







De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Al zijn we er in dit geval als de kippen bij om te vermelden dat het helemaal geen Alfa Romeo betreft, maar een creatie van Carrozzeria Touring Superleggera. Bizar eigenlijk dat zo’n coachbuilder het wel lukt om een nieuw model op de markt te zetten en dat Alfa (gebackt door miljarden vanuit FCA) maar blijft aanklooien met de Giulia.
Dat daargelaten; je kijkt naar de Alfa Romeo Disco Volante Spyder. Van deze exoot op basis van de Alfa 8C Spider worden slechts zeven exemplaren gebouwd. Her en der op internet vindt men dat jammer omdat ze de Volante kennelijk mooi vinden, mij persoonlijk kan ‘ie verder niet echt bekoren. Maar dat heeft vooral te maken met die geleende lichtunits van de 599 GTB Fiorano en de opmerkelijke proporties.
Qua vormgeving is deze zeldzame cabrio gebaseerd op de Alfa C52 (uit ’52) en het carbon dakje is gemaakt in samenwerking met Alfa Romeo zelf. Weten we meteen waar al die R&D miljarden heen zijn gegaan. Onder de kap ligt de 4.7 V8 uit de Maserati GranTurismo, met 450 gewillige paardjes geheel tot uw beschikking.
Vergaap je in onderstaande gallery vanuit alle hoeken aan de Volante Spyder en ventileer vooral je mening. We zijn oprecht benieuwd!
Kijk, da’s nog eens aangenaam wakker worden.
@RRRobert: idd wat een prachtige auto… ik dagdroom dat Alfa ooit weer zo’n prachtige cabrio uitbrengt voor de gewone burger die goed kan sparen…
@PunicaOase:
Anders ik wel. Laat die nieuwe Alfa Spider met MX5-recept maar komen.
Mooie wagen. Herinner me nog dat Clarckson deze in Top Gear reed.
Dit is dus best al wel oud. Ik meen me te herinneren dat die aflevering 2 of 3 jaar oud is.
Maar het blijft een schitterende wagen.
@nemus: Clarckson reed natuurlijk wel de coupe, niet de cabrio ;-)
@nemus: dacht altijd dat hammond hem reed nadat ie de 4c had gereden. Maar ik fantaseer waarschijnlijk weer.
@thefmanl: Jeremy was “jaloers” dat Hammond de 4C mocht testen in 2014, dus in datzelfde seizoen mocht hij de Disco Volante testen.
@thefmanl: Clarkson reed hierin, hij vond het een van de beste auto’s ooit. Mja die prijs… https://youtu.be/DxF9vFJezRA
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@klaasjevaak: oh nu begrijp ik het! Bedankt.
Apart design, maar ik kan het heel erg waarderen. Dit is hoe Italiaans design voor mij dient te zijn. Niet dat geschreeuw van Lamborghini.
Overigens wordt dit een collector’s item eerste klas. Een hoop geld voor verouderde techniek. Deze gaat in een garage verdwijnen en duikt wel weer op als de bubbel nog niet geknapt is.
Ik zou deze wagen beter kunnen waarderen als er geen prachtige 8C voor opgeofferd zou zijn. Verder is het altijd goed nieuws wanneer er een nieuwe “Alfa” bekend wordt gemaakt.
En opeens vind ik hem mooi, de coupe was altijd apart maar deze kleur en cabrio….. Pfff blijf nog even liggen.
Met die koplampen denkt iedereen dat je een 599 GTB hebt.
@alcantara: en als ze de achterkant zien denken ze: of is het nu toch een F12?
Zonde van de 8c….
@dutchdriftking: amen. Van een 8c blijf je af
Deze wordt geld waard.
Gisterenavond redelijk veel unieke Belgische biertjes gedronken, ik ben nog altijd dronken maar als ik iets dronken mooi vind is het wel mooi!!! Laat maar komen!!!
Man dat ding is prachtig! Alleen een 8c ervoor opofferen,dat zou eigenlijk verboden moeten zijn.
Verschrikkelijk wat een gedrocht!
Designpr0n
Holy fuck! Dit is echt prachtig!!!
MauritsH, een koets op een bestaand chassis plaatsen met bestaande technieken en bestaande koplampen is minder een kunst hoor.
@stfu: Dit is dan ook niet zomaar even “een nieuwe koets op een bestaand chassis plaatsen”. Zelfdragende carrosserie weet je wel, dè reden dat coachbuilding zo goed als uitgestorven is.
@stfu: minder een kunst dan wat? Met 8 miljard euro in je kontzak een auto bouwen die maar niet af komt?
Wat een plaatje! Prachtige ingetogen schoonheid.
Ik ben het helemaal eens met de schrijver van het artikel. De koplampen van de 599 doen echt afbreuk aan de auto.
Ik dacht ook dat ze m gelijk als coupe en cabrio konden bouwen. Lag er aan of je de 8C coupe of cabrio aanleverder, maar dat heb ik dan mis.
Geweldig design, ik vind dit een verbetering tov de 8c spider, die van zichzelf al mooi is
zag de fiat coupe lijn in de voorspatborden. Mooie kar, alleen iets breder achter graag…
Schiet deze vliegende schotel maar gauw terug de ruimte in!
Erg fraai!
En niks zonde dat er een 8C voor opgeofferd is…
Als Touring deze auto niet zou bouwen zou de 8C die als donorauto gebruikt is ook nooit in de fabriek bij Alfa Romeo het levenslicht gezien hebben…
Voor Alfa Romeo dus juist goed dat ze zelfs zeven 8C’s aan Touring mogen leveren! Dat brengt tenminste geld in het laatje…
@moveyourmind: limited production die in no time uitverkocht was.. Men sloopt dus een bestaande 8c Spider (een absolute schoonheid) voor dit ding..
7 teveel van dit en 7 te weinig van de 8c Spiders dus.
@moveyourmind: 8C’s worden al een tijdje niet meer gebouwd, er wordt dus inderdaad een bestaande en kerngezonde 8C voor gesloopt.
Dan teken je zo’n voorkant die werkelijk waar prachtig is, en vervolgens zo’n achterkant! Over meervoudige persoonlijkheidsstoornis gesproken!!
Man man man ik vind dit zo een mooie wagen, had ik het geld maar
Klopt naar mas of zo !!!!!
Die koplampen doen me denken aan een Ferrari 599
@felixferrari: ook goeiemorgen!
Alfa Romeo.
Mist de ene kans na de andere.
En, heeft dank zij het zwabberende Italiaanse non-beleid gewoon de boot gemist.
Wederom een retrofiele creatie van een experiment uit de vijftiger jaren omdat toen….zucht !
Had nondeju iets van de 159 Spyder gemaakt, had daar tijd in gestoken, ipv er simpelweg de 159 neus tegenaan de plompen, het is algemeen bekend dat de 159 Spyder gewoon te hoog was hij was niet sleek genoeg voor een roadster.
http://www.aroc-uk.com/east-anglia/Cars/spider.jpg
Deze creatie van 8 stuks is wat mij betreft net zo interessant als een natte scheet in een zakje : Niet dus !
De spider vond ik mooier dan de coupe
Kan iemand me uitleggen waarom er én een 8c voor gesloopt moet worden én er dan ook nog een ander blok in moet? Los daarvan wel prachtig, denk zelfs mooier dan de coupe.. Ik ben alleen wel benieuwd hoe die achterkant er in het echt uitziet, kan uit de foto’s niet echt opmaken of die niet heel raars fors is of niet.
@kle500: ik denk dat het ook een beetje pr praat is over dat blok, aangezien alle 8C’s toch al gezegend zijn met de V8 van Maserati.
@jorden: I did not know that..
Ben ik nou de enigste die de achterkant “jammer vind”, voorkant is beautifull
Bella macchina
Ik vind hem er zowel van binnen als van buiten flink gedateerd uitzien. In 2005 zou hij er heel aardig uitgezien hebben, maar nu lijkt hij gewoon oud.
@dikdraak: ben het helemaal met je eens, dat neemt niet weg dat het een erg fraaie verschijning is
Mooi design maar hij komt volgens mij wel beter tot z’n recht in een andere kleur: rood of zwart.
Eerste indruk
Lijkt hij wel veel op fiat coupe
Wat is de overeenkomst tussen Carrozzeria Touring Superleggera en een Alfa Dealer?
“ze verkopen allebei 7 auto’s.
Enfin: die radio..
Prachtig, op de 2 bochels na dan.
De droom
Waarom niet op basis van een Maserati Grancabrio? Daar is de 8C toch ook van afgeleid. Prachtige wagen, dat wel. Waar kan ik de wallpaper vinden voor mijn PC en tablet?
Yuk… mijn ontbijt kwam weer naar buiten… en dat ze hier een paar prachtige 8c’s voor gesloopt hebben…
Waarmee klooien ze aan dan, AB? Productie guilia start twee weken eerder dan gepland. https://www.autoedizione.com/production-start-alfa-romeo-giulia-on-march-14th/
Is Alfa niet gewoon net zo dood als Lancia??
Mss heb ik een wat negatieve blik, maar wat heeft Alfa nou nog wat echt nieuw is?
De Mito als voorbeeld: is dat niet gewoon een opgefriste 147 met een naam ipv cijferaanduiding?
Ik vind het vreselijk jammer hoor, dat zo’n mooi merk verrot gaat, begrijp me niet verkeerd.
Maar voor autoliefhebbers is het pijnlijk om te zien.
Een soort hersendode en verlamde coma patient aan de ademhaling.
Uiterlijk een echte, meteen herkenbare Alfa. Maar een automaat? Ik zie maar twee pedalen.
Het is een hele mooie wagen, net als de coupé, maar in beide gevallen zeg ik nee. Als het nou een Porsche op basis van een 911 was, had ik er totaal geen problemen mee gehad. De 8C Competizione en Spider zijn wat mij betreft de mooiste moderne auto’s en staan ook heel hoog op mijn lijstje van mooiste auto’s allertijden, maar belangrijker, het is een auto die in gelimiteerde oplage gemaakt is. Het zal mij werkelijk een rotzorg zijn of zo’n Disco Volante beter rijdt of niet, je hoort van een 8C af te blijven.
Is dat nou een aftermarketradio?
Wel zonde dat er voor elke disco volante een 8c moet sneuvelen, er zijn al veel te weinig…
Maar wel erg geslaagd. Vond de disco volante coupe ook altijd al heerlijk.
Draaicirkel zal wel wat tegenvallen, toch? Iemand een idee hoe dat moet met die lage voorste wielkasten?