It’s basically the DC100 concept but yellow and with no roof.
Driezits SUV-cabrio’s FTW! We wisten al dat Land Rover met een dichte DC100, a.k.a futuristisch Defender-concept, a.k.a. Skoda Yeti XL, zou komen, maarrrrrr surprise! Ze hebben ook een open variant meegenomen naar Frankfurt.
Nu de wereld bedolven wordt onder vierzits concepts, staat de poort kennelijk open voor nog veel meer cabrio’s uit het rariteitenkabinet. De Nissan Murano opende het bal, en vervolgens doken ineens een Audi Q5 cabrio en een Evoque cabrio op. Klaarblijkelijk hebben ze bij Land Rover de smaak te pakken, want hier is de DC100 Sport.
Samen met de dichte DC100 moet hij de potentiële ontwerprichting voor een toekomstige versie van de klassieke Defender gaan scheppen. Hij heeft drie zitplaatsen naast elkaar voorin (‘social seating’), een verwijzing naar de allereerste Land Rovers. Daarnaast hebben ze materialen van luxe jachten, privé jets en zelfs de Space Shuttle gesloopt om hem vooral heel exclusief te maken.
En het leuke is: hij gaat in productie. In 2015 mogen we volgens Land Rover een productiemodel van de nieuwe Defender verwachten. Uiteraard in zwaar afgezwakte vorm, en zaken als zelfherstellend koetswerk zie ik ook nog niet zo snel verschijnen, maar toch: we zullen vast iéts van dit ding terugzien.
Een opsomming van de hoofdpunten:
– Het Terrain-i scansysteem waarschuwt de bestuurder voor obstakels tijdens off-road rijden en kan alternatieve routes suggereren.
– Wade Aid maakt gebruik van sonartechnologie om de waterdiepte te bepalen en de bestuurder een optimale snelheid te adviseren.
– Intelligent Land Rover Terrain Response®-systeem van de volgende generatie optimaliseert de Defender automatisch voor elke ondergrond.
– Spike-systeem voor de banden kan met een druk op de knop worden ingeschakeld.
– Toekomstige laktechnologieën maken zelfreinigend en zelfherstellend koetswerk mogelijk.
– Beide concepten zijn gebaseerd op hetzelfde, lichtgewicht platform uit verschillende (licht)metalen.
– Permanente vierwielaandrijving met achttraps automatische transmissie, intelligent Stop/Start-systeem en tussenbak.
– Driveline Disconnect: mechanische ontkoppeling van achteras om brandstof te besparen wanneer geen vierwielaandrijving nodig is.
JvT zegt
Leuk! Een vierwielaangedreven Smart Crossblade SUV…
gedwongenleaser zegt
Zonde van die luxe jachten, privé jets en space shuttle. De daarvan afkomstige materialen hadden beter verdiend.
MDA zegt
In welke zin is dit en driezits? Ik zie toch echt maar 2 stoelen….
fant zegt
@MDA: in de kofferbak zit nog een stoel voor een cavia.
Esprit_de_Flandre zegt
@MDA: Eentje op schoot?
xilver zegt
Zo zie je maar dat zelfs Land Rover de Duster übercool vindt! Bekijk dat neusje maar eens goed! Het hele idee vind ik trouwens wel leuk, offroader zonder dakje is heerlijk.
dennisr zegt
het heeft wel wat.. maar die zal nooit een Defender kunnen worden..
bigcar zegt
blijkt achteraf toch geen geintje te zijn, van landrover…
Esprit_de_Flandre zegt
Hopelijk krijgt ie dan een andere naam dan Defender. Een Defender is en blijft een hoekig werkpaard dat op het einde van z’n leven een bling-ding werd. Dit ding is gewoon ontworpen om een bling-ding te zijn, en is dus geen waardige opvolger. Andere naam dus…
mellie zegt
mooie en aparte wagen.