Met de vernieuwde Santa Fe kunnen de Zuid-Koreanen wellicht wat marktaandeel terug snoepen.
Elk merk heeft zo zijn succesnummers. Van die auto’s die een grote verandering teweeg brengen of hebben gebracht. Alshet gaat om triviale zaken als merkattitude van de consument en daadwerkelijke omzet, bijvoorbeeld.
Santa Fe
De Hyundai Santa Fe was zo’n auto. In een showroom vol betrouwbaar doch treurig blik zoals de Accent, Elantra en Sonata stond ineens de Santa Fe. Een dikke crossover met puike uitrusting voor een zeer scherpe prijs. Voor het geld van een Golf Variant met een paar opties had je ook een Santa Fe. Was je helemaal het mannetje (M/V) op de camping in Bruinisse.
Vierde generatie
Inmiddels zijn we aanbeland bij de vierde generatie Santa Fe. Wellicht is het je opgevallen, maar die zie je in Nederland veel minder dan de eerste generatie. Of het komt door het uiterlijk weten we niet, maar het lijkt ons onwaarschijnlijk. Het is namelijk best een kek ding om te zien. Toch staat er een facelift op de proppen.
Teaser
Dat kondigt Hyundai zelf aan middels de marketing-fähige teaser. We hebben boven even het huidige model recht van voren, en hieronder zie je de teaser van de vernieuwde Santa Fe. Kun je meteen aanschouwen wat er allemaal anders is. Het geheel is niet compleet anders, maar de grille toont aanzienlijk agressiever/actiever/assertiever* (afhankelijk van wat de folder ons gaat vertellen).
Geen eenvoudige facelift
Nu kun je denken dat dit een eenvoudige facelift is, maar niets is minder waar. Het gaat een grondige facelift worden. Hyundai gaat met de vernieuwde Santa Fe ein-de-lijk de aandrijflijnen onder handen nemen, namelijk. In Nederland konden we alleen de 2.2 CRDI krijgen. Met 200 pk is dat een prima motor, zij het wat ouderwets, dus duur in de aanschaf. De Santa Fe is dermate ouderwets qua motoren dat in andere delen van de wereld nog een atmosferische 2.4 viercilinder en 3.5 zescilinder leverbaar zijn!
Modern platform
De motoren mogen dan inmiddels hoogbejaard zijn, het platform zelf is dat absoluut niet. Dan hebben we het niet alleen over comfort, veiligheid en rijeigenschappen. Het platform is namelijk ook voorbereid op alternatieve aandrijflijnen. In dit geval zullen een hybride en plug-in hybride volgen.
Hybrides
Hyundai bevestigt wél dat er er nieuwe hybrides komen voor de vernieuwde Santa Fe, maar laat zich niet over details. Ons zou het niet verbazen als we de motoren uit de Kia Sorento terug zullen gaan zien, daar die twee nauw aan elkaar verwant zijn. Dat zou betekenen: een PHEV met 265 pk en 16,6 kWh accupakket en een gewone hybride met 230 pk.
bernoulli zegt
Dat je de huidige Fan Saté veel minder ziet dan de eerste generatie destijds, is niet zo heel ingewikkeld.
Toen hij op de markt kwam, was er veel minder concurrentie in dit segment. De Europeanen waren vooral druk met het bouwen van MPV’s. En ineens kon je bij Hyundai voor een kleine 25K instappen in een dikke SUV.
Tegenwoordig moet je minimaal 65K(!) achterlaten bij Hyundai voor generatie 4. En kun je bij elke willekeurige concurrent kiezen uit een groot aantal concurrerende SUV’s.
Loek zegt
@bernoulli: precies. Het moment dat een Hyundai prijstechnisch concurreert met middenklasse SUV’s van Audi en Mercedes dan ben je klaar. Niks ten nadele van Hyundai maar dat is hoe het hier altijd al heeft gewerkt.
bernoulli zegt
En dat er alleen nog maar diesels zijn helpt ook al niet mee.
pyrat zegt
@720s: dat komt in NL puur door de belastingen (of hyundai’s ouderwetse motoren die niet goed scoren in de Europese emissietests).
In de VS bijvoorbeeld concurreert dit qua prijs met een Tiguan. Zelfs wat goedkoper dan een Tiguan gok ik.
Nu met hybride aandrijflijnen zal de prijs hier ook een stuk vriendelijker zijn lijkt me.
De nieuwe neus is ook een stuk mooier dan het wanstaltige exemplaar dat op de huidige zit.
Dus misschien wordt dit wel wat in NL..
XiPHiAS zegt
7 jaar geleden toen we een nieuwe gezinswagen uitzochten trok de Hyundai ix35 ook onze aandacht. Toen ik merkte dat deze even veel zou kosten als een Mercedes-Benz B-klasse (W246), ben ik heel hard gaan lopen. Ok, het segment is niet 100% gelijk, maar ik betaal geen premium prijs voor een Hyundai, hoe mooi ik ze ook vind.
reactief zegt
Heel hard gaan lopen terwijl je in dat segment shopt?… hmmm.. ik geloof er niets van. Met rollator gaat dat lopen nooit zo snel ;)
baklava zegt
Mooie wagens, maar echt veel te duur.
eklasse zegt
Ik zou een andere glazen bol overwegen @willeme
pursuit zegt
Alles leuk en wel, maar dit soort auto’s zijn toch niet meer relevant – zeker niet post-corona.
Edge zegt
Wacht even, de huidige auto is toch nog niet eens twee jaar op de markt? Verkoopt ‘ie (buiten Nederland, want dat verhaal is inmiddels bekend) dan zo slecht dat men nu al een facelift door denkt te moeten voeren?
Esprit_de_Flandre zegt
@edge: Wss niet, eerder dat ze het in lijn trekken met de nieuwe huisstijl. Wel een behoorlijk groot verschil plots…
jeppie zegt
Die grill lijkt wel op die ze gebruiken in de EV’s
Dutchdriftking zegt
Tja, men least liever een Model 3….
Martin zegt
Ik rij nu 1 jaar met deze nieuwe Santa fe full options met 7 PL. Hij is niet goedkoop meer, maar als je alle opties die erop zitten, met de Duitse vergelijkt, ben je nogsteeds goedkoop uit. Ben uitermate tevreden. Ook de ouderwetse diesel gaat met de 100km/u super zuinig, 1 op 17.8. Sta er zelf versteld van.
Prima wagen kan ik zeker na 45.000 km aanraden.