Toch noemt zijn maker ‘m ‘Retro’. Ja, echt waar.
Een beetje opvallen op een Porsche-meeting is superlastig de laatste tijd. Porsche verkoopt namelijk de sportauto als een malle. Dit betekent dat je helemaal niet zo uniek bent als je zelf wel doen laten geloven. Natuurlijk kun je gaan voor wat aanpassingen, zoals een opvallend kleurtje, dikke wielen of dikke audioset. Of alle drie, in het geval van de Porsceh 911 van @wouter.
Maar ook een gemodificeerde Porsche 911 zie je tegenwoordig best vaak. Zeker de nieuwere modellen komen geregeld voorbij met een behandeling van TechArt, Brabus (ja, echt) of Ruf. Vandaag kunnen we Rezvani ook vermelden als Porsche-verdelaar. Rezvani is een Amerikaans bedrijf dat alleen maar toffe dingen maakt, eigenlijk.
Wat dacht je van de Rezvani Beast, een zwaar opgevoerde Ariel Atom met fraai koetswerk. Of de Rezvani Tank, een Jeep Wrangler maar dan geschikt voor mensen die Dwayne Johnson of The Rock heten. Kortom, ze doen gewoon waar ze helemaal zelf zin in hebben en nu is dat dus om een Porsche aan te pakken.
Verrassende 911 restomod
Het resultaat heet de Rezvani Retro. Gezien de gekte omtrent het restomodden van 911’s, zou je denken dat ze een oude 911 bij de kladden hebben gepakt en die dan dik maken, maar niets is minder waar. De basis is namelijk de 992-generatie! Er zijn drie versies van de Rezvani Retro:
RR1 550
De eerste is de RR1 550. Deze heeft de 911 Carrera S met turbomotor als basis. Rezvani haalt er 550 pk uit maar ze zeggen dat ze vooral gefocust hebben op driveability en gaspedaalrespons. Een lekkere motor met 550 pk rijdt beter dan een piekerige met 600 pk. Dankzij het carbon koetswerk (geïnspireerd op de race-Kremers uit de jaren ’70) is de RR1 550 ook lichter. Voor een betere wegligging is er een Ohlins TTX-Pro schroefset. Ja, dat is topspul.
RR1 R565
Een stap hoger staat de RR1 565. Zoals je verwacht heeft deze 565 pk. De basis is in dit geval niet de turbo, maar een GT3 (of GT3 RS, dat mag ook). Met ouderwetse tuning (geen turbo of elektromotor te bekennen) levert het 4.0 blok nu 565 pk. Het geluid moet weergaloos zijn. De toerenteller komt er nu ook 200 toeren later in, bij 9.200 tpm. Je kan kiezen uit een handbak of PDK.
RR1 R750
Maar je kan ook ook kiezen voor de RR1 750. Deze heeft dan de 911 Turbo S als basis. De Rezvani Retro met deze motor is niet alleen sterker, maar moet ook beter klinken en ook hier belooft Rezvani een betere respons op het gaspedaal. Prestatiecijfers worden niet vermeld, maar reken maar dat dit een bijzonder snelle auto zal zijn. 100 pk méér dan een 911 Turbo S en een lager gewicht.
Wat kost deze verrassende 911 restomod dan?
Dan de prijs van de Rezvani Retro. Je moet zelf de basisauto meenemen, waarmee ze bij Rezvani aan de slag gaan. De vanafprijs is 149.000 dollar, maar let op. Net als bij internet-abonnementen geldt deze speciale prijs alleen voor snelle beslissers. Voor de eerste vijf exemplaren geldt de speciale prijs van 149.000 dollar, daarna wordt het meer.
Hoeveel meer, zegt Rezvani niet. Wel vermelden de Amerikanen dat ze er 50 exemplaren van de Rezvani Retro gaan bouwen. Nu is het een supergaaf project en zijn er zat 911-eigenaren die unieker willen zijn, maar 50 stuks klinkt als een ambitieus aantal, maar we hopen van harte dat ze het gaan halen!
Meer lezen? Deze Ruf-modellen ken je nog niet!
Motomoto zegt
Best gaaf!
drdre1 zegt
Vind ‘m best goed gelukt, laat maar komen. Ook dapper om de lichtunits voor aan te pakken en ook die zien er passend uit in het geheel.
mc96 zegt
Ziet er inderdaad best gaaf uit. Maar is geen restomod, eerder een hommage.
Ghiacciato zegt
Heel tof. Maar ook wel heel vaak dat logo erop.
Robert zegt
Die achterkant is echt bruut, heel gaaf gedaan, maar dan die Taycan-achtige koplampen… Blèh!
kjellvdboo zegt
Kleine mierenneukerij, het is Öhlins niet Ohlins. Kan ik als werknemer natuurlijk niet laten gebeuren ;)
joki zegt
Als je daar dan toch werkt… Kan je eens niet een goed woordje doen voor de i20N? Dat zou zo’n goede upgrade zijn!