De vernieuwde Volkswagen ID-R moet zorgen voor een duidelijke link tussen de ID-modellen.
Als het moet, kunnen autofabrikanten enorm snel schakelen. Dat bewees Volkswagen. Nog niet zo heel erg lang geleden had Volkswagen overal een antwoord op. Een Dacia concurrent? Piëch vertelde dat men maar een gebruikte Golf moest kopen. Die was beter.
Hybrides? Nee joh, ook nergens voor nodig. Nee joh, een Golf TDI is veel zuiniger. Piëch en zijn midden-managers schreeuwden dermate hard naar de werknemers dat ze uiteindelijk uitkwamen op kunstmatig schone diesels. Deze manier van leiding geven, leverde het bedirjf een flinke imagoschade op. In no time moest het roer om bij het gigantische bedrijf. Het merk ging vol inzetten op elektrisch.
Appetizers
De e-Up en e-Golf waren appetizers. Er moest een complete elektrische modellijn komen in de ‘ID’-familie. De eerste telg (de ID.3) is al onthuld en heel binnenkort volgt er een tweede. Als imago-booster voor deze modellen is er de Volkswagen ID-R.
Echter, de ID-R wordt nu ook een paar jaartjes ouder en dus is het tijd om deze ook iets aan te passen. Dat is natuurlijk een beetje symbolisch, want de ID-R is namelijk geen straatauto. Het is een raceauto die niet mee kan doen aan welke race dan ook. Een beetje hetzelfde als de Ferrari FXX, Pagani Zonda R of Porsche 919 Evo.
Kleurstelling vernieuwde Volkswagen ID-R
Het meest in het oog springende detail van de vernieuwde Volkswagen ID-R is de nieuwe kleurstelling. Er is nu gekozen voor een blauw-zilveren kleurencombinatie. De reden is logisch, die blauwe tint hoort bij de Volkswagen R-modellen. Echt nieuw zijn de hongraat elementen. Helaas niet op de wielen, maar op voorspoiler en C-stijlen. Het zwarte dak moet een link leggen met de gewone Volkswagen ID-modellen. Volkswagen zegt dat de ID-R lijkt op de uitstekend rijdende ID-3.
Techniek vernieuwde Volkswagen ID-R
De techniek van de vernieuwde Volkswagen ID-R blijft verder hetzelfde. De auto is voorzien van twee elektromotoren die 680 pk gezamenlijk leveren. De ID-R is gebouwd om allerlei records aan diggelen te rijden. Iets dat erg goed lukt, overigens. Dat bereiken ze mede dankzij een relatief klein accupakket (nog geen 25 kWh), waardoor het gewicht ‘slechts’ 1.100 kilogram bedraagt.
De wijzigingen aan de vernieuwde ID-R zijn nu nog erg subtiel. Volkswagen heeft eerder al eens bevestigd dat er een ID-R EVO zal verschijnen met afwijkende techniek.
ukbob zegt
Jeetje.. hoe leeg is je leven als je dit soort onzin (“onze racewagen lijkt op onze familie auto, door een sticker met een kleur”) moet uitkramen…
En gaat VW er nog altijd vanuit dat mensen een (nu dan electrische) gezinsbak kopen van het merk omdat een andere VW auto (die er totaal NIET op lijkt) heel hard over een circuit of bergje gereden is..? Lijkt me niet.
autostrada zegt
Verdiep je eens in het woord marketing. 90% van de bevolking is schaap, als ze de racewagen en techniek van deze ID-R gaaf vinden. Gaat de waardering voor het merk VW ook omhoog bij hun. En dat vertaald zich weer in omzet.
mashell zegt
Het kan nog veel gekker, er zijn hele volksstammen Nederlanders die een peperduur mierzoet energiedrankje drinken omdat in een België geboren puber toevallig in een raceauto met het logo van dat energiedrankje rondjes rijdt.
autostrada zegt
”En gaat VW er nog altijd vanuit dat mensen een (nu dan electrische) gezinsbak kopen van het merk omdat een andere VW auto (die er totaal NIET op lijkt) heel hard over een circuit of bergje gereden is..?”
Precies dit is waar Mercedes F1 team. 440 miljoen euro per jaar voor uit trekt trouwens.
karaya zegt
Natuurlijk niet hetzelfde dan een FXX. Dat is een auto waarmee klanten kunnen racen.
Deze auto racet alleen tegen zichzelf. Één rondje want dan is de accu leeg.
Verliest elke race tegen een Fiat Panda als er meer dan twee ronden moet worden gereden.
Das Auto noemen ze dat. Geef mij Piëch maar. Die had altijd een paar Ferrari’s in z’n garage staan. Iets waar VAG boys liever niet aan worden herinnerd.
willeme zegt
@karaya:
FXX vond ik zo mogelijk nog nuttelozer. Paar volgevreten miljonairs die uitgenodigd werden om af en toe een half uurtje te mogen rijden in een auto waar Ferrari op paste voor ze (maar die ze wel af mochten rekenen). Marketingtechnisch nog wat briljanter. Laat het ze niet horen bij VW ;-)
Dat Piëch Ferrari’s had is overigens geen publiek geheim toch?
karaya zegt
Ik vind dat wel grappig eigenlijk, je bent Herr VAG/Porsche en kan elke Porsche krijgen zelfs speciaal voor jou gebouwde modellen, toch rij je in een Ferrari rond.
Het is dat ik weinig op verjaardagen kom of barbecues, zou een mooie zijn om in de groep te gooien.
(kleine correctie: “hetzelfde als een FXX”)
willeme zegt
@karaya: ook iemand met een hamburgertent gaat toch weleens naar een sterrenzaak?
En Piëch had alle Porsches al. Meneer was ook gewoon een liefhebber van mooie auto’s. Daar vallen Ferrari’s (zeker die had!) absoluut onder.
karaya zegt
@willeme
Die vergelijking gaat niet helemaal op. Een hamburgertent vist niet in dezelfde vijver als een sterrenzaak.
Het is alsof Bill Gates stiekem een iMac op z’n bureau heeft staan.
willeme zegt
@Karaya: Sterrenchefs eten ook bij andere sterrenzaken. Sterker nog, daar geven ze zo’n beetje al hun geld aan uit.
Ferrari en Porsche zijn niet dezelfde vijver. Alleen de top van Porsche zit bij de bodem van Ferrari. Qua prijs-prestatie niveau sowieso.
karaya zegt
@willeme
Dat is ook niet helemaal waar, de topmodellen van Porsche vissen wel degelijk in de vijver waar ook de Ferrari hengel in hangt.
En je kan sterrenzaken natuurijk niet vergelijken met de twee meest iconische sportwagenmerken. Hoeveel verschillende drie sterren restaurants bestaan er wel niet.
Zie je Agnelli in een Porsche stappen?
mashell zegt
@karaya: Agnelli rijdt toch gewoon Panda?
schreute01 zegt
Ik zie het verschil niet tussen beide auto’s op de eerste foto.