Mercedes blijft in de F1. Die zagen we niet aankomen.
Voor wie weleens Formule 1 op televisie kijkt, zal het wel zijn opgevallen. Het gaat niet al te best met Mercedes. Het team uit Brackley heeft de afgelopen jaren de sport enorm gedomineerd. Sterker nog, nooit waren een team en een coureur zo dominant als Mercedes en Lewis Hamilton.
Nu kun je je afvragen of het na zeven moddervette jaren (stiekem zijn het er acht) nu eens tijd is voor een paar magere jaren. Gezien de sportieve resultaten lijkt dat te gaan gebeuren. Het is dus vrij logisch dat Mercedes het hazenpad kiest. Maar niets is minder waar. Mercedes blijft in de Formule 1 actief de komende jaren!
Ola Kallenius
In een interview met Autocar laat Mercedes Group CEO Ola Kallenius weten dat Formule 1 simpel weg te interessant is. Kallenius wordt gezien als een progressieve man die Mercedes een elektrische toekomst moet bezorgen. Daar past een benzine-verbrandende sport niet, bij natuurlijk. Dankzij Kallenius krijgt de komende C63 AMG een viercilinder motor en zullen er in rap tempo meer elektrische auto’s bijkomen.
Net als Porsche en Audi is Mercedes overtuigd van de toekomst van de Formule 1. Vanaf 2026 worden de regels veranderd en wordt het elektrische gedeelte belangrijker. Dat niet alleen, de verbrandingsmotoren moeten dan draaien op synthetische brandstoffen. Ook moet de gehele sport dan CO2-neutraal zijn.
Mercedes blijft in de F1 vanwege populariteit
De reden dat Mercedes toch wil blijven is simpel: populariteit. Naar het schijnt is de Netflix-serie Drive To Survive daar mede verantwoordelijk voor. Ook de budgetcaps zorgen voor een overzichtelijk kostenplaatje.
Een fabrikant kan met zo’n 500 miljoen een flinke marketingcampagne opzetten voor een jaar, een beperkte oplage aan supercars bouwen of een jaartje mee doen aan de Formule 1. Nu de F1 zo is gegroeid is qua kijkers en de kosten lager zijn, is het bijna dom om niet te mee te doen.
Meer lezen? Dit zijn de hoogtepunten van 50 jaar AMG!
autogeak zegt
“Ook moet de gehele sport dan CO2-neutraal zijn.” Ben benieuwd hoe ze dat dan gaan realiseren en nog over de hele wereld racen.
willeme zegt
@autogeak: extra bomenplanten voor CO2 compensatie, is een mogelijkheid.
mashell zegt
Ik zie het al voor me, een Max Verstappen die naast een leegstaande autofabriek in Limburg de eerste boom van het formule 1 bos komt planten.
autogeak zegt
Geloof je dat nou echt?
pomoek zegt
@willeme: Ok, bierviltje erbij gepakt. Een team bestaat uit ongeveer 50-100 mensen. Laten we zeggen 50. Die reizen, las ik ergens op het internet, 110.000 mijl per jaar. Ronden we af naar beneden, 150.000 km. Dus in totaal: 20*50*150.000=150 miljoen kilometer.
200 vliegtuig kilometers is gelijk aan de CO2 die een boom per jaar kan opnemen. Laten we dit als uitgangspunt nemen. Dat zijn dus 750.000 bomen, of ongeveer 150ha bos. Aangezien we tussen de 7,5-29 miljoen ha bos kappen per jaar is het, tja, een lief gebaar.
autogeak zegt
Niet vergeten dat die 200 vliegtuig kilometers per jaar worden opgenomen door een volwassen boom, geen net nieuw geplante boom. En voordat een boom eindelijk volwassen is zijn we tientallen jaren verder.
Het compenseren van CO2 uitstoot is vooral een mooi verhaal wat enkel op papier te doen is.
https://www.youtube.com/watch?v=61SWIYwCaSE
mashell zegt
Als Porsche en Audi instappen, Mercedes blijft wat is dan in hemelsnaam de reden voor Honda om er mee op te willen houden?
Design_Driven zegt
Die hebben dan ook spijt als haren op hun hoofd en zouden er nog best eens op terug kunnen komen.
Design_Driven zegt
Met directe concurrenten als Audi en Porsche in de sport is het ook veel aantrekkelijker, als ze weer hun vorm kunnen vinden natuurlijk. Het half bakken doen als enkel leverancier is gedoemd te mislukken.
Theis zegt
logisch denk je dat een formule 1 team dat de jaren ervoor enorm succesvol was na een paar races waar ze geen podium scoren er gelijk mee stoppen
Edit: mercedes doet het overigens nog steeds prima met russel