten er 121’s met en Ford stuur de fabriek, maar er was nog veel meer mis. Naar het schijnt heeft Mazda meteen een aantal quality engineers van Japan naar Spanje laten afreizen…
Mazda is later enigszins geïntegreerd in de Ford structuur waarbij taken verdeeld werden. Zo stond de eerste Mazda3 stond op het platform van de (eerste) Focus. Mazda was wereldwijd verantwoordelijk voor de 4-cilinder benzine motoren (1.8 / 2.0 / 2.3 / 2.5 liter). Diesels kwamen weer uit de Ford PSA samenwerking en V6’en (Noord Amerika) kwamen weer van Ford USA.
Na het vertrek van Ford hebben ze dus een aantal kostbare en essentiële componenten (platformen, motoren, boordelektronica) helemaal zelf moeten ontwikkelen. Ondanks wat een aantal megalomane topbestuurders altijd weer roept wanneer ze hun kleine onafhankelijke organisatie aan die grote concurrent offert (voor veel geld, een mooie functie bij en een comfortabel aandelenpakket van de overname partij en een dikke bonus van de ‘van de ondergang geredde’ oude directie).
Maar ach, wat is een ‘kleine partij’? Qua productievolume is Mazda iets kleiner dan BMW. Toegegeven, bij BMW kunnen ze ruimere marges schrijven, maar daar staat weer tegenover dat Japanners van oudsher sterk zijn in efficient ontwikkelen en bouwen.
Ga zo door Mazda!
p3r0x zegt
@airc: de Focus en de 3 delen volgens mij ook het onderstel
mrniesoe zegt
Mazda is gewoon een beetje het beste “bucks for value”-merk op de Nederlandse markt.
dracae zegt
@mrniesoe: Ik ben een fan van Mazda, maar… nee… d’r zijn echt wel een aantal merken met meer ‘value for money’. Tenzij je het alleen over de MX-5 hebt, dan kan het wel eens waar zijn.
jaapies zegt
@mrniesoe: de Japanse BWM.
jaapies zegt
@jaapies: haha, een editknop zou mijn zondag avond iets minder gênant afsluiten… Iets met BMW en rij eigenschappen en voorwiel aandrijving en design ofzo…
escort77 zegt
@jaapies: ik dacht dat Honda al het Japanse BMW was
tttijn zegt
@escort77: Nee Honda blijft wel heel.
baklava zegt
@jaapies: Zeker niet. Mazda wordt gezien als degelijke budget auto in Azië. Honda is de BMW van Azië.
vroaaar zegt
@mrniesoe: het is “bang for your buck” of “value for your money”, ouwe verhaspelaar.
raoufff zegt
@vroaaar: liever op z’n Hollands: steeds verassend en altijd voordelig!
fordnut zegt
@raoufff: Wat wordt er verbrand dan?
fordnut zegt
@fordnut: +t
cloverleaf zegt
@fordnut: wc eend in de aanbieding?
fordnut zegt
@cloverleaf: Nee, chocoladeletter “R” wel!
potjak zegt
Ford is groot aandeelhouder geweest en bezat één derde. Dit heeft men verkocht aan Japanse investeerders zodat Mazda weer helemaal in Japanse handen is.
Dizono zegt
@potjak: dat dus. Ford en Mazda hebben veel samen gewerkt en veel modellen gedeeld, vooral in Japan en Australië, maar ook hier met de 121/Fiesta, Tribute/Maverick en gedeelde pickups.
Novo zegt
@dizono: en vergeet de Focus/Mazda3 niet.
potjak zegt
@Novo: precies incl de volvo v40/50.
magnumsing zegt
@potjak: kennis van me rijdt een Ford Ranger ( Wildtrack ) en wist me te vertellen dat er een Mazda motor in ligt. Geen idee of het waar is, verbaasde me eerlijk gezegd wel een beetje. ( dit is in Azie trouwens… )
lincoln zegt
@magnumsing:
2.3 vierpitters werden in heel veel Fords verkocht ..
fordnut zegt
@magnumsing: De Ranger is oorspronkelijk een model van Mazda.
potjak zegt
@magnumsing: klopt zo werd de Mazda 626 in Australie als Ford verkocht en de Ford Fiesta hier in Nederland ook als Mazda 121 verkocht.
galverink zegt
@potjak: ik zou het zelfs zo zeggen: Ford heeft tientallen jaren de dienst uitgemaakt bij Mazda. Onbegrijpelijk dat auteur de naam Ford zelfs niet noemt.
civicfk3 zegt
@potjak: de mx5 nc had ook ford motoren
karhengst zegt
De grote vraag is vooral: hoe dan?
Heeft Mazda de processen dusdanig goed op orde dat het qua marge niks onder doet voor ondernemingen die tien keer groter zijn en een gigantisch schaalvoordeel genieten?
En is het merk dan niet vatbaar voor een vijandige overname? Ik kan het me namelijk niet voorstellen dat het te groot, danwel niet interessant genoeg is.
dracae zegt
@karhengst: Ik heb daar ook wel eens over nagedacht en kwam niet tot een antwoord.
Uiteindelijk kan de zelfstandigheid die Mazda nog steeds geniet twee kanten opgaan. Het kan betekenen dat ze een goede positie hebben, maar ook dat ze uiteindelijk ten onder gaan omdat ze geen goede partner hebben.
Ik hoop op het eerste.
BaRa zegt
@karhengst: Dat schaalvoordeel is eerder beperkt als je ziet hoeveel varianten die grote fabrikanten moeten produceren om concurrentieel te blijven.
Ram-G-maN zegt
Vergis je niet dat Mazda enorme marges neemt op onderdelen. Daar verdienen ze dan ook goed aan. Moet ook wel aangezien ze nauwelijks stuk gaan. Anders hou je je bedrijf niet meer draaiende.
fordnut zegt
@automotivedesigner: Inderdaad, moest een keer een plastic paravan halen voor een Mazda. Ik had €300,- bij mij. Zegt die magazijn medewerker: Dat is net genoeg voor de BTW! Ik moest meer dan €1250,- voor een plastic plaat afrekenen.
Ram-G-maN zegt
@fordnut: Helaas is uw verhaal niet uniek. Gelukkig bestaan er veel aftermarket onderdelen voor de Mazda die dus goedkoper en kwalitatief nog eens veel beter zijn dan het origineel. En ja dat bestaat.
Jantje_555 zegt
Rolls Royce bij VAG…dit zit toch bij BMW group
Jantje_555 zegt
@jantje_555: jullie zullen Scania, MAN of Lamborghini bedoelen.
r55clubman zegt
@Jantje_555: VW heeft in de jaren 90 Bentley en Rolls-Royce samen gekocht. Na een aantal jaar heeft BMW Rolls-Royce overgenomen.
willeme zegt
@Jantje_555: nu wel, in de jaren ‘90 was het toch echt Volkswagen dat Rolls-Royce kocht van Vickers.
Er volgde een heel gesteggel met BMW waarna uiteindelijk met de rechten ervandoor ging. In die tijd zijn er nauwelijks nieuwe Roll-Royce modellen bij gekomen, behalve de Corniche. Dat was eigenlijk een Bentley Azure met Roll-Royce grille. Daarmee is dat de enige Rolls die eigenlijk een Bentley is in plaats van andersom.
rickmetdepet zegt
Rolls Royce bij VAG? Dit zit bij mijn weten toch bij bmw?
doublechevron65 zegt
@rickmetdepet: Piëch had RR voor de neus van BMW weggekaapt, ware het niet dat BMW de naamrechten van RR reeds in bezit had, dus had VW niets aan die aankoop, daardoor kon BMW toch RR overnemen.
svdnick zegt
Mazda blijven gewoon prettig auto’s die zelden stuk lopen (althans das mijn ervaring ) na een 323f 1.5 nu een Mazda 6 2.0 automaat beide geweldig fijne auto’s
notsobig zegt
Mooi stukje! Suzuki is er ook zo een die dapper zelfstandig blijft…
janmetdelangeachternaam zegt
Eigenlijk is het ook een heel mooi merk. Compleet eigen designrichting, andere motoren, doen veel in racen en maken ook nog eens sportieve auto’s. Jammer dat ze dit rijplezier niet zo ver doorvertalen in hun auto’s zoals bmw dit doet (voor zover dit nog geldt). Verder echt een heerlijk eigenzinnig merk
cloverleaf zegt
Mazda 6. Mooiste in zn klasse
Cx-5. Mooiste in zn klasse
Nieuwe 3. Mooiste in zn klasse
Ik vind mazda echt een sympathiek merk en zou het echt overwegen als ik een nieuwe wagen zou mogen aanschaffen / leasen. Lekkere motoren, prachtige lijnen en een mooi interieur. Jammer dat alleen de Mx-5 de aandrijving op de juiste wielen heeft. Misschien moeten ze nog iets differentieren van de grijze massa. Jinba ittai ofzoiets.
Boomer zegt
@cloverleaf:
Mazda 6. Mooiste in zn klasse –> 4-serie, Gullia, Arteon… allemaal mooier
Cx-5. Mooiste in zn klasse –> Tiguan
Nieuwe 3. Mooiste in zn klasse –> Golf, Focus, mini, a-klasse, a3 eigenlijk alles wel met een normale c-stijl.
Dus….
2wheeler zegt
@airc @cloverleaf dit krijg je er nou van als je meningen gaat verpakken als feiten.
cloverleaf zegt
@2wheeler: “mooiste” geeft al aan dat het onderhevig is aan smaak. Mooi is namelijk subjectief. Feitelijk heb je dus ongelijk.
cloverleaf zegt
@airc: Spreek me niet tegen!
smultie zegt
@airc:
Ik vind
Ik vind
Ik vind
Ik vind
Hier, heb je er vast een paar. Gebruik ze eens in de toekomst :)
karhengst zegt
@airc: Je noemt vooral saaiere modellen, geen mooiere. En voor de prijs van een kale Giulia of 4-Serie kan je een Mazda 6 volledig afladen, wat per definitie mooier is dan de huurwagenconfig.
Al ben ik eveneens nog niet geheel overtuigd van de nieuwe 3. De nieuwe A-klasse is een mooi model, en er is nog een Infiniti.
cloverleaf zegt
Heb trouwens ooit een vriendin gehad met een Mazda 121 Bolhoed. En daarvoor eens een scharrel met een Mazda 323. Die Bolhoed was verassend ruim achterin ;). Misschien is daar mijn sympathie voor Mazda ontstaan… Jinba Itai!!!
Robert zegt
@cloverleaf: ooit een collega gehad die in de weekeinden optrad met een dweilorkest. Hij reed ook in zo’n bolhoed omdat dit de enige auto in z’n klasse was waarin achterin voldoende ruimte was voor een tuba…
cloverleaf zegt
@RRRobert: Eigenlijk is de Bolhoed wel klassieker waardig….
tymo zegt
@cloverleaf: en vergeet de beren-velgen niet…
cloverleaf zegt
@RRRobert: ik wilde eigenlijk reageren dat de bolhoed ook de enige auto is waar mijn blaasinstrument op de achterbank past maar dat is stiekem niet waar.
lincoln zegt
Protectionisme zorgt dat je helemaal geen Japanse industrie kan overnemen ..
Ford was echter wel voor 30% aandeelhouder ..
Mazda had geld know how en afzetmarkt nodig ..
Delen anno 2018 nog steeds veel onderdelen ..
Ford zorgde altijd heeeeel goed voor zijn dochters ..
Diesel zegt
Wij hadden begin jaren ‘90 een mazda 121 thuis, wat een heerlijk scheurijzer. En nooit iets kapot.
Dutchdriftking zegt
Blijft een merk wat iedereen mooi vind en niemand koopt….
cloverleaf zegt
@dutchdriftking: Zijn al die CX-5 en dan gestolen ofzo?
Dutchdriftking zegt
@cloverleaf: Vergeleken met alle golfjes zijn het er nog altijd er weinig…
frank2b zegt
De 323f was een leuk karretje. Ik heb mark 1 en 2 gereden, super. Niet bijster sportief, wel lekker sturen en een erg leuke koets. Mark 2 was een erg stille wagen ook.