Het is over met de automobiele vrijheid met de vernieuwde Volvo V60.
De vernieuwde Volvo V60 is slecht nieuws voor automobiele liberalen die die veel kilometers maken. Bij Volvo kan deze (wel heel erg) specifieke doelgroep niet meer terecht.
Duurzaam en veilig
Volvo is behoorlijke stappen aan het zetten als het gaat om duurzaamheid en veiligheid. Dat zijn twee enorm belangrijke aspecten aan mobiliteit. Zeker voor volwassen mensen die denken als een volwassene. Daarbij is het ook bijzonder gedurfd dat Volvo twee heilige huisjes omver gooit in één keer. De Volvo V60 is net voorzien van een paar milde updates. Het gaat te ver om het een facelift te noemen, want qua uiterlijke kenmerken verandert er niets bij de bestverkochte auto in zijn klasse. Volvo kennende zullen er nog wel een paar ‘echte’ facelifts aan komen. Nee, het is een update met een paar behoorlijke veranderingen op papier. Ten eerste de motoren van de vernieuwde Volvo V60.
Elektrificatie
Deze zijn vanaf modeljaar 2021 allemaal geëlektrificeerd. De vernieuwde Volvo V60 B3 (163 pk), B4 (197 pk) en B5 (250 pk) hebben allemaal een benzinemotor met 48V-ondersteuning. Daarboven staan nog twee plug-in hybrides: de T6 (320 pk) en T8 (390 pk). Die laatste is er ook als extra snelle ‘Polestar Engineered’ en dan krijg je 405 pk. Alle V60’s zijn standaard voorzien van een automaat, een handbak is niet meer mogelijk. De V60 B3, B4 en B5 hebben voorwielaandrijving, de PHEV’s hebben vierwielaandrijving. Er is wel een B5 met vierwielaandrijving, namelijk de V60 Cross Country. Dit is tevens de enige mogelijke uitvoering als je voor de Cross Country gaat.
Maximaal 180 km/u
Volvo had al aangekondigd te zullen stoppen met dieselmotoren. Met de vernieuwde Volvo V60 voegen de Zweden de daad bij het woord. Het merk heeft geen dieselmotoren meer in de aanbieding voor de compacte Estate. Daarnaast heeft Volvo nog meer aangekondigd de laatste tijd, zoals de verlaging van de topsnelheid naar 180 km/u. Dat is bij deze Volvo het geval. Sterker nog, Volvo bevestigt dat alle nieuwe Volvo’s vanaf nu voorzien zijn van een begrenzer bij 180 km/u. Ja, ook bij de 405 pk sterke V60 T8 Polestar. Nu rijd je bijna nooit 180 km/u en is er qua veiligheid wel wat voor te zeggen. Alleen is het anno 2020 dus niet meer dat de bestuurder de verantwoording neemt, maar de fabrikant.
Goedkope hybrides
Verdere veranderingen zijn met name op uitrusting- en prijsniveau. Er is tevens een nieuwe uitvoering: de ‘Business Pro’. Deze zit tussen de Momentum en Inscription in. Ook zijn de plug-in hybrides zijn iets goedkoper geworden. Voor 51.995 euro heb je 340 pk en de 390 pk uitvoering is er vanaf 54.995. Op zich is 390 pk voor 55 mille een hele goede aanbieding, maar helaas kun je er dus niet zo heel erg veel mee.
widodh zegt
180km/h is echt hard zat, zelfs 160 had ik prima mee kunnen leven. Ik kan echt geen argument bedenken wat steek houd waarom ik perse >160 of >180 zou moeten rijden.
Op de Autobahn vind ik 130, 140 of 150 prima, veel harder is voor mij echt niet nodig. Heb ik het gedaan? Zeker, mijn M5 E39 een paar keer met ~270km/h uitgelaten op de Autobahn. Totaal onverantwoord voor mijzelf en mijn inzittenden.
Mijn Model S100D laatst nog een keer met 253km/h over de A8 naar München gehaald. Maar was dat zinnig? Verre van.
Nee, ik vind het goede stappen van Volvo en kan er alleen maar achter staan.
750i zegt
Jij wilt ons gewoon laten weten dat je een begeerlijke M5 en een tesla hebt :-) (ja ik ben jaloers op je M5)
180 is inderdaad hard zat.
widodh zegt
Dat was niet de insteek achter mijn opmerking, maar vooral om te laten zien dat ik niet iemand ben die in een suffe auto rijd en daarom achter Volvo’s keuze staat.
De Tesla en M5 zijn beide super snel op de 180km/h, maar de lol zit hem toch vooral in het optrekken.
Ik kan mij die “ene gek” nog herinneren die naar de linkerbaan kwam zonder enige goede reden terwijl ik met rond de 200km/h aan kwam. Dat was flink schrikken.
galgootje zegt
@widodh: die gekken kom ik zowel met de Model 3 Performance als met de E39 M5 (mooie combi ook) regelmatig tegen. Geen knipperlicht, lege rechter aan en dan toch naar links moeten. Moeten ook. Onbegrijpelijk. On topic: 180 begrenzing van Volvo is prima, geen problemen mee, maar ik rijd dan ook geen Volvo.
galgootje zegt
@galgootje: lege rechter aan = lege rechter baan
olivier420 zegt
@galgootje: Ha een bekende van het andere beruchte forum. Hoe bevalt de Model3 performance tov de E39 en RS6?
galgootje zegt
@olivier420: ik moet zeggen dat ik te model 3 wel echt een fantastisch apparaatje vindt, hij stuurt zeker op lagere snelheid te geweldig voor woorden, met op lagere snelheid bedoel ik onder de 150 / 160. Daarboven verandert het verhaal al snel om.de wegligging en besturing naar mijn gevoel veel te nerveus is voor die hoge snelheid. Dat doen zowel de M5 als de RS6 vele malen beter en met een veel betrouwbaarder gevoel. Maar die basis acceleratie, trap in je rug bij het stoplicht, dat gaatje in een vierbaansweg waarmee je van baan naar baan 4 kan vliegen zonder dat het moeite kost, juist daarin vind ik de model 3 meer dan geweldig..
galgootje zegt
@olivier420: en oh ja Olivier van een kilometerkostprijs van een cent of 90 naar een kilometerkostprijs van een cent of 12 gaan is natuurlijk geweldig. beker als het dan ook nog eens een keer gewoon een leuke auto is om in te rijden!
olivier420 zegt
@galgootje: Leuk om te lezen! Blijkbaar bestaat het wel, ondanks dat het hier niet altijd lijkt; zowel echte petrol liefhebber auto’s rijden en ernaast een tesla ook leuk vinden om te rijden.
Dat zoekerige herken ik wel ook in de LR, vooral met de winterbanden. Heb na 2 weken besloten om die er heel snel weer eraf te laten halen.
Op die kruissnelheid rijden zijn natuurlijk de Duitsers onverslaanbaar, zeker de categorie RS6 en M5..
Enjoy! En als ik ooit in de buurt ben hou ik je aan het ritje in de e39 (welke nog steeds hoog op de lijst staat van ondergetekende) ;-)
galgootje zegt
@olivier420: hey kerel ik heb geen winterbanden op de model 3 performance, er zit een mooie Michelin pilot sport 4S op, dat vooral veel te maken heeft met de stuurbekrachtiging die nogal nerveus kan reageren. Bij niet zo idioot hoge snelheden is dat geen probleem, zodra je boven 180 uitkomt wordt het toch wel spannend. Daar is de Audi en is de BMW gewoon een heel stuk beter geschikt voor lange lappen asfalt op hoge snelheid. Let alone de inhoud van de tank want als ik op meer dan aangenaam snelheid zeg meer dan 140 het land doorkruis met de model 3 dan heb ik dus echt helemaal geen hol aan die range indication van 450 km. Die haal je gewoon never never nooit niet. Op zich niet zo’n groot probleem want er zijn overal superchargers. Maar met de RS of de M5 is dat probleem gewoon minder tijdrovend of langdurend omdat tanken maar een paar tellen duurt en je daarna weer vol de hooligan kunt uithangen. Ach voor het provinciale verkeer en het dagelijkse zakelijke verkeer is het gewoon een fantastisch apparaat die model 3. Voor de zonnige groetjes in het weekend pak ik de S2000, voor de minder zonnig ritjes in het weekend pak ik ofwel de RS dan wel de M5. Wat een kutleven heb ik toch… :-$
SpeedGeek zegt
@widodh: ik zou het toejuichen als Volvo er een optie van maakt om het limiet soepeler te maken. Ik herken je in je verhaal. Mijn 330 is ook een kansloze keus als ik kijk naar wat en hoe ik rij. Maar ik nam juist de 330 i.p.v. de 316 omdat ik wil dat de auto wel met gemak die snelheden kan halen. Soms rij je diep in de nacht terug naar huis en dan wil je graag je thuis zijn, dat zijn de momenten waarop ik graag heb dat het niet ophoudt bij 160.
olivier420 zegt
@speedgeek: Het is het gevoel van vrijheid hè.
Deed het zelf nog met enige regelmaat , dat gevoel van ‘s nachts naar huis blazen is onovertroffen, maar ooit komt wel het besef van goh..
..In mijn geval totdat ik vader werd besefte dat in 20 minuten van Amsterdam naar Den Haag deur/deur beetje debiel hard is.
widodh zegt
Ik ken de momenten maar al te goed! Maar dat zijn OOK de momenten waarop de eenzijdige ongevallen plaats vinden en je dus NIET meer thuis komt.
olivier420 zegt
@widodh: precies! Was inderdaad ook mijn punt.. alles boven de 140 km/u is al gewoon al vrij snel einde verhaal. Zeker eenzijdig op een talud oid.
SpeedGeek zegt
@widodh: dat is zeker waar en daarom is het ook vaak kansloos van mezelf dat ik het toch doe. Wat nog het knulligst is, vaak ben ik beter bij de les als ik 180 rij dan 130. Dus uiteindelijk lig je toch nog wakker als je thuis komt. En je moet je wel een beetje aanpassen aan de wegen. De A7 tussen Amsterdam en Hoorn ken ik goed en daar is 180 zonder enige stress goed te doen. Ik kan mij stukken op de A4 herinneren waar ik toch echt van mijn gas ben gegaan.
karhengst zegt
@widodh: Op die A8 kan je op rustige moment aardig wat reistijd goedmaken. Het gevoel van daar met 200+ te rijden is gewoon heerlijk. Breed, overzichtelijk, rustig en nog enigszins glooiend.
Maar ik deel je mening, 180 kmh is wat mij betreft wel de sweet spot tussen aan de ene kant de bovengenoemde vrijheid en reistijd en aan de andere kant verbruik en verantwoordelijkheid. Als dit het voorstel was van de Grünen denk ik dat het op een stuk meer ondersteuning had kunnen rekenen i.p.v. het (nu nog) belachelijke voorstel van 130 overal.
ericc zegt
Ik vind niet dat de fabrikant moet bepalen hoe snel een wagen kan. Ieder moet voor zichzelf uitmaken wanneer hij zijn “beentjes” kan strekken.
Straks volgen er nog meer idiote beperkingen door fabrikanten opgelegd. Zo ontneem je de verantwoordelijk van de bestuurder en vertrouwen er velen op hun auto. Tenslotte, als je de wagen koopt is het mijn bezit. Met deze beperking lijkt het of de fabrikant eigenaar blijft en je er enkel tijdelijk mee mag rijden.
Maar er zullen wel genoeg chiptuners zijn die deze begrenzing kunnen wegnemen zoals men doet bij duitse wagens.
BaRa zegt
Er zijn plenty zaken die de fabrikant voor je inperkt. En doet hij het niet, dan doet de overheid het wel. Dat is niet meer dan terecht, want mensen nemen hun eigen verantwoordelijkheid domweg veel te weinig. Dat jij nu toevallig je vrijheid ingeperkt meent te zien, betekent voor mij dat je nog niet goed hebt gekeken wat die ‘vrijheid’ nou precies helemaal inhoudt. Eerlijk gezegd vind ik de limiet van 180 al ruim hoog. 150 of 160 zou ook goed zijn. Voordat je me nu aanwrijft dat ik niet van autorijden houd: er is een reden waarom de Route Napoléon een van m’n favoriete trajecten is met de MX-5. Hint: het is niet voor de panoramische zichten. Wel om RS3’s achter hun kont te zitten (lachen, zo’n sportieve Duitse neusschuiver in een haarspeldbocht). Om sportief rijden te ervaren heb je geen hoge snelheden nodig. Kar maar eens rond met een Caterham, dan voelt 60 aan als 100.
stewie zegt
Wat een verschrikkelijk betuttelende visie houd jij er op na zeg. Het zijn prima stappen voor Volvo omdat ze zich met veiligheid willen onderscheiden, maar sinds wanneer is de top-snelheid van een auto überhaupt ‘zinnig’. Doe jij alleen maar ‘zinnige’ dingen in het leven? Ik wil 250 of harder kunnen knallen op de snelweg, ja het is volstrekt onzinnig, maar ik geniet er van. Niet alles hoeft strikt ‘zin’ te hebben, koop dan lekker een Toyota Aygo en ga 100 rijden.
mondeoscti202 zegt
@stewie: Zullen we elkaar een mening gunnen? Koop jij gewoon geen Volvo en kan je lekker onzinnig hard rijden.
SpeedGeek zegt
@stewie: Verder een fijne maandag gehad?
karhengst zegt
@stewie: Als een Volvo straks goedkoper gebouwd kan worden en premium luxe kan bieden voor een sub-premium prijs omdat niet alles voor een Autobahn overbemeten hoeft te zijn, dan geef ik ze meer kans dan wanneer ze proberen de Duitsers te verslaan op dat wat zij perfect in de smiezen hebben.
Voor mensen als jij (en ik, nu nog) blijft er genoeg keuze over.
wijsneus zegt
@widodh: De A8 Ulm-Augsburg-München is dan ook een heerlijk stukje Autobahn waar je inderdaad heerlijk he auto kan uitlaten. Kan dit niet ontkennen.
dragspert zegt
@widodh: Het recht op zelfbeschikking heet dat. En ook al rijden we (bijna) nooit harder dan 180km/h zou het aan jezelf moeten zijn of het kan/mag of wellicht eens moet.
Dutchdriftking zegt
@widodh: het heeft geen nut, maar is wel leuk. En daar wij als automobilist een vermogen betalen om te mogen rijden mag er ook wel een beetje plezier voor terug komen toch? Maar ik zie geen problemen welke een chiptuner niet kan oplossen.
mwti zegt
@widodh: ik cruise graag rond 190km/u naar de Alpen waarbij je af en toe een minuut of 5 240km/u rijdt. Soms tik ik even 310km/u aan gewoon omdat het kan.
joezerneem zegt
180 km/h… tja… Over een aantal jaar rijden we autonoom en kunnen we die snelheden zelfs niet meer aantikken.
markie123 zegt
Ik ken iemand die dat 10 jaar geleden riep: “over 10 jaar rijden we allemaal autonoom in elektrische deelauto’s”. Nu lach ik hem uit. Ja, het gaat eens een vlucht nemen, maar niet met een paar jaar.
ds3thp zegt
@joezerneem: of juist met gemak aantikken daar de auto geen last heeft van elkaar niet de ruimte gunnen en autonoom gewoon op een meter van elkaar kunnen rijden
mercedesclsfan zegt
Gewoon chippen en opgelost
trustmeiamanengineer zegt
Allemaal leuk en aardig, maar die 400pk is dan toch ook absoluut niet nodig? 180pk is ook zat voor zo’n wagen. Je kunt nu nog steeds krankzinnig rap accelereren met die loodzware hokken.
Frankypanky zegt
Klopt inderdaad. Volvo heeft daar niet over nagedacht, zo blijkt.
Als je je auto’s niet harder laat gaan dan 180, kom dan ook niet met een 400 pk sterke variant. Dan betaal je een sloot geld voor iets waar je GEEN gebruik van kan maken. Immers accelereert een 240/300 pk versie net zo snel/krachtig.
cazzo046 zegt
Dus jij denkt dat je met 240pk net zo snel bent als met 400pk?
Ik denk van niet.
Frankypanky zegt
Als je maar 180 km/u max. kunt rijden?
Volgens mij wel
michiel_vandelft zegt
@FrankypankyV8: Dat is dus gewoon niet waar..
Frankypanky zegt
Want?
Ja, je acceleratie is feller. Maar als een Volvo 250/300 pk heeft, ga ik voor een halve seconde geen 15000 uitgeven aan een versie met 400pk
Is gewoon logica, hoor…
griffendahl zegt
Ik heb de meest recente S60, laatst midden in de nacht een flink stuk Autobahn mee moeten doen en eigenlijk continue 180 gereden, was echt een prima snelheid met zo’n auto. Had weinig de behoefte om harder te gaan, prima keus dus die 180 met deze auto’s.
Dat gezegd hebbende is het wel behoorlijk betuttelend van Volvo imho.
HZW zegt
Ben benieuwd wanneer de Duitse auto industrie gaat afstappen van de zogenaamde onbegrensde auto’s.
250, 280, 305 Km/u, zijn ook zinloze begrenzingen.
Kijk niet gek op dat Volvo vooruit loopt op Europese wetgeving m.b.t. snelheid begrenzing.
Bedrijfsbusjes met volle imperialen rijden ook vaak belachelijk snelheden op weg naar huis.
Er was ooit een idee/plan om die ook te gaan begrenzen.
sprankel zegt
250 begrenzers zinloos? Ooit in je leven 300 gereden met een auto? Boven de 200 en al helemaal boven de 250 ben je met exponentieel meer krachten en lucht aan het werken dan wat je gewoon bent. De lucht onder de auto begint hem omhoog te trekken waardoor de bandjes tractie verliezen, en als je op de rem duwt heb je liever niet dat de boel instant oververhit, en als je een hobbel in de weg tegenkomt dat je niet instant in een slip terecht komt.
Je kan in je gezinswagen wel veel vermogen leggen waardoor je heel hard kan gaan, maar daadwerkelijk 300 per uur doen zonder een abbonement aan onderbroeken, dat is een geheel ander verhaal.
jesper_schouten zegt
De Trafic waar ik in rij z’n snelheidsmeter is kapot. Nu is ie begrenst op 2800 toeren en loopt ie niet harder dan 130 in z’n 6 ?. Probleem opgelost
slickrick zegt
Er zijn bedrijven die hun hele vloot auto’s begrenzen bij aanschaf.
markie123 zegt
Ik vind dit een lastige discussie… Voor de meeste mensen is 180 hard zat, maar het is wel lastig als zoiets voor je bepaald wordt. Ik ben blij met een open markt, zolang er vraag is naar snelle auto’s zal aanbod blijven bestaan, maar als dit bijvoorbeeld door de EC verplicht werd in alle auto’s, zou het een ander verhaal worden. Er wordt verantwoordelijkheid bij de bestuurder weg genomen, en dat geeft een betuttelend gevoel. Zelf rijd ik zelden harder, al was het maar vanwege het verbruik, maar het is leuk om te weten dat het kan.
wimof zegt
Als men supersnel van a naar b wil kan dat ook met de trein, zoals de TGV naar Zuid-Frankrijk.
Voor mij hoefde het nooit sneller dan 140, mijn jongere broer had een dag niet geleefd indien hij de 220 km/h niet had aangetikt, jammer voor ons hield zijn hart het voor bekeken bij 60 (jaar).
HZW zegt
Het is natuurlijk heel tegenstrijdig, grotendeels zijn er snelheid limieten op de wereld wegen en toch zijn de meeste auto tot veel meer instaat.
Verkeersdoden is toch de oorzaak van de mens/bestuurder die de regels niet volgt en niet van de techniek.
vondick zegt
Ok, dan kunnen we vanaf een simpele conclusie trekken: Volvo’s zijn voor sukkels.
lexis zegt
Moedige maar correcte keuze.
Arvado zegt
Die begrensers zijn waarschijnlijk ook vrij simpel te verwijderen…
@Autoblog redactie
Als ik op deze pagina op inloggen klik dan kom ik op de WordPress inlog pagina en niet de Autoblog inlog pagina. Denk dat hier iets niet goed staat?
poes zegt
Toch wel opmerkelijke maatregel van Volvo. Ik kom net weer terug van een week in de sneeuw en de auto’s die in Duitsland harder dan 180 km/h rijden kun je bijna op één hand tellen. Het zijn er echt weinig. En al helemaal geen Volvo’s (op die volgepropte V90 na die met z’n kont op het asfalt toch nog even de V-max aan wilde tikken blijkbaar).
Dus wat bereikt Volvo hier nou mee? Ik denk niet zoveel. Dus komt op mij een beetje onzinnig over.
karhengst zegt
@poes: in Duitsland weet men wel beter dan tijdens het wintersportseizoen op de wisseldag te gaan knallen. Op vrijdagavond lag het tempo gewoon op 150+ op de linkerbaan, en gisteravond was het op de A9 in zuidelijke richting plaats maken als je geen 180+ reed.
Maar de ene deelstaat is de andere niet en ik denk dat Beieren daar ook wel een zekere reputatie heeft.
E34M5Touring zegt
Mij interesseert het weinig eerlijk gezegd. Had toch geen plannen om nog een Volvo te kopen, fijn dat zij daar nu extra redenen aan toevoegen. Maakt de keuze nog makkelijker.
willemveenstra zegt
Ik moet die volvo troep toch al niet. Er zitten vaak toch al van die afgestofte types in die nauwelijks 110km per uur rijden. Dus voor die lui kan ie ook wel op 115 in de bregenzer.
bsxc2 zegt
Grappig dat de reageerduurs het nu een ´correcte´ keuze vindt, in een eerder artikel sprak men er schande over.
dirkv zegt
@bsxc2: ben er ook wel verbaasd over hoe correct men het allemaal vindt.
Van mij hoeft dat begrenzen niet.
ericc zegt
Als Volvo graag premium wil zijn, begrens dan op 250 km/h zoals “echte” premium-fabrikanten. Nu komt het over of hun auto’s dit niet aankunnen.
Een goede chip-tuner kan deze gemakkelijk verwijderen vermoed ik!!!!
HZW zegt
Daar zijn ook wetgeving plannen voor, om auto aanpassingen te verbieden, als de auto aangepast wordt vervalt de type goedkeuring.
Een heel heel groot deel van de auto’s voldoen al niet meer aan de type goedkeuring, meer dan 25% vermogen winst betekend volgens de wetgeving dat de auto bij de RDW herkeurt moet worden voor een aangepaste type goedkeuring, niemand doet het, omdat het toch moeilijk aantoonbaar is.
De APK keuring zou dan uitgebreid moeten worden met een rollenbank test om te zien wat de stand van zaken is.
De regel zou dan zijn maximaal 3% afwijking naar boven.
griffendahl zegt
@HZW: Dan kunnen we leuk alles gaan goedkeuren net als in Duitsland…
BaRa zegt
De enige reden dat die “premium”-fabrikanten de begrenzing hebben ingevoerd, is om te vermijden dat de overheid zou ingrijpen. Ze wisten dat als de overheid het zou doen, de maximum snelheid een héél eind lager zou uitvallen dan die 250. Wat Volvo nu doet, sluit veel beter aan bij wat de overheid al heel lang had moeten doen.
eelco74 zegt
Nu nog even de beige kleur herintroduceren en ook skai bekleding in de prijslijst en we zijn weer de gezellige Volvo hippie. Is dit nu het betuttelen vermomd als het nieuwe retro ?
jippie zegt
Zijn er überhaupt Volvo-rijders die harder dan 120 rijden?
rsedje zegt
@jippie: Tijdje terug toen alle leaserijders in de D2 op je bumper zaten wel ja ?
Onehp zegt
Moedige keuze principieel. In de praktijk, de enkelingen die én een Volvo moeten én harder willen, die omzeilen dat ook wel.
Volvo is het merk van de veiligheid en met hun laatste creaties zijn er alvast bijna geen dodelijke slachtoffers te vinden. 180 past daar goed bij en is een mooi compromis.
Ik denk dat mij auto iets van 280 kan, maar ik rij eigenlijk nooit harder dan, inderdaad, 180. Snel aan die snelheid komen vind ik dan wel leuk, van 100 duurt dat misschien 7s ofzo, dát is leuk. Echt hoge snelheid trekt me niet aan, vooral eng want echt controle heb je niet, en als er iets gebeurt zij de gevolgen erg naar….
marcus1963 zegt
Voor mij is mijn vrijheid heel belangrijk en reden om niet meer voor Volvo te kiezen. Jammer. Ik rij als sinds 1998 volvo. Is een principezaak.
racerx zegt
De beweegreden snap ik wel, maar ik blijf het toch een keuze van de bestuurder vinden. Niet van de fabrikant. Ik rijd langere stukken nooit harder dan 160, maar alsnog de begrenzer van m’n auto laten verwijderen. Geen concreet antwoord op het waarom, gevoelskwestie I guess.
dutckk9 zegt
Zal ik gewoon even lekker zelf uitmaken hoe hard ik rij. Moet niet gekker gaan worden dat een autofabrikant mij regels op gaat leggen.
buddy991 zegt
Wat een bemoeizucht van Volvo, onzin en voor mij een reden om geen Volvo meer te rijden.
Wat een onzin allemaal, het wordt steeds gekker. Maar koop vooral een Volvo als het je niet interesseert.
nietcreatief zegt
Scheelt ook aardig in de ontwikkelingskosten voor Volvo nu en/of in de toekomst.
Als je hem begrenst op 180 hoef je niet meer na te denken over de aerodynamica/ downforce/ benodigde remkracht/ kwalitatief rubber eronder zodat het bij 200+ op een mooie droge zonnige dag bestuurbaar blijft.
Richmond zegt
Mercedes en BMW die al jaren hun auto’s op 250 km/u begrenzen en tegen betaling 270 of 280 hoor je niemand over. Maar Volvo die besluit het op 180 te doen, iedereen schreeuwt moord en brand.
sappy zegt
@benja01: ik verwacht als de begrenzing 201 was geweest het voor iedereen prima was.
Richmond zegt
@sappy: vast.
misterBo zegt
zijn gewoon klaar met dat bemoederende gedrag van de politiek en fabrikanten
arierobbemont zegt
Nou ga dan maar aan de kant met je T-8 als ik aan kom blazen met de oude 316?
saxoke zegt
Jiiiihhhhaaaaaaa….. 380pk en max 180 kunnen halen
misterBo zegt
Wat een moraalridders “180km/h is genoeg”, “160km/h zou ook genoeg zijn”….tegen die mensen zeg ik: “vanaf nu alles boven de €1.500 netto salaris inleveren, dit is meer dan genoeg!”
walgelijk die vertrutting van de maatschappij. We lachen altijd kostelijk om de russen en chinezen met hun centraal aangestuurde maatschappij, het is hier inmiddels niet veel anders aan het worden. De mensen die dit toejuichen, zijn in mijn ogen eencellige wezens. Klaarblijkelijk hebben deze personen zelf te weinig verstand en zelfdiscipline en juichen daarom dit soort maatregelen toe.
Zegt heel veel over dit soort mensen….een soort negatieve evolutie
mashell zegt
Vroeger was 180 een normale snelheid voor het woon-werk verkeer, Emsland Autobahn naar de Ruhrpot. Nu zou ik zonder nadenken zo’n Volvo kiezen en de topsnelheid niet eens meer uitproberen. Als je ouder wordt dan blijkt de snelheidssensatie aan slijtage onderhevig te zijn.
1967 zegt
Voor Iedereen die reageert in de trant van, veel harder vind ik niet nodig, is dit unique selling point niet nodig.
Deze bestuurders zijn schijnbaar dusdanig beheerst en verantwoord onderweg dat ze daar Volvo als autofabrikant niet voor nodig hebben om zich zelf in de toom te houden. Zij kopen uiteindelijk net zo makkelijk een Volvo als ook een ander merk als ze zich daar prettiger bij voelen. Hier dus geen winst te halen voor Volvo. Voor iedereen die zich betutteld voelt door deze maatregel zal echter juist kijken naar een ander merk en bedanken voor Volvo.
Naar mijn mening gaat Volvo onder de streep minder auto’s verkopen. Ze zullen het nu meer moeten hebben van de mensen die kopen met het verstand en minder van mensen die kopen met het hart.
mashell zegt
@rik1967: Volvo gaat hier geen auto minder om verkopen. Degenen waarbij de top snelheid een criterium was die gingen toch al voor de grotere motoren die andere fabrikanten leverden. En ze gaan er juist wel extra winst mee maken, ze kunnen nu goedkopere banden af fabriek monteren.
marco22 zegt
Dacht je dat er T-bandjes bestaan voor dit soort auto’s (bandenmaat+gewicht)?