Tesla heeft een vernieuwde Model 3 in de pijplijn zitten, en die moet goedkoper te produceren zijn.
Elon Musk heeft lak aan conventies en pakt dus alles net even anders aan. Hij doet bijvoorbeeld niet aan nieuwe generaties. De Model S is al 10 jaar in productie en er is nog geen opvolger in beeld. Er is wel een facelift geweest, maar de Model S moet het vooral hebben van de updates die voortdurend doorgevoerd worden.
Voor de Model 3 geldt in feite hetzelfde, maar nu zijn er wel geluiden dat de Model 3 flink op de schop gaat. Volgens insiders is Tesla bezig aan een vernieuwde Model 3, onder de codenaam Highland. Dat weet Reuters te melden.
Bij een vernieuwde Tesla Model 3 moet je niet zozeer denken aan een traditionele facelift. Volgens de bronnen gaat het er vooral om dat de productiekosten van de Model 3 omlaag gaan. Daarvoor moet het aantal componenten teruggebracht worden en het interieur minder complex gemaakt worden.
Het klinkt niet alsof de Model 3 hiermee een betere auto wordt. Tesla zou zich echter willen focussen op de aspecten die de klanten écht belangrijk vinden, zoals het scherm. Reken dus op een interieur dat nóg minimalistischer (lees: kaler) is.
Als de Model 3 hiermee ook goedkoper wordt zou dat natuurlijk mooi zijn, maar daar wordt niet over gesproken. Waarschijnlijk zal er wel van de gelegenheid gebruik gemaakt worden om het design een opfrisbeurt te geven.
Wanneer we de ‘Highland’ kunnen verwachten? Volgens de ingewijden zal de vernieuwde Tesla Model 3 in het derde kwartaal van 2023 in productie gaan. Eerst in Shanghai, maar later ook in het Amerikaanse Fremont.
Bron: Reuters
mashell zegt
Zo’n costdown is heel gebruikelijk bij een facelift maar… een Tesla Model 3 interieur minder complex maken en je focussen op het scherm, dat kan eigenlijk maar één ding betekenen, het stuur gaat eruit…
bischero zegt
Slechtere stoelen en lagere achterbank lukt namelijk niet.
dromedaris zegt
Interieur minder complex. Are they kidding me? 😂 interieur is nu al zum kotsen omdat het er uitziet alsof het een zelfbouwkit betreft.
lekkerlinksrijden zegt
Kan het interieur nog kaler dan?
steephh zegt
@lekkerlinksrijden
Ja hoor:
– geen stuurbediening meer (en bah wat is die lelijk)
– BYO iPad voor de infotainment
– ramen eruit, hekwerk erin
– airbags eruit, zelf integraalhelm meenemen
Elise zegt
Je zult zelf klapstoeltjes moeten installeren.
bischero zegt
Die zitten er toch al in??
moveyourmind zegt
Denk dat het imitatiehout en nepleer vervangen gaat worden door nepimitatiehout en imitatienepleer.
jeroenm83 zegt
Vergeet de nepautopiloot niet!
rutgerg zegt
Hahaha ik ga stuk om die comments hierboven! En ze zijn allemaal waar!
lekkerdwars zegt
Single piece castings voor en achter, 4080 cellen, yoke stuur, nieuwe kleuren (evenals voor de Y) en verder wat minimale cosmetische aanpassingen. Was wel te verwachten en ook nodig om de sales op pijl te houden.
flyerbunch zegt
Zoals de bodypanels nu worden gemaakt zal men ook mallen willen voor interieur die het interieur uit 1 stuk kunnen maken of toch meerdere stukken samensmelten. Wrs zal de basis goedkoper worden en de opties dus weer duurder. Anders kan Musk nog altijd overwegen om er een half DIY pakketje van te maken..
Grifo65 zegt
Los van het feit dat Musk en zijn aanhangers er op uit zijn de petrolheads het leven zuur te maken: het gaat niet goed met Tesla. Een deel van zijn vermogen is verkregen door ‘afpersing’ van de fossiele brandstofrijder. Heel lief door politiek correcte, deugmensen enz. verdedigd als stimuleringsbeleid ten gunste van de EV. Praktisch gezien kun je aan de pomp echter niet kiezen of je wel of geen accijns wilt betalen. Het argument van de overheid is immers het ontmoedigen van fossiele brandstoffen ten faveure van de EV. Schaamteloos. En een klap in het gezicht van de liefhebber van brandstofmotoren. Heerlijk toch, een hamerende V8. Of een gillende V12. En voor de minder vermogenden zijn er de heerlijk klinkende 6 in lijn motoren. Daar kan een emotieloze Tesla niet aan tippen. Het downsizen van de levensvreugde ontnemende Tesla 3 is een goede zaak. Gelukkig zijn ze bij brand moeilijk of niet te blussen. Stel voor dat dat in een parkeergarage gebeurd. Gevaarlijk toch? Maar daar heeft de gemiddelde Tesla rijder geen boodschap aan. Die blijft in zijn politiek correcte bubble zitten. En geniet straks van zijn of haar veganistische maaltijd. Ten koste van boeren en slagers. En drinkt nog een glaasje biowijn. Waarvan de druiven mogelijk geperst zijn door de ongewassen zweetvoeten van idealisten die hun billen met biobladeren afvegen. Bonne appetit.
kniesoor zegt
Rij je paard ? Je draaft namelijk wel een beetje door.
steephh zegt
@amghans ik denk van wel hehe. Ik heb het stukje daarom herschreven, dit is @Grifo65 100 jaar geleden:
Los van het feit dat Ford en zijn aanhangers er op uit zijn de paardenliefhebbers het leven zuur te maken: het gaat niet goed met Ford. Een deel van zijn vermogen is verkregen door ‘afpersing’ van de berijder van het paard. Heel lief door politieke, corrupte, deugmensen enz. verdedigd als stimuleringsbeleid ten gunste van de auto. Praktisch gezien kun je bij de voerleverancier niet kiezen of je wel of geen BTW betaald. Het argument van de overheid is immers het ontmoedigen van het paard ten faveure van de brandstofauto.
Schaamteloos, een klap in het gezicht van de liefhebber van paarden. Heerlijk toch, een dravende pony. Of een galopperend paard. En voor de minder vermogenden zijn er heerllijk balkende ezels. Daar kan een emotieloze auto niet aan tippen. Daarom is het maar goed dat er een maximum snelheid voor de levensvreugde ontnemende auto gesteld is.
Gelukkig vliegen ze bij technische issues in brand. Stel je voor dat dat in de paardenstal gebeurd. Gevaarlijk toch? Maar daar heeft de gemiddelde autochauffeur geen boodschap aan. Die blijft in zijn politiek corrupte bubble zitten. En geniet straks van zijn of haar platenspeler. Ten koste van het lokale orkest! En gebruikt de telefoon, waarvan de aanleg is gedaan door duivelse techneuten met landschapsverpestende palen, ten koste van het telegram en zijn bezorgers. Een schande zeg ik u!
lekkerlinksrijden zegt
Bedankt voor het lachen
cazzo046 zegt
haha, briljant :)
goodvibrations zegt
Top 😂
Grifo65 zegt
Leuk dat u het uit mijn chemobrein ontsproten betoog, geschikt acht om als parodie te gebruiken om verdringing van het paard door de auto te duiden. Niet verwacht dat ik het nog ooit zo ver zou kunnen schoppen! Ontsnapt uit ingezette palliatieve sedatie loop ik door een wonder en de inzet van VUmc nog steeds op deze aardkloot rond. Helaas met beperkte levensverwachting, maar….nooit de hoop opgeven.! Mijn hele leven ben ik actief in de autobranche. Ik mijmer dan over het verdwijning van de verbrandingsmotor. Weg benzinegeur. Zonder de EV was de teloorgang al ingezet. Bij dezelfde typeaanduiding was de atmosferische 6 cilinder onder dezelfde motorkap al vervangen door een turbo 4 cilinder. “ hij doet het zelfde hoor meneer” .was de verdediging van de jonge verkoper. Hamerende V8 AMG ‘s 12 cilindermotoren. Ze verdwijnen. Natuurlijk bereikbaar voor een kleine groep. Maar toch het idee er een ooit 1 te kunnen bezitten . Of een dagje mee mogen rijden. Het verdwijnt allemaal. Natuurlijk zijn er de dikke Audi en Mercedes EV’ Of de Taycan. Ik hoop nog op een wonder. En dat te vieren met een dagje rijden. De dag afsluiten met BBQ, proosten en sterke verhalen Met tikkende uitlaatgas en warme motorkappen op de achtergrond. Taxi 2 als het ‘te’ gezellig was.
Grifo65 zegt
Ik rij geen paard. En drijf inderdaad met een beetje door. Ironisch zou ik willen zeggen. Ik heb niets met Tesla. Unheimisch. Beetje zelfspot kan geen kwaad.
camber24 zegt
Wat een vreemd en onsamenhangend verhaal. Beetje in de war?
vonklausenburg zegt
Ik krijg een beetje het gevoel dat je boos en in de war bent. Heb je dit al overwogen?
https://www.eleos.nl/zorgaanbod/opname/
Grifo65 zegt
Ik ben niet boos en verward. Mijn ‘ betooog’ zou ik niet-alledaagse te serieus nemen. Wat ik wel serieus meen is dat ik niets met EV’s heb. En dat het onontkoombaar is dat elke serieuze autofabrikant daar niet aan ontkomt. Uiteraard is er een latente vraag naar EV’s Maar dat geldt net zo goed voor EV’s. Even uw oordeel over mijzelf: ik hoop niet dat u in een situatie als de mijne terecht komt. Ongeneeslijk ziek. Ondanks dat geniet ik nog van elk moment van het nog resterende leven. En als het even kan, met heerlijke plofjes uit de uitlaat van mijn meer cilinder auto. Mocht u zelf in een uitzichtloze situatie komen, dan drink ik graag een kopje koffie met u. Wens u nog veel gezondheid en mocht u werkzaam zijn, veel succes!
Habanero zegt
Ik betwijfel ten zeerste dat het hele electrische Tesla-gebeuren in origine bedacht is door een ecologische ingeving. Wie tussen de regels van Musk kan lezen, begrijpt dat hij daar ook z’n twijfels over heeft en de noodzaak van de oil en gas-sector als voorlopig nog als zeer essentieel ziet. Maar we zijn een richting ingeslagen. Ik denk wél dat het duidelijk wordt dat we over resources op deze planeet moeten beginnen nadenken, met zo’n overbevolking en daarbij mogen we ook de meer politiek/strategische factoren niet vergeten. Er zijn zo’n 1,4 miljard auto’s op deze planeet. Deze integraal vervangen door elektrisch zou een deel van onze natuurlijke resources onmiddellijk doen verdampen terwijl de besparing in CO2 en veel breder, het verbeteren van de ecologische voetafdruk – een zeer aanvechtbaar gegeven is. Je kan zowel positieve als zeer negatieve wetenschappelijke studies/rapporten betreffend uit de mouw schudden. Ik twijfel er persoonlijk aan of het geweldig doen opzwepen van de zwaar vervuilende mining-sector en een zeer toxische metallurgie voor al die batterijen en magneetmaterialen een goed plan is, waar we niet zeer snel spijt gaan van krijgen. Maar wat is het alternatief? Ik blijf het herhalen tot in de treure, het naar CO2-gunstiger brandstoffen kan veel meer winst opbrengen. Zelfs mensen langer laten rijden wat zowieso meegenomen is, want zelfs elke nieuwe auto is een kaalslag voor ons milieu. Uiteindelijk denk ik dat een slim gebruik van waterstof de toekomst zal worden. Maar ik weet nu al dat er 45 reacties komen die dat zullen ontkennen met links naar rapporten, veronderstellingen enz. terwijl ze wel één ding heel snel vergeten: onze zware transportnoden kan je onmogelijk gaan oplossen met nog meer batterijen dan die 1,4 miljard auto’s.
steephh zegt
@habanero
Synthetische brandstoffen gebruiken daar waar we geen andere optie hebben (zeer afgelegen locaties) óf voor het gebruik in oldtimers lijkt me fantastisch!!! Ik kan wel van alles onderbouwen, maar aangezien je dat zelf ook nóóit doet bespaar ik mezelf nu de moeite. En hou het bij de volgende reactie:
Ten eerste kost het bijzonder veel elektriciteit om synthetische brandstoffen te maken. Ten tweede is de efficiëntie van de brandstofmotor zéér laag. Het overgrote deel gaat verloren als hitte en in de supercars is het zelfs zo erg dat je een duchtig koelsysteem eromheen moet bouwen en liefst niet teveel gas geven als ie stationair draait want dan vliegt alles in de fik haha..
Daarom zie ik niet in hoe CO2-gunstiger brandstoffen méér winst kan opbrengen. Er is overigens sowieso niemand bij gebaat om twee-maal energie om te zetten als je die ook rechtstreeks kan gebruiken. Behalve natuurlijk de fossiele sector. Die wil maar wat graag dat wij grootschalig energie in blijven kopen, liefst in een vorm die we zelf niet kunnen maken. Voor het gemak vergeet je ook maar dat er nog veel meer uitstoot is dan alleen CO2. Denk aan zwaveloxides, stikstofoxiden en roet- en fijnstofdeeltjes.
De elektriciteit réchtstreeks in een EV gebruiken is veel zinvoller. En já daarvoor zullen we hier en daar wel wat moeten afgraven en dat heeft ook natuurschade tot gevolg. Maar blijkbaar was flinke natuurschade de afgelopen 120 jaar al geen probleem voor onze fossiele oliewinning, dus begrijp ik eigenlijk niet zo goed waarom dat nu ineens wél een issue is geworden.
Er is namelijk één belangrijk verschil: gedolven materialen kan je recyclen. Fossiele brandstoffen niet. Dat alleen al maakt hét verschil.
camber24 zegt
Ooit eens proefgereden met een Model 3. Wat een totale treurnis daarbinnen zeg. Exterieur boeit me altijd wat minder, een beetje leuk smoelend interieur kan ik daarentegen meer waarderen. Maar die binnenkant van de Model 3 was echt dermate deprimerend dat dat ding direct van de longlist af pleurde. En dan nu aankondigen dat juist dat treurige aspect nog verder uitgekleed gaat worden. LOL!!
bischero zegt
Dit dus. De stoelen zijn echt dramatisch, en dan langer dan een halfuur op de achterbank doorbrengen nee dan wíl je bij iedere charger stoppen die je tegenkomt.
karhengst zegt
Als je nog geen rijbewijs hebt hoor je ook niet bepaald tot de doelgroep.
bischero zegt
Klopt. Wat doe je hier?
DAT zegt
opfrisbeurten – nieuwe modellen –
Het kan de consument niks schelen, behalve autobloggers.
87sandyd zegt
Daar ben je autoliefhebber voor toch? Anderen praten over de nieuwste sneakers, anderen weer over motoren, anderen weer over de nieuwste tv’s.
Auto’s zijn een passie voor mij dus ik hou erover om te praten. En autoblog is een leuk en gezellig medium. Dit is een middel om lekker up2date te blijven en te genieten van het autonieuws. Om even lekker de realiteit te ontvluchten in mijn bubbel 🤣
Onehp zegt
Eerlijk, de M3 rijdt heerlijk. Maar dat interieur… Is best fijn, het probleem is voor mij de bediening. Alles via scherm in het midden is echt niet leuk. Nu een EV6 gekocht en die heeft nog heerlijk echte knoppen, rijdt wel wat minder maar nog steeds goed…
lekkerdwars zegt
Prachtig, had exact een omgekeerde ervaring. Rij nu prive 1,5 jaar Model 3P en stapte onlangs uit nieuwsgierigheid in de EV6 van mijn zus. Werd tuureluurs van de knoppen kermis. Wegrijden was ouderwets gedoe met een startknop. Enfin, had wellicht te hoge verwachtingen van deze ‘auto van het jaar’ maar de rijbeleving stelde mij pas echt teleur, indirect en gevoelloos stuur, zacht gedempt, nauwelijks ReGen, geen punch bij accelereren. Fair enough, de EV6 GT zal dit ongetwijfeld allemaal wel kunnen maar die complexiteit rondom in/uit stap, knoppen en UI blijft voor mij gevoelsmatig een stap terug in de tijd.
cazzo046 zegt
Hier exact dezelfde ervaring met een Skoda Enyaq van een collega vorige week. Kan in geen enkel opzicht tippen aan mn (ex) M3P, zeker weggedrag is heel matig.
sportabgasanlage zegt
Zullen we dan maar stellen dat de waarheid een beetje in het midden ligt? Sommigen vinden het interieur in een TM3 blijkbaar kwalitatief acceptabel en hebben geen problemen met bediening van alle functies via het scherm. Anderen hechten meer waarde aan ergonomische stoelen, interieurpanelen die goed vastzitten en niet kraken bij aanraking, en fysieke knoppen voor de belangrijkste functies die je blind kunt bedienen zonder je ogen van de weg te halen (en nee, autopilot is daar geen oplossing voor, maar een excuus).
Vwb performance kan er op dit moment weinig tippen aan Tesla’s. Maar we weten allemaal dat 95% van de bevolking daar geen ene biet om geeft. Anders reden we niet massaal in auto’s met driecilinders kleiner dan een pak melk.
Variomatic zegt
Aandeel Tesla al 60% gekelderd, dus dan maar bezuinigen?
goodvibrations zegt
Het lijkt wat lastiger te worden voor Musk om afstand te houden tov de concurrentie.. De concurrentie met Dacia aangaan op het gebied van interieurs lijkt me geen winnende strategie in dit prijssegment.. Als ik (minimaal) +50k neerleg wil ik ook een mooi interieur hebben..
Jantje_555 zegt
in die auto word je echt niet vrolijk.
Ik hoop dat ze bij de nieuwe Model 3 nu eindelijk ook het handschoenkastje kunnen sluiten via het scherm, ipv enkel het openen ervan.
jpvlcarspotter zegt
precies