Op dit moment zijn de AutoRai bobo’s lekker aan het vergaderen over de houdbaarheid van de 2009-editie. BMW en Daihatsu gaven al eerder aan dat ze er geen budget voor hebben, nu is de vraag of andere merken nog wel interesse hebben om geld uit te geven in deze economische dip.
Afgelopen dagen werd ook bekend dat er voor de autoshow in Detroit, toch één van de grootste en belangrijkste autoshows ter wereld, maar liefst acht merken al hebben afgezegd. En dan vragen we ons af of er animo is voor een mini-autoshow in Amsterdam?
De Rai-organisatie wil de tentoonstelling graag overeind houden. Merkorganisaties vragen zich echter af of het wel zo verstandig is veel budget te steken in de personenautotentoonstelling in april volgend jaar, terwijl iedereen besparingsmogelijkheden zoekt. Voor een beetje grote stand moet al gauw worden gedacht aan een post van enkele miljoenen euro’s (via automobielmanagement.nl).
UPDATE: Auto-importeurs, brancheorganisatie RAI Vereniging en de beursorganisatie van Amsterdam RAI hebben woensdagavond 26 november 2008 tijdens een regulier overleg van gedachten gewisseld over AutoRAI 2009. Met het oog op de huidige economische situatie in de autobranche is gesproken over verdere efficiencyslagen ten behoeve van de aankomende editie van het tweejaarlijkse auto-evenement in Amsterdam RAI. Op dinsdag 9 december aanstaande wordt tijdens de reeds aangekondigde persconferentie in Beeld en Geluid te Hilversum het programma van AutoRAI 2009 gepresenteerd.
vla zegt
Weet je waarom ik zo van Autoblog hou? Het zijn de naadloos passende, perfect geëditeerde foto’s die het hem doen!
RenJie zegt
shit! Dit stond toch wel op de planning van 2009.. Anders moven we ff naar Brussel als het niet in Adam kan.
Majinstar zegt
De echte reden waarom de kans groot is dat het niet doorgaat, is omdat Bmw volgend jaar niet mee doet. Bmw maakt Autorai elke jaar interessant, andere merken niet.
f-autogek zegt
Dan maar een keer skippen, en het evenement naar 2010 verplaatsen, toch?
Ik had er eigenlijk wel weer zin in…
autoblogger zegt
LOL @ de vlaeminck ;)
RA999 zegt
@ Majinstar
Dat valt reuze mee hoor, in 2005 waren ze er ook niet. De editie daarna, in 2007, waren ze er wel en toen vielen de bezoekersaantallen tegen, trek uw conclusies ;)
Paul zegt
Lekker belangrijk, als ik info over een auto wil of de nieuwste trends wil volgen surf ik wel naar autoblog.nl of een andere website. Of ik zet de tv aan en kijk naar 1 van de 20 autoprogramma’s op tv. EN als ik een auto wil kopen orienteer ik me eerst 3 weken lang op internet. Daar heb ik de stropdassenbrigade op de autorai niet voor nodig. Ik denk dat als er 10 doorsnee autokopers op de Autorai hun beslissing maken voor een bepaald model / type dat het veel is.
Het is gewoon één grote show waarbij driekwart van de bezoekers binnenkomt via via, zakenrelaties en dus daar gewoon wat gaan netwerken. De andere 25% is gewoon geinteresseerd in auto’s en vind het leuk om rond te hobbelen. Niks meer niks minder.
Dus laat de autofabrikanten / importeurs dat geld maar lekker in d’r zak houden.
Rayner zegt
@ Paul
Een echte autoliefhebber ziet ze liever in het echt dan een stel plaatjes en video’s!
Oly zegt
Heel erg jammer was inderdaad toch wel weer een beetje mijn hoogte punt van 2009 ach ja dan niet.
@ Rayner kennelijk maak paul liever zijn handjes thuis vies.
Wouter zegt
Anders organiseren we toch een autoBLOGrai 2009. Alleen met de leukste modelletjes natuurlijk en het aantrekkelijke voor de automerken is dat we scherpere tarieven hanteren voor standhouders. Ik zie het wel zitten. :-)
cheetacars zegt
@ Wouter is goed, regel jij de auto’s?
OT: zou heel erg zonde zijn :shock:
Majinstar zegt
@t RA999: Oh ok, maar ja wel jammer verder voor 2009. Ik wacht wel op 2011.
DennieFR zegt
@ Rayner
Onzin,Paul heeft eigenlijk gelijk.
Internet neemt alles over,dus ook de autoverkoop,dus tonnen investeren voor een beurs waar je toch niks verkoopt.(ik zit ook niet op zo’n gladjanus te wachten die mij komt vertellen hoe slim de nieuwe Panda en hoe snel de nieuwe M3 is).
Ik zie de toekomst dan ook somber in voor deze beurs,eigenlijk voor alles wat met auto’s te maken heeft,en vooral de verkopen.
Voorbeeldje,mijn auto staat al vanaf juli te koop,maar niemand koopt hem dus ik koop ook geen nieuwe.
En zo kan je nog wel ff doorgaan..
En vergeet niet,ik respecteer als algemeen autoliefhebber ook alle beursen en toestanden wat met auto’s te maken heeft,maar 2008 is geen 1998!
Ringmaster zegt
1 April!
SWRT zegt
POTDIKKIE…..achja ik kijk wel wat ik dan ga bezoeken
Laurens zegt
@ringmaster :-) :-)
OT: nu de “Leuk: configureer je eigen Ferrari California” er is, was ik toch al niet van plan te gaan.
michel zegt
je mist er niets aan, in de rij staan voor een auto die op slot zit……… ga lekker naar Essen of Geneve veel leuker, wordt je ook niet afgezet zoals bij de rai
AutoInformatief zegt
Tjah, als bedrijven geen geld hebben voor een grote beurs zoals in Detroit zullen ze zeker geen centen in zo’n “kleine” beurs hier in dit kleine landje ;)
Emile_Benz zegt
Alsof iemand die de autorai bezoekt Suzuki zou missen… Beemer hebben we ’t ff niet over, die maakt tenminste nog modellen die interessant kunnen zijn voor autoliefhebbers…
Emile_Benz zegt
Je moet er alleen van houden…
cheetacars zegt
btw, zou die savage niet op de autorai komen? hebben ze nog 2 jaar tijd om verder te bouwen :P
Paul zegt
@Reyner
Jouw opmerking sluit naadloos aan bij mijn verhaal: “Een echte autoliefhebber ziet ZE liever in het echt dan een stel plaatjes en video’s!”
Tuurlijk zie ik de auto’s ook liever in het echt! Maar de Autorai is zijn oorspronkelijke doel, namelijk de klant informeren en overhalen tot aankoop van een bepaald type auto allang voorbij. Het gaat meer om de media aandacht en het zakelijke eromheen. Dus in dat opzicht is het eigenlijk niet interessant meer lijkt me om als merk of importeur aanwezig te zijn omdat het waarschijnlijk meer kost dan echt oplevert. Overgrote deel van de betalende toeschouwers zijn dus personen zoals jou, de autoliefhebber die naar auto’s komt kijken. Helaas brengt dat geen extra geld in het laatje….
sacha zegt
Waarom maken we er geen vet coole tuning beurs van volgend jaar?
vla zegt
@ Sacha
Ja, waarom niet?
Emile zegt
wat een onzin ik hier de contracten liggen 1 april onthullen we de Savage as plan, met of zonder Daihatsu..!
Timmeeeeeh zegt
BROODJE AAP, iemand?
Jandepandaman zegt
Wat mij betreft- Die AutoRAI vond ik toch al tijden niet meer van deze tijd. We hebben internet, we hebben om de hoek net even in het buitenland autobeurzen die een stuk interessanter zijn en we hebben interessantere tuners-evenementen. Die Amsterdamse beurs kwam op mij de afgelopen jaren toch al een beetje over als een soort huishoudbeurs voor auto’s.
Dus laat maar lekker verdwijnen, daarmee misschien zelfs eindelijk een ontluikend realisme in de automarkt illustrerend wat nu nog ontbreekt bij die autofabrikanten…
Citrofiel zegt
Ik zal het niet missen. Waar dient het nog voor? Men laat de autoliefhebbers kwijlen op de enkele supercars die er zijn, en de rest van de auto’s krijgt een zijdelingse blik in het voorbijgaan. Het gaat nergens meer over, zoals Paul zegt.
@ Timmeeeeh; Lijkt me heerlijk. Kom maar op.
Emile_Benz zegt
@ Sacha: jaja, en dat wil jij zeker alleen om de getunede auto’s hè… :wink:
Golfke zegt
Ik zou de Autorai niet missen. Wat een schrale vertoning is dat; je betaald de hoofdprijs voor een toegangsbewijs en een parkeerkaart. Primeurs die interessant zijn staan er meestal niet, en je mag (zoals eerder gezegd) in een lange rij voor een gesloten auto staan te kijken.
Ik ga elk jaar naar Geneve en om de 2 jaar naar Parijs en Frankfurt, maar daar heb ik nooit het gevoel dat ik teveel heb betaald voor een toegangsbewijs en parkeerkaart en zie tenminste echte primeurs. Jammer dat dat hier in NL weer anders moet.
Afschaffen die Autorai!
ruv0 zegt
Naar mijn mening is er niets van waar.. Drie weken geleden zeiden ze ook al bij ‘Wheels on 7′ dat de AutoRAI niet doorging maar naar mijn weten gaat het gewoon door. Zelf moet ik ook op een stand staan, en zij hebben mij bericht gegeven dat dat gewoon een broodje-aap verhaal is. Kijk, en als BMW niet gaat (Daihatsu zullen vrij weinig mensen wat schelen) gaan andere merken natuurlijk wel even nadenken ofdat het wel zo verstandig is om op de RAI te staan, vooral met de kredietcrissis. Maar de AutoRAI is eigenlijk ook niet bedoeld om auto’s te verkopen, maar om het product te promoten en hoofdzakelijk om klantengegevens binnen te halen. En ojah, tegen iedereen die hierboven negatief hebben gereageerd; Waarom zit je nu de AutoRAI af te zeiken, terwijl je er wel naar toe gaat? De meeste mensen hier op Autoblog, of eigenlijk de auto liefhebbers pur sang gaan toch naar de AutoRAI.. of dat ze nou een positieve of negatieve indruk hebben..
Kees zegt
hoofdprijs zegtie dan… typisch Nederlands voor die paar euro. (16 ofzo?)
impeh zegt
Dit is echt gelul, alle plaatsen zijn al vergeven. Er zijn nog 2 of 3 lege plekken in de hal bij de belastingdienst en rijkwaterstaat.
autoblogger zegt
UPDATE: Auto-importeurs, brancheorganisatie RAI Vereniging en de beursorganisatie van Amsterdam RAI hebben woensdagavond 26 november 2008 tijdens een regulier overleg van gedachten gewisseld over AutoRAI 2009. Met het oog op de huidige economische situatie in de autobranche is gesproken over verdere efficiencyslagen ten behoeve van de aankomende editie van het tweejaarlijkse auto-evenement in Amsterdam RAI. Op dinsdag 9 december aanstaande wordt tijdens de reeds aangekondigde persconferentie in Beeld en Geluid te Hilversum het programma van AutoRAI 2009 gepresenteerd…
richard zegt
gelukkig geen auto Rai. alleen maar petjes volk , die komen kijken naar auto’s die ze toch niet kunnen betalen. kansloos!
RenJie zegt
@autoblogger
wat houdt dat in? :?
Emile_Benz zegt
@ RenJie: dat weet ie zelf (nog) niet. Goeie mop hè…
autoblogger zegt
Nadat eerder al BMW en Daihatsu te kennen hadden gegeven niet deel te zullen nemen aan de Auto Rai bleken er vandaag ook grote twijfels te zijn bij Mercedes-Benz en Fiat of deelname in deze economisch slechte tijden financieel wel zo verstandig is. Beursorganisator Fernand Molenschot had aan het begin van de avond zelfs het bange vermoeden dat hij genoodzaakt zou zijn het hele evenement af te blazen. Het tij lijkt nu echter zo gekeerd dat zelfs BMW overweegt om, onder de nieuwe voorwaarden, toch deel te nemen aan de grote landelijke autotentoonstelling.
Een definitieve beslissing over het wel of niet doorgaan van de Auto Rai wordt volgende week genomen. De voortekenen zijn in ieder geval gunstig.
Via http://www.autokompas.nl/nieuws/2008/11/Auto-Rai-lijkt-gered.html
kyanite zegt
De AutoRAI vond ik 16 jaar geleden al niets, daar is in de enkele keren daarna dat ik deze beurs bezocht heb niets aan veranderd. Ben nu enkele keren op de IAA geweest, dat is tenminste een beurs, staan de meeste auto’s ook open voor publiek wat je op de RAI absoluut niet kunt zeggen.
YK zegt
Laatste keer dat ik naar de AutoRAI ben geweest was al weer een jaar of 6 geleden ofzo. Drukte van jewelste, veel plekken waar er werd gepromoot en nog meer van dat soort leuke dingen dat je kon doen. Toen waren er al opvallend veel pre-puberale koters (petjesvolk dus), die dan zaten te kwijlen bij al die exclusieve merken. Kon je zowat door de bomen het bos niet meer zien. :roll: Maar dat je niet in de auto’s mocht is me niet opgevallen, na beetje babbelen met de “verkoper”, kon je al eventjes zitten in een dikke AMG.
Rob USA zegt
@Wouter: Ja, dat begrijp ik met die prijzen van de standhuur wil ik het ook graag organiseren. Maar maak er dan AutobloGRAI van ! :)
Kees zegt
Update:
http://www.automotive-online.nl/home/5530-autorai_2009_in_afgeslankte_vorm.html
Het is vrijwel zeker dat de RAI door gaat. BMW was ook vertegenwoordigd op de vergadering, ik hoop dat ze alsnog mee gaan doen!
Zou wel een mooi gebaar zijn vanuit Nederland tegenover de berichten uit Detroit.
Kees zegt
@ YK,
Als jij zonodig in “dikke AMG’s” moet zitten krijg ik het gevoel dat je zelf ook tot de “pre-puberale koters” behoort.
Vorige jaar (2007) was ik op de eerste publieksdag, een vrijdag uit m’n hoofd. Heerlijk rustig! Gewoon de weekenden vermijden.
Jan Groothuijse zegt
Waarom moet zo’n stand dan in godesnaam zo overdreven, hydrolische schijven om de auto’s op te zetten om te draaien, apparte verlichting die niet verder weg bij natuurlijke verlichting kon komen, gigantische billboard en gordijn spullen.
Je kan ook gewoon een auto ergens neer zetten, op de toegewezen plaats, misschien hoef je dan geen mobile home park over te laten vliegen uit japan. Maar ik zal hier vast wel weer te simpel over denken.
YK zegt
@Kees,
Naaa, maar vond het wel leuk. Het exterieur had ik al goed kunnen bekijken, veel publiek stond er overigens niet bij, omdat ze er niet al te dichtbij mochten komen. Maar door mezelf als een “potentiele” koper neer te zetten en een praatje aan te knopen kreeg ik zowat alles te weten. Was dacht ik een SL 55 AMG, vond ‘m zeer mooi, nu de nieuwe ook. Dus ik plaatsnemen, die gozer mij de ins and outs vertellen, kijkje onder de motorkap, mij wel niet vertellen hoeveel zorg en handwerk er wel niet in zat, de hele reutemeteut, dus…
Jah Kees, pre-puberale koters kunnen dat allemaal flikken. ;)
Kevski Style zegt
Hoe zit het eigenlijk met Michiel: Staat hij er eigenlijk nog op de autorai met de GTO????
Emile zegt
“”ugur en michiel hullen zich in zwijgen””