De vernieuwde Stinger voor Nederland is nu eindelijk hier. Drie keer raden welke motor wij krijgen. Fout!
De Kia Stinger is het uithangbord voor Kia. Het is een beetje hun paradepaardje. Om te laten zien wat de Zuid-Koreanen kunnen maken en waartoe ze in staat zijn. Ze hadden het bij Kia makkelijk kunnen doen en een onzinnig snelle hypercar kunnen bouwen, maar nee. In plaats daarvan proberen ze een premium sportsedan neer te zetten in een klasse waar de badge en bijbehorende kwaliteiten zeer belangrijk is.
De vernieuwde Kia Stinger kwam al een paar keer voorbij. Echter, daarbij ging het om de modellen voor de thuismarkt en voor de VS. In dit geval hebben we de afbeeldingen én alle informatie over de vernieuwde Stinger voor Nederland.
Ook hier zien we dat Kia zeer zorgvuldig te werk is gegaan met de Stinger. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het design van de auto absoluut een USP is. Logisch dat Kia daar niet al te veel aan wil tornen. De veranderingen zijn nieuwe LED-koplampen aan de voorzijde, nieuwe LED-strip aan de achterzijde, nieuwe 19” velgen en een nieuwe kleur: Ascot Green.
De veranderingen zijn significanter in het interieur. Daar heeft Kia naar eigen zeggen ‘hoogwaardige materialen’ toegepast. Ook voor het stuurwiel en instrumentenpaneel zijn er nieuwe materialen gebruikt. Voor een nog hoogwaardige sfeer aan boord is er ‘ambient lightning’ waarbij je keuze hebt uit 64 verlichtingskleuren voor het interieur.
Ook nieuw: de achteruitkijkspiegel heeft geen frame meer. Qua bekleding is er nu keuze uit zwart of rood leder. Optioneel kun je kiezen voor het suède-pakket. Dan is het interieur afgewerkt in zacht suède met rode stiksels. De gordels zijn dan altijd in het rood uitgevoerd. Verder zien we een nieuw 10,5 inch infotainment-display en natuurlijk een virtuele cockpit.
Als laatste de motor van vernieuwde Stinger voor Nederland. De 2.0T benzine en 2.2 CRDI diesel zijn komen te vervallen. De enige optie is de 3.3 V6 met turbo, goed voor 366 pk en 510 Nm. De Kia Stinger is standaard voorzien van vierwielaandrijving. 0-100 km/u is in 4,9 seconden achter de rug. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Standaard krijg je een achttraps automaat tot je beschikking. Voor sommige markten is er ook een 290 pk sterke 2.5 viercilinder, maar deze komt vooralsnog niet naar Nederland. Prijzen van de Stinger voor Nederland worden op een later tijdstip bekend gemaakt.
viertakt zegt
Op foto is hij altijd minder als in het echt. Ik draai er zeker mijn hoofd voor om als hij voorbij komt. Als.
stationcar zegt
Ik draai m’n hoofd constant om, beetje heen en weer draaien, lekker man. Soms wiebel ik m’n hoofd zelfs van boven naar beneden.
Anyway, mooie auto, maar met deze motor gaat dat hem alsnog niet worden, héél erg jammer.
ukbob zegt
@stationcar: waar is het plusje in de app gebleven..? :)
RiKe zegt
@ukbob: stuk, net als veel van de rest van de app
gregorius zegt
Mooi. Weet je zeker dat alle Stingers die je tegenkomt van de Dealer zijn. Zonde natuurlijk, want t is wel een mooie auto
fabian159 zegt
Ben benieuwd of er iemand deze gaat kopen buiten 3 of 4 kia garages. het interieur lijkt op de foto’s een klassevol donker bruin maar blijkbaar moet dit ordinair zwart voorstellen.
viezefreddyw zegt
Vind het nog altijd een mooie auto. Zeker nu het interieur flink verbeterd is.
toyotafortuner zegt
Nog altijd een zeer mooie wagen! Ik heb er vrijdag nog eentje gezien in t echt, in de PC. Maar helaas was ik veel te laat/de Stinger mij te snel af voor foto’s
SJ zegt
De enige motoren die voor Nederland nog een beetje interessant zijn, worden geschrapt. Dan zullen er altijd meer Nederlandse Stingers in de showroom staan dan op de weg.
Esprit_de_Flandre zegt
@SJ: NL is niet belangrijk genoeg, of ze willen het exclusiever maken. Die laatste mogelijkheid is niet te onderschatten. Als deze Stinger een naam kan neerzetten, zullen ze mss met de volgende generatie (als die er komt) wat lager gaan, om met dezelfde naam dubbel zoveel te verkopen…
weeshuis zegt
Het stuur en de ventilatieroosters in het midden begint wel erg op mijn a-klasse te lijken. Voeg de ambient Lightning toe en voilà.. Beter gejat dan slecht bedacht. Al met al vind ik het een leuk ding.
kennone zegt
@weeshuis: als Mercedes dan weer het idee van de V6 en aandrijving over neemt voor in zijn A/CLA klasse zou het helemaal mooi zijn!
moveyourmind zegt
Gelukkig hebben ze hem niet teveel veranderd, nog steeds een bijzonder mooie wagen. Vooral die achterzijde blijft prachtig. Echt een mooi onderscheidend ontwerp.
nietcreatief zegt
Er rijdt hier in het dorp eentje in het rond, zo te zien ook echt gewoon van iemand.
Het is een plaatje, helemaal in beweging.
kennone zegt
@nietcreatief: woon jij in Oisterwijk?
nietcreatief zegt
@kennone nee in Warmenhuizen, zowat andere kant van het land dus.
Is er dus meer dan 1 stinger privé bezit :)
erce zegt
Als Kia een paradepaardje heeft dan is het de K900 en niet de Stinger. De Stinger is een vlotte mid size sedan. De K900 is het summum van luxe:
https://www.kia.com/worldwide/vehicles/k900.do
Esprit_de_Flandre zegt
@erce: Klopt, maar hier niet leverbaar. Zou nog onverkoopbaarderderder zijn dan de Stinger. Mss zou een zeer exclusieve dealer het kunnen proberen, voor iemand die echt wat anders wil, maar dan nog zou ie mss maar twee stuks per jaar kwijt raken…
Dutchdriftking zegt
Hij is wel weer gaaf hoor. Doe mij deze maar, dan kan ik mij Doug Demuro voelen!
goedverhaal zegt
De BPM zal ‘m de das omdoen in ons land. Waarschijnlijk duurder dan een M340i of M440i straks, dus kiest niemand voor. In Duitsland zie ik wel af en toe een Stinger rijden.
Jammer, lijkt me een heerlijke auto met z’n dikke V6 turbo. Die chromen luchthappers vind ik minder geslaagd, die in zwart of carrosseriekleur en dan een rode zoals op de foto’s met suède interieur. Dan rijd je wel iets bijzonders.
Loek zegt
Het motorenaanbod zou simpel moeten zijn:
1.6 T-GDi als instapper
2.5 SmartStream T-GDi als middenmoter
3.3 V6 als topmotor.
In landen waar de V6 en 2.5 betaalbaar zijn kun je dan die kiezen en dan kunnen Nederlanders de 1.6 kiezen als ze wel de styling willen maar de oompf (en vooral de dikke meerprijs) niet willen.
donaldjgarrison zegt
Ze moeten maar gewoon ophouden met die Stinger hier in Nederland. Gaat echt niets worden.
povel zegt
Altijd een mooie auto gevonden, en nu het interieur zo opgeknapt is zou ik hem serieus overwegen.
Roderick27 zegt
mooie auto deze “poor man’s Maserati”.. Oh nee.. Hij kost hetzelfde als een echte Maserati…
krikke240z zegt
@Roderick27: Dan ga ik alsnog voor de Kia
Esprit_de_Flandre zegt
@roderick27: Maar deze valt niet uit elkaar…
tttijn zegt
Heb m volgens mij pas 1x zien rijden. Jammer hoor want het is een bloedbak.
thomasthomas zegt
Blijft een Kia
RiKe zegt
Erg leuke (en ik mijn ogen zelfs mooie) auto om te zien. Helaas dankzij de krankzinnige Nederlandse belastingen volstrekt kansloos hier
frank2b zegt
Fraaie wagen! Hoop dattie redelijk verkocht gaat worden.
sr20det zegt
Mooie opvolger voor mijn CC.. misschien wel nog wat duur.
jometdebanjo zegt
V6 is niet te betalen hier