Bij het ongeval kwam in maart in één klap een heel gezin om het leven.
Een dodelijk ongeval kan een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn, maar vaak is er toch wel een schuldige aan te wijzen. Bij het fatale ongeval op de A59 in maart, waarbij een gezin om het leven kwam, is dat vrij duidelijk. De bestuurder die achterop reed deed zo’n beetje alles fout wat je fout kunt doen.
Het drama voltrok zich op een vrijdagavond op de A59 ter hoogte van Sprang-Capelle. Een gezin uit Raamsdonkerveer werd met hoge snelheid van achteren aangereden. De beide ouders van 46 jaar, het zoontje van 13 en het dochtertje van 10 kwamen daarbij om het leven.
De veroorzaker van het ongeluk is een 33-jarige man uit Zevenbergschen Hoek, die zelf alleen lichtgewond raakte. Hij reed niet alleen veel te hard, maar had ook teveel alcohol genuttigd én drugs gebruikt. In de rechtszaak komt nu naar voren dat hij waarschijnlijk ook nog met zijn telefoon bezig was.
Uit het onderzoek blijkt dat hij aan het filmen was op het moment van de crash. Hij reed toen 250 km/u. Dat deed hij in een Seat, waarschijnlijk een Leon Cupra van de vorige generatie. Die gaat normaalgesproken niet harder dan 250, dus het lijkt erop dat hij op topsnelheid reed.
Het was niet de eerste keer dat hij dergelijke praktijken uithaalde. De politie vond nog meer filmpjes op zijn telefoon, waarop in totaal 13 “ernstige verkeersovertredingen” te zien waren. Het bewijsmateriaal wordt dus op een presenteerblaadje aangereikt. De zaak loopt nog, maar de jongeman wordt in ieder geval aangeklaagd voor doodslag.
Bron: Telegraaf
vopo zegt
Kan zo’n man svp veroordeeld worden voor 4x doodslag, dat is maximaal 25 jaar per persoon.
superfred zegt
Eens, hoewel we voor dit soort figuren van mij ook best een “stoel” uit de US of A zouden mogen huren.
faalhaas zegt
Kunnen we hem niet naar Oekraïne sturen? Kan die zich daar nuttig maken.
kerre zegt
Ben bang dat zo’n koekwous dan naar de Wagner groep over loopt. Hersencellen heeft die toch al niet…
Jagris zegt
Helaas vallen die straffen wat lager uit in ons strafrecht. Zal waarschijnlijk maximaal 9 jaar straf op staan als het gaat om dergelijke roekeloosheid in het verkeer.
svdv zegt
Indien alleen dood door schuld met roekeloosheid word aangenomen is de maximumstraf inderdaad 9 jaar. Echter word de betreffende man vervolgd voor doodslag. Vereist hiervoor is opzet, en dit is in vergelijkbare situaties eerder aangenomen. De straf zou dan zeker hoger kunnen uitvallen dan 9 jaar, al verwacht ik niet dat het heel veel hoger zal zijn dan dat, omdat het doel van de man niet wad om de mensen te doden, maar hij de mogelijke gevolgen van zijn handelen wel accepteerde.
Jagris zegt
Ik vind het een moedig streven van de OvJ, en in theorie zou het ook kunnen. Maar neemt de bestuurder hier bewust het risico om iemand dood te rijden of is er toch sprake van roekeloosheid? Ik ken niet alle omstandigheden hier, maar de scheidslijn tussen grove schuld en voorwaardelijke opzet is zeer dun dus ik ben benieuwd hoe de rechter hier over zal oordelen. Ik hoop op doodslag, want zulke praktijken moeten maar eens zwaarder bestrafd worden.
Houden jullie ons up to date autoblog?
kareljansen zegt
Volgens NOS is er 12 jaar geëist.
Jagris zegt
Ik heb het nog even nagelezen en ik denk dat je gelijk hebt. Dit is een schoolvoorbeeld voor doodslag in het verkeer als je naar de omstandigheden kijkt. Maar ik ben al bang voor de straf, want dat zal vast geen maximumstraf zijn wat van mij wel zou mogen als je ziet wat er is gebeurd.
KEV9 zegt
Nee dat kan niet, in Nederland doet men niet aan stapelen. Het is 1 zeer ernstig incident en hij zal ook voor een paar jaar de cel in gaan en een jaartje of 10 zijn rijbewijs kwijt zijn.
Dit pas nadat hij zijn straf heeft uitgezeten. En om hem weer te krijgen zal hij weer helemaal overnieuw rijlessen moeten nemen en examens moeten doen
Hubert zegt
Dit soort figuren zit er niet mee als ze voor lange tijd rijbewijs kwijt zijn. Ze gaan evengoed rijden.
Je moet gewoon voor (heel) lange tijd ervoor zorgen dat hij niet meer op straat kan komen.
dutchneon zegt
Je kan ze niet op 1 hand tellen deze mafklappers… vorig jaar ook zien gebeuren bij een klant. Op een proviciale weg kwam hij met ruim 180 een auto inhalen, in de slip en vol op de auto van de klant die het maar net heeft overleefd en de rest van z’n leven met blijvend letsel zit.
De snelheid kon gewoon uitgepeild worden vanaf zijn telefoon, en hij heeft pieken van 200 gereden en met meer als 100 door de bebouwde kom gescheurt. Het is een veelpleger met een flink aantal boetes en zelfs een jaar ervoor nog een auto total loss gereden, maar de zaak loopt nog en hij raakt misschien een jaartje zijn rijbewijs kwijt…. gewoon ongelofelijk.
lekkerlinksrijden zegt
Geef deze maar de rest van zijn leven gratis inwoning, zal de maatschappij niets aan missen.
Dutchdriftking zegt
250 in een goede auto op een lege snelweg kan prima. Met drank, drugs en je telefoon er bij is een heel ander verhaal. En dan weten we nog niet hoe druk het was, en de staat van het voertuig.
Robert zegt
Sorry hoor, maar 250 op een lege snelweg is mesjogge, of je nu onder invloed bent of nuchter. Als je zo nodig die snelheid wil rijden, haal dan een racelicentie en zoek een circuit op.
alpina007 zegt
Circuitrijden of op een lege snelweg hard rijden zijn 2 totaal verschillende zaken. En hoezo is 250 mesjogge?
Richmond zegt
Omdat er altijd iets kan gebeuren op een Snelweg waar je geen rekening mee hebt gehouden. Het is ook njet gemaakt om daar zo hard over te rijden
potver7 zegt
Ik denk dat de nabestaanden van de slachtoffers wel een stuk of vier argumenten kunnen verzinnen waarom 250 mesjogge is. En de omgeving van de brokkenpiloot kunnen ook nog wel een steentje bijdragen.
Als deze mijnheer met een normale snelheid had gereden, met beide handen aan het stuur en de blik op de weg, dan hadden ze allemaal nog een kans gehad.
rollingstoned zegt
Eens. Alleen betwijfel ik of al die mensen die 250km/u over een (al dan niet lege) autobahn knallen ook een racelicentie hebben ;-)
kerre zegt
Of in Duitsland rijden maar niet in NL!!
hondafiel zegt
Aan de campagnes/ infoborden langs de Autobahn te zien kan het daar ook niet.
bmw1cabrio zegt
Meeste auto’s hebben een te lange weg nodig om 250 te halen of blijven te lang zo doorrijden.
Die van mij haalt bizar snel de 250. Meerdere keren in NL gedaan, zonder dat ik 1 auto inhaalde. Zodra ik ze zag, gelijk afremmen.
piefpafpoef zegt
250 kan dus niet. Er zijn 2 kinderen en hun ouders levend verbrand omdat deze persoon 250 reed op een Rijksweg waar je 100 mag.
Het was net 1 auto te druk waarschijnlijk, ga lekker naar Duitsland of een circuit. Door jouw denkwijze ben je geen haar beter dan deze man die het vast ook vond dat het “prima kon” totdat het moment dat hij dit gezin de dood injoeg.
jessepinkman zegt
Wat een onzin. Dus iedereen die wel eens 250 km/u aantikt op een lege snelweg is geen haar beter dan iemand die met drank en drugs (!) op een niet lege snelweg (!) met een telefoon in zijn handen (!) 250 km/u rijdt?
Het is een verschrikkelijk ongeluk met verschrikkelijke gevolgen, maar dat lag echt niet alleen aan de snelheid. Ik durf te beweren dat de kans op een ongeluk een stuk kleiner is met 200 km/u, nuchter en volle aandacht op de weg, dan met 100 km/u met drank en drugs op en telefoon in de handen. Goed naar de feiten kijken, niet alleen blind staren op de snelheid.
drdre1 zegt
Tja, maar het is toch echt de snelheid die het verschil maakt. Als je stilstaat gebeurd er niets, met 30 wat meer, met 100 nog wat meer en met 250 meestal teveel. De snelweg die jij, misschien zelfs nuchter, voor leeg aanzag bleek ineens een auto of motor of te bevatten die slecht verlicht en veel te langzaam reed! Met lagere snelheid koop je tijd om daar adequaat op te reageren. En laten we eerlijk zijn, soms heb je dagen dat je alerter bent dan andere dagen. Ook al tik je maar even de 250 aan, het is het risico niet waard in mijn ogen.
karhengst zegt
Als je dronken de auto instapt en je telefoon niet kunt laten liggen zijn die twee feiten ook genoeg om een gezin naar de knoppen te rijden. Daar zijn geen snelweg en verhoogde snelheid voor nodig, dat is het punt.
Persoon in kwestie zat op meerdere fronten fout én het is fout gegaan, gruwelijk fout. Geen enkel punt valt goed te praten, noch uit te zonderen.
kniesoor zegt
Wat mij betreft mag die dropl*l de Styx overgeschopt worden. Helaas voorziet onze wetgeving niet in die optie.
Johanneke zegt
Ik word zo verdrietig van dit soort berichten.
pomoek zegt
Gvd, en het was al zo’n kut verhaal, de totale zinloosheid van wat er is gebeurd is niet te beschrijven. Echt niet normaal.
bunnylebowski zegt
Je wenst dit soort jongens toch een hele hoop ellende. Ik weet niet wat ik zou doen als nabestaande. 100 jaar in de cel voelt nog te kort.
marcomanta zegt
Er is maar 1 straf voor zoiets.
Autofanaat1990 zegt
Karma bestaat niet anders had dat stuk verdriet zichzelf wel in de poeier gereden.
flyerbunch zegt
Triest.. hopelijk maken ze hier een schoolvoorbeeld van!
stribo zegt
Vogelvrij verklaren en aan de nabestaanden het woonadres van dit misselijk stuk str*** kenbaar maken.
Als ie na een jaar nog steeds ademt, alsnog blijvend opsluiten?
Ik weet niet of een bestaande wet een dergelijke, toch hele coulante straf mogelijk zou maken?
joki zegt
Ik begrijp niet dat die kerel daar slechts lichtgewond uit stapt. Er wordt gesproken over een Seat Leon Cupra vorige generatie. Ik wil nog geloven dat die 250km/u kan (getuned: zou in België nog een extra probleem zijn want niet verzekerd…), maar die wagens staan nu toch ook niet echt bekend als een tank. Je zou toch denken dat die wagen ook helemaal schroot is waaruit die gast moet gelepeld worden. Ik vraag me dan af welk merk de stilstaande wagen was want dat is dan alleszins te mijden. Ik kom wel eens op een autosloop om onderdelen te zoeken en zie daar soms wrakken van wagens die nog minder dan de helft van hun oorspronkelijke lengte hebben. Als je dan hoort wat de geschatte snelheid bij ongeval is dan is dat absoluut geen 250. Ik vind dit een vreemd drama! Sterkte aan de nabestaanden.
karhengst zegt
Er rijden nu eenmaal auto’s rond die van achteren weinig meer zijn dan wat blik met een glasplaat. Een Aygo of Up bijvoorbeeld. Daar vallen geen NCAP sterren op te scoren immers.
Ram jij hem daar achterin heb je een dubbele kreukelzone.
Joost zegt
Snap ik dus ook niet, dat hij slechts lichtgewond is.
Maar ook: als er iemand met 250 achterop knalt en je staat zelf stil; een aygo / twingo / c1 / ander koelblik of een stevige auto; de impact is bij beiden enorm!
Ik wil de klap niet op moeten vangen in mijn e61
Gulli zegt
Ik las op nu.nl dat zijn advocaat aanhaalt dat hij er erg van geschrokken is en nu zelf ook in de psychische hulpverlening zit. Wellicht hopend op strafvermindering?
Wellicht is TBS met dwangverpleging een goeie kuur voor hem.
Joost zegt
TBS lijkt me ook wel te rechtvaardigen.
Drank en drugs op, 250 rijden op een (te drukke) snelweg (want gezin reed daar ook) én de pliesie vindt meerdere filmpjes op zijn telefoon.
Dan zit er meer dan 1 steekje los aan je….
bmwadept zegt
Lichtgewond?! Jammer, had hem graag een zware letsel toegewenst