Bij Nio kan het vanaf vandaag.
Elk merk probeert zich op een unieke manier te onderscheiden. Dat kan met ontwerp, type motoren of door iets nieuws uit te vinden. Nio vond dit laatste het beste idee en bedacht de batterijswap. In plaats van ellelange laadtijden kun je je lege batterij inruilen voor een vol exemplaar. De wissel duurt maar drie minuten. Vandaag introduceert Nio een nieuwe functie: de mogelijkheid tot een wissel tussen een kleinere en een grotere batterij.
Nio noemt dit de Flexibele Upgrade Service. Het principe is eenvoudig: je vraagt tot één dag van tevoren een grotere batterij aan, kiest een swapstation in de buurt en wisselt binnen 180 seconden je lege accu voor een grotere, volle versie.
De nieuwe functie kan ook interessant zijn voor zakelijke Nio-rijders. De kleine of grote batterij scheelt al gauw € 7.000,- in de catalogusprijs. Je rijdt in de lichtere versie met de batterij van de zware variant. De lagere prijs zorgt voor gunstigere bijtelling. Tevens kan het gewichtsverschil ook nog een rol gaan spelen in lagere wegenbelasting.
Pas op
Er zijn echter wel wat addertjes onder het gras. Ten eerste is de batterij-upgrade natuurlijk niet gratis. Per maand dat je met de grotere batterij rondrijdt, betaal je € 169. Doe je dit een heel jaar, ben je dus € 2.028,- kwijt.
Daarnaast kunnen niet alle Nio’s zomaar ruilen van batterij. De enige EV’s die mogen meedoen, zijn de auto’s die verkocht zijn met Battery-as-a-Service. Hierbij koop je de auto voor een goedkoper prijs, maar dan zonder accu. Zodra je een batterij ophaalt, ga je maandelijks betalen.
Hoeveel extra rijbereik?
Nio biedt in Nederland twee batterijen aan: 75-kWh en 100-kWh. Of de 150-kWh batterij ook in Nederland beschikbaar komt, is nog niet bekend. Wie nu de wissel doet van de kleine batterij naar de grotere wint zo’n 100 kilometer aan actieradius. Hieronder geven we een overzicht met de verschillende modellen en de actieradius.
Model | 75-kWh | 100-kWh | Verschil |
ET5 | 456 km | 590 km | 134 km |
ET5 Touring | 435 km | 560 km | 125 km |
EL6 | 406 km | 529 km | 123 km |
ET7 | 445 km | 580 km | 135 km |
EL7 | 391 km | 509 km | 118 km |
EL8 | 390 km | 510 km | 120 km |
audirs3 zegt
Jammer dat ze die 150kwh solid state accu nog steeds niet hier leveren. Kennelijk is de productie capaciteit nog erg beperkt.
Ik zie op de langere termijn toch weinig toekomst voor dat swappen, met het huidige 800V aanbod met super snel ladende auto’s doe je het nauwelijks langzamer. De techniek van bijvoorbeeld een Lotus Emeya druppelt de komende jaren vast door naar goedkopere modellen.
Joris24 zegt
Lijkt mij inderdaad een matige concessie, zoals je vroeger ook tijdelijk een brandstofauto kon lenen voor een ‘verre’ vakantie bij bijv. VAG. Toen kon je de e-golf krijgen en dan een of twee keer per jaar een brandstofauto lenen als je verder wegging. Maar deze moeite doen voor een praktisch rijbereik van vaak nog geen 100 km lijkt het mij ook niet waard.
mashell zegt
Op 1000 km bespaar je dus één laadstop van een half jaar uur, is dat €169 waard?
rollingstoned zegt
” een half jaar uur”
Een half jaar of een half uur? Want dat scheelt nogal ;-)
mashell zegt
Ik denk dat ik dacht half uur een paar keer per jaar, sorry een brein dat lichtjaren sneller denkt dan je vingers kunnen typen is niet altijd handig.
Dutchdriftking zegt
Nee, je kan iedere lege accu in 3 minuten weer wisselen voor een volle. Dat is op vakantie best fijn.
Joris24 zegt
Betaal je dan iedere keer die 169 euro?
Johanneke zegt
Denk dat je meer heel snelle laadpaaltjes tegen gaat komen dan accuwisselstations.
Is overigens wel mooi design, als je in een paar minuten een accu kan wisselen. Stel je EV heeft dit en je krijgt een probleem met de accu. Leenaccu erin, en jou accu kan gerepareerd worden. Handig.
rrk147 zegt
Ja mits die swapstations exact op je route liggen en op een gunstige afstand van elkaar zodat je de accu ook ver leg kan rijden. En niet bijv al een keer bij 60% gaat swappen omdat er verder geen station is.
lowlow zegt
Doodgeboren kalfje. Er zijn zo weinig swap stations dat je statistisch gezien al minstens een (half) uur moeten rijden, wat je ook stroom kost, terwijl je bij de supermarkt, McDo, bouwmarkt, werk… en op zoveel plaatsen ook gwn rustig kan laden.
Met dat er zo weinig swapstations zijn, staat er misschien iemand voor jou te wachten. Dan wordt het helemaal te gek. Met 800V en binnenkort 500-600 kWh laden is je batterij 20-80% ook in enkele minuten vol. De minidisc van de autowereld
ouwedibbes83 zegt
Geef je grotendeels gelijk, met zo’n klein verschil in capaciteit en range is t niet de moeite van het omrijden waard. Maar als de swapstations wat talrijker zijn en strategisch langs vakantieroutes liggen EN je kunt ipv 75 wisselen naar 150 kWh (zoals werd opgemerkt) dan gaan de voordelen van een betaalbare, lichtere dagelijkse auto met schappelijke range die tijdelijk kan worden omgezet naar rangebeuker voor een overzichtelijk maandbedrag wel hout snijden.