Gelukkig komt de vernieuwde VW Polo GTI terug.
Toevallig sneden we het onderwerp gisteren nog even aan: er zijn niet meer veel leuke betaalbare auto’s tegenwoordig. Nog niet zolang geleden waren er heel erg veel B-segment hatchbacks en nu? Nu is er bijna niets.
Er is geen Renault Clio R.S., geen Peugeot 208 GTI, een Punto bestaat überhaupt niet meer, geen Opel Corsa OPC, geen Seat Ibiza Cupra en ga zo maar door. We moesten het ook eventjes zonder Polo GTI doen. De reguliere Polo is immers net gefacelift en de GTI-versie is nog niet onder handen genomen. Of beter gezegd, was.
Overleven
Gelukkig konden we geluiden vernemen uit het Volkswagen-kamp dat deze versie de facelift zou ‘overleven’. De eerste beelden hebben we nu binnen. In principe is het niet een heel erg grote verrassing. Combineer de kenmerken van de Polo facelift met die van de GTI en tadaa: dan heb je de vernieuwde VW Polo GTI.
De manier van introduceren is wel bijzonder. Het is nog geen officiële introductie, maar twee afbeeldingen die zijn ‘gelekt’. Dat gebeurde op LinkedIn (een soort Facebook voor mensen met een baan).
Afzender vernieuwde VW Polo GTI
Ene heer Ralf Brandstätter plaatste pardoes de afbeeldingen op het professionele netwerk. Eh, wacht, Ralf Brandstätter, dat is de CEO van de personenwagendivisie van Volkswagen.
Verwacht overigens geen schokkende wijzigingen. De Polo GTI krijgt een iets strakgetrokken snoet. De duidelijkste wijzigingen betreffen de achterlichten, net als de bij de gewone facelift-Polo. Deze lijken de Polo, ook de GTI, optisch iets smaller te maken. In technisch opzicht verwachten we ook geen grote wijzigingen.
Update!
Inmiddels is de Polo GTI nu ook ‘officieel’. En er is zowaar nieuws, de motor heeft er namelijk een 5 kW’s bijgekregen. Daarmee komt het maximum vermogen uit op 52 kW oftwel 207 pk! Het koppel blijft 320 Nm.
Er is nu maar één transmissie mogelijk, de zeventraps DSG. De 0-100 km/u tijd is 6,5 seconden en de topnslheid bedraagt 240 km/u. Niet verkeerd voor een Polo!
Check hieronder de rijtest:
Of de vernieuwde VW Polo GTI ook naar Nederland komt, weten we zeker: hij komt! Volkswagen zal op termijn de prijzen bekendmaken.
Meer lezen? Check hier alle gave snelle Polo’s van de afgelopen jaren!
user888 zegt
Goh, nou, tja, mwah
fordnut zegt
Mochten ze weer nieuwe verlichting ontwerpen?
dijan zegt
Wel de enige die dit soort GTI nog verkoopt .
generaalalfa zegt
@dijan:
Audi S1, Fiesta ST, Clio RS, Hyundai I3 N etc..
Volgens mij nog best wel keus.
ktm690sm zegt
@generaalalfa: i30 is toch formaat golf?
generaalalfa zegt
@generaalalfa: klopt helemaal! De I30 N is golf klasse. Foutje!
Loek zegt
@generaalalfa: maar ze hebben tegenwoordig ook een i20 N en die is dan weer erg vergelijkbaar.
bernoulli zegt
Hoogstens een A1 S-Line of een Clio R.S. Line. De S1 en RS kun je in Nederland nieuw niet krijgen.
meetsysteem zegt
Ja. De achterlichten zijn twee pistooltjes gericht op het VW-embleem. 😂
shalomleon zegt
Het is bijna indrukwekkend wat een kukident gehalte uitstraling het hedendaagse wagenpark heeft. Dit ook zeg, is dit nu de snelste… beetje braaf zeg maar. Waarom rijden er toch zoveel van rond. Ik weet tegenwoordig niet eens meer naar welk merk ik kijk. Alles lijkt op elkaar
willeme zegt
@shalomleon: hier kun je wel wat van maken, hoor. KW V1 schroefsetje, BBS XR velgjes, Milltek-uitlaat, paar kleine mods bij onder de motorkap, heb je echt een leuk bommetje!
shalomleon zegt
@willeme: o dat geloof ik wel het is ook serieus snel. Maar het mist gewoon wat uitstraling en vooral een beetje onderscheidendheid (geen idee of dat een echt woord is, maar u begrijpt mij vast)
Bernadette zegt
@shalomleon: eens. Komt wss omdat men elke week een nieuw model op de markt wil zetten. Want dat is waar de consument om vraagt, een eenheidsworst qua design die alle veilige designkenmerken bevat voor de doelgroep en daardoor makkelijk weer door te verkopen is. Doe mij maar ’n grijze én ’n stuk touw! 👍🏻
shalomleon zegt
@drdre2: ik heb een grijze (stuk interessantere) sportauto. Zelfs dat vindt ik al te saai, dan maar ander kleurtje toch
royaledeluxe zegt
Nog 5 tot 10,000€ extra op je Premium auto, die al veel te duur is voor wat je standaard krijgt en geeft. Dan hebben we het nog niet over wat er gebeurt als je in de optie lijst kijkt… laat maar… kleine wagens zijn veel te duur voor wat je ervoor terug krijgt en wat je er zelf nog aan moet doen om ze toch wat smaak te geven.
Deze Polo is smaakloos en geeft als GTI je totaal geen gevoel van wat het hoort te zijn als je naar zo een type wagen kijkt.
willeme zegt
@royaldeluxe:
Volgens mij was de Polo GTI toch best wel een goede aanbieding. Dikke 2.0 TSI die je eenvoudig kan kietelen, vraagprijs van 30-31 mille, prima uitrusting. Volkswagen GTI’s zijn nooit enorm uitgesproken geweest, maar vrij volwassen. Op zich lijkt het mij niet zo’n verkeerde prijs als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. Optielijst moet je altijd negeren, staat alleen maar onzin op die je niet nodig hebt ;-)
saxoke zegt
@willeme: als totaalconcept is dit een heel goede mix van alles wat een snel kleintje moet hebben. Behoorlijk comfortabel, behoorlijk snelle prestaties, en een zeldzaamheid in z’n klasse. Om dan sommige reacties te lezen van “smaakloos” “nix aan”…. Als dan dit zowat het enige aanbod is in die klasse, en er zo negatief op gereageerd wordt, dan kan beter het hele segment van de kleine sportievelingen opgedoekt worden lijkt me. Enkel de fiesta ST en de i20N lijken me de enige die nog overschieten. Door het plankharde karakter van de ST valt die af als snel comfortabel ding (wat ik wel wat zoek in een auto) en de i20N is nog niet al te uitgebreid getest volgens mij….
willeme zegt
@saxoke: in de reacties is natuurlijk alles superslecht en zo goed als de Delta Integrale wordt niets meer, uiteraard ;-). Alle auto’s zijn te duur, alle vraagprijzen te hoog, alles is te lelijk en treurig. Het is een beetje het syndroom wat mannen in de disco hebben. Ze weten altijd op alles en iedereen af te geven om alleen met hunzelf naar huis te kunnen gaan :-D
baf07 zegt
@willeme: klopt, in de disco komt geen hond meer….
saxoke zegt
@willeme: zo lijkt het inderdaad wel. Beetje triestig. Altijd die “afzeikcultuur” …. we zouden met z’n allen blij moeten zijn dat dit soort auto’s bestaan!
willeme zegt
@saxoke: die i20 N schijnt trouwens erg leuk te zijn. Zelf nog niet in gereden, maar Ollie Marriage van TG was er zeer enthousiast. De motor is maar zo-zo (waarschijnlijk afstelling), maar het chassis bleek erg goed te zijn.
royaledeluxe zegt
Ik zal waarschijnlijk oud worden en de verkeerde doelgroep zijn, maar VW Polo, ea merken zijn er ook schuldig aan, is een model voor de jongere mensen die wat krapper zitten bij budget. Dan is een Polo GTI, waar je zoals je zelf aangeeft al wat extra moet doen om hem leuk te maken – en dan mag ik nog geeneens in de optielijst vertoeven – een zeer dure auto geworden. Hij zal er een mini beetje leuker uit zien dan de standaard maar geef toe dat is dan ook het enige, het blijft maar een kale knikker met mogelijkheden – wat hij standaard zou moeten hebben.
Het verschil tussen een gewone ford fiesta en een ST zijn visueel indrukwekkender dan deze, dat hij super hard is afgeveerd mag geen commentaar zijn, want andere schroefset erop en gaan met die banaan. Alle auto merken zijn het een beetje kwijt om een auto te maken die niet te duur hoeft te zijn, voor de jongeren en jong van geest zijnde mensen onder ons, en ook dat beetje “joie de vivre” geeft.
En laat ons eerlijk zijn dit is niet om te zeuren maar een feit weer te geven van hoe het echt is. Al de rest is de marketing dat zijn werk doet als je dit echt een (mega) leuke auto vind!
willeme zegt
@royaledeluxe: de pre-facelift Polo GTI is best een vermakelijke auto. Dat is niet zozeer ‘marketing’, het is een totaaplaatje wat je wel of niet leuk vindt.
Ik zelf zou de Polo GTI kiezen als het mijn enige auto zou zijn waar ik alles mee moest rijden. Als het ging om een leuke hatch voor erbij, dan zou ik de Fiesta ST kiezen.
Beide auto’s hebben hen voor- en nadelen. De Fiesta heeft een driecilinder die al behoorlijk op zijn max zit, de Polo heeft wat meer reserves. De Fiesta is de sportievere auto. Als het om geld gaat, de Fiesta ST is nog weer een klap duurder, 34 mille dacht ik. Helaas zijn al dit soort fun-mobielen behoorlijk duur.
werf76 zegt
Tijd voor een opticien dan..
flieger zegt
Gelekt? Staat al op de website van Volkswagen zelf onder nieuws. Kom op Autoblog..
willeme zegt
@flieger: op het moment van schrijven was dat zeer zeker niet het geval. Nu wel (en dan ook alleen de voorkant …) Daarbij staat gelekt tussen haakjes. Dat geeft in dit geval weer dat het ironisch bedoeld is. Net zoals mijn zus een mooi ‘vrouw’ is en mijn Alfa een heel ‘betrouwbare’ auto. Kom op, flieger…
flieger zegt
@willeme: zeer zeker wel. De mailing erover had ik om 10:00u binnen. Van alle kanten inclusief binnenkant stonden er direct bij.
https://www.volkswagen.nl/nieuws/de-nieuwe-polo-gti-next-level-in-sportiviteit/
willeme zegt
@flieger: Nogmaals: dit bovenstaande artikel is gepubliceerd voordat dat bekend en vrijgegeven was. Kom op, flieger ;-). En het stond dus nóg eerder op LinkedIn ;-). Het stond dus eerder op Autoblog dan in jouw mailbox!
willeme zegt
@flieger: Uiteraard doen we een check alvorens het artikel te schrijven. Het VW-nieuws kwam toen nog niet boven. Wellicht nog te vers voor de zoekmachines. Daarbij staat ‘gelekt’ tussen haakjes. Dat was uiteraard gewoon gepland, vandaar die haakjes. Op het moment dat wij het artikel schreven, was de onthulling nog niet officieel, dat scheelde enkele minuten. Dat jij op basis daarvan conclusies trekt, staat je helemaal vrij. Dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt ;-). Het maken van een artikel is helaas niet in 2 minuten gedaan. Soms wordt je ingehaald door actualiteit.
mpgc zegt
@flieger: je krijgt twee keer een nette en inhoudelijke reactie en dan is je conclusie dat dat tekenend is voor de arrogante en ongeïnteresseerde houding van Autoblog. Bijzonder.
dwfc zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
willeme zegt
@dwfc: Auto Motor und Sport evenaren is niet echt ons doel. Als je op zoek bent naar gortdroog autonieuws waarbij het persbericht bijna letterlijk is overgenomen, zijn er voldoende bronnen waar jij je hart op moet kunnen halen ;-).
Johanneke zegt
Lel. 2 echte uitlaten op de GTI, 4 neppe op de R design.
potjak zegt
Kijkend door mijn oogharen zie ik een strak getrokken Citroen C3 van de vorige generatie…
kniesoor zegt
Vind deze iteratie van de Polo een enorm burgerl*llenhok om te zien, zelfs in GTI-trim. Daar helpt geen KW setje en/of ander set wielen aan. De versie van twee generaties terug oogde een (heel) stuk beter, erg leuk autootje. ‘t Is niet, dat VW helemaal niet meer weet hoe een leuke auto eruit ziet, die duurdere versie van de Passat bijvoorbeeld heeft beslist een inspirerend uiterlijk. Zelfs een Up heeft wel wat. Maar de Polo (en in zekere zin de huidige Golf) zijn totaal slaapverwekkend qua uiterlijk.
karhengst zegt
De Arteon is zondermeer een fraaie wagen geworden. Iets zegt me dat die nog uit de tijd stamt dat de ommezwaai naar het ID-platform nog niet z’n tol had geëist qua design en materiaalgebruik, want nuchter gezien lijkt het me geen winstgevend model zo weinig er van de band lopen.
kniesoor zegt
Ja, de Arteon, die bedoelde ik. Best een mooie kar.
MarcoM zegt
Waarom niet een dikke uitbouw, ik mis eigenlijk de “wow” factor.
karhengst zegt
In plaats van optisch breder maken de nieuwe achterlichten de auto optisch hoger, voor het betere cross-over gevoel zeg maar. Ik ben er niet over uit of ik het mooi vindt. Wel leuk dat VW dit model dus nog behoudt, zelfs al is het natuurlijk relatief makkelijk te doen met hun MQB blokkendoos.
Als een Golf je te groot, te duur en te volwassen is geworden zal dit model ongetwijfeld meer het klassieke GTI gevoel geven dan de nieuwste Golf GTI.
bischero zegt
Oei, die is lelijk 😱
maussieknip zegt
En ja hoor, weer een achterkant die lijkt op bmw 1-serie van het vorige model gefacelift. De pre-facelift met de lelijke koplampen (1-serie) had de achterkant ook al wat gelijkenissen met de toenmalige Polo.
Ot92 zegt
Jammer dat er nog steeds zo’n miller TSI motor erin ligt
bfvo zegt
Er staat “52 kW oftewel 207pk”, dat moet 152kW zijn.