Geen grote stappen voor de vernieuwde Renault Arkana, maar wel een vanafprijs.
Je ziet ze regelmatig rijden op de Nederlandse wegen. En in vergelijking met de nieuwe ga je de verschillen nauwelijks zien. Ik heb het over de Renault Arkana. In oktober 2020 werd de Europese versie van dit model gepresenteerd. We zijn bijna drie jaar verder en de Fransen vinden het wel tijd voor een update.
Vernieuwde Renault Arkana: design
Een update die voorzichtig is aangepakt. Geen nieuw ontwerp voor de crossover. In plaats daarvan is gekozen voor een milde opfrisbeurt. Een toch wel opmerkelijke stap als je kijkt naar de rest van het gamma. Terwijl de Megane E-Tech, Austral en de Clio het nieuwste Renault design hebben gekregen, blijft de Arkana nog even bij het oude. Wellicht goed nieuws voor de conservatieve koper.
Nieuw zijn de ietwat gewijzigde koplampen, achterlichten en details rondom de afwerking. Ook prijkt natuurlijk het recent vernieuwde Renault-logo voorop de vernieuwde Arkana.
E-Tech full hybrid populairste
Dat je ze in Nederland regelmatig ziet rijden is geen toeval. De C-segment crossover is een succes voor het Franse merk. Tot nu toe heeft Renault 163.000 exemplaren van het model verkocht. Een groot deel van de Europese kopers (53%) zijn gecharmeerd van de R.S. Line en E-Tech Engineered uitvoeringen. De populairste aandrijflijn betreft de 145 pk sterke E-Tech full hybrid. In de eerste zes maanden van 2023 werd deze motor in 63% van de verkopen gekozen.
Motoren
Renault strijkt daarom de keuzemogelijkheden van de vernieuwde Arkana een beetje glad. Je had de keuze uit twee motoren, de E-Tech Hybrid 145 en de non-hybride TCe 160, dat wordt er nu één. Zoals gezegd is de hybride uitermate populair en dus zal het je niets verbazen dat de TCe 160 vervalt. Dit betekent dat je te allen tijde een 1.6 liter viercilinder aan boord hebt, die gecombineerd met een elektromotor 145 pk op de weg zet.
Uitvoeringen
Ook de uitvoeringen gaan op de schop: van zes(!) stuks (Zen, Evolution, Intens, Techno, Engineered en RS-Line) naar drie. Evolution en Techno blijven en RS-Line blijft ook, al verandert Renault het naar ‘Esprit Alpine’ zoals je kent van de nieuwe Austral en Clio. Eén motorkeuze en de keuze uit basaal, aangekleed en ‘sportief’, al moet je bij die laatste de aanhalingstekens serieus nemen.
Prijzen
Dan de prijzen van de vernieuwde Renault Arkana. Met het vervallen van de basisversie Zen gaat die prijs met zo’n 800 euro omhoog. Voor 34.460 euro heb je dan wel de iets minder basale Evolution. En die krijgt al wel het nieuwe Renault Easy Link scherm met Apple CarPlay en Android Auto, dus die heb je al op zak. De Techno is met 36.060 euro een fijne upgrade. De enige die wat duurder wordt dan voorheen is de Esprit Alpine met 39.060 euro. Je kunt de nieuwe Arkana vanaf nu bestellen en dan heb je hem vanaf november 2023.
Edge zegt
Leuk man! Doe mij maar zo’n Esprit Alpine, want niks past beter bij de woorden “lichtgewicht” en “motorsport” dan zo’n opgehoogde hatchback waar vervolgens de achterkant weer van platgeslagen is.
Richmond zegt
Misschien bedoelen ze Alpine als in dat die uitvoering is geïnspireerd door het Alpen landschap
harrie zegt
Ook met deze facelift een van de meest treurige, zielloze, schizofrene hokken van het moment.
drtim zegt
Amen.
Om verdrietig van te worden.
Calimero zegt
Misschien is het dat ik niet in de buurt van een bejaardencentrum en/of jeu de boulesbaan woon maar ik zie deze auto zeker niet regelmaat rijden, Meestal Megane station’s en Clio’s en ja ook de Captur met regelmaat. Ik zie de Twingo 3 zelfs dan nog met regelmaat rijden. Niet vaak maar regelmatig kom ik er wel een tegen. Misschien afhankelijk van de regio waar je woont en doorgaans rijd.
Jammer dat de leuke b-segment hatchbacks zo lngzamerhand schaarser worden en steeds meer ten kosten van dit soort auto;’s verdwijnen. Ik zal eens kijken of ik ergens achterin een kast nog een rode pantalon heb hangen/liggen.
Johanneke zegt
Te hoog, te zwaar, te krap.
mashell zegt
Houtstrips in het interieur? Het is 2023 niet 1983?!?!
Verder gewoon een leuke wagen, net iets vlotter dan een Kadjar (die naam moest ik opzoeken…).
kniesoor zegt
Qua die ‘houtstrips’ : kijk uit wat je zegt, voor je ‘t weet heb je een fatwa van @willeme te pakken ! 😆
tenaci zegt
Steek maar in de hens. Dit is toch van dit moment nog wel het meest afzichtelijke wat je voor je geld kan krijgen. Maar het zal Renault hun reet roesten. Met de kapitaalkrachtige babyboomers die als enige wens hebben ‘hoog zitten’ verkoopt het toch wel….. Het zijn zware tijden als autoliefhebber
Hawkeye72 zegt
A poor man’s X6, but not in a bad way….
mmn13 zegt
Jaartje de ‘oude’ versie moet afrijden in de lease. Ben het model wel een beetje gaan waarderen. Maar verder is het gewoon echt een Renault de stoelen zijn echt waardeloos, automaat schakelde nog hokkigere dan een kapotte dsg, alles wat elektronisch is geeft storing en het schuifdak wat erin zat was echt een zinloze optie deze kon maar 20cm open wegen de daklijn. Was blij dat het jaar voorbij was.