‘Willen jullie meer of minder races?’
Als Formule 1-fan kom je tegenwoordig wel aan je trekken, in ieder geval als het gaat om het aantal races. Nog nooit eerder kon je 24 keer op een jaar inschakelen voor een F1-race. Hartstikke mooi natuurlijk. Alleen jammer dat het kampioenschap al beslist is, terwijl er nog vijf races te gaan zijn.
Nu organiseert de Formule 1 natuurlijk niet zoveel races omdat ze de fans dat zo graag gunnen. Dat is uiteraard gewoon een ordinaire geldkwestie. Daarom is het opmerkelijk dat FIA-baas Ben Sulayem nu zegt dat hij juist mínder races wil.
We moeten de woorden van Ben Sulayem natuurlijk wel even in de juiste context plaatsen. Hij heeft het tegenover Reuters over de toetreding van nieuwe F1-teams. Dit naar aanleiding van het team van Andretti, dat groen licht heeft gekregen van de FIA.
Door de huidige F1-teams wordt Andretti niet met open armen ontvangen, want meer teams betekent minder geld per team. Volgens Ben Sulayem is het echter een goede zaak dat er meer teams komen. Sterker nog: als het aan hem ligt komen er twaalf F1-teams.
Volgens de FIA-baas zijn er niet te veel teams, maar teveel races. Hij pleit daarom voor “meer teams en minder races”. Dat zijn toch uitspraken waar niet iedereen in de F1-wereld achter zal staan, want meer teams en minder races betekent simpelweg minder geld. En daar draait het natuurlijk allemaal om in de Formule 1.
De mening van Mohammed Ben Sulayem is dus duidelijk, maar wat zeggen jullie? Meer of minder races? Laat het vooral even weten in de reacties.
Via: Reuters
Robert zegt
Meer teams is altijd beter. Zeker nu het budget plafond lijkt te werken, moet het makkelijker zijn een levensvatbaar team op te richten. Het is ook prettig voor de continuïteit, gezien het feit dat we in de recente geschiedenis óók tijden hebben gekend dat het voor sommige teams vechten was om te overleven i.p.v. te knokken voor posities.
Wat betreft het aantal races, daar over zou de FIA eens samen moeten gaan zitten met de FOM en Liberty Global, om die kalender eens wat efficiënter in te richten.
Richmond zegt
Fia heeft niks te zeggen over de kalender..Fia zorgt ervoor dat er een lijst is met circuits die voldoen aan alles eisen. Hieruit kan de fom (dat is liberty) gaan shoppen. En dan heb je natuurlijk de lokale race promoters die moeten kijken of het mogelijk is.. rekening houdend met het weer, feestdagen, andere belangrijke evenementen etc. Het is niet zo simpel als dat we eerst alles in europa doen, daarna alles in het midden oosten, dan alles in Azië en dan alles in de Amerikas
autogeak zegt
Alsjeblieft niet! De mooiste racebanen zullen als eerste sneuvelen en die inspiratieloze zandbakken en MURICA circuits met hun eindeloze zakken geld zullen overblijven.
a_buis zegt
Nog meer auto’s in q1…
outlook zegt
Of de qualificatie anders inrichten. Elk team 5 a 6 minuten de baan vrij voor zijn rijders en scheuren maar. De snelste is eerst..
tborre zegt
Dat zou niet werken gezien je dan de verbetering of veranderende weersimstandheden en asfalt gaat bepalen. Maw, je gaat beetje appelen met peren vergelijken. Je ziet nu ook dat op het einde van q1 de baan soms opmerkelijk beter is en dus snellere tijden. Dat is dus vrees ik geen oplossing.
theghost zegt
De kwalificatie zoals ie nu is compleet veranderen in een kwalificatiewedstrijd lijkt me dan veel beter….. Gewoon een korte wedstrijd op 1 soort banden van 10(?) rondjes en de winnaar start op pole voor de hoofdrace. Geen getrut met langzaam verkeer, geen getrut met wachten tot het laatste moment om maar 1 ronde neer te zetten, gewoon strijden om pole en dan in de hoofdwedstrijd strijden om het podium.
Robert zegt
…maar dan moet je eerst weer een startopstelling van de ‘kwalificatierace’ bepalen. En als je start vanuit het middenveld is het onmogelijk om een snelle tijd neer te zetten. Nee, dat gaat nooit werken.
damrakker zegt
Waarom niet? Eerste 40 minuten een qualifying practice sessie en dan mag degene die daar de snelste tijd heeft neergezet als laatst.
1 flying lap, vrije bandenkeuze (mits droog) inclusief een ultra ultra soft. maar wel met een kwart tank.
Ik denk dat dat best vermakelijk is.
Iedereen heeft vrije baan, en dus gelijke kansen.
Ik ben ook van mening dat het puntensysteem op de schop mag. Finishen moet überhaupt punten opleveren. Wordt het geld ook eerlijker verdeeld. En als ze in Italië gaan steigeren maak je een verdeelsleutel. Het gevecht achteraan is vaak leuk om te zien maar ik vraag me af en toe echt af waarvoor ze het dan nog doen als je pas vanaf p10 een puntje kan pakken.
Als er dan weer eens iemand is die seizoen op seizoen aan de horizon verdwijnt geeft het de strijd in het achterveld wat meer betekenis.
Waarvan akte.
Richmond zegt
Nogal gemakkelijk te manipuleren, dan gaan teams uitrekenen wat de meest ideale positie is om in de practice de tijd neer te zetten om zo gunstig in de qualy race te vertrekken.
Ik zou liever terug gaan naar de tijd waarin iedereen 12 ronden kreeg en een uur de tijd om die 12 ronden te rijden en de snelste van de 12 is wat telt. Alleen het hele knockout systeem is gekomen omdat het voor meer spanning zorgt, leuk voor tv en omdat je dan continue actie op de baan hebt. Vroeger had je dat het eerste half uur niemand de baan op kwam op, omdat de baan later sneller was.
Qua punten zou ik ook liever zien dat we terug naar alleen punten voor de top 6. Je moet hard werken voor de punten.
damrakker zegt
Jij noemt het manipuleren, ik noem het strategie. Welk strategisch voordeel zie jij dan in bewust een bepaalde tijd neer te zetten? De baan is meestal toch het snelst op het eind?
Uiteindelijk moet je het toch in 1 ronde laten zien op het eind. En teams die gaan rekenen is meestal ook rekenen op spektakel. Bovendien is het geen race maar een vrije ronde op volgorde. Beetje zoals q3 de laatste paar minuten nu meestal is. Dat is best leuk meestal.
Je kan de volgorde ook omdraaien of voor nog meer spektakel een loterij organiseren! The Flying Lap lottery, paar bobo’s erbij. (Lekkere wijven mag tegenwoordig niet meer)
Succes gegarandeerd, kijk maar naar het voetbal😂(ik kijk geen voetbal maar soit!)
Davion zegt
Mohammed heeft zeker gelijk, we zullen beginnen met het schrappen van de zandbakraces, Qatar, Abu Dhabi, Bahrein. En en passent kan ook Singapore eraf ook. Jeddah zou ik laten staan, is nog wel een uitdagende baan daar. Welke circuits kunnen eventueel terug ? Hockenheim (wel de oude triller door de bos uit, niet het kinderbaantje dat het nu al 15 jaar is) en eventueel Kuala Lumpur.
maarteno zegt
dan zou ik niet gaan kijken in Hockenheim……oude baan is al helemaal dicht gegroeid..niks meer van over.
Richmond zegt
Ga jij alles financieren? Want de fia en formule 1 gaan dat niet doen.. en Duitsland gaat ook niks betalen dus komt het aan op de promoters en die krijgen het budget niet rond omdat sinds Schumacher er geen coureur is die de tribunes vol krijgt. De races die jij weg wil hebben krijgen het budget wel rond en daarom staan ze erop.
HZW zegt
Minder races zal zeker wel positief uitpakken, 20 races zouden er meer dan genoeg moeten zijn.
Dan hoeven ze ook niet meer 2 of 3 weekenden opvolgend te racen.
Verder komt er meer vrije tijd voor al het personeel, en als laatste zullen de kosten afnemen, bij max 20 races.
Towel986 zegt
En meer vrije tijd voor de fans!
Davion zegt
Ahja nog vergeten, weg met de sprintraces, en terug tankstops !
mashell zegt
Nee, niet tankstops! Die duren lang, dan valt de top terug naar achter het middenveld en kan daar wachten tot het middenveld gaat pitten. Tankstops is het recept voor saaie races.
Robert zegt
Juist niet. tank stops maken alternatieve strategieën mogelijk:
– licht vertrekken op softs en dan proberen een gat te slaan zodat je tijd wint om te tanken tijdens de pitstop.
– zwaar vertrekken op medium of hard, en dan een lange stint maken
– zwaar vertrekken op softs, tussendoor alleen en snelle bandenwissel
…en zo zijn er nog wel wat mogelijkheden te bedenken, al naar gelang de baan de temperatuur, de omstandigheden.
rollingstoned zegt
Gaat niet gebeuren, de FIA heeft tankstops juist in de ban gedaan vanwege de veiligheid.
mashell zegt
In theorie zou dat kunnen maar zo ging het in het verleden niet. De wagens hadden toen ook een tank zo klein dat ze wel moesten tanken.
supertjeduc zegt
Die theedoek doet mij denken aan wethouder hekking
mashell zegt
Hoezo minder? Meer! Zijn we fans of niet? Gewoon tussen maart en december elk weekend een race. En dan daarbij nog wat wedstrijden op woensdag voor de Michael Schumacher schaal, de Ayrton Senna beker, de EuropaLeague en de Champignons league (gesponsord door Banken Champignons).
potver7 zegt
Net Zero 2030. Nul races in 2030 dus, al het andere is gegoochel met cijfertjes.
Dutchdriftking zegt
Meer teams lijkt leuk, maar dan zal het in Q1 wel een drukke boel worden op de baan.
ouwedibbes83 zegt
Eens met zijn wens, bang voor de uitwerking. Want waar gaan we races schrappen? US doelgroep is belangrijk, dus Vegas, Miami en Austin zullen wel blijven. Zuid-Amerika willen we ook bedienen, dus Mexico en Brazilië blijven.
Dan de het Midden Oosten, daar zit investeringsgeld en die willen toerisme stimuleren. Dus internationale sport, zoals F1. Die races leveren nauwelijks geld van fans op, maar we van de organisatie/ land. Dus die blijven, helaas. Ze voegen mijn inziens vooral geld toe, verder niet zoveel aan de sport.
Je wilt graag veel doelgroepen aanspreken, dus Australië, Japan, Singapore enzo zijn interessant voor die kant van de wereld.
Blijft Europa over, waar relatief veel races zijn. En sommige landen hebben moeite budgetten rond te krijgen. Duitsland lukt t niet, Frankrijk ligt er al uit, Spa is ook niet de meest lucratieve race om te organiseren. Dat is jammer, want door de wisselende weersomstandigheden en soms iconische circuits is het wel de plek waar je graag een race wil houden.
Richmond zegt
Maar dan moeten die landen eens kijken naar hoe Nederland het doet. Geen euro overheidsgeld. Heel zandvoort leeft er weken naar toe. En dan elke dag feest ook als de auto’s niet rijden. En ook nog eens geen parkeer problemen. Als anderen dat recept zouden toepassen dan zou een Spa ook meer financieel bestaansrecht kunnen hebben, misschien Duitsland ook weer. Want uiteindelijk is het een wereldkampioenschap, het zijn allemaal internationale bedrijven die mee doen. Dus zij willen globale zichtbaarheid hebben en niet alleen in Europa. En waarschijnlijk zouden heel veel races wegvallen zonder het geld uit het midden oosten. Want FOM / Liberty Media kijkt naar het totaal onder de streep.
Richmond zegt
Ben Sulayem heeft ook gezegd dat de circuits zelf maatregelen moeten treffen om het gedoe met de tracklimits op te lossen. De fia gaat dat niet doen. Maar als ze het niet doen, gaat de FIA wel ervoor zorgen dat ze geen race meer mogen houden.
jensoffbutton zegt
Ik snap niet dat teams inspraak hebben hierover, dat geeft hen teveel macht. Voor de kijker zijn meer teams sowieso wenselijker.
Richmond zegt
Ze hebben ook geen formele inspraak, deze uitspraken zijn gewoon politiek. Teams willen meer geld hebben en de fia ook.