Deze verrassend goedkope VR6 is origineel Nederlands en helemaal origineel.
De Volkswagen VR6-motor is in heel erg veel verschillende modellen geleverd. Natuurlijk, het blok debuteerde ooit in de Corrado en maakte furure in snelle golfjes, maar je kon de VR6 ook krijgen in de Passat, Phaeton, Touareg, Bora, Jetta, Vento en zelfs de Sharan (ja, echt). Een auto waarvan we vaak vergeten dat die er is en dat je ‘m met VR6 kon krijgen, is de Eos.
Het is dus eigenlijk de pastinaak, schorseneren, aardpeer of postelein uit de Volkswagen scene, deze Eos. In plaats van vergeten groenten een model waarvan we vergaten dat deze er ook met VR6-motor was.
De Volkswagen Eos is niet zomaar een Golf Cabriolet. De voorzijde is van een Golf, de achtersectie is van een Passat. Het dak vouwt zich in twee delen op (in tegenstelling tot de drie delen van de Astra TwinTop). We moeten erbij zeggen: het is nog altijd een fraai model om te zien. De achterzijde is minder komisch groot dan dat bij sommige concurrenten het geval was.
CBRA
De motor is niet de minste VR6. Onder de kap vinden we namelijk de ‘CBRA’, een 3.2 liter grote VR6 motor met 24 kleppen en twee bovenliggende nokkenassen. Die laatste twee maken een bijzondere combinatie, meestal heeft een V6 met 24 kleppen namelijk vier bovenliggende nokkenassen. Omdat de blokhoek zo klein is (15 graden), zitten de banken nog voldoende dichtbij elkaar dat ze de nokkenassen kunnen delen. Lees hier alles dat je moet weten over de VR6-motor!
De motor levert een meer dan gezonde 250 pk aan vermogen een 330 Nm aan koppel. De Eos met VR6 heeft altijd een DSG. De prestaties zijn ok-ish: van 0-100 km/u sprinten is mogelijk in 7,3 seconden en de topsnelheid is maximaal 247 km/u. Wellicht dat het gewicht van 1.602 kilogram een rol speelt. Maar het zijn niet alleen de absolute prestaties, het is ook hoe het vermogen vrijkomt. De VR6 is namelijk een zeer soepele motor met een waanzinnig lekker – en uniek – geluid. Ook niet onbelangrijk, de VR6 van dit bouwjaar is aanzienlijk betrouwbaarder dan de 2.0 TFSI-motoren die met een chipje erin sneller en zuiniger zijn.
Prijs verrassend goedkope VR6
Dit specifieke exemplaar heeft een bijzondere kleur. In de advertentie noemen ze het rood, maar het is een soort donkerrood-bruin. Het lijkt ons Mocha Brown Pearl, maar als iemand het beter weet (dat soort mensen noemen wij @Loek en @machielvdd), dan horen wij het graag.
Aan de scherpe prijs van 11.950 euro te zien, zijn meer mensen de auto vergeten. Het exemplaar komt uit 2007, maar ziet er nog fris uit. Nog helemaal origineel, dat scheelt altijd. De kilometerstand van 125.400 km is niet hoog, daar kun je nog 2 ton bij rijden zonder problemen. Het is ook nog eens een origineel Nederlandse auto, dus minder kans op tellerfraude. Waar je tegenwoordig voor een Golf R32 zo 20 mille neertelt, is dit dus eigenlijk een koopje. Oh, en voordat je gaat loopt miepen over de blanke lak op het zijscherm, dat wordt bij aflevering aangepakt. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Check dan deze moderne Volkswagens met VR6-motor!
kennone zegt
Een nadeel, dat ding heeft een berg onderstuur en met nat wegdek kan je het bijna gevaarlijk noemen omdat de motor wel uitdaagt om overal net wat sportiever doorheen te gaan.
AudiRS zegt
Het is een snelle cruiser. Geen sportwagen.
kennone zegt
Klopt, maar van een snelle cruiser mag je wel verwachten dat je een bocht met de zelfde snelheid kan halen als de volgeladen Ford Transit van de bouwvakker voor jou. Zonder grappen, zo veel onderstuur heeft dat exemplaar hier boven. In mijn tijd bij Audi en Volkswagen hadden wij er een staan en het was echt schrikbarend hoe slecht die auto stuurde in nat weer.
Friez zegt
Mijn moeder had in 2007 een nieuwe Eos met 2.0 TFSI. Reed heerlijk comfortabel, maar de bouwkwaliteit was echt beneden alle niveau voor een auto van (in die tijd) 55k.
Plastic van de buitenspiegels begon al na 2 jaar wit uit te slaan, het dak lekte na een week al, vocht in de kofferbak (check goed onder de laadvloer voor vocht!), afbladderende lak op de rand van de motorkap, kapotte climate control na 1 jaar etc etc.. Mind you, met deze auto werd slechts 5 a 10dkm per jaar gereden.
Verder een heerlijke auto door de combinatie van schuifdak én cabriodak. Best of both worlds eigenlijk. Alleen gebruikt zou ik toch een goede keuring laten doen, alvorens tot koop over te gaan.
ttr6 zegt
Ander, minder belangrijk nadeel, het ding zuipt als een Tempelier, maar met niet al teveel km per jaar niet zo erg, natuurlijk.
lecomte zegt
@willeme De kleur is Samoa pearl.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Om die twee ton extra te halen moet je overigens wel eerst een kettingrevisie uitvoeren.
Robert zegt
…en dan moet het hele blok er uit. Of het grootste gedeelte van het front gedemonteerd, zoals bij sommige Audi’s.
Ka-cheng!
sleeperking zegt
2 ton bijrijden zonder problemen? Dames en heren, dit is geen japannertje, het is VAG. De ketting zal aan de beurt komen, de DSG gaat tussentijds een of meerdere keren aan de beurt komen, dakrubbers en dan hebben we het nog niet gehad over potentiele olielekkages aan het blok, draagarmen etc. 2 ton extra betekent minimaal 25-30k aan garagerekeningen, dan hebben we het nog niet gehad over banden/remmen oliewissels etc. Er is vaak een reden waarom complexe auto’s relatief goedkoop zijn in de tweedehands markt. Ik spreek uit ervaring met een A6 3.2 met ruim 3 ton op de klok. Vaak worden dit soort auto’s ook niet ingeruild als ze net helemaal weer goed zijn gemaakt maar eerder wanneer er iets groots aan zit te komen, keuren kan geen kwaad dus.
Verder, leuke auto, inderdaad zwaar ondersturend maar het geluid van de VR6 met het dak open icm de DSG geeft een leuke ervaring. Nadeel: voorwielaandrijving. Voor een aantal duizend meer heb je een 335i. Wat mij betreft de betere keuze, mits niet aan geleuteld en sluitend onderhoud.
waterisnat zegt
Is dat “origineel nederlands” tegenwoordig niet erg vorig millenium praat? Zijn er nog mensen die een auto die eerst in D of B op kenteken heeft gestaan anders behandelen?
willeme zegt
@waterisnat: Ja, een import is altijd minder waard in de handel. Of voor origineel NL-auto’s betaal je een premium. Een importauto hoeft geen probleem te zijn, zeker niet als de rapporten en boekjes kloppen. Maar origineel Nederlands is altijd ietsje meer waard.
noudjuh zegt
Een B lijkt me geen issue, met hun carpass zit dat wel snor.
Een D daarentegen heeft een hoog risico op foutieve tellerstanden, recent nog in het nieuws ca. 20% kan van bewezen worden dat het niet klopt, en dan nog het twijfelachtige deel…
Ik heb bij Staples/Office Centre gewerkt in Den Bosch, daar kwam wel eens vaker een handelaar die vroeg stempels van Duitse bedrijven na te maken, toevallig altijd van garagebedrijven, rara hoe zit dat?…
rechtervoetje zegt
In die tijd moesten we vaak optreden op festivals, en ik zocht een comfortabele en redelijk snelle reiswagen voor 3-6 personen, soms veel apparatuur mee, en de mogelijkheid om de wagen als ‘backstage lounge’ te gebruiken als het erg gezellig werd – en dat werd het best vaak ;-)
Ik heb dus de genoemde Sharan VR6 gehad in die tijd (Carat-uitvoering geleverd via Duitse dealer ivm uitgebreidere optiemogelijkheden met zes losse 2-tone lederen captain chairs, airco-zones etc etc).
Eerste wat ik deed was langsrijden in Varsseveld bij TVS Engineering (toen nog onder de naam ‘de VR6 Dokter’ geloof ik) met een volle tank ARAL Ultimate 102 oktan voor een tune op maat :-)
De ECU zelf alsmede de software bleek sterk af te wijken van wat hij verwacht had (honderden golfjes VR6 gedaan, maar ik was de eerste met een Sharan VR6) maar de eigenaar liet zich niet van zijn stuk brengen, en ik reed hem bijna 2 uur rond met een gedemonteerd dashboard (dit was vóór de OBD2-tijd!) terwijl hij op zijn laptop – soms vloekend – hexadecimale getallen bekeek die op Matrix-achtige wijze over zijn scherm scrollden. Tot hij ineens zei: “IK HEB HEM! Geef eens vol gas??”
Ik weet nog dat er losse spullen door de auto vlogen. In de werkplaats werd de tune verder geimplementeerd en getest – En de rest is geschiedenis :-)
Erg veel lol gehad van mijn bloedsnelle Sharan, en erg veel “boeiende” ritten mee afgelegd waarvoor je tegenwoordig 12 jaar cel plus TBS met dwangverpleging opgelegd zou krijgen
pignon zegt
Kan je niet meer verhaaltjes voor AB schrijven? Leest lekker weg 👍
rechtervoetje zegt
Ik reageer op de zeldzame momenten dat ik tijd heb wel eens op berichten, en daar zal de wereld het mee moeten doen…. maar dank voor het compliment!
Sowieso heeft een groot deel van mijn noemenswaardige auto-ervaringen een nogal onaangepast, recalcitrant, rauw en vaak illegaal randje (net als de rest van mijn leven wellicht, om het maar retorisch te formuleren) en mijn sterke vermoeden is dat zoiets niet echt in goede aarde valt bij het huidige langtenige Autoblog-publiek met aangeboren millennium-verzuring en constant hoge policor-bloedwaarden.
kniesoor zegt
Voor je ‘t weet heb je alsnog 12 jaar cel en TBS met dwangverpleging aan je broek ! 😂
Robert zegt
Die audio/navigatie in het dashboard is een (niet origineel) Android apparaat wat veel wordt aangeboden op AliExpress. Zelf heb ik zoiets ook twee keer ingebouwd – het hoeft niet slecht te zijn, maar moet wel een beetje je ding zijn.
Als ze de blanke lak willen fiksen, dan willen ze misschien ook wel het creme kleurige leer een stevige reinigingsbeurt geven. En ja, elke Eos-eigenaar zal het beamen: dat dak gaat vroeg of laat een keer lekken. Maar goed, klapdak omlaag en de sound van die VR6 komt ongefilterd binnen. Geweldig.
Jetlag zegt
Erg mooie auto! Niet alleen qua exterieur en interieur, maar ook wat motor betreft.
Leuk ook, dat de Eos een van de weinige CC’s is, die ook nog eens af-fabriek met een schuifdak te krijgen was, zo ook dit exemplaar. Het is dat ik er de ruimte niet voor heb, maar ik had ‘m zeker willen hebben.
baardmijt zegt
Pastinaak eet ik wekelijks.
Aardperen, daar had ik een stuk van mijn tuin mee vol liggen.
Postelein stond wekelijks op het menu in de instelling waar ik werkte en staat dat nu waarschijnlijk nog steeds.
En schorseneren, daar heb ik drs. P. voor om me eraan te herinneren.
Ik moet bekennen dat ik de Eos VR6 wel was vergeten inderdaad. Misschien kan ik nog groenteboer worden.
pignon zegt
Mooi model, goede uitvoering, motor en glasdak. Best aantrekkelijk. Gewoon kopen, binnen stallen en met veel plezier een paar duizend KM per jaar rijden als hobbyauto
sanderz28 zegt
Je vergeet de Transporter, Vito en de Artega GT nog met vr6 motor…
alloallo zegt
De Vito is van MB! Had deze een VW motor?
Thomas20vt zegt
Ja een 2.8 VR6 met 174pk. Bij mercedes was dat de V280.
rikv99 zegt
2007. Dus een yountimer dus het verbruik zit dan wel wel goed als je hem op de zaak zet. Leuke wagen voor Nicolas! Weg doe die SAAB!
S zegt
Leuke auto.
Heb zelf een EOS V6 in Individual uitvoering uit 2006.
Laatste keer dat ik het opgezocht heb stonden er slechts 73 V6-en op Nederlands kenteken.
Met dak open klinkt de 3.2 heel erg lekker. Zeker in combinatie met een open luchtfilter.
Ik doe hem voorlopig in elk geval zeker niet weg.