Door de A1 citycarver, Q3 Sportback en andere voorbeelden zou je denken dat Audi van alle markten thuis wil zijn. Toch wordt er ook het één en ander geschrapt.
Cabriolets zijn cool. Niet perse mijn mening, maar zo’n dakloze auto heeft iets van uitstraling, naast het gevoel wat je er door krijgt. Omdat deze coolheid betaalbaarder moest worden, was er een ware run op compacte auto’s die toch de cabriolet-uitstraling verdienden. Het bekendste voorbeeld is de Peugeot 206 CC, maar op een gegeven moment kon je een hele hoop B- en C-segmenters krijgen met een klapdak. Ook auto’s als de Volkswagen New Beetle en Mini Cooper kwamen direct als cabrio en BMW had met de 3 Serie Cabrio al een ‘middenklasse’ dakloze. Ondertussen was de enige betaalbare Audi zonder dak de TT. Toegegeven, de A4 Cabrio was ook niet onbetaalbaar, maar toch moest het gat tussen die twee opgevuld worden.
Tijdens de facelift van de Audi A3 (8P) in 2007 was het dan zo ver: de Audi A3 Cabrio. Wat hem uniek maakte is, in tegenstelling tot elke andere C-segmenter die de cabrio-behandeling kreeg, dat de daklijn doorliep zoals een hatchback. Dat zorgt ervoor dat de auto er nogal anders uitziet dan de concurrentie. Het nadeel ervan is dat dit onmogelijk is om voor elkaar te piepen met een stalen klapdak, zoals diezelfde concurrenten bijna allemaal hadden. Echter, met name op het gebied van gewicht en ruimteverdeling heeft ook dat stoffen dak grote voordelen.
De cabriolet-trend is rond 2012, wanneer de nieuwe A3 op de markt verschijnt, wel weer over. Toch blijft Audi niet bezig met wat de meeste merken doen, maar vooral wat BMW en Mercedes doen. Met een C-Klasse Cabrio op de planning en een 1 Serie (later 2 Serie) Cabrio die het prima doet, moest ook Audi erbij blijven en kwamen ze op de proppen met een geheel nieuwe A3 Cabrio. Nog steeds uiteraard nauw verwant met de A3, maar omdat die ondertussen als sedan geleverd werd, konden ze daar het kontje van lenen om het er iets natuurlijker uit te laten zien. De zaag zetten in C-segment hatchbacks is nooit een recept voor prachtige auto’s, maar de A3 Cabrio is best een knappe bak. Bovendien kon je hem ook gewoon als S3 krijgen en dan had je die heerlijke 300 pk sterke viercilinder voorin. De A3 Cabrio was geen gigantisch succes als het gaat om absolute aantallen, maar cabrio’s zijn een nicheproduct. Daarom kon Audi het zich kennelijk veroorloven om deze auto tot op het heden erbij te houden.
Je kunt het al zien aan het feit dat hij steeds ouder wordt: de huidige A3 (8V) is in de huidige line-up van Audi bijna een vreemde eend in de bijt. Het moge geen verrassing zijn dat hij zeer binnenkort de pijp aan Maarten geeft en een opvolger moet het allemaal veel beter gaan doen. Met die opvolger gaan ze ook snijden in het gamma. De driedeurs A3 gaat exit. Gezien zijn relatief recente introductie en dat hij nog aardig succesvol blijkt, zal de Limousine juist nog wel even blijven. In principe zijn de ingrediënten voor een A3 Cabrio dan nog steeds aanwezig.
Audi heeft er echter geen trek meer in. Tegen Car and Driver bevestigt een persoon van het Duitse merk dat de A3 Cabrio geen opvolger krijgt. Wij vinden het wel jammer. ‘Goedkope’ cabrio-shoppers worden nu aangewezen op de minder elegante en veel minder praktische TT, waar ook een donderwolk boven hangt. Zoals we al aankaartten in de introzin, wat vooral jammer is aan het verdwijnen van de A3 Cabrio is het feit dat Audi bepaald niet aan het bezuinigen is op hun modellengamma. Voor vijftig tinten SUV in elke vorm en maat helpen ze je bij de Audi dealer graag. Ga trouwens vooral niet rouwen bij de Audi dealer, voor je het weet herintroduceren ze de compacte cabriolet met zoiets als dit. Brr.
Dutchdriftking zegt
Toch maar eens kijken voor een S5 cabriolet. Daar klopt alles net wat beter.
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Dag badkuip op wielen. ?♂️
simonferrari zegt
De tweede generatie zag er stukken beter uit. Al ben ik een Audi fanaat, de A3 cabrio heb ik nooit echt toegevoegde waarde gevonden. De A5 Cabrio oogt veel beter.
mikje90 zegt
Ik heb echt niks met VAG, maar ik vond dit geen lelijk model. Als jullie mij sponsoren, dan wil ik er graag in rijden.
dtwo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Ik vind een cabrio vooral leuk bij andere eigenaren. Ik heb zelf nog nooit de behoefte of verlangens gehad om ‘open’ te rijden. In de zomer te heet, in het najaar te nat en in de winter te koud, open rijden is volgens mij enkel leuk op die paar mooie lentedagen in het jaar.
En op al die andere dagen erger je je aan een kleinere bagageruimte, wel een achterbank maar amper beenruimte, extra onderhoud aan de kap en daar bovenop nog eens duurder om te rijden (hoger MRB tarief, hoger verbruik en verzekeringspremies).
Jochen zegt
@RRRobert: ik heb een A4 cabrio, met een snelle gok kom ik 75-100 dagen open rijden per jaar. Dak gaat er zeer geregeld vanaf, heerlijk. De mondiale opwarming heeft ook enkele voordelen ;-)
superfred zegt
@RRRobert: ik heb een paar jaar een 306 cabrio gehad. Die ging open zodra de temperatuur boven de 10 graden kwam met een klein zonnetje. Stoelverwarming aan, kachel wat hoger, genieten! Van alle auto’s die ik heb gehad mis ik die het meeste…
monsieurleloure zegt
Een cabrio kun je net zoals een boot beter huren.
pignon zegt
@monsieurleloure: nee Tuurlijk niet. Gewoon hebben. Want als het mooi weer is en jij wilt rijden, wil iedereen het. En daar sta je dan. Zonder cabrio. Zonde joh.
monsieurleloure zegt
@pignon: er is vast één cabriolet te huur in Nederland
pindakoning zegt
De A3 cabrio vind ik echt een van de lelijkste auto’s! Naast zo’n tuut is een Multipla even elegant als een rode 159
mark997gt3 zegt
Wacht maar, straks gaat bij alle Q modellen het dak eraf……
vroom11 zegt
Power cabrios hier in de bergen… best leuk!
HZW zegt
Cabrio’s zijn niet mijn ding.
In de stad niet, te veel herrie, en verder juist “niet” de plek om open te gaan rijden, lekker veel fijnstof inademen.
Op de snelweg niet, te veel herrie, en om lekker doof van te worden.
Als ik van buiten wil genieten dan zeker niet met een Cabrio, dan nog eerder een zeilboot.
audirs3 zegt
Ik vind de 1e generatie A3 cabrio juist veel leuker en unieker. De 2e generatie probeerde te veel een A4/5 cabrio te zijn. Juist dat korte kontje van de 1e generatie deed me erg denken aan de Golf cabrio’s.