Max Verstappen vindt iets stom. Wat nu weer?
We hebben het er vaker over. Max Verstappen. In het algemeen, maar ook als hij boos is. Of zeurt. En alles er tussenin. En vandaag hebben we er weer eentje gevonden in de categorie “Max vindt iets stom”.
En dat mag hij absoluut vinden, maar ondergetekende vindt -geheel op eigen titel- dat Max niet zo moet zeuren als er iets nieuws geopperd wordt in de Formule 1. Hij begint steeds meer op zijn vader te lijken en dat is niet altijd een compliment.
Max Verstappen vindt iets stom…
Vandaag hebben we het over een idee voor de sprintraces. Waarvan we weten dat Max überhaupt het liefst vandaag ziet dat dat format verdwijnt. Want een race van een half uurtje vindt hij stom.
Is wederom zijn goed recht, maar het kan dus blijkbaar nog stommer. Want een reverse grid tijdens een sprintrace vindt hij nog veel stommer. Dat zei hij op een bijeenkomst waar Racingnews365 over schrijft.
Als dat gebeurt -dat de snelste gekwalificeerde achteraan start- slaat wat betreft Max pas écht helemaal nergens op. Dan word je gestraft omdat je goed bent en dan gaat de Formule 1 op Mario Kart lijken. Aldus Max.
Tja. Hij heeft een punt. Maar het zou wél leuke beelden opleveren voor de kijker. En is hij niet degene die indirect jouw 65 miljoen per jaar betaalt?
Nou dan. Invoeren en snel. Boeien dat Max dat stom vindt…
Johanneke zegt
Ik vraag mij af hoeveel spektakel het opleverd. De mensen die vooraan rijden kunnen strijden, maar dat doen ze achteraan ook. En als je I dunno, Magnussen bent en Verstappen zit achter je die 2 seconden per rondje sneller is, dan blijf je ook gewoon je eigen lijn rijden en laat hem passeren.
lekkerlinksrijden zegt
ik ben dan vooral geïnteresseerd in de kwalificatie, wie krijgt het voor elkaar om de langzaamste te zijn
Johanneke zegt
Je doet 1 kwali. Voor beide races. Maar als je toch al verwacht max 15e te kunnen worden, ja dan kan je net zo goed pole pakken voor de sprint.
pomoek zegt
een reverse grid is helemaal niet stom. Gebeurt ook in andere race klassen. En ja. Dan wordt je gestraft omdat je het snelste bent. Het zal waarschijnlijk betekenen dat Verstappen bij sprint races hooguit 4e gaat worden. Nou en? Wordt ie nog steeds rond race 20 kampioen. Nu dat in december voor 99% zekerheid toch bij hem in de prijzenkast wordt bijgeschoven is het denk ik juist nu de tijd om hierin te experimenteren. Waarbij je best als FIA kan aangeven: we kijken hoe we de sport leuk en kijkwaardig kunnen houden. niet alleen voor die paar freaks die alle training sessie tijden van Japan uit hun hoofd kennen maar ook voor normalen onder ons.
kniesoor zegt
Gestraft worden als je de snelste bent, dat past goed in dit tijdsgewricht, waarin de beste zijn vooral als ‘zielig’ voor de minder getalenteerden beschouwd wordt. Ik heb er niets mee, met die doorgeschoten hangt naar nivellering. Levert voornamelijk grijze middelmaat op.
pomoek zegt
@kniesoor: Ja. Want daar gaat het de FIA om. Dat de F1 grijze middelmaat wordt. Want anders is het zielig voor Lando Norris.
kniesoor zegt
Of het daarom gaat of niet is niet zo interessant, het is wel de resultante.
pomoek zegt
Hm, de sprintraces die ik dit en het afgelopen jaar heb gezien lijken anders allemaal heel erg op elkaar. Starten, rijden, en uiteindelijk wint Verstappen. Of wordt 2e. Je zou kunnen zeggen dat ze zo memorabel zijn als grijze middelmatig interessante races.
drdre1 zegt
Dat klopt en dat doen ze goed. Het beste team wint. Maar we leven in een tijd waar we na 5 minuten al verveeld zijn en niet geïnteresseerd zijn in hoe bijzonder deze prestatie is. Dus om mensen te blijven boeien veranderen we de regels. Dan wint iedereen. 😉
waterisnat zegt
De slachtoffer-olympiade komt voor iedereen. Er is 1 groep in de samenleving wiens business model het helpen van slachtoffers is. Echte of gefingeerde maakt niet uit. Net als de crises, liever een gefingeerde dan praten over een echte. Altijd kun je deze “slachtoffers” helpen. Eeuwige business in het deugroven.
pomoek zegt
Ja. Want als je niet wint in de F1 ben je een zielig en niet een coureur die miljoenen binnen harkt en doet wat zowat iedereen helemaal voor niks zouden doen. Het is een treurig stelletje die worden beroofd door de woke deugneuzen van de FIA.
Robert zegt
Meer spektakel? Creëer meer mogelijkheden met het variëren van strategieën, door een tweede bandenleverancier in het spel te betrekken. En breng de tankstop terug, door bijvoorbeeld de brandstoftank met 60% te verkleinen in volume. Scheelt ook weer in de massa van de auto.
okdoei zegt
Meer spektakel? Verhoog de auto’s en laat ze jumps maken. Monteer ook meteen van die uitschuifbare messen in de wielen, zodat je de banden bij anderen kunt lek steken.
Of beter! Er is geen circuit meer maar gewoon een groot terrein op gras, modder, asfalt whatever. Iedereen begint aan de buitenkant en rijdt naar elkaar toe. Je mag wapens, zoals een vlammenwerper bijvoorbeeld, monteren. De laatste nog “rijdende” auto wint. We noemen dit Formule Demolition Derby.
Oh wacht.
drdre1 zegt
Hm… 🤔 Dit herinnert me aan een game… Death Track geloof ik?
beetec zegt
Als je geen gevechten meer op de baan wilt zien moet je inderdaad tanken terugbrengen.
Robert zegt
Want?
Ik kijk al meer dan 30 jaar naar de Formule 1 en herinner me genoeg leuke races, juist doordat je veel meer strategieën te bedenken waren dankzij die twee extra variabelen. En ook in die jaren waren er al dominante teams…
pomoek zegt
Haha, ik kijk nog niet 30 jaar F1, denk ik, maar er zaten zeker ook héle saaie races bij in die periode.
beetec zegt
Precies dat. Races worden dan nog meer beslist door strategieën. De een gaat van start met een volle tank, de ander met halfvolle tank waardoor je sneldheidsverschillen op de baan krijgt. Iedereen rijdt zijn eigen race = minder strijd/gevechten op de baan. Ik was blij toen het afgeschaft was.
gregorius zegt
Je kan het op 2 manier doen.
Stel je doet het met de stand van het WK (omgedraaid)
De vraag is wel of het zinnig is: neem de Hungaroring; 1/3 race, zeg 25 rondjes. Stel dat je dat je nu Sainz of Leclerc bent; ga je dan risico nemen? In principe zijn Norris, Piastri, Russell, Hamilton en Alonso je voor; die moeten allemaal in een treintje voorbij die langzamere 10. Als ze allemaal straks DRS hebben, ga je als Ferrari coureur niet EN die 10 voorbij en nog genoeg van de 5 van net voorbij, om dan 3 puntjes erbij te halen. Dat is een hoop risico om niks. Neem dan Singapore, Zandvoort of zelf Monaco; dan heeft het al bijna geen zin om te starten en kan je beter je motor op sparen zetten en misschien wat aan je afstelling werken.
Maar stel dat je nu het doet met 1 kwali, normaal voor de hoofdrace, omgekeerd voor de sprintrace. Dan kan je als team Haas simpel als 19 en 20 kwalificeren. Magnussen als afhouder en Hulkenberg naar voren. Heb je die 8 punten erbij. Ze zijn op sommige circuits snel genoeg om, met een lichte auto een hoop mensen af te houden. Dus waar zit je dan naar te kijken? Dan ga je een Q1 krijgen waar ze niet gaan rijden. Vervolgens alles op een goede start, de 1 gaat afhouden en heeft een DRS trein van 18 auto’s en de andere probeert weg te komen.
Entertainment: ja.
Sport? nee.
beetec zegt
Max heeft groot gelijk. Reverse grid in F1 slaat nergens op. Wat is er mis met een Grand Prix weekend? Waarom moet het meer/anders?
drdre1 zegt
Op persoonlijke titel zou ik willen zeggen dat ik een beetje moe wordt van alle artikelen waarbij Max iets wordt gevraagd. Moet je je voorstellen dat je de godganze dag overal je mening over moet geven als coureur en dat elke hele zin die je maakt een nieuw artikel oplevert. En dan moppert zo’n site dat Max weer iets stom vindt?
nicolasr zegt
Wordt is zonder t.
drdre1 zegt
Op persoonlijke titel zou ik willen zeggen dat ik een beetje moe word van alle artikelen waarbij Max iets wordt gevraagd. Moet je je voorstellen dat je de godganze dag overal je mening over moet geven als coureur en dat elke hele zin die je maakt een nieuw artikel oplevert. En dan moppert zo’n site dat Max weer iets stom vindt?
nicolasr zegt
Goed zo!
schuimbekje3 zegt
waarom? omdat amerikanen de aandachtspanne hebben van een paracanthurus hepatus met geheugenverlies. het moet nonstop actie zijn, auto’s moeten na een wheelbang ontploffen, net zoals echte amerikaanse auto’s, tot de commercial break elke 10 minuten voor 5 minuten… en weer verder..
ze, de amerikaanse tv kijker, zijn nooit opgevoed met geduld en charme van grand prixs.. het moet filmbaar, non stop actie en veel boem… nascar bijvoorbeeld… laat f1 auto’s rondjes rijden op een ovaalbaan ipv een circuit, heb je maar 4 camera’s nodig. niet bang meer voor putdeksels, zelfverwarmend gras enz.. heb je fiacars ipv nascar…
jensoffbutton zegt
Enkel reversed top 10 lijkt me interessant. Als je Stroll en Magnussen moet passeren, kunnen er vooral onnodige brokken volgen.
degrotemuis zegt
Een beter idee, we doen voortaan altijd de snelste kwalificerende achteraan! Die heeft bewezen snel te zijn en inhaalacties op de baan zijn leuk! O nee, want het is F1, waarmee inhalen niet zo soepel gaat als in bijvoorbeeld de Moto3.
En je krijgt zo inderdaad tactische spelletjes van de langzamere teams, want meer punten is meer geld. Als je voluit 16e, misschien 14e kan worden, waarom zou je dan nog voluit gaan en niet proberen met de reverse grid punten in de sprint te harken?
Heeeel misschien dat t zou kunnen als je dat doet met bijvoorbeeld de top 6 of zo. Geen sprint shootout, hebben de rijders weer een extra oefensessie en de kwalificatie voor de race en sprint, waarbij voor de sprint de top 6een omgekeerde grid krijgt. Dat stimuleert in ieder geval ervoor gaan in iedere kwalificatie. Maar het lijkt me toch een dom idee zo lang de auto’s zich niet bepaald lenen voor bumper aan bumper gevechten zoals in de touringcar raceklassen
wimof zegt
Welke van de twee?
De woorden dom en stom zijn grotendeels elkaars synoniem. Maar dom heeft eerder te maken met een gebrek aan inzicht (het verstand), en stom lijkt iets emotioneler (uiting van gevoel). Stom heeft ook de betekenis ‘zonder spraak’: Stom is niet dom.
Alfa5 zegt
Als het zó artificieel wordt laat ik de sprint race links liggen.
mashell zegt
Max “ik wil alleen maar racen” Verstappen is tegenwoordig Max “ik wil alleen maar gemakkelijk winnen” Verstappen geworden.