
Het zijn toch stoute deugnieten, daar op de marketingafdeling van Volkswagen! Ze ‘lekken’ zowaar een beetje de vernieuwde Volkswagen Polo.
Het is misschien wel de belangrijkste auto van Volkswagen op het moment. We hebben het natuurlijk over de Polo. De compacte vijfdeurs is een van de weinige ‘old-school’ auto’s die nog enorm goed verkoopt. Met old-school bedoelen we de simpele opzet: een rechttoe, rechttaan B-segment hatchback. Fiat, ooit de marktleider in dit segment met de Punto, heeft geen eens een B-segment auto meer. Het is dus niet een zekerheid dat zo’n model scoort anno 2021.
Populair
Ook in Nederland is de Polo een zeer populaire auto. Vorig jaar werden er bijna 9.000 van op kenteken gezet. In 2019 waren het er bijna 13.000 en in 2018 meer dan 14.600 stuks. Natuurlijk, die gekte van 2012 zal de Polo nooit meer evenaren (meer dan 25.600 stuks dankzij de BlueMotion). Maar toch, het blijft een indrukwekkende prestatie.

Vernieuwde Volkswagen Polo
De Polo van de huidige generatie (‘Typ AW’ voor intimi) gaat nu alweer zijn vierde jaar in, dus het is de hoogste tijd voor een grondige facelift. Binnenkort wordt het model gefacelift. Daarvoor heeft Volkswagen een afbeelding vrij gegeven. Op basis daarvan kunnen we zeggen dat er meer LEDs komen, die zelfs door lopen tot in de grille. Of het mooi is, weten we niet. Of het lelijk is? Eigenlijk wel. Wellicht dat we het in het ‘echt’ beter staat.

Waar we wel heel erg blij bij de vernieuwde Volkswagen Polo van worden is de kleur! Ondanks dat veel Polo’s zwart, grijs of zilver zijn, doet VW zeker zijn best om een leuk kleurtje aan te bieden. In de Polo-configurator komen we nog altijd Reef Blue, Energetic Orange of Flash Red tegen. Maar daar komt nu dus een paars kleurtje bij. De Polo Harlekin waarmee @wouter laatst een blokje mee om ging, mag wat ons betreft een comeback maken.
Qua techniek is het even afwachten. Het Spaanse neefje van de Polo, de Seat Ibiza, is onlangs ook strakgetrokken. Daarbij werd de infotainment en gadgets iets aangepast, maar bleef de auto in grote lijnen identiek. Bij de vernieuwde Volkswagen Polo verwachten we soortgelijke aanpassingen. Of de GTI (check hier de Polo GTI rijtest) terugkeert, is niet bekend, maar we vrezen het ergste.

De Volkswagen Polo facelift staat gepland voor 22 april.
Die kleur purper is prachtig. Ik vrees alleen dat we die behalve op de persplaten nooit in het echt gaan zien, want Polo’s worden m.i. bij uitstek gekocht (geleaset) door ‘doe maar gewoon da’s al gek genoeg’- mensen.
Ik denk trouwens dat de T-Roc ook wel aardig wat van de aantallen verkochte Polo’s zal hebben afgesnoept.
Goed kleurtje! Benieuwd of Volkswagen die ook voor de daadwerkelijke auto introduceert of dat die purple swag alleen aan de schetsen voorbehouden blijft.
En dan is het nog maar de vraag of Nederlanders überhaupt eens uit hun comfortzone stappen en een gekleurde Polo aanschaffen.
@SpeedGeek: die nieuwe Peugeot 208 zie ik regelmatig in het geelgoud en Mazda’s in een soort ‘kersenrood’, dus sommige durven het nog.. inderdaad wel veels te weinig..
Ik vind het wel leuk om als ik eens voor onderhoud bij de BMW of Audi dealer ben om bij het inleveren van de sleutel te zeggen, “de rode”, want daar staat er toch maar eentje van.
@punicaoase: maw mensen die voor kleur gaan, rijden sowieso geen Polo 😉
@PunicaOase: Dat komt omdat het geelgoud (Jaune Faro) de standaard kleur is van de 208.
Voor alle andere kleuren moet er bijbetaald worden. ;)
Zouden meer merken moeten doen.
Ik heb een rode GTI gehad (vorige type). Dan valt je inderdaad op dat ze allemaal wit, grijs of zwart zijn. Met heel soms een blauwe(!) Blue GT.
Dit is dan 1 van de weinige auto’s van het VW-concern die ik eventueel nog wel zou willen overwegen. Redelijk sympathiek ontwerp voor een Duitser en behoorlijk scorend op praktische bruikbaarheid. Jammer dat die overcomplexe DSG-techniek als automaat er in zit.
@Honda NSX: momenteel valt er niks meer op die bakken aan te merken.
Jawel, ze zijn veel te complex dat is en blijft hun grote nadeel.
Die purple kleur zal hoogstwaarschijnlijk niet door veel paarse broeken worden aangeschaft.
Tja, de doorlopende ledbalk hoeft van mij niet, maar een strakke led in de koplamp IPV dat golvende lijntje is wel weer een verbetering.
Je bent te behoudend man ! Doe eens gek zou ik zeggen.
Mijn smaak is het ook niet. Ben normaalgesproken fel tegen het zwart maken van alles wat niet zwart is op een auto, maar voor die amblilight strip zou een “sportpakket” of “shadow line” niet misstaan.
Het “Reef Blue” staat de Polo erg goed. Vooral met een R-line pakket. Maar sowieso moet je de Polo met de 1.5tsi nemen. De 3 cilinders zijn gewoon niet best.
Mooie titel, lijkt ons kabinet wel.
Paars is op de meeste auto’s een mooie kleur
Stiekem nog steeds een geslaagd design. Kunnen de crossover designers van vw eens goed naar kijken. Alleen de Tiguan is te pruimen.
Ik had vroeger een Lupo, Kermit groen zoals op de persplaten.
Heb specifiek naar deze kleur gezocht.