Dit wisten we eigenlijk al, maar gelukkig heeft de BOVAG het toch nog even voor ons uitgezocht. Tussen 1970 en 2008 zijn de brandstofprijzen 1,4 keer zoveel omhoog gegaan als willekeurige andere prijzen. Oftewel, de benzineprijs verslaat de inflatie met gemak.
Maar dat is niet alles: ook de accijnzen gaan harder omhoog dan de inflatie. Tussen 1990 en 2008 ging deze van 36,2 eurocent naar 69,4 eurocent per liter; een toename van 91,7%, terwijl de prijs van een karretje boodschappen door inflatie slechts 53,2% toenam. Gelukkig doet onze overheid allerlei nuttige dingen met dat extra geld.
Ook leuk is het om te kijken naar de prijzen zonder inflatie. Betaalden we in juli 2008 namelijk €1,69 voor een liter benzine, in 1971 kostte diezelfde liter slechts €0,31. Had ik maar een tijdmachine…
Jan-Henk zegt
Maar de prijs is nu geen 1.69 meer. Die lag gisteren bij de Shell waar ik langsreed op 1.30.09.
Gewoon even terloops opgemerkt hoor, verder zal ik zeggen dat ik het kwartje van Kok terugwil en dat Wouter Bos een linkse graaier is.
Oh nee, ik zit helemaal niet op geenstijl of de Telegraaf
Laue zegt
Ik moet me inhouden om niet een risico-tot-ban-reactie achter te laden
G*D*e*omme* klere*(@#%&@()* Lij#*LU(#)@#(!#
shit mislukt.
ruben..doe je ding
RubenBaeten zegt
@Laue: Rustig ademhalen. ;-)
Bart_V zegt
lol @ Laue en Ruben
ik heb juist het idee dat hij weer gezakt is
een maand geleden was hij 141 en nu weer 130.09 (shell Helmond)
maar nu staat mijn auto stil ivm een echte Helmonder niet kan auto rijden (lees: mustag en 3 jongeren)
GeeJee zegt
Lang leve de onbemande pomp bij mij om de hoek: 127,90. Heeft het rustige oosten toch nog zijn voordelen :-)
GOD zegt
Ik tank ook bijna niet meer als 30 euro, zo lijkt het enigzins te doen.
tank ik hem vol betaal ik elke keer tussen de 60 en 80 euro, dan zakt je op gegeven moment de moed in de schoenen.
arokh zegt
wat een gedoe allemaal. Boeie! Als je het niet kan betalen ga je maar met de fiets of de bus. Ik ga lekker met mijn auto, en ik rijd wel wat rustiger, dan haal ik 16 kilometer uit een litertje, als ik doortrap wordt dat 10 liter, scheelt nogal :-)
Wat is eigenlijk de prijsontwikkeling van auto’s in diezelfde tijd, en van wegenbelasting en verzekering?
LET WEL: autorijden is niet alleen benzine he, de kosten voor brandstof zijn maar iets van 20% van de totale kilometerprijs, dus ook al wordt de benzine 2,50 per liter, de totale kilometer prijs neemt niet zo idioot hard toe ofzo.
Emile_Benz zegt
@ arokh: ik neem aan dat de verzekering en wegenbelasting vroeger ook veel lager lag…
Laue zegt
@ Arok
Toen ik nog een nissan patrol R reed.
Belasting: 130,-
verzekering: 89,-
Onderhoud: 100,-
Diesel: 350,-
Do the math, dan zijn de brandstofkosten niet rond de 20%
vleier zegt
als ik moet tanken met mijn auto kost het mij al gauw €150,- puur omdat het een tank heeft van 120 liter en die rijd ik altijd eerst helemaal leeg maar omdat het een diesel is moet ik altijd al wel veel betalen.
gelukkig kan ik de auto in nood nog even op het bedrijf zetten zodat ik mijn bankrekening weer kan laten stijgen:D.
en ik kan altijd nog mijn pa’s auto gebruiken die heeft LPG installatie in de auto dus dan tank ik voor maar 0,70 cent per liter wat al weer een kleine 40 vent goedkoper is dan de diesel die ik er nu in moet gooien:P
Pordon zegt
Ik heb net 1.29 betaald, het is de laatste tijd weer wat aan het zakken.
Wat ik wel vreemd vind is dat de benzine na de grootte prijsdaling van het afgelopen jaar weer veel meer gestegen is terwijl diesel eigenlijk op het lage punt is blijven hangen ( toen ik net ging tanken: 0.949)
TonB zegt
Gek hè, dat de prijs stijgt wanneer het aanbod kleiner wordt.
Ik zou mij pas zorgen maken (en een bericht op autoblog plaatsen) als de stijging onder inflatieniveau lag.
Oom Agent zegt
Wat zouden er toch veel minder doden en zwaargewonden vallen als Nederlanders een echte veilige auto konden betalen.
Als de overheid niet zoveel accijns zou berekenen, en niet zoveel BPM en al die andere belastingen op auto’s, dan kon iedereen in een 5-sterren NCAP auto rijden.
Kwestie van prioriteiten…
Ton zegt
Ach, sinds de uitvinding van de auto heeft de overheid het gezien als Zondebok en als Melkkoe.
Alles wordt eraan gedaan om de auto’s die nu verkocht worden zo schoon en zuinig mogelijk te maken en vervolgens rijdt onze balkenende in een 6.0 V12 die 1 op 5 rijdt. en ruim 300gram co2 uit zijn uitlaatje tuft.
Die malloten hier weten gewoon niet hoe ze een land moeten regeren.
Niet alleen de overheid heeft hier schuld aan hoor, nee zeker niet, shell heeft momenteel een monopolie en laat dat kennelijk merken. voor de kust wachten 10 tallen olietankers met olie, die goedkoop is ingekocht, maar eerst moet de “dure olie” weer op, en zodra die op is is de olie duur en is de toenmalig goedkope olie ook in eens weer duur. (Wie dit niet snapt moet t zeggen)
Eigenlijk moet je die lui gewoon boycotten.
en lui zoals Arokh die geen idee hebben wat mensen zonder auto wel niet allemaal moeten doen om ergens te komen moeten ze in een gesticht gooien.
Majinstar zegt
@ Oom agent. Bmw’s zijn veilige auto’s. Zij halen altijd de zwakkere deelnemers van het verkeer in die ons ophouden.
Emile_Benz zegt
@ Majinstar: alsof alleen Bimmers dat doen…
Sorcerer zegt
Logisch, want:
1) accijns is gestegen
2) BTW is gestegen (terwijl die op voeding 6% werd/bleef; was eerst misschien hoger?)
3) olie opgraven wordt duurder omdat de ‘makkelijke’ velden nu leeg zijn…
4) er wat betreft olie/benzine minder innovatie mogelijk is (aan de opgraaf/verfijnkant) die de prijs omlaag drijven per liter
Tja :P
Jaap zegt
@ Majinstar, ik weet, ik rijd zelf een 650 :-)
MacReady zegt
@ Ton:
Shell monopolie? Klok.. klepel..
Overigens, voor een auto die een dikke 3,5 ton (bepantsering) weegt is die V12 echt geen overdaad hoor.
Mikeee zegt
Quote:
> Had ik maar een tijdmachine…
Je hebt maar een vliegtuigticket nodig. U vliegt zó naar de VS, of voor nog meer lachstuipen tijdens het tanken, naar zonnig Venezuela. Een volle huur-Landcruiser tank voor een Euro; gegarandeerd buikspierpijn de volgende dag.
LaTiNo zegt
de overheden spelen toch systematisch vals met de inflatiecijfers. In de VS bijv werden de benzine en voedselprijzen niet in de opgegeven inflatiecijfers meegerekend om ze kunstmatig laag te houden.
mashell zegt
Het is allemaal de schuld van Bugatti, Zonda, Rolls Royce en andere luxe- en sportautofabrikanten. Als zij niet zulke absurd hoge prijzen voor hun producten zouden vragen hoefden de oliesheiks de benzine prijs niet zo ver op te drijven.
BananaFlip zegt
Het is belachelijk.
Echt, belachelijk.