De vernieuwde Tesla Model 3 is een bord wereldnieuws voor ontbijt.
Speciaal voor onze lezer @tazmania – die geheel terecht keihard brekend nieuws verlangt van zijn favoriete website – hebben we de compleet vernieuwde Tesla Model 3. En veel brekender nieuws dan en een vernieuwde Tesla Model 3 is er niet, toch?
Het model is er al weer een tijdje, want de officiële introductie was in juli 2017. Bijna zes jaar oud, dus. Vorig jaar kreeg het model een kleine makeover waarbij de chromen delen zwart werden gemaakt. Sowieso heeft Tesla de Model 3 constant aangepast aan de tijd. Constant zijn er verbeteringen doorgevoerd, net zoals de Yoke binnenkort bij de Model S.
Vernieuwde Tesla Model 3
Maar nu is het tijd voor de eerste echt grote facelift. We zien namelijk op de Tesla Reddit, waar we ook de verbeteringen aan de yoke konden ontdekken, een compleet vernieuwde Model 3. Dat is een beetje een cryptische omschrijving, uiteraard. Het is nu meer dan een spec-update of kleine visuele aanpassing. Dit is gewoon een volwaardige facelift.
De neus is zo mogelijk nog gladder en strakker dan voorheen. De bumper is compleet nieuw. De koplampen zijn dat overigens ook. Apart is dat we voor het eerst een oranje reflector zien. Dat zie je bijna altijd in auto’s voor de Amerikaanse markt, maar niet op de Model 3 (ook niet die voor de VS). Er is nu geen Mighty Ducks achtige voorzijde, maar een wat eenvoudig vorm gegeven voorkant.
Highland
Het is dermate eenvoudig dat je het bijna generiek kunt noemen. Nu werkt Tesla-design net eventjes wat anders. In eerste instantie is minimale weerstand het uitgangspunt. Daarnaast heeft het merk maar enkele modellen die ze wereldwijd verkopen. Dan wil je geen aparte styling die maar op een paar markten ‘werkt’.
Overigens is niets officieel. Sterker nog, net als bij ons award winnende Yoke-artikel moeten we erbij aantekenen dat de bron vrij vaag is, ondanks dat de foto erg scherp is. Wel zijn er wel degelijke legitieme bronnen (zoals Reuters) die spreken over de Model 3 in ‘Highland‘-specificatie (codenaam). De verwachting is dat de gefacelift Model 3 in het derde kwartaal van 2023 op de markt komt.
Meer lezen? Dit kost een middenklasse sportsedan in Nederland!
smoked zegt
Beetje een Aston Martin achtige neus met die smalle koplampen.
Robert zegt
Die oranje reflectors (annex knipperlichten?) kun je bijna betitelen als ‘retro’, want wees eerlijk, wanneer zie je die nog?
Ergens in de jaren negentig is de teloorgang van het oranje knipperlicht ingezet, toen designers bedachten dat je zoiets ook achter wit of helder glas kon verstoppen; het gaf een lekkere ‘premium’ uitstraling. Dus bij elke merk en model was dit het eerste wat bij de facelift werd aangepakt. Volvo paste nog wel oranje side markers toe, maar daar hield het wel zo’n beetje mee op. Doodzonde.
#GoTeamOrange!
R82 zegt
De voorkant ziet er 1000* beter uit dan die Donald duck neus die er nu op zit. Ook de koplampen zijn een enorme verbetering. En zie ik daar ook een display zitten bij het stuur? Zoals bij de model S? Dat zou de auto goed doen. Misschien, heel misschien ga ik de model 3 dan zelfs mooi vinden.
Als hij dan ook nog eens goede stoelen krijgt en een echte range van 750KM (In de winter) en een laadtijd van +/- 10 minuten dan zal ik nog eens een proefrit erin maken.
karhengst zegt
Eerst maar hopen dat de koplampen ook daadwerkelijk beter zijn. En dan bedoel ik vooral voor het overige verkeer. Enkel BMW komt in de buurt qua irritatiefactor.
dromedaris zegt
Kan me iemand uitleggen waarom mensen een Model 3 prefereren boven bijvoorbeeld een Polestar 2 of een BMW i4?
Tesla’s interieur is toch spuuglelijk, kwalitatief minder en saai? Het lelijke eendjes uiterlijk doet er ook geen goed aan.
Deze nieuwe snuit kan ik wel pruimen.
gregorius zegt
Waarom kopen mensen een iPhone, terwijl er tig telefoons zijn die hetzelfde of meer kunnen voor minder geld. Imago.
‘maar de integratie met iCloud werkt zo lekker’ –> google-android integratie werkt net zo goed.
Dus Tesla:
– Meer pk’s voor minder geld.
– Imago.
– Dat het er niet uitziet, maakt niks uit, want anderen hebben het ook. Zelfde met de witte sportsokken en sneakers die eruit zien alsof ze van de Scapino anno mid-jaren 90 komen.
reetschild zegt
misschien omdat iPhone kopers meer dan 2 a 3 grote updates willen.
Of een telefoon die daadwerkelijk compatible backups maakt. Want als je bij android een backup maakt op Sony’s ecosysteem dan heb je gewoon pech als je een Samsung koopt en dat soort onzin.
R82 zegt
@Dromedaris. Ik denk in veel gevallen het leasebudget. De tesla is toch een beetje de Opel kadet van de EV’s. Maar ook de daadwerkelijke te behalen range van de auto. Dit heeft Tesla volgens mij veel beter voor elkaar dan BMW en Volvo.
Ik denk dat veel mensen ook afknappen bij de i4 op de neus, al moet ik zeggen dat deze in M Pro wel mooi is. Toevallig afgelopen week nog in de I4 plaatsgenomen, mij vielen de stoelen tegen (waren de reguliere, al zijn ze wel beter dan de huidige model 3), de sportstoelen zaten wel een stuk beter.
pomoek zegt
@r82: Toevallig heb ik ook enige tijd geleden een proefrit gemaakt in een polestar, een model 3 en de i4. wat het snuitje betreft moet ik je gelijk geven. En het feit dat er geen frunk aanwezig is in de i4. Ik durf niet te zeggen of je zoiets in de praktijk ook echt mist. Maar waarom ze het niet even hebben ontworpen snap ik niet.
Dat gezegd hebbende: de i4 steekt qua kwaliteit echt met kop en schouders uit boven de andere 2. de polestar 2 en de model 3 hebben een plastic interieur, maar die van de i4 ziet er gewoon netjes en strak uit. En tuurlijk, de i4 is een klap duurder dan de andere 2. Maar dat verschil in prijs vind ik echt wel te rechtvaardigen.
Flutterbear zegt
Infotainment, supercharging, bereik en de binnenruimte voelt groter. Persoonlijk vind ik het interieur van Tesla het fijnste wat er is, alleen de buitenkant is meh. Gelukkig lijkt daar verandering in te komen nu de Model 3 wat Roadster lijnen lijkt te krijgen.
maarteno zegt
Je kan lullen wat je wil, maar op EV hardpoints is een Tesla nog steeds ongeëvenaard:
-laadnetwerk
-range voor euro’s
anderen laden misschien even snel nu en sommigen sneller, maar ook het laden is gewoon snel. Interieur en Design is sowieso smaak en dat verschilt per persoon.
Mijn grootste redenen om bij Tesla weg te blijven:
– slechte schade netwerk / lange reparatie tijden
– dat men via ingebouwde camera’s je in de gaten (kunnen) houden.
William zegt
Garantie bij Tesla is ook slecht. Naast het materiaalgebruik, gevaarlijke ergonomie, alsmaar fluctuerende vraagprijzen, povere after sales etc.
Range en eigen laadnetwerk, daar heeft u idd de twee USPs.
porker zegt
Zal wel als fanboy versleten worden maar je kunt ook zeggen tevreden klant. Aftersale why the f heb je die nodig dan. De auto werkt zo kinderlijk eenvoudig dat je geen vuistdik instructie boek nodig hebt. Of een (fake) blije stropdas. Gevaarlijke ergonomie? Leg uit.
porker zegt
Schade herstel gaat gewoon snel via schade herstel partners is mijn ervaring. En camera ach, je hebt toch ook een iPhone en laptop met camera? Evt plakkertje erop en klaar.
Johanneke zegt
De BMW is achterin echt krap, omdat het niet als EV ontworpen is. Qua range en prijs is de model 3 gewoon top.
Het is allemaal leasebudget eh, en als je dan de ruimste auto met de meeste range en opties kan krijgen voor het minste geld, tja dan neem je die kikkerneus maar. En de polestar en bmw zijn ook geen beauty’s.
audirs3 zegt
@dromedaris Je kan de vraag ook andersom stellen: Waarom zou iemand in vredesnaam voor een i4 kiezen boven een Model 3? De enige argumenten zijn ‘status’ van de BMW badge en wellicht interieur materialen. Maar technisch is de i4 een achterlijke auto. Veel zwaarder, geen dedicated EV platform, onzuiniger, laad veeeeel langzamer, minder ruimte, hogere afschrijving, etc etc. Een beetje autokenner zou nooit zo’n achterlijke auto kopen, maar er zijn helaas genoeg mensen die er toch in trappen.
TheMaster zegt
Autopilot (!), infotainment, Superchargers, OTA updates, rijeigenschappen, directe vermogen, app (incl alle verbeteringen hierin, service afspraken maken werkt echt super relaxt, communicatie is ook top).
Zéker als je meerdere Tesla’s hebt. De instellingen van de 1 worden direct geüpdatet in de andere auto. Auto heeft altijd alles “klaar” staan voor je, álle auto instellingen, stoelpositie, climate control, navigatie, Spotify etc. Je hoeft alleen maar je telefoon bij je te hebben. Dit geldt zélfs voor de leenauto die je van service center mee krijgt. Echt ideaal.
Allison Burgers zegt
In geval van de i4 misschien omdat je dan zo’n 14.000,- in de knip houdt?
bluebluered zegt
Geen Tesla fanboy hier, maar:
– prijs (significant verschil met de i4) en prijs per pk
– range
– rijgedrag (ja de model3 rijdt goed voor een EV)
– practicality (frunk en kofferbak)
– tech staat veel verder
– supercharger netwerk
No brainer voor mij, als ik een EV móest kopen was het 100% zeker een Tesla op dit moment.
harrie zegt
Heb je wel eens in een Polestar 2 gezeten?
Ook een lekkere crematorium sfeer hoor.
rollingstoned zegt
“Waarom kopen mensen een iPhone, terwijl er tig telefoons zijn die hetzelfde of meer kunnen voor minder geld. Imago.”
Nou nee, ik koop iPhones omdat het gewoon werkt en omdat Apple een uitstekend beleid heeft qua ondersteuning, updates en security patches…
Daarbij zijn Chinese ‘budget’ merken als Xiaomi tegenwoordig net zo duur als een vergelijkbare iPhone.
Johanneke zegt
Imago is absoluut niet de enige reden om een iphone te kopen. Het werkt gewoon zeg je. Nou het is de afgelopen jaren wat beter, maar eerder waren er een miljoen bugs iedere september bij de nieuwe software release. Welke dan weer 2 wekelijks met patches verholpen moesten worden. Dat was echt niet best.
Achja, geen goede manier om ads en tracking te blocken op iphones, niet zo goed als mogelijk op een open besturingssysteem zoals android in ieder geval. Dus nooit een iphone voor mij.
Qua hardware zou ik het er niet meer om laten schieten. Vroeger waren iphones om te janken. Geen draadloos laden, geen stereo speakers, niet waterdicht, geen snelladen, nog verder terug niet eens een flitser, geen oled schermen. Maar al die argumenten zijn ondertussen achterhaald, de iphone is net zo uitontwikkeld als de concurrentie nu, loopt qua hardware niet meer 5 jaar achter.
rollingstoned zegt
Prima dat je Apple niets vindt, maar houd het wel bij de feiten. Want je post bevat een hoop onzin.
Johanneke zegt
Wat dan? iOS 13 had 6 updates in de 1e 5 weken nodig en was toen nog niet vrij van problemen. Apple heeft toen een team in het leven geroepen om er voor te zorgen dat dit niet nog eens gebeurd, want de vorige releases gingen ook alles behalve vlekkeloos.
Hetgeen aan trackers en ads dat ik block met Blokada op Android, ik ken geen manier om ol iOS zoiets voor elkaar te krijgen.
En eerdere modellen hadden geen oled scherm, stereo speakers, waterdichtheid, draadloos laden, nfc, allemaal zaken die je wel kon krijgen op top end android telefoons. Dus ook daar zie ik niet hoe ik onzin praat.
rollingstoned zegt
Je haalt allemaal zaken aan die totaal niet relevant meer zijn (onzin dus). Verouderende hardware is ook onzin, Apple is al jaren toonaangevend als het gaat om SoC’s; er is geen enkele SoC voor Android die beter is qua prestaties en energieverbruik.
Verder heb ik heb in de 12 jaar tijd dat ik iPhones gebruik nog nooit gedoe ermee gehad, zowel zakelijk als privé niet; zakelijk betreft het trouwens een site met meer dan 10.000 users, dus dat is geen n=1 ervaring. Met iOS13 liep dat ook allemaal wel los, er waren wat issues, jij doet voorkomen alsof de telefoons volledig onbruikbaar werden gemaakt (wederom onzin dus).
Maar goed, als jij gelukkig bent met je Android, prima toch? :-)
Johanneke zegt
Ik heb niet het idee dat ik jou uitgelegd krijg dat hardware meer is dan enkel en alleen de SOC.
Niks tegen iphones verder, maar wat ik zeg, persoonlijk was eerder altijd de reden dat ik er geen wilde de verouderde hardware en missende functies, nu is de reden dat ik er geen wil dat ik geen vergelijkbare ad en tracking blocker kan gebruiken.
rogerzz zegt
Ik ben wel benieuwd of je Geekbench kent, de snelheid per watt, de nm van de chip ten opzichte van de rest.. Apple loopt in ieder geval jaren voor op de concurrentie. Ook de M2 chip van Apple is belachelijk efficient als je snelheid afzet tegen stroomgebruik, Intel loopt echt jaren achter. Een telefoon is meer dan een SOC, maar dat is wel het meest significante onderdeel van een telefoon ongeveer.
Overigens heb je AdBlock voor 5.49 per jaar bij Apple, heb ik 2x een VPN ingesteld (zakelijk verplicht via de werkgever, zelf 1 naast draaien) en voelt dat allemaal juist wat veiliger aan dan de PlayStore icm Samsung (of nog beroerdere merken).
Flutterbear zegt
De performance van een iPhone is al jaren lang bovenaan in de lijstjes en dan hebben Androids vaak nog een dubbele accucapaciteit nodig voor ene fatsoenlijk batterijduur. Leuk dat je telefoon met 50 watt kan laden maar als het verbruik de helft is laad je met 25 watt net zoveel gebruiksduur (wat overigens ook voor Tesla geld).
Johanneke zegt
Dubbel is zwaar overdreven, maar inderdaad iphones gaan zuiniger om met de accu. Wat mij wel stoort bij dit soort tests is dat android telefoons meestal met enorm veel bloatware worden geleverd. Groot minpunt, en zorgt voor een zieke batterydrain. Ik heb mijn samsung volledig gedebloat via commands op mijn laptop, en dat leverde een batterijwinst van zo’n 10% op.
Flutterbear zegt
Zwaar overdreven? Een 13 Pro heeft 3095 mAh en de Pixel en S23 Ultra hebben 5000. Je zou je €1000+ telefoon maar eerst moeten schoonmaken als je hemt koopt..
Johanneke zegt
Ik wil je niet beledigen ofzo, maar je comment is echt heel dom. Je vergelijkt een galaxy ultra met een reguliere iphone. De 14 pro max heeft 4323mah, dat komt al aardig in de buurt van 5000.
En ja bloatware op je telefoon is een enorm nadeel, exact zoals ik zeg in mijn comment. Voordeel is dat je het wel kan verwijderen als je weet hoe. Bij mijn iphone die ik ooit had stond allemaal bloatware waar ik niet van af kon. Iets met flickr, facebook en nog iets in de opties. Een watch app. Findmyiphone, en nog veel meer zooi waar ik van af wilde, maar niet van af kon.
Flutterbear zegt
Het zou mij een worst wezen wat je vind. De Max vind ik veel te groot, net als de Samsung maar helaas heb je bij Android geen keuze voor kleinere telefoons met goede camera en fatsoenlijk accuduur. Je moet daarvoor gelijk naar z’n bakbeest met 5000 mWh. Natuurlijk heeft iOS ook zijn beperkingen maar ik ben hier geen objectieve review aan het schrijven of daar überhaupt de ervaring voor. Ik ga geen 1000 euro gok op Android nemen want anders is het alsnog slechts een midrange ervaring.
Geen idee welke iPhone jij had maar sinds de 6 heb ik daar geen last van. Gewoon een foldertje met alle onnodige icoontjes en tegenwoordig kan je ze gewoon verwijderen.
Tot slot heb ik voor jou dezelfde les als voor mijn kinderen. Alleen domme mensen noemen andere dom. Iemand doet dom maar is niet dom. Ieder heeft zijn eigen interesses en denken dat je alles (beter) weer is gevaarlijk en eigenlijk gewoon a-sociaal.
Johanneke zegt
Ik heb overigens ook het idee dat ik spreek met iemand met het apple fanboi syndroom. Kijk, zelf ben ik mij bewust van alle voor en nadelen die android en iOS hebben. Echter, in jou comment staat niets qua minpunten van iOS. Het zijn enkel scheve aanvallen op de tegenpartij, met loze uitspraken die niet kloppen, zoals over de accu. Ik merk vaker dat mensen enorm in 1 kamp zitten en absoluut de nadelen van hun keuze niet willen of kunnen benoemen.
Johanneke zegt
Qua koplampen is het net een supra!
Ik vind het wel een verbetering.
wimof zegt
Gaan ze nu minder verblinden?
Dat zou pas nieuws zijn.
rogerzz zegt
Kan ook zijn dat Elon Musk de koplampen niet meer van AliExpress haalt maar gewoon bij Bosch gaat afnemen. Zou mooi zijn als dit keer 50% op het wegdek terecht komt van de lichtbundel in plaats van 0% zoals het nu vaak is met de rechterkoplamp.
berlinetta zegt
“En veel brekender nieuws dan en een vernieuwde Tesla Model 3 is er niet, toch?”
Erg genoeg is het waarschijnlijk ook nog echt de waarheid.
William zegt
Lijkt stukken beter te ogen zonder die duckface. Valt wel op dat vrijwel alle Tesla modellen inmiddels op leeftijd zijn.
Zo gezien zijn die prijsdalingen wel logisch.
flyerbunch zegt
Leuk dat de facelift er aan de voorkant op is voorruit gegaan, maar ben meer benieuwd naar de achterkant en interieur + upgrades in dit geval. Als men de algemene lijn volgt van huidig model blijft het bij een facelift idd. De echte revolutie zal wrs op een nieuw model komen.
Allison Burgers zegt
Vind het optisch duidelijk een verbetering. Vrij anoniem, maar wat de huidige 3 een beetje raar maakt ontbreekt bij de facelift (duckface).
tjorque zegt
Nu die lelijke hockeysticks nog vervangen door iets mooiere grepen en dan zou ik hem wel durven overwegen.
Richmond zegt
Ik vind de neus nu meer in lijn met die van de Model S en X. Zo had de 3 meteen moeten zijn.
romanzy zegt
Als het elektrisch moet zijn, geef me dan maar een Polestar. Elon Musk kan zijn Tesla’s in zijn rijke hol steken. Ik hoef die vent niet, en zeker zijn auto’s niet. Er is genoeg andere en betere keuze.
bola zegt
Ik ben oprecht benieuwd wat de betere keuze is?
romanzy zegt
De Polestar wint op bouwkwaliteit (lakwerk en mechanica, bijvoorbeeld geen paneelopeningen) en ergonomie – betere stoelen, enkele fysieke knoppen en een display achter het stuur (niet alleen een middenscherm), zeer bruikbare kofferruimte. Samen met google maps, stembesturing en het interieur is alles gewoon beter aan een Polestar. Een Polestar ziet er bovendien veel beter uit. Topsnelheid en acceleratie zijn meer dan voldoende (ook al doet Tesla het hiermee een beetje beter).
Vetter zegt
Wordt wel een beetje simpel van het Tesla bashen. Ben van een 530D( elke 2 jaar luchtvering vervangen) naar een model X gegaan. 4 jaar gereden. Geen onderhoudskosten gehad, behalve elke 20k km nieuwe banden. Nu gls400d en g350d(bucketlist) beide kwalitatief niet veel beter dan de tesla.
Infotainment heb je nu 3 handleidingen voor nodig. Sommige dingen zijn bij tesla gewoon veel makkelijker/intuïtiever. De kinderen vinden het verschrikkelijk dat de tesla weg is. Geen netflix meer in de auto. Al met al was ik enorm tevreden. Alleen met de auto op vakantie gaan was behelpen. Maar helaas is dat ook maar 1 keer per jaar.
goodvibrations zegt
Beter maar nog niet perfect. Model S is ook qua silhouet in verhouding.. die lage “frunk kap” vind ik vreemd ogen.. beetje multipla effect in de verte.. hoopte voor de model 3 op een mini model s. Dat vind ik nog steeds een prachtbak.
Puh zegt
High five, Elon!